Holdet G2 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Gefion Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Annette Jørgensen, Benedicte Barfort, Petur Birgir Petersen, Stine Teglgaard Olsen
Hold 2025 nv/G2 (G2 nv, G2 nvex)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Klimaet
Titel 2 NV-biologi og kemi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Klimaet

I den naturgeografiske del af forløbet har I arbejdet med:
Med udgangspunktet i overskriften ”Klima”, skal I undersøge, hvorfor temperaturen ændrer sig i forhold til, hvor på kloden man befinder sig i forhold til Ækvator og i forhold til afstand til havet. Derudover arbejder I med, hvorfor der er forskel på temperaturen på samme breddegrad på trods af samme solindstråling. I denne del af forløbet bruges kvalitative modelforsøg og analyser af klimadata.
I den anden halvdel af forløbet arbejder I med strålingsbalancen og laver en kvantitativ feltmåling af en aktuel strålingsbalance.
Afslutningsvis ser I på hvordan klimaet formodes at ændre sig i fremtiden, her bruger I en kvantitativ global klimamodel der er baseret på utallige data og fysiske formler.

I den fysikfaglige del af forløbet har I arbejdet med:
at CO2 udledningen er steget
begreberne energi og effekt
begrebet varmefylde. Dette begreb skulle I bl.a. bruge i forbindelse med forklaring af kystklima og fastlandsklima i ng. For at vise, hvordan man kan bestemme et stofs varmefylde eksperimentelt, har I lavet et kvantitativt forsøg, hvor I bestemte vands varmefylde.
lidt om bølgelængder og det elektromagnetiske spektrum.
Kelvinskalaen som en anden temperaturskala end Celsius-skalaen.
Det elektromagnetiske spektrum herunder infrarød og ultraviolet stråling
Planck-kurver, som skulle bruges til at forklare, hvilken type stråling Solen og Jorden udsender.
solstrålingens effekt
begrebet albedo, som skulle bruges i forbindelse med forklaring på drivhuseffekten og den globale opvarmning.
forsøg der illustrerer princippet bag Jordens energibalance, og som viser effekten af, at Jorden har en beskyttende atmosfære omkring sig
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fysikjournal over forsøg 4 12-09-2025
Poster om Klimaet (fysik og naturgeografi) 15-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 NV-biologi og kemi

I skal kunne:
- gennemføre undersøgelser i laboratoriet og i felten
- opsamle, systematisere og behandle data fra forsøg
- anvende modeller der kvalitativt (ikke måleligt) og kvantitativt (måleligt) beskriver - sammenhænge i omgivelserne og kunne se modellernes muligheder og begrænsninger
- formidle et naturvidenskabeligt emne med relevante faglige begreber
- demonstrere viden om naturvidenskabelige metoder og identitet
- anvende matematik indenfor naturvidenskab

Biologidelen
Formål:
Modul 1
I skal kunne redegøre for biotiske og abiotiske faktorer
I skal kunne redegøre for begreberne økosystem primærproducenter og begrænsende faktorer, herunder også fotosyntese og respiration
Modul 2
Beskrive og give eksempler på fødekæder og fødenet
Identificere producenter, planteædere og rovdyr i en model
Kunne følge en energistrøm og forklare størrelsen af energien relativt til de forskellige trin
Relatere fødenet og energistrøm
Forklare hvordan biodiversitet og fødenet hænger sammen
Modul 3
I skal kunne redegøre for:
Hvilke faktorer der påvirker søens sundhed
Hvordan man kan bestemme en søs sundhed
Samspil mellem dyr og abiotiske faktorer
Modul 4
At vurdere en søs forureningsgrad ved at se på hvilke dyr, der lever det pågældende sted
Modul 5
At bearbejde data fra makroindexøvelsen og skrive rapport
Modul 6
I skal kunne redegøre for kulstofkredsløbet
Modul 7
I skal have overblik over forløbet og der skal laves portfolio

Kemi del
I forløbet har eleverne arbejdet med
- Stoffers opbygning
- Atomets opbygning
- Reaktionsskemaer og afstemning heraf
- Grundstoffernes periodiske system, herunder atomnummer, hovedgrupper, perioder og trappen
- Simple og sammensatte ioner
- Saltes opbygning og navngivning
- Opløsning af salte i vand
- Fældningsreaktioner

Øvelse: Kvalitativ bestemmelse af ioner i en vandprøve
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer