Gefion Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gefion Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet G13 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Gefion Gymnasium
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Laurits Munk Højberg, Mads Enevold Andersen, Mass Mortensen, Niels Peter Haals
Hold
2025 nv/G13 (
G13 nv
,
G13 nvex
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Vandmiljø (BI+KE)
Titel 2
Klima (NG+FY)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Vandmiljø (BI+KE)
Indhold
Kernestof:
Tabel til brug i timen
Læseguide i biologi_OSLUN.docx
Link til Logbogsskabelon:
Dagens lektier.
Quiz fra Yubio (den bog jeres lektier er fra)
Kopi af Kopi af NV-modul 2.pdf
Læseguide i biologi_OSLUN_NV modul 2_Fødekæder og konkurrence_G13.docx
Balancing Chemical Equations
Læs side 3-9 i kompendiet.
Læs i kompendiet side 10-15.
Læs i kompendiet side 16-18.
Kopi af NV-modul 3.pdf
Læseguide i biologi_OSLUN_Modul 3_G13.docx
Læs i kompendiet side 19-24.
Løs opgave 8.2
NV-grupper, der møder i dag
Kopi af Makroindeksmetoden.pdf
Kopi af Stationsskema - 1 side, Yubio.docx
Læs side 27-30 i kompendiet
G13_samlet.pdf
Kopi af Index-skema, 1 side, Yubio.docx
Gefion-skrivebogen-22-23.pdf
Læs side 31 i kompendiet.
Opgaver til Modul 6_C-kredsløbet.docx
https://docs.google.com/document/d/1kp3i7XE_ZuJ3MiMbdVIQDVMy8Nm5mthr/edit?usp=drive_web&ouid=106554095863768838629&rtpof=true
Kopi af NV-modul 6.pdf
Info om poster og eksamenspræsentation i bi-ke-nv eksamen.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Klima (NG+FY)
I den naturgeografiske del af forløbet har I arbejdet med:
Med udgangspunktet i overskriften ”Klima”, skal I undersøge, hvorfor temperaturen ændrer sig i forhold til, hvor på kloden man befinder sig i forhold til Ækvator og i forhold til afstand til havet. Derudover arbejder I med, hvorfor der er forskel på temperaturen på samme breddegrad på trods af samme solindstråling. I denne del af forløbet bruges kvalitative modelforsøg og analyser af klimadata.
I den anden halvdel af forløbet arbejder I med strålingsbalancen og laver en kvantitativ feltmåling af en aktuel strålingsbalance.
Afslutningsvis ser I på hvordan klimaet formodes at ændre sig i fremtiden, her bruger I en kvantitativ global klimamodel der er baseret på utallige data og fysiske formler.
I den fysikfaglige del af forløbet har I arbejdet med:
- at CO_2 udledningen er steget
- begreberne energi og effekt.
- begrebet varmefylde. Dette begreb skulle I bl.a. bruge i forbindelse med forklaring af kystklima og fastlandsklima i ng. For at vise, hvordan man kan bestemme et stofs varmefylde eksperimentelt har I lavet et kvantitativt forsøg, hvor I bestemte vands varmefylde.
- forsøg 1 om varmefylde
- forsøg 2 om termokamera
- forsøg 4 om strålingsbalance og ligevægtstemperatur om albedo,
- lidt om bølgelængder og det elektromagnetiske spektrum.
- Kelvinskalaen som en anden temperaturskala end Celsius-skalaen.
- Wiens forskydningslov. Dette skulle I bruge til at forklare, hvilken type stråling Solen og Jorden udsender.
- Planck-kurver.
- solstrålingens effekt.
- drivhuseffekten
- albedo
Indhold
Kernestof:
Læs side 6-7 i det vedhæftede dokument.
NG-NV kompendium med procent_figur.pdf
Medbring jeres matematikscreening (jeg skal lige have dem samlet ind).
Læs side 10-13. Brug teknikken med at skrive begreber og forklaring ned mens du læser til minimum 3 ord/formler/billeder.
Klima NV-fysik 2025 G13.pdf
Læs side 26 (eller dine noter om forsøget) og medbring kompendium og hæfte.
Dem der skal møde:
Forsøg 1 Vands varmefylde (journal) G13.docx
Læs side 26 (eller dine noter om forsøget) og medbring kompendium og hæfte. Sørg også for at have Excel på din computer.
Følgende møder til modulet:
Regneark til dataopsamling opvarmning af sand og vand 2025.xlsx
Som lektie skal du læse side 11-13 og besvare spørgsmålene på side 13.
Simulering af drivhuseffekten
The Electromagnetic Spectrum Song - by Emerson & Wong Yann (Singapore)
Planckkurver
Medbring hæfte og kompendium.
Læs derhjemme side 14-16. (I skal ikke lave spørgsmålene og opgaverne på side 16).
Forsøg 4 Energibalance og ligevægtstemperatur (journal) G13.docx
NetLogo Web (Arbejder vi med i timen)
Læs derhjemme side 14-16. (I skal ikke lave spørgsmålene og opgaverne på side 16, da vi skal lave dem i dag).
Drivhuseffekt med procent.png
Vi afslutter fysik-delen og går i gang med poster (se link/dokument om hvad der skal med på posteren).
NV-poster
NV poster NG+FY G13.pdf
NV-mappe på drev
Husk matematikaflevering afleveres i starten af modulet. Medbring materialer, så du kan arbejde med posteren i dette modul.
NV-prøve i G13 2025 med rækkefølge.pdf
Vi skal i dag arbejde med forberedelse til nv-prøven, hvor I bl.a. skal arbejde på jeres fremlæggelse og fremlægge for hinanden.
NV-prøve i G13 2025 med rækkefølge (3).pdf
NV-mappen på drev
Matematik-, AP- og NV-prøver information 25.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/17/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69183311191", "T": "/lectio/17/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69183311191", "H": "/lectio/17/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69183311191" }