Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20 - 2020/21
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Poul Gamborg Højlund
Hold 2019 Ty-s/b (2b Ty-s, 3b Ty-s)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A LIebe - EKSAMENSRELEVANT
Titel B Die moderne Familie
Titel C Modernes Leben - EKSAMENSRELEVANT
Titel D Jugendlichen mit Problemen - EKSAMENSRELEVANT
Titel E Deutsche Identität - EKSAMENSRELEVANT
Titel F Sehnsucht - EKSAMENSRELEVANT
Titel G Aussenseiter - EKSAMENSRELEVANT
Titel H Forskelligt

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A LIebe - EKSAMENSRELEVANT

Et forløb med særlig fokus på kærlighed og forhold i forskellige afskygninger. Vi arbejder med tekster der illustrerer forskellige former for kærlighed.

Anvendt materiale:

Kernestof:

G. Pausenwang: Ein rotes Kleid
G. Pausenwang: Vom Ritter der nicht aus seiner Rüstung herauswollte
(begge tekster fra: Beziehungen, ved M. Ponsaing, Systime, 1996)

G. Wohmann: Ein netter Kerl
(fra: Kurzgeschichten - einmal anders, ved Ursula Hermes, Systime)

D. Dörrie: Was machst du wenn ich aus dem Haus gehe?
(fra: Bleib doch hier, ved E.W. Pedersen og M. Ponsaing, Systime, 1996)

Namika: Lieblingsmensch (Songtext)
(fra: https://www.azlyrics.com/lyrics/namika/lieblingsmensch.html)

M. Suter: Ferienplanung
(fra. Bis ans Ende der Welt - Texte zum Thema Reisen, Red. L. Inversen, Tyskforlaget Aps, 2009)
Indhold
Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel B Die moderne Familie

Et forløb, hvor eleverne introduceres for forskellige moderne familietyper og familiebegreber, så som Regenbogenfamilie og Patchworkfamilie/Stieffamilie, som adskiller sig fra den traditionelle, borgerlige kernefamilie. Eleverne arbejder med tekster, der tematiserer de udfordringer, som de moderne familietyper kan afstedkomme, som f.eks. skilsmisse, savn og det at være et projektbarn. Igennem glosearbejde, Redemittel og arbejdsblade trænes eleverne i at formidle teksternes handling og centrale problemstillinger.

Tekster i forløbet er alle fra i-bogen Dein Deutschland (Taber, Rikke m.fl., Systime A/S, 2019)
Einführung in die moderne Familie: introduktionstekst, der giver et historisk overblik familiens udvikling fra begyndelsen af det 19. århundrede og til i dag.

Daniel Erk: So leben wir (Regenbogenfamilie)

Oliver Gehrs: So leben wir (Patchworkfamilie)

Julia Franck: Streuselschnecke

Deine Freunde: Einfach klein sein (Musikvideo + sang)
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Modernes Leben - EKSAMENSRELEVANT

Et forløb med særlig fokus på forskellige aspekter af det moderne liv. Fx. det offentlige rum vs det private, fokus på udseende, internettets styrker og svagheder etc. etc. etc.

Kernestof:

Sibylle Berg: Helena Manaus (uddrag fra Die Fahrt)
(fra: Bis ans Ende der Welt - Texte zum Thema Reisen, ved L. Iversen, Tyskforlaget, 2009)

Felix Frerichs: Papa, bitte ich will mich versöhnen
(fra: http://www.bild.de/BILD/berlin/leute/2008/01/11/melly/big-brother-papa...)

A. Thewalt & J. Topar: Schönheits-OPs bei Jugendlichen sind unmoralisch
(fra: http://www.bild.de/BILD/news/politik/2008/12/30/schoenheits...)

J. Levie & K. Stubbe: Lebensgefährlicher Magersucht-Kult im Internet
(fra: http://www.bild.de//BTO/news/2007/11/17/magersucht)

Teenager machen per SMS Schluss
(fra: http://www.bild.de/BILD/unterhaltung/erotic/telegramm...)

Tom Tykwer: Lola rennt (AV)

Tim Bendzko: Programmiert (2014)
(fra: Auf Uns: Grundbog i tysk i gymnasiet, ed. Kate Fuchs og Mathilde Sindig, Gyldendal, 2016)

Supplerende materiale:

Advertorial: Frauen setzen auf Partnersuche im Internet
(fra: http://diepresse/com/home/advertorial/...)

Die Presse: Österreichern geht das Leben zu schnell
(fra: http://diepresse.com/home/panorama/ostrerreich/1397754...)
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel D Jugendlichen mit Problemen - EKSAMENSRELEVANT

Et forløb med særlig fokus på forskellige typer problemer unge mennesker kan være udsat for. Problemer såsom håbløse forældre, kærlighedssorger og narkoproblemer.

Kernestof:

Ich bin ein Contergan-Kind
(fra: Ansichten, E.W. Pedersen og M.G, Sørensen, Systime, 1983)

Wolfgang Gabel: Elke und Angst
(fra: Fahrtwind, M. Grønvold og P. Præstekjær, Munksgaard, 1998)

Roshani og Smoltczyk: "Liebe Fiede, lebst du noch?"
(fra: Der Spiegel, 34/98)

Max Bollinger: Sonntag
(fra: Ansichten, ved E.W. Pedersen og M.G. Sørensen, Systime, 1983)
Indhold
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel E Deutsche Identität - EKSAMENSRELEVANT

Et forløb omhandlende væsentlige aspekter af nyere tysk historie og hvorledes disse har bidraget med at skabe en "tysk" identitet. Vi ser blandt andet på hvorledes Tysklands historie efter 2. Verdenskrig har bidraget til at skabe flere forskellige former for tysk identitet.


H.M. Enzensberger: Damals
(fra: Früher und jetzt?, ved N.K. Stimpel, OP-forlag Aps, 1991)

Florian Henckel von Donnersmarck: Das Leben der Anderen (AV)

Isolde Heyne: Wiedersehen mit Vater
(fra: Fahrtwind, red. M. Grønvold og P. Præstekjær, Munksgaard, 1998)

Claudia Rusch: „Mauer mit Banane“ (uddrag af ‚Meine freie deutsche Jugend‘) (2003)
(fra: "Meine freie deutsche Jugend", red. af Bjarne Mørup. Systime 2004)

A. Tekin: Metin und Martin, Aufsatz eines türkischen Schülers
(fra: Meine Zeit, ved A.B. Hansen og E.W. Pedersen, Systime, 1993)

Selim Özdogan: Eins dieser Bilder
(fra: Hier ist meine Heimat, ed. K. Blume og M. Hermann, Tyskforlaget, 2010)

Supplerende materiale:

Die Stunde Null
(from: Früher und jetzt?, ved N.K. Stimpel og K.G. Hansen, Det Schønbergske Forlag, 1981)
Indhold
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel F Sehnsucht - EKSAMENSRELEVANT

Et forløb der fokuserer på længsel og konsekvensen af at give efter for længslen eller at modstå længslen. Vi oplever forskellige mennesker der fristes og den pris, de betaler, hvis de giver efter for eller modstår længslen.

Kernestof:

Peter Stamm: Am Eisweiher
(fra: Blitzeis, P. Stamm, ved L. Christophersen, B. Gravgaard og E.W. Pedersen, Tyskforlaget, 2002)

J.v.Eichendorff: Sehnsucht
(fra: Deutsche Romantik, ved. L. Østerlind, Munksgaard, 1997)

Gottfried Keller: Winternacht
(fra: Die deutsche Literatur in Text und Darstellung, Bürgerlicher Realismus (Band 11), Reclam, 1978)

J.W.v.Goethe: Der Fischer
J.W.v.Goethe: Faust (uddrag)
(begge tekster fra: Spiegelungen, ved N.K. Stimpel, Åløkke, 1990)

Supplerende materiale:

Gennemgang af de vigtigste aspekter af den tyske Romantik. Udarbejdet af PH
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel G Aussenseiter - EKSAMENSRELEVANT

Et forløb med særlig fokus på personer der er "anderledes". Vi har særlig fokus på ens selvbillede og de konsekvenser det kan have, på at føle sig anderledes og hvordan det kan påvirke ens kærlighedsliv og på hvorvidt det at være anderledes er selvvalgt eller påtvunget.

Anvendt materiale:

Kernestof:

Ferdinand von Schirach: Anatomie (2010)
(fra: Schuld, ved Uffe Hartvig Larsen, Tyskforlaget 2013)

Doris Dörrie: Ich lauf niemandem mehr nach
(fra: Königin von Licht und Schatten - Texte von Doris Dörre, ed. Sieglinde Weber & Rolf D. Erbst, Tyskforlaget I/S, 1999)

Milena Moser: Mein zehnter Mord
(fra: Wort-Reisen, ved E-M Dudde og E.T. Madsen, Kaleidoscope, 1999)

Frank Fischer: Manuel oder Die Letzte Instanz
(fra: Ansichten, E.W. Pedersen og M.G. Sørensen, Systime, 1983)

Mareike Lenz: Schlagfertige Absage: Mobbing-Opfer rechenet mit ihren Klassenkameraden ab (2016)
(fra: https://www.brigitte.de/aktuell/gesellschaft/schlagfertige-absage--mobbing-opfer-rechnet-mit-ihren-klassenkameraden-ab-10802144.html)
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel H Forskelligt

Der er kontinuerligt arbedet med grammatik, skriftlig udtryksfærdighed etc. i henhold til bekendtgørelsen. Grundbogen har her været Lone Häckert og Birgit Lohse, Alles in allem, Gyldendal.
Det angivne modulomfang af dette forløb er naturligvis ikke korrekt.

Tilladte internetsider til eksamen:

https://ordbog.gyldendal.dk

https://www.duden.de/woerterbuch
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer