Holdet sh_HTX2 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - NEG
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Anna Bolette Lind-Valdan
Hold 2025 sa/sh_HTX2 (sh_HTX2 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Samfund og teknologi - en sociologisk vinkel

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Samfund og teknologi - en sociologisk vinkel

I dette forløb arbejder vi med hvordan den teknologiske udvikling påvirker vores sociale liv. Vi fokuserer på identitetsdannelse og socialisering i det senmoderne og højt digitaliserede samfund. Vi anvender sociologisk teori og undersøger sociale og kulturelle forskelle. Vi ser nærmere på social arv, ulighed i særligt i uddannelse og sundhed, socialklasser, chanceulighed og social mobilitet og mønsterbrud. Vi introducerer Pierre Bourdieus idéer om habitus og kapitalformer som en teoretisk ramme til at analysere vilkår og omstændigheder i social arv. Desuden skal vi undersøge ulighed og fattigdom og politiske perspektiver på disse fænomener.

Kernestof:
Samfund og teknologi
- sammenhænge mellem teknologisk udvikling og samfundsmæssig udvikling, herunder udvikling i sociale mønstre, kommunikation og erhvervsstruktur.
Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode.

Grundbøger:
Systime "Samfundsfag C."
Dele af kapitel 8, 9, 10 og 11
samt
Columbus "Teknologi og Samfund"
Dele af kapitel 2 og 3.


Faglige begreber/indhold:
Identitet: Socialisering
Digital tidsalder
Identitetsdannelse
Social kontrol
Grupper og roller
normer og værdier
Det senmoderne samfund: Giddens, Goffman, Beck og Rosa.
Kulturelle fællesskaber
Kulturer og frisættelser: Honneth og Ziehe.
Socialklasser
Social arv
Chanceulighed
Bourdieu: Social arv, habitus og kapitalformer
Social mobilitet
Mønsterbrud
Absolut fattigdom
Relativ fattigdom

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge samspillet mellem teknologiske forandringer og samfundsmæssige forandringer
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

+ Afkode metode brugt i empiri.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer