Gefion Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Gefion Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet G14 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2025/26
Institution
Gefion Gymnasium
Fag og niveau
Nat. grundf. -
Lærer(e)
Laurits Munk Højberg, Mads Enevold Andersen, Mass Mortensen, Niels Peter Haals
Hold
2025 nv/G14 (
G14 nv
,
G14 nvex
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Klima (NG+FY)
Titel 2
Vandmiljø (BI+KE)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Klima (NG+FY)
I den naturgeografiske del af forløbet har I arbejdet med:
Med udgangspunktet i overskriften ”Klima”, skal I undersøge, hvorfor temperaturen ændrer sig i forhold til, hvor på kloden man befinder sig i forhold til Ækvator og i forhold til afstand til havet. Derudover arbejder I med, hvorfor der er forskel på temperaturen på samme breddegrad på trods af samme solindstråling. I denne del af forløbet bruges kvalitative modelforsøg og analyser af klimadata.
I den anden halvdel af forløbet arbejder I med strålingsbalancen og laver en kvantitativ feltmåling af en aktuel strålingsbalance.
Afslutningsvis ser I på hvordan klimaet formodes at ændre sig i fremtiden, her bruger I en kvantitativ global klimamodel der er baseret på utallige data og fysiske formler.
I den fysikfaglige del af forløbet har I arbejdet med:
- at CO_2 udledningen er steget
- begreberne energi og effekt.
- begrebet varmefylde. Dette begreb skulle I bl.a. bruge i forbindelse med forklaring af kystklima og fastlandsklima i ng. For at vise, hvordan man kan bestemme et stofs varmefylde eksperimentelt har I lavet et kvantitativt forsøg, hvor I bestemte vands varmefylde.
- forsøg 1 om varmefylde
- forsøg 2 om termokamera
- forsøg 4 om strålingsbalance og ligevægtstemperatur om albedo,
- lidt om bølgelængder og det elektromagnetiske spektrum.
- Kelvinskalaen som en anden temperaturskala end Celsius-skalaen.
- Wiens forskydningslov. Dette skulle I bruge til at forklare, hvilken type stråling Solen og Jorden udsender.
- Planck-kurver.
- solstrålingens effekt.
- drivhuseffekten
- albedo
Indhold
Kernestof:
Hej G14 (lokaleændring til jeres stamlokale)
Læs side 8-9 og side 26-27 i fysik-kompendiet derhjemme og tag noter til det. Det er noget svært materiale, så prøv at bruge noteteknikken fra sidst med "skemaet" med begreb/formel og tilhørende forklaring.
Følgende elever møder til dette modul og resten har fri:
Som lektie skal du hjemmefra installere Microsoft Office - Word og Excel (hvis du ikke allerede har det). Du skal du følge vejledningen på følgende side:
Medbring dit fysik-kompendium, hæfte, blyant og computer.
NG-NV kompendium med procent_figur.pdf
Læs i Kompendiet: Intro og 1. Breddegradernes betydning for temperaturen
Arktis 2 Hydrotermfigur opgave.docx
Læs 2. Kyst- og fastlandsklima
Regneark til dataopsamling opvarmning af sand og vand 2025.xlsx
Kyst og fastlandklimaforsøg.docx
3. Strålingsregnskabet ved jordoverfladen
4. Albedo
Strålingsbalancen og drivhuseffekteØvelsesmanual.docx
Udstyr til feltmålingerne.pptx
Dette skal du lave derhjemme til modulet:
Vejledninger til regression og aksetitler:
Data og graf fra forsøg
Billeder med termokamera.pdf
5. Drivhusgasser
Planck-kurver
Læs side 14-15 (indtil Weins forskydningslov). Sørg også for at have besvaret spørgsmålene på side 13 som de fleste nåede at blive færdige med sidst.
Simulering af drivhuseffekten (NetLogo Web)
Medbring dine nv-materialer. Det kan være en god idé at læse side 14-15 igen, da man nu har bedre forudsætninger for at forstå, hvad der står.
Sørg for at have besvaret spørgsmål c til h i "spørgsmål" til drivhuseffekten på side 22.
Forsøg 4 Energibalance og ligevægtstemperatur (journal).docx
Prøv at lave så meget som muligt af databehandlingen til forsøget vi lavede i sidste uge (side 30-32). Vi bruger 30 minutter på, at I kan arbejde med det og stille spørgsmål. I vil få mest ud af disse 30 minutter, hvis I har lavet meget derhjemme.
NV-mappe
Om poster
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Vandmiljø (BI+KE)
Indhold
Kernestof:
Læseguide i biologi_OSLUN.docx
https://docs.google.com/document/d/1j-JuxGq5L2vxbPCWxJhycWYfR-Xf_KcymkuLf8kcz_M/edit?tab=t.0#heading=h.1p8m99v9tukd
Kopi af NV-modul 1.pdf
Poster-modul. I dette modul skal posteren færdiggøres og afleveres (se link nedenfor)
Om posteren
NV-mappe
Poster modul.pptx
Quiz: Gå ind på linket og følg vejledningen i punkt 2
Kopi af Kopi af NV-modul 2.pdf
Læseguide i biologi_OSLUN_G14_modul2.docx
Atomer | Kemi C - 2
Balancing Chemical Equations
Læs i kompendiet side 3-9
Kopi af NV-modul 3.pdf
Læs i kompendiet side 10-15
Opgave 4.1.g
Husk praktisk tøj, der kan holde til at være udenfor. Tjek vejrudsigten på forhånd, og vær forberedt på eventuelt vådt vejr.
De ulige grupper møder til dette modul:
Kopi af Makroindeksmetoden.pdf
Kopi af Stationsskema - 1 side, Yubio.docx
De lige grupper møder til dette modul:
G14_samlet.pdf
Kopi af Index-skema, 1 side, Yubio.docx
Gefion-skrivebogen-22-23.pdf
Opgaver til Modul 6_C-kredsløbet.docx
Kopi af NV-modul 6.pdf
Læs i kompendiet side 16-18
Løs opgave 7.1 i kompendiet.
Læs i kompendiet side 19-24
Læs i kompendiet side 27-30
Opgave 11.1
Postermodul. I skal have udvalgt (mindst) to figurer fra biologi og to figurer fra kemi, I vil have med på posteren
Info om poster og eksamenspræsentation i bi-ke-nv eksamen.docx
2025 NV-Kemi - Vandmiljø - 7. udgave (ændret 2025-06-26).docx
Læs i kompendiet side 31
Skaf resultaterne fra dine gruppemedlemmer.
2025 NV-Kemi - Vandmiljø - 7. udgave (ændret 2025-06-26).docx - Google Docs.pdf
NV mundtlighedsmodul.pptx
Matematik-, AP- og NV-prøver information 25.doc
Eksamensplan NV 2025_LMH_MEA, G14.xlsx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/17/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69183315113", "T": "/lectio/17/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69183315113", "H": "/lectio/17/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69183315113" }