Holdet co_1g/2 nv (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - NEG
Fag og niveau Nat. grundf. -
Lærer(e) Kurt Søren Svensson Nielsen, Lasse Hornbøll, Maria Stoltz Jespersen, Rikke Wedfeldt
Hold co_2025 nv/2 (co_1g/2 nv/bi, co_1g/2 nv/fy, co_1g/2 nv/ge, co_1g/2 nv/ke)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Havet
Titel 2 Sten
Titel 3 Havet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Havet

I NV har vi i kemitimerne under temaet ”Havet” arbejdet med ioner og salte. Efter en kort introduktion til grundstoffer og det periodiske system, gennemgik vi skalmodellen, for at forstå hvilke ioner de første 18 atomer danner. I har lavet opgaver i at afstemme reaktionsskemaer, danne ioner og sammensætte ioner.

I har udført to forsøg (øvelser): et forsøg med fældningsreaktioner, hvor I afleverede et svarark og et titreringsforsøg, hvor I skulle bestemme saltindholdet i en vandprøve. Det sidste forsøg skrev I en rapport over.

Vi har gennemgået laboratoriesikkerhed, forskellen på kvalitative og kvantitative data, fejlkilder og måleusikkerheder, fysiske størrelser og enheder, skriftlighed i naturvidenskab samt talpræcision med betydende cifre og afrunding af decimaler.

Materiale:
Kemikompendiet side 2-9, 14-17, 19-20
Metodekompendiet side 14-17, 36-37, 39-42

Arbejdsark:
Opgaveark 1_Atomers opbygning og elektronstruktur
Opgaveark 2_Afstemning af reaktioner
Opgaveark 3_Ioner og ionforbindelser
Opgaveark 4_Databehandling af forsøgsdata

Øvelser/forsøg:
Øvelse1_Fældningsreaktioner (+ svarark)
Øvelse 2_Saltindhold i vand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Sten

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Havet

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer