Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
X - NEG
|
Fag og niveau
|
Kemi C
|
Lærer(e)
|
Marianne Bruus-Jensen
|
Hold
|
ab_H2 2401 EUXT KE C (ab_H2 2401 EUXT KE C)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundstoffer
Opstart med gennemgang af :"Afstemning af kemiske reaktioner", "Atomets opbygning" , "atommasse", "Det periodiske system", "atomernes elektronsystem"
Materiale: PRAXIS Online : "Basiskemi C" af Helge Mygind m.fl. s.7-28
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ioner og ionforbindelser
Ioner og ionforbindelser, deres opbygning og egenskaber
Navngivning
Anvendt materiale: PRAXIS Online: "Basiskemi C" s. 31-51
Rapportøvelse: "Fældningsreaktioner"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kovalente bindinger og molekyler
Molekyler indeholder kovalente bindinger og her ses der nærmere på disse: Navngivning, elektronernes elektronsky, eksempler på kovalente bindinger, elektronegativitet, hydrofile og hydrofobe grupper
Anvendt materiale: ”Basiskemi C” , Helge Mygind s. 53-64, 67-76
Journaløvelse: "Blandbarhed"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Mængdeberegninger
I forløbet arbejdes med mængdeberegninger. Begreber som stofmængde og molarmasse gennemgås, så simple mængdeberegninger kan laves.
Endvidere regnes der på gasser vha. idealgasloven.
Anvendt materiale: ”Basiskemi C” , Helge Mygind s.79-99.
Rapportøvelse: ”Natron”
Journaløvelse: "Krystalvand i kobbersulfat"
Journaløvelse:"Lightergas"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
blandinger
|
28-02-2025
|
Fældningsreaktioner
|
03-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Blandinger
Blandinger: Masse%, Masse-ppm, vol%, stofmængdekoncentration - formel og aktuel koncentration.
Titrering som analysemetode.
Eksperimentielt arbejde:
Rapportøvelse: "Havvand"
Anvendt materiale: "Basiskemi C", Helge Mygind m.fl s. 101-115 og X-perimenter, Helge Mygind m.fl
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Natron
|
17-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Den aktuelle koncentration .
- Lytte
- Læse
- Skrive
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Indblik i den organiske kemi
Indblik i den organiske kemi: Navngivning og egenskaber for følgende organiske forbindelser: Alkaner, alkener (herunder cis-trans isomeri), alkyner, cycloalkaner og alkener, aromatiske carbonhydrider.
Anvendt materiale:
”Basiskemi C” , Helge Mygind m.fl. s.117-151
”X-perimenter C”, Helge Mygind m.fl.
Kursusarbejder:
”Reaktioner med carbonhydrider”, rapportøvelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Rengøringsmidler - syrer og baser
Definition på hhv. syre og base, syre-basereaktion, pH-begrebet, måling og beregning af pH, syre-basetitrering.
Anvendt materiale:
”Basiskemi C” ,helge Mygind m.fl. s. 153-171
”Basiskemi C X-periment”, Helge Mygind m.fl.
Kursusarbejder:
Journaløvelse:
"Fremstilling af salmiak"
"Sure og basiske opløsninger"
Fremlæggelse "Eddike"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Opskrive og afstemme kemiske reaktionsskemaer - Foretage kvantitative beregninger - Opsamle, efterbehandle og vurdere resultater fra eksperimenter under hensyntagen til fejlkilder
Analytiske evner
Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
En rejse med jern og andre metaller
Begreber indenfor redoxreaktioner gennemgås: Oxidation og reduktion, spændingsrækken, korrosion,
Kursusarbejder: Journaløvelser: "Spændingsrækken",
"
Anvendt materiale: PRAXIS online: "Basiskemi C" s. 173-177
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - – gennemføre enkle kemiske beregninger
– omgås og redegøre for forsvarlig brug af kemikalier
– opsamle, efterbehandle og vurdere eksperimentelle data og dokumentere eksperimentelt arbejde
– sammenknytte teori og eksperimenter
– indsamle, udvælge og anvende informationer om kemiske emner
anvende faglig viden til at identificere, redegøre for og diskutere enkle kemiske problemstillinger fra teknologi, produktion, hverdag og den aktuelle debat.
- Søge information
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/1769/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74008830146",
"T": "/lectio/1769/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74008830146",
"H": "/lectio/1769/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74008830146"
}