Holdet sh_HHX7 sa (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution X - NEG
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Brian Juul
Hold 2025 sa/sh_HHX7 (sh_HHX7 sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Forløb 1: Sociologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 1: Sociologi

I dette forløb arbejder vi med identitetsdannelse og socialisering. Vi anvender sociologisk teori om det senmoderne og vi undersøger sociale og kulturelle forskelle. Vi ser nærmere på social arv, ulighed i socialklasserne. I møder Pierre Bourdieus idéer om habitus og kapitalformer som en teoretisk ramme til at analysere vilkår og omstændigheder i social arv.

Vi kommer samtidig til at bruge en del energi på at lære, at finde og fremlægge relevante empiri inden for emnet.

Kernestof:
Sociologi
-Identitetsdannelse og socialisering
-Sociale og kulturelle forskelle.
Grundbog: Systime Samfundsfag C.
Kapitel 8; 9, 10 og 11
Ca. 34,6 + 32,6 + 25,8 + 24,1 (= 117,1) sider

Faglige begreber/indhold:
Identitet: Socialisering (primær, sekundær, dobbelt)
Identitetsdannelse (jeg, personlig, social, kollektiv)
Grupper og roller
Det senmoderne samfund: Giddens, Goffman, Beck og Rosa.
Kulturelle fællesskaber
Kulturer og frisættelser: Honneth og Ziehe.
Socialklasser
Social arv
Bourdieu: Social arv, habitus og kapitalformer
Mønsterbrud

Faglige mål:
- Anvende og kombinere viden og kundskaber om sociologi, politik, økonomi til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer, herunder erhvervsmæssige problemer, og diskutere løsninger herpå.
- Anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer.
- Undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariabler, sociale og kulturelle mønstre.
- Formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler.
- Argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

+ Afkode metode brugt i empiri.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lektielæsning: identitet 14-08-2025
Lektielæsning kap 8.1 21-08-2025
Identitets PP 21-08-2025
Sociologi analyseopgave 01-09-2025
Social arv: Overleverne 12-09-2025
empiri om socialklasserne 22-09-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer