Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Gefion Gymnasium
|
|
Fag og niveau
|
Nat. grundf. -
|
|
Lærer(e)
|
Kristoffer Martinsen, Line Jessen, Maria Mæchel Fritzen, Martin Mejlhede Jensen
|
|
Hold
|
2025 nv/G10 (G10 nv, G10 nvex)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
NV - Fysik og naturgeografi
I den naturgeografiske del af forløbet har I arbejdet med:
Med udgangspunktet i overskriften ”Klima”, skal I undersøge, hvorfor temperaturen ændrer sig i forhold til, hvor på kloden man befinder sig i forhold til Ækvator og i forhold til afstand til havet. Derudover arbejder I med, hvorfor der er forskel på temperaturen på samme breddegrad på trods af samme solindstråling. I denne del af forløbet bruges kvalitative modelforsøg og analyser af klimadata.
I den anden halvdel af forløbet arbejder I med strålingsbalancen og laver en kvantitativ feltmåling af en aktuel strålingsbalance.
Afslutningsvis ser I på hvordan klimaet formodes at ændre sig i fremtiden, her bruger I en kvantitativ global klimamodel der er baseret på utallige data og fysiske formler.
I den fysikfaglige del af forløbet har I arbejdet med:
at CO2 udledningen er steget
begreberne energi og effekt
begrebet varmefylde. Dette begreb skulle I bl.a. bruge i forbindelse med forklaring af kystklima og fastlandsklima i ng. For at vise, hvordan man kan bestemme et stofs varmefylde eksperimentelt, har I lavet et kvantitativt forsøg, hvor I bestemte vands varmefylde.
lidt om bølgelængder og det elektromagnetiske spektrum.
Kelvinskalaen som en anden temperaturskala end Celsius-skalaen.
Det elektromagnetiske spektrum herunder infrarød og ultraviolet stråling
Planck-kurver, som skulle bruges til at forklare, hvilken type stråling Solen og Jorden udsender.
solstrålingens effekt
begrebet albedo, som skulle bruges i forbindelse med forklaring på drivhuseffekten og den globale opvarmning.
forsøg der illustrerer princippet bag Jordens energibalance, og som viser effekten af, at Jorden har en beskyttende atmosfære omkring sig
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
NV: Kemi og biologi
Vandmiljø
Biologi:
Modul 1:
- I skal have styr på fagbegreber, notetagning og arbejdsformer
Modul 2:
- Beskrive og give eksempler på fødekæder og fødenet
- Identificere producenter, planteædere og rovdyr i en model
- Kunne følge en energistrøm og forklare størrelsen af energien relativt til de forskellige trin
- Relatere fødenet og energistrøm
-Forklare hvordan biodiversitet og fødenet hænger sammen
Modul 3:
I skal kunne redegøre for:
- Hvilke faktorer, der påvirker søens sundhed
- Hvordan man kan bestemme en søs sundhed
- Samspil mellem dyr og abiotiske faktorer
Modul 4:
- Gennemføre en forureningsundersøgelse for at vurdere en søs forureningsgrad ved at se på hvilke dyr, der lever det pågældende sted
Modul 5:
- At bearbejde data fra makroindexøvelsen og skrive rapport
Modul 6:
- I skal kunne redegøre for kulstofkredsløbet
Modul 7:
- I skal have overblik over forløbet og der skal laves portfolio
Kemi:
I forløbet har eleverne arbejdet med
- Stoffers opbygning
- Atomets opbygning
- Grundstoffer og kemiske forbindelser
- Reaktionsskemaer og afstemning heraf
- Tilstandsformer
- Grundstoffernes periodiske system, herunder atomnummer, hovedgrupper, perioder og metaltrappen
- Simple og sammensatte ioner, herunder eksempler på simple ioner i undergrupperne
- Saltes opbygning og navngivning
- Opløsning af salte i vand
- Fældningsreaktioner, herunder opskrivning af ionreaktionsskema og stofreaktionsskema
Øvelse: Analyse af vandprøver: "Bestemmelse af chlorid, sulfat og phosphat i vandprøve" samt "Bestemmelse af ammonium i vandprøve"
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/17/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69183302814",
"T": "/lectio/17/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69183302814",
"H": "/lectio/17/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69183302814"
}