Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
X - NEG
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Liv Rasmussen
|
|
Hold
|
2025 sa/sh_HTX3 (sh_HTX3 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Sociologi: Tema 1
Sociologi
o Fokus fagligt mål: Individets sociale og kulturelle identitet
o Formål: At give eleverne en forståelse af, hvordan individet formes i samspil med sociale grupper, normer og kultur samt teknologiens rolle i identitetsdannelsen.
o Identitet, socialisering og normer
o Sociale grupper og fællesskaber
o Kultur og kulturelle forskelle
o Teoretikere: Giddens, Rose og Bourdieu
o Metode: Kvalitativ metode, interviews og observation
o Arbejdsform: Gruppearbejde, case-analyse og diskussioner
o Læringspinde: Sociale mønstre, individets sociale og kulturelle identitet
o Læsemængde: 80 sider
Tema 1: Identitet - dem og os & dig og mig (Socialisering)
Tema 2: Digitale indfødte, dannelse, privatliv og resonans
Tema 3: Mennesket i verden - det accelererende senmoder samfund
Tema 4: Forbruger, bruger eller borger
-Sociologi: Ung i det senmorderne samfund (PU).
-Identitet; Goffman (backstage & frontstage); Meyrowitz + gruppetyper (intro. Bourdieu).
-Identitet i det senmoderne samfund; Giddens, de 4 tendenser; Ziehe, formbarhed (orienteringsmekanismer); Rosa, accelerationssamfundet
Samf. C . din samfundsfagsbog, kap. 2 afsmit 3 + 4
-Sociologi: Socialisering i den digitale tidsalder.
-Digitale indfødte og digital dannelse; privatliv og pauser
-Digital socialisering og digitale fællesskaber - behov for anerkendelse. (Honneth)
Samf. C, din samfundsfagsbog, kap. 2 afsnit 5
Samfundsfag c. kap. 9. afsnit 2
https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1384
Mål:
• Anvende og kombinere viden og kundskaber inden for feltet.
• Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariabler, sociale og kulturelle mønstre.
• Afkode metode brug af empiri.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/1767/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76018424328",
"T": "/lectio/1767/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76018424328",
"H": "/lectio/1767/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d76018424328"
}