Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2020/21
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Lone Schloo Erhardsen
Hold 2018 TY-s (1g GR TY A, 1g TY-s, 2g TY-s, 2g TY-s skr på klassen, 3g TY-s/v, skr indlagt i 3g TY-s/v)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Liebe EKSAMENSRELEVANT
Titel B Ein neuer Anfang
Titel C Erwachsen werden
Titel D Flüchtlinge und Heimatvertriebene
Titel E Drittes Reich und Nachkriegszeit EKSAMENSRELEVANT
Titel F Krimi
Titel G DDR
Titel H Multikulti-Deutschland
Titel I Land der Dichter und Denker EKSAMENSRELEVANT
Titel J Stürmerisches
Titel K Dyrk sproget-video
Titel L Deutsche Musik und Identität EKSAMENSRELEVANT
Titel M Forskelligt vedr. undervisning mm EKSAMENSRELEVANT

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Liebe EKSAMENSRELEVANT

I dette forløb arbejder vi med kærlighed og kærligheds- og parforhold, og vi arbejder med en række tekster, der forholder sig til temaet på forskellig vis og i forskellige udtryk.

Kernetekster:

Gudrun Pausewang: Ein rotes Kleid (1988)

Gudrun Pausewang: Vom Ritter der nicht aus seiner Rüstung herauswollte (1988)
(begge tekster fra: "Beziehungen", ved Margit Graves Ponsaing, Systime 1996)

Dorris Dörrie: Was machst du wenn ich aus dem Haus gehe? (1990)
(fra: Bleib doch hier, ved E.W. Pedersen og M. Ponsaing, Systime, 1996)

Namika: Lieblingsmensch (2015)
(http://www.songtexte.com/songtext/namika/lieblingsmensch-337abc65.html)

Gabriele Wohnmann: Ein Netter Kerl
(fra: Kurzgeschichten - einmal anders, ved Ursula Hermes, Systime)

Supplerende:
Weekend: Schatz, du Arschloch! 2013
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B Ein neuer Anfang

I forløbet har vi set på, hvordan man kan forholde sig til at starte på en frisk, eller starte på noget nyt. Udgangspunktet er bogen Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove: Ein neuer Anfang, 2013. Der har bl.a. været fokus på Weimarrepublikken.

Julia Franck: Streuselschnecke, 2000
Ab heute werde ich besser Sprachen lernen
Was willst du ändern
Geschichtliche Neuanfänge

Desuden:
Teenager lässt sich Arm chirurgisch verlängern, um Ganzkörper-Selfies machen zu können
CHIMA: Morgen
Ab wann darf ich die Pille nehmen?

Sekundært:
Loriot: Advent
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Erwachsen werden

I forløbet har vi arbejdet med overgangen fra barn til voksen, og har læst tekster om teenageliv og det at indgå i de voksnes rækker og tage ansvar i sit eget liv. Udgangspunktet er bogen Ein neuer Anfang.

Jacob Hein: Erwachsen werden
Goodbye Lenin. Film
Fridays for Future: Mehr als 15.000 Schüler protestieren, fra ndr.de
Fridays for Future: Was macht die Politik daraus?, fra ndr.de

Sekundært:
Udstillingsbesøg Wunderkammer, Esbjerg Kunstmuseum: træn billedbeskrivelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Flüchtlinge und Heimatvertriebene

Med afsæt i filmen Wintertochter havde vi i forløbet fokus på Heimatvertriebene og andre flygtninge, historisk i forbindelse med Det 3. Riges sammenbrud, men også i andre sammenhænge. Wintertochter berører Heimatvertriebene, Tysklands deling og det tyske liv efter die Wende.
Filmen Transit satte fortid og nutid på spidsen med sin fortælling om jøders flugt fra Nazityskland i en tidløst ramme.

Helle Egedal: Gattungen; Film, Analyse, Begriffe.
Wintertochter. Film af Johannes Schmid, 2011
Undervisningsmateriale til filmen, tekster deri læst
Eleverne har arbejdet med tekstmateriale fundet på forskellige relevante hjemmesider, bl.a. LeMO, Flucht und Vertreibung, i forbindelse med en mundtlig fordybelsesopgave under emnet
Transit. Film af Christian Petzold, 2018

Eleverne udarbejdede gruppeoplæg med afsæt i flg. hjemmesider
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/flucht_und_vertreibung/index.html

Manfred Bresler über Flucht und Begegnungen bei Breslau: https://www.dhm.de/lemo/zeitzeugen/manfred-bresler-flucht-und-begegnungen.html

Die Potsdamer Konferenz: https://www.zdf.de/dokumentation/momente-der-geschichte/die-potsdamer-konferenz-102.html
https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/nachkriegszeit/pwiepotsdamerkonferenz100.html

Dokumentarchiv: http://www.documentarchiv.de/in/1945/potsdamer-abkommen.html

Der Artikel „Flucht und Vertreibung“ von Jürgen Brühns auf der Internetseite des NDR: https://www.ndr.de/kultur/geschichte/chronologie/Flucht-und-Vertreibung,vertreibung102.html

Der Artikel „Flüchtlinge und Vertriebene“ aus dem wissenschaftlichen Online-Lexikon Bayern: https://www.historisches-lexikon-bayerns.de/Lexikon/Flüchtlinge_und_Vertriebene

Der Zeitzeugenbericht „Sudentendeutsche Familie“ von Siegfried Fiedler: https://www.hdg.de/lemo/zeitzeugen/siegfried-fiedler-sudetendeutsche-familie.html

Der Kurzfilm „Neue Heimat – Die Vertriebenen“ aus der ZDF-Serie „Momente der Deutschen“:
https://www.zdf.de/dokumentation/momente-der-geschichte/neue-heimat-die-vertriebenen-102.html

Der Artikel „Flüchtlinge und Vertriebene“ aus dem wissenschaftlichen Online-lexikon Bayern:
https://www.historisches-lexikon-bayerns.de/Lexikon/Flüchtlinge_und_Vertriebene

Die Online-Version der Wanderausstellung „In Bayern angekommen… - Die Integration der Flüchtlinge und Vertriebenen in Bayern nach 1945“: http://www.hdbg.de/integration/de/index.htm
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E Drittes Reich und Nachkriegszeit EKSAMENSRELEVANT

Forløbet er læst på elevernes forskellige hold i 2g, med fokus på et spektrum fra Jugend im Dritten Reich over synet på jøderne til Nachkriegszeit og Vergangenheitsbewältigung. Ved repetition i 3g er der søgt en fælles sammenhæng hen over de forskellige læste tekster.

Wolfgang Borchert: Nachts schlafen die Ratten doch (in: Gattungen)
Gunter Eich: Latrine
Das dunkle Geheimnis der Hilde M (video, in: Niemals vergessen)
Niemals vergessen: Kapitel 3 - Erinnerungskultur, Strategien der Vergangenheitsbewältigung

Studieretningselever plus valgfagselever fra og med 1g har deltaget i studierejse til Nürnberg med fokus på Reichsparteitagsgelände og byens historie som middelalderlig kejsersæde efterfulgt af nazipartiets genopfindelse af byen. I den forbindelse har disse elever researchet på forskellige aspekter af Nürnbergs kultur og historie.

Enkelte valgfagselever har på deres oprindelige hold i 2g læst emnet med disse tekster:
Adolf Hitler: Über Jugenderziehung (in: Ein neuer Anfang m.fl.)
Napola - Hitlers elite, film af Dennis Gansel
Traudl Junge: Meine Zeit bei Adolf Hitler - aufgezeichnet 1947 (in: Kurzum)
Kurt Kister: Trotzdem mein Grossvater (in: Beziehungen, Niemals vergessen)
Ernst Hiemer: Herr Doktor! Lassen Sie mich bitte in Ruhe, 1938 (in: Wie war's, Gads Forlag 2007)

Supplerende:
Trümmerlyrik (Handout, Susanne Behlert, deutsch-digital.de)
Gattungen: Thema Lyrik
Niemals vergessen: Vergangenheitsbewältigung med dansk introduktion s. 8-11, Strategier for hvordan man omgås fortiden, s. 26-27
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F Krimi

I dette lille forløb har vi undersøgt aspekter af krimi-genren. Eleverne har arbejdet med fortælleteknikker mm i den tilhørende aflevering.
Som en lille ekskurs afholdt vi sidenhen en time med højtlæsning af selvskrevne krimis og i øvrigt fokus på Schimpfwörter (læst tekst: Hanna Johansen: Elvira weiss was sie will)

Kernestof:
Otto F. Walter: Cornflakes, 1977
Helle Egendal: Gattungen, metodeafsnit om krimi, s. 78-85, samt følgende to tekster og tilhørende opgaver:
Ferdinand von Schirach: Einsam, 2010
Andrea Maria Schenkel: FInsterau (Auszug), 2012
Dertil kommer:
Jan Flieger: Liebfrauenmorgen
Der typische Tatort in 123 Sekunden, https://www.youtube.com/watch?v=9QENcN-srE0

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G DDR

OBS DELE AF DETTE FORLØB ER LÆST VIRTUELT

Dette forløb fik sin vinkling på almindelige menneskers liv i DDR, da vi inden for kort tid så både Ballon og Das schweigende Klassenzimmer i biografen. Begge film bygger på faktiske hændelser; historierne om en almindelig families flugt i 70erne og en gymnasieklasses stille protest mod regimet i 1956 og konsekvenserne derpå giver anledning til at reflektere over individers personlige oplevelse af hvad der set fra nutiden er historiske omstændigheder.

Kernestof:

Ballon, 2018, instr. Michael Herbig, samt relevante uddrag af tilhørende tysk undervisningsmateriale

Das schweigende Klassenzimmer, 2018, instr. Lars Kraume, samt relevante uddrag af tilhørende tysk undervisningsmateriale

graphic novel: Thomas Henseler und Susanne Buddenberg: Joachim Neumann, Tunnel 57, Christoph Links Verlag 2013

Katja Nele Bode: Wieder vereint, in: centaur, 19, November 2020, pp. 14-21


Baggrundslitteratur:
afsnit Murens fald/Historiefaget.dk
Kirsten Krehan og Andreas Springer: Tyskland, et land i forandring, Columbus 2016), kap. 1: National identitet under forandring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel H Multikulti-Deutschland

NB: Nød- og fjernundervisning pga. COVID-19 - HELE DETTE FORLØB ER LÆST VIRTUELT

Forløbet er læst på elevernes forskellige hold i 2g, med deraffølgende nuancer i fokus.
I en større gruppeopgave analyserede eleverne en udvalgt sangtekst fra Die Toten Hosen og planlagde i tilknytning dertil et program til en fiktiv anti-højreradikal musikfestival med multikulti-fortegn.

Kernestof:
Einstieg multikulturelles Deutschland (in Heidi W. Maden & Sus Storgaard: Tysk B-bogen, grundbog i tysk. E-bog, Systime)
Hanna Lehnert: Yasa, 1987 (in: samme)
Dilek Güngör: Anderssein ist kein Widerspruch, 2016 (in Mette Hermann: Los geht's! e-bog, Gyldendal 2021)
Al-gear: Integration, 2012
Erdogan Atalay: Die Türkei ist da oben, 2005 (in: Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: Dein Deutschland - tysk fortsætter-grundbog. e-bog, Systime, 2013/2017)
Erdal Sezer: Es wird immer etwas Fremdes bleiben, (in Kirsten Blume & Mette Hermann: Hier ist meine Heimat, deutsch-türkisches Leben. Tyskforlaget 2010)

Supplerende:
Migrantenliteratur (in Rikke Taber & Martin Zickert Graverholt: Dein Deutschland - tysk fortsætter-grundbog. e-bog, Systime, 2013/2017)
Identitätstheorie (in: samme)
Integrationstheorie (in: samme)
Einstieg die Toten Hosen... (in: Heidi W. Maden & Sus Storgaard: Tysk B-bogen, grundbog i tysk. E-bog, Systime)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel I Land der Dichter und Denker EKSAMENSRELEVANT

OBS DELE AF DETTE FORLØB ER LÆST VIRTUELT pga COVID-19

Et forløb med fokus på elementer fra den klassisk dannelse: tænkning og følelser udtrykt i lyrik, dramatik og prosa. Hvad er Tyskland kulturelt set før sammenbruddene i 1. og 2. verdenskrig og hvordan har man forsøgt at reetablere en humanistisk og etisk forsvarligt tænkning efter Det 3. Rige? Forløbet har også bidraget til en kunstnerisk oplevelse af det tyske sprog, bl.a. i mødet med renæssancens kunst, som optakt til at dele af holdets elever var på studietur til Firenze.

I undervisningen har eleverne bl.a. omskrevet og opført første akt, scene 1 af Die Physiker, samt holdt litteraturhistoriske oplæg om Aufklärung, Sturm und Drang og Antinaturalismus, baseret på bogen Spiegelungen. I den forbindelse har grupperne læst og analyseret relevante værker fra bogen (Lessing, fabler - Goethe, Prometheus - Rilke, digte).

Kernestof:
Friedrich Dürrenmatt: Die Physiker, 1961 (hele værket)

G.E. Lessing: Die Ringparabel, uddrag fra Nathan der Weise, 1779

R.M. Rilke: Das florenzer Tagebuch, 1898 (Suhrkamp Verlag 1982): udvalgte digte (Renaissance I, Renaissance II, Aus unserm winterlieben Gelände) og fri individuel læsning med små nedslag i de første 10-20 sider.
Desuden har hver elev arbejdet med en ud af to mulige Rilke-digte i en aflevering: Um die vielen Madonnen sind enige Engelknaben (27.4.1898, Florenz, fra Engellieder) - eller Archaïscher Torso Apollos (1908, fra Der Neuen Gedichte anderer Teil)

Käpt'n Peng und die Tentakel von Delfi: Sockosphie, 2013

Friedrich Schiller: Der Mensch ist das Wesen, welches will, uddrag fra Über das Erhabene, 1793. In: Munksgaards tysk antologi fra 1500 til vor tid, red. John Bernth & Per El Jørgensen, Munksgaard 1990 - teksten er anvendt som prøveeksamen i repetitionen.

Supplerende stof:
Rilke: Die frühen Gedichte - digtsamlingen er lagt ud til de særligt interesserede til fri individuel læsning
Lessing, Ringparabel - Hintergründe, Figurensteckbriefe, Übersicht der Weltreligionen (sammendrag af undervisningsmateriale til teaterstykket, Theater Strahl Berlin 2017), https://www.berlin-buehnen.de/media/productions/nathan/20170214075908.pdf
Niels Kaae Stempel: Spiegelungen. Åløkke 1990. Udvalgte afsnit om og med tysk litteraturhistorie og dens baggrund
Løbende inddragelse af aktuelle tysksprogede nyheder
Sommers Weltliteratur to go: Lessings Nathan der Weise, på http://sommers-weltliteratur.de/nathan-der-weise
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel J Stürmerisches

OBS DELE AF DETTE FORLØB ER LÆST VIRTUELT pga COVID-19

I dette forløbhar vi beskæftiget os med de store følelser og deres til tider tavse udtryk. Litteraturhistorisk var afsættet Sturm und Drang.
Eleverne har gruppevist hold oplæg om forskellige litteraturhistoriske perioder, som de har fordybet sig i og læst og analyseret relevant materiale fra.

Kernestof:
Siegfried Lenz: Deutschstunde, 1968, små uddrag.
Film: Deutschstunde, filmatiseret af Christian Schwochow efter Lenz' roman, 2019
Goethe: Heidenröslein, 1771
Rammstein: Rosenrot, 2005
Schubert: Heidenröslein, 1815
Goethe: Neue Liebe, neues Leben, 1775
Goethe: Die Leiden des jungen Werthers, 174, uddrag: 4. Mai 1771, 16. Junius, ... (alle Goethe-teksterne stammer fra Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Stürmer und Dränger, Gyldendal 2018)

Niels Kaae Stempel: Spiegelungen. Åløkke 1990. Udvalgte og individuelt læste afsnit om tysk litteraturhistorie og dens baggrund med relevante eksempler

Supplerende:
Løbende inddragelse af aktuelle tysksprogede nyheder
Die Ballade einfach erklärt, link...
Lyrik, in: Helle Egendal: Gattungen, Gyldendal 2017
Sommers Weltliteratur to go: Goethes Werther, på http://sommers-weltliteratur.de/werther-neu
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel K Dyrk sproget-video

OBS HELE DETTE FORLØB ER LÆST VIRTUELT pga COVID-19

Det Nationale Center for Fremmedsprog har udskrevet en konkurrence, der lægger op til, at eleverne gruppevis udarbejder en lille video, hvori de præsenterer dele af dansk ungdomskultur for unge i Tyskland. Originalt indhold suppleres med sproglig træning, relevante gloser og fri tale...
Dyrk sproget - en kreativ sprogkonkurrence for gymnasieelever

Elevernes arbejde tog afsæt i arbejdet med det udsendte tyske tekstmateriale fra NCFF.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel L Deutsche Musik und Identität EKSAMENSRELEVANT

OBS DELE AF DETTE FORLØB ER LÆST VIRTUELT pga COVID-19

Et forløb med fokus på den tyske identitet underlagt historiens og politikkens skiftende vilkår, som det kan komme til udtryk musikalsk. Fokus har været på efterkrigstidens delte Tyskland til efter genforeningen. Desuden er der blevet trukket tråde fra tysk selvforståelse før 1918 og frem til nutiden.

Gæstelærer Ditte Engels Hermansen underviste et modul fra og om Leipzig

Kernestof:
Otto Heppe, Rakete & FFÔ: Keiner Kennt dich, jeder hypt dich, 2016 - https://www.youtube.com/watch?v=CDwDdQ9FDqk
Ditte Engels Hermansen: Leipzig, Interviews, u.å.
Lilli Marleen, tekst Hans Leip 1915, musik Norbert Schulze 1938
Schiller: Ode an die Freude, 1785 + Beethoven, Freude schöner Götterfunken, uddrag af 9. symfoni
Helmut Brasse: Die '9. Sinfonie' - Musik für die Ewigkeit, 2009, in: Gitte Delling m.fl.: Greif zu!, Gyldendal 2014 (anvendt i en aflevering)
von Fallersleben: Das Lied der Deutschen/Deutschlandlied, 1841
Das Lied der Deutschen - die Geschichte einer Hymne, dokumentar SWR u.å., + Unterrichtsmateriale, https://www.planet-schule.de/wissenspool/das-lied-der-deutschen/inhalt/sendung.html
Rammstein: Deutschland, 2019
Käptn Peng & die Tentakel von Delphi: Sockosophie, 2013


Følgende tre tekster er læst selvstændigt i forbindelse med aflevering:
Renate Strebel: Wohlstandswellen, 2003 (in: Mikael Busch & Niels Thøgersen: Generationen, Tyskforlaget 2009)
Heinz Dietz: Komm ein bisschen mit nach Italien, 1956
Günter Neumann: Lied vom Wirtschaftswunder, 1958

Supplerende::
The German Stuff. Playliste på Spotify fra en sydslesvigsk elev på Duborgskolen i Flensburg
Easy German, podcast #143 Schmusepop und Kuschelrock, 6.2.2021
Dokumentar: Soundtrack Deutschland, Liefers und Prahl ermitteln. ARD 2015, 1-3, CFU
Nina Hagen: Du hast den Farbfilm vergessen, 1974
Rent: Rockballade vom kleinem Otto, 1975
Karat: Der blaue Planet, 1982
The Happy Disharmonists: Ich wollt ich wär immun, 2021
The Comedian Harmonists: Ich wollt ich wär ein Huhn, Text Hans Fritz Beckmann, 1936
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel M Forskelligt vedr. undervisning mm EKSAMENSRELEVANT

Grammatik:
Der er i undervisningens løb arbejdet med grammatik og skriftlig sprogfærdighed i henhold til bekendtgørelsen.
Grundbogen har været Lone Häckert og Birgit Lohse, Alles in allem, Gyldendal 2014. Dertil kommer forskellige andre grammatikker i udvalg, samt dele af Lone Häckert og Birgit Lohse: Das Allerletzte, Gyldendal 2009

OBS For skoleårene 2019-21 må erkendes, at to perioder med lockdown og andre corona-benspænd har påvirket mængden af tillært og trænet grammatik negativt.


Ordbog og tysk retskrivningsordbog, som må tilgås under eksamen:
https://ordbog. gyldendal.dk
https://www.duden.de
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer