Holdet G5 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Gefion Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Birgitte Erskov Halland, Halfdan Vendelbo Saxer, Jakob Wielund-Zarrehparvar, Mass Mortensen
Hold 2025 nv/G5 (G5 nv, G5 nvex)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 FY og NG Klima
Titel 2 NV-kemidel

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 FY og NG Klima

I den naturgeografiske del af forløbet har I arbejdet med:
● Med udgangspunktet i overskriften ”Klima”, skal I undersøge, hvorfor temperaturen ændrer sig i forhold til, hvor på kloden man befinder sig i forhold til Ækvator og i forhold til afstand til havet. Derudover arbejder I med, hvorfor der er forskel på temperaturen på samme breddegrad på trods af samme solindstråling. I denne del af forløbet bruges kvalitative modelforsøg og analyser af klimadata.
● I den anden halvdel af forløbet arbejder I med strålingsbalancen og laver en kvantitativ feltmåling af en aktuel strålingsbalance.
● Afslutningsvis ser I på hvordan klimaet formodes at ændre sig i fremtiden, her bruger I en kvantitativ global klimamodel der er baseret på utallige data og fysiske formler.

I den fysikfaglige del af forløbet har I arbejdet med:
● at CO2 udledningen er steget
● begreberne energi og effekt
● begrebet varmefylde. Dette begreb skulle I bl.a. bruge i forbindelse med forklaring af kystklima og fastlandsklima i ng. For at vise, hvordan man kan bestemme et stofs varmefylde eksperimentelt, har I lavet et kvantitativt forsøg, hvor I bestemte vands varmefylde.
● lidt om bølgelængder og det elektromagnetiske spektrum.
● Kelvinskalaen som en anden temperaturskala end Celsius-skalaen.
● Det elektromagnetiske spektrum herunder infrarød og ultraviolet stråling
● Planck-kurver, som skulle bruges til at forklare, hvilken type stråling Solen og Jorden udsender.
● solstrålingens effekt
● begrebet albedo, som skulle bruges i forbindelse med forklaring på drivhuseffekten og den globale opvarmning.
● forsøg der illustrerer princippet bag Jordens energibalance, og som viser effekten af, at Jorden har en beskyttende atmosfære omkring sig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer