Holdet G9 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Gefion Gymnasium
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Kristoffer Martinsen, Line Jessen, Maria Mæchel Fritzen, Martin Mejlhede Jensen
Hold 2025 nv/G9 (G9 nv, G9 nvex)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 NV: Kemi og biologi
Titel 2 NV - Fysik og naturgeografi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 NV: Kemi og biologi

Vandmiljø - biologiindhold

Formål med forløbet
Modul 1:
- I skal have styr på fagbegreber, notetagning og arbejdsformer
Modul 2:
- Beskrive og give eksempler på fødekæder og fødenet
- Identificere producenter, planteædere og rovdyr i en model
- Kunne følge en energistrøm og forklare størrelsen af energien relativt til de forskellige trin
- Relatere fødenet og energistrøm
-Forklare hvordan biodiversitet og fødenet hænger sammen
Modul 3:
I skal kunne redegøre for:
- Hvilke faktorer, der påvirker søens sundhed
- Hvordan man kan bestemme en søs sundhed
- Samspil mellem dyr og abiotiske faktorer
Modul 4:
- Gennemføre en forureningsundersøgelse for at vurdere en søs forureningsgrad ved at se på hvilke dyr, der lever det pågældende sted
Modul 5:
- At bearbejde data fra makroindexøvelsen og skrive rapport
Modul 6:
- I skal kunne redegøre for kulstofkredsløbet
Modul 7:
- I skal have overblik over forløbet og der skal laves portfolio

I kemiforløbet har eleverne arbejdet med
- Stoffers opbygning
- Atomets opbygning
- Grundstoffer og kemiske forbindelser
- Reaktionsskemaer og afstemning heraf
- Tilstandsformer
- Grundstoffernes periodiske system, herunder atomnummer, hovedgrupper, perioder og metaltrappen
- Simple og sammensatte ioner, herunder eksempler på simple ioner i undergrupperne
- Saltes opbygning og navngivning
- Opløsning af salte i vand
- Fældningsreaktioner, herunder opskrivning af ionreaktionsskema og stofreaktionsskema

Øvelse: Analyse af vandprøver: "Bestemmelse af chlorid, sulfat og phosphat i vandprøve" samt "Bestemmelse af ammonium i vandprøve"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
G9 nv bi, Makroindexrapport 03-09-2025
Rapport: Analyse af vandprøve 08-09-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 NV - Fysik og naturgeografi

I den naturgeografiske del af forløbet har I arbejdet med:
Med udgangspunktet i overskriften ”Klima”, skal I undersøge, hvorfor temperaturen ændrer sig i forhold til, hvor på kloden man befinder sig i forhold til Ækvator og i forhold til afstand til havet. Derudover arbejder I med, hvorfor der er forskel på temperaturen på samme breddegrad på trods af samme solindstråling. I denne del af forløbet bruges kvalitative modelforsøg og analyser af klimadata.
I den anden halvdel af forløbet arbejder I med strålingsbalancen og laver en kvantitativ feltmåling af en aktuel strålingsbalance.
Afslutningsvis ser I på hvordan klimaet formodes at ændre sig i fremtiden, her bruger I en kvantitativ global klimamodel der er baseret på utallige data og fysiske formler.

I den fysikfaglige del af forløbet har I arbejdet med:
at CO2 udledningen er steget
begreberne energi og effekt
begrebet varmefylde. Dette begreb skulle I bl.a. bruge i forbindelse med forklaring af kystklima og fastlandsklima i ng. For at vise, hvordan man kan bestemme et stofs varmefylde eksperimentelt, har I lavet et kvantitativt forsøg, hvor I bestemte vands varmefylde.
lidt om bølgelængder og det elektromagnetiske spektrum.
Kelvinskalaen som en anden temperaturskala end Celsius-skalaen.
Det elektromagnetiske spektrum herunder infrarød og ultraviolet stråling
Planck-kurver, som skulle bruges til at forklare, hvilken type stråling Solen og Jorden udsender.
solstrålingens effekt
begrebet albedo, som skulle bruges i forbindelse med forklaring på drivhuseffekten og den globale opvarmning.
forsøg der illustrerer princippet bag Jordens energibalance, og som viser effekten af, at Jorden har en beskyttende atmosfære omkring sig
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer