Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20 - 2020/21
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Mette Rud Nielsen
Hold 2019 Ty/2 (1g Ty2, 1g Ty2-GR, 2g Ty2)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Liebe (EKSAMENSRELEVANT)
Titel B Die moderne Familie
Titel C Jugend im Dritten Reich
Titel D Die Kriminalgeschichte (EKSAMENSRELEVANT)
Titel E Migrantenliteratur (EKSAMENSRELEVANT)
Titel F Die Nachkriegszeit (EKSAMENSRELEVANT)
Titel G Repetition
Titel H Forskelligt

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Liebe (EKSAMENSRELEVANT)

Et forløb med fokus på kærlighed og forhold i forskellige afskygninger. Vi arbejder med tekster der illustrerer forskellige former for kærlighed.

Namika: ”Lieblingsmensch” (Song), 2015
(fra: http://www.songtexte.com/songtext/namika/lieblingsmensch-337abs65.html)

Gudrun Pausewang: ”Ein rotes Kleid” (1988)
Gudrun Pausewang: ”Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung herauswollte” (1988)
(begge fra: "Beziehungen", ved Margit Graves Ponsaing, Systeme, 1996)

Gabriele Wohmann: ”Ein netter Kerl”
(fra: "Kurzgeschichten - einmal anders", ved Ursula Hermes, Systime,1994

Doris Dörrie: ”Was machst du, wenn ich aus dem Haus gehe?” (1990)
(fra Bleib doch hier, ved E. W. Pedersen og M. Ponsaing, Systime, 1996)

Supplerende:
Hugo von Hofmannsthal: "Die Beiden" (1895)
(fra: https://www.deutschelyrik.de/die-beiden.html)

Anslået sideantal: 30 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B Die moderne Familie

Et forløb, hvor der arbejdes med den moderne familie i forskellige afskygninger. Teksterne giver indblik i forskellige familieformer og udfordringer ved den moderne familie.

Følgende tekster er fra i-bogen ”Dein Deutschland – tysk fortsættergrundbog”, Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, Systime A/S, 2018

- ”Einführung – die moderne Familie” (2018)
- Julia Franck: ”Streuselschnecke” (2000)
- Oliver Gehrs: ”So leben wir” (2013)

Derudover har vi arbejdet med: Deine Freunde: ”Einfach klein sein” (Song) (2012)
(fra: https://www.youtube.com/watch?v=FJDTtGhsoTk)

Anslået sideantal: 15 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil - was machst du, wenn 13-12-2019
Genaflevering 03-01-2020
Die moderne Familie 31-01-2020
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Jugend im Dritten Reich

Et forløb med fokus på filmen Napola - Elite für den Führer, som anvendes til at anskueliggøre forskellige positioner i forhold til nationalsocialismen, særligt i forhold til at være medløber eller modstander. Forløbet indledes med tekster, der skal forklare den historiske baggrund for filmen. Herefter ses filmen, og der arbejdes med udvalgte scener. Scener er valgt, som viser de nazistiske opdragelsesidealer og scener, som viser hovedkarakterernes udvikling.

„Hitlers Weg an die Macht“, tekst fra Hanstholm-museum
„Fakten über den Nationalsozialismus“, tekst fra Hastholm-museum

Dennis Gansel: Napola - Elite für den Führer (2005)

Adolf Hitler: „Über Jugenderziehung“
(fra: Ein neuer Anfang, Beck Nygaard, Mathilde, Lindhardt og Ringhof, 2013)

Dennis Gansel, Maggie Peren: Drehbuch: Napola – Elite für den Führer: vi har særligt arbejdet med følgende scener: 13, 14, 15,  29, 30, 67, 99 og 103
(Fra: Mikael Busch og Kirsten Kehan, Tyskforlaget, 2006)

Podcast: Der Talk - Esther Bejarano: Das Akkordeon rettet mir das Leben
(fra: www.ndr.de, 8. maj 2020, https://www.ndr.de/nachrichten/info/sendungen/talk/Esther-Bejarano-im-Gespraech,sendung1017882.html)

Anslået sideantal: 60
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Personlige pronominer og Napola 28-04-2020
Napola - Resümee 20-05-2020
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Die Kriminalgeschichte (EKSAMENSRELEVANT)

Et forløb, hvor vi arbejder med krimien som genre. Vi ser på blandt andet på genredefinitionen og de forskellige undergenrer, alt efter om der er tale om en klassisk krimi eller en moderne krimi. Vi analyserer forskellige krimier med særligt fokus på handling, personkarakteristik og genre.



Materiale:
Taber, Rikke: (i-bog) Dein Deutschland – tysk fortsættergrundbog, Systime A/S, 2018
Fra denne bog følgende tekster:

Erik 
Christophersen: „Der Krimi – einige Informationen“ (2018)


„Mord im Hotel“

 (1989) - forfatteren er ikke angivet - et eksempel på 'die klassische Detektiverzählung' (die amerikanische Variante)
Milena Moser: „Mein fünfter Mord“ (1990) - et eksempel på en 'Femikrimi'

Larsen, Uffe Hartvig: Schuld, Tyskforlaget, 2013:
Følgende tekst:

Ferdinand von Schirach: "Anatomie" (2010) - et eksempel på 'die zufällige Lösung'

Tatort: Borowski og den brændende mand, ARD (2013) (film, supplerende stof)

Anslået sideantal: 15 normalsider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E Migrantenliteratur (EKSAMENSRELEVANT)

Et forløb, hvor vi indledningsvist tilegner os en række sociologiske begreber til brug for arbejdet med teksterne i forløbet. I tekstarbejdet har vi fokus på, hvordan teksterne giver et indblik i forskellige aspekter af det tysk-tyrkiske forhold. Desuden forsøger vi at påvise, hvordan de sociologiske begreber kan bruges på teksterne.



Følgende tekster er fra i-bogen "Dein Deutschland – tysk fortsættergrundbog", Taber, Rikke, Systime A/S 2018:

„Integrationstheorie“ (2013)



„Identitätstheorie“ (2013)

”Migrantenliteratur” (2013)

Al Gear: „Integration“ (Musikvideo + Songtext)

, 2012

Aisha Urgulu: „Deutsche Muslimin“ (2005)

Følgende tekst er fra Meine Zeit, Systime 1993, Agnete Bruun Hansen, Erik Wikkelsø Pedersen:

Alev Tekinay: "Metin und Martin" (1992)

Anslået sideantal: 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F Die Nachkriegszeit (EKSAMENSRELEVANT)

Et forløb om efterkrigstiden i Vesttyskland med fokus på filmen "Das Wunder von Bern". Der er særligt arbejdet med faderen Richard som Spätheimkehrer, hans forhold til familien, og den udvikling han gennemløber i filmen. Til slut har vi beskæftiget os med tysk historie og identitet efter Anden verdenskrig i forbindelse med fodbold VM i 2006.

Materiale:
Wortmann, Sönke: "Das Wunder von Bern" (2003)

Erik Wikkelsø Pedersen: "Das Wunder von Bern - ein Drehbuch" (2013) - vi har særligt arbejdet med følgende scener: 15, 16, 17, 18, 26, 28, 29, 42, 75 og 142

Metz, Johanna: "Wir haben das Recht, unbefangener zu sein" fra Busch, Mikael og Thøgersen, Niels: "Generationen - Beobachtungen über Deutschland", Tyskforlaget, 2009

Ukendt forfatter: "Es geht wieder aufwärts 1945-1961" fra: Joachim Schade: Mittendrin in Deutschland, Alinea (2006)

Anslået sideantal: 40
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel H Forskelligt

Der er kontinuerligt arbedet med grammatik, skriftlig og mundtlig udtryksfærdighed etc. i henhold til bekendtgørelsen. Grundbogen har her været Lone Häckert og Birgit Lohse, Alles in allem, Gyldendal.

Tilladt internetside til eksamen:

https://ordbog.gyldendal.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer