Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20 - 2020/21
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Lone Schloo Erhardsen
Hold 2019 Ty/4 (1g Ty4, 1g Ty-GR4, 2g Ty4)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Liebe - EKSAMENSRELEVANT
Titel B DDR
Titel C Ein neuer Anfang
Titel D Zeit
Titel E Die Weimarrepublik
Titel F Grenzland Deutschland:Dänemark EKSAMENSRELEVANT
Titel G Dyrk sproget, konkurrencevideo
Titel H Deutsche Musik und Identität EKSAMENSRELEVANT
Titel I Forskelligt vedr. undervisning mm EKSAMENSRELEVANT

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Liebe - EKSAMENSRELEVANT

Et forløb med særlig fokus på kærlighed og forhold i forskellige afskygninger. Vi arbejder med tekster der illustrerer forskellige former for kærlighed.

Tekster:

Gudrun Pausewang: Ein rotes Kleid (1988)
Gudrun Pausewang: Vom Ritter der nicht aus seiner Rüstung herauswollte (1988)
(begge tekster fra: Beziehungen, ved M. Ponsaing, Systime, 1996)

Gabriele Wohmann: Ein netter Kerl (1973)
(fra: Kurzgeschichten - einmal anders, ved Ursula Hermes, Systime, 1994-2003)

Namika: Lieblingsmensch (Songtext) (2015)
(fra: https://www.azlyrics.com/lyrics/namika/lieblingsmensch.html)

Doris Dörrie: Was machst du wenn ich aus dem Haus gehe? (1990)
(fra: Bleib doch hier, ved E.W. Pedersen og M. Ponsaing, Systime, 1996)

Johann Wolfgang von Goethe: Heidenröslein, 1771 (anvendt i en aflevering)
(https://kalliope.org/da/text/goethe2019091801)

Heinrich Heine: Ein Jüngling liebt ein Mädchen, 1827 (anvendt i en aflevering)
(https://kalliope.org/da/text/heine2001102238)

Supplerende materiale:
Sido: Liebe (2013) (https://genius.com/Sido-liebe-lyrics)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B DDR

Fokus i dette forløb har ligget på flugten fra DDR: hvem prøvede på at flygte og hvordan samt hvorfor. Murens rolle i den tysk-tyske relation og tankeverden. Som del af forløbet har eleverne gruppevis holdt oplæg om udvalgte flugtforsøg.

Kernestof:
Ballon, film af Michael Herbig 2018, samt relevante sider i det tilhørende undervisningsmateriale, se https://www.visionkino.de/fileadmin/user_upload/Unterrichtsmaterial/filmhefte/Viki-Filmheft-Nr30-Ballon.pdf

Chronik der Mauer: Fluchten. Eleverne har i grupper udvalgt, læst teksterne til og arbejdet med selvvalgte eksempler fra denne side: https://www.chronik-der-mauer.de/fluchten/

Thomas Henseler & Susanne Buddenberg: Tunnel 57, Eine Fluchtgeschichte als Comic. Joachim Neumanns Geschichte. Veröffentlichungen der Stiftung Berliner Mauer, 2016.

David Ensikat: Der Anfang oder: Warum die DDR nur ein halbes Land war, in: Es war einmal ein Land, Tyskforlaget, 2015

Supplerende stof:
Planet Wissen: Leben in der DDR, Themaseite Alltag, Themaseite Stasi
https://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/das_leben_in_der_ddr/pwiealltaginderddr100.html
https://www.planet-wissen.de/geschichte/ddr/das_leben_in_der_ddr/pwiediestasi100.html
Thomas Prakash: 8 ting, du (måske) ikke vidste om muren, der delte øst og vest. DR nyheder, 9.11.2019, på https://www.dr.dk/nyheder/udland/8-ting-du-maaske-ikke-vidste-om-muren-der-delte-oest-og-vest

Musik:
Nina Hagen: Du hast den Farbfilm vergessen, 1974
Rent: Rockballade vom kleinem Otto, 1975
Karat: Der blaue Planet, 1982
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Ein neuer Anfang

Et lille forløb som optakt til skoleårets efterfølgende undervisning; vi har set på, hvordan man kan forholde sig til at starte på en frisk, eller starte på noget nyt. Fokus har været på hvordan man kan anvende forskellige lærings- og læsestrategier, afsættet fandtes i bogen af Mathilde Nygaard Beck og Christina Hove: Ein neuer Anfang, Lindhardt og Ringhoff 2013.
Desuden er anvendt forskelligt materiale fra bogen af Kirsten Blume og Mette Hermann: Eins, zwei, drei - mundtlig eksamen i tysk, Gyldendal 2019.

Læst stof i Ein neuer Anfang:
Julia Franck: Streuselschnecke, 2000
Ab heute werde ich besser Sprachen lernen

Læst stof i Eins, zwei, drei:
Der Schimmel, Märchen 1884
Martin Stuer: Hofer, der Reiseprofi, 2009
Ralf Hermann: Scheitern eines Fussballvaters, 2017

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Zeit

DELE AF DETTE FORLØB ER LÆST VIRTUELT pga COVID-19

I dette forløb kom der fokus på tid som sprogligt emne og som fænomen i menneskets verden. Afsættet til forløbet skal findes i bogen Ein neuer Anfang.

Læst:
Wilhelm Busch: Die Geschichte vom Suppen-Kasper, aus: Der Struwwelpeter, 1844
Ann-Louisann: Die Trägheit, 2004
Tim Bendzko: Nur noch kurz die Welt retten, 2011
AnnenMayKantereit: Schlagschatten, 2018
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E Die Weimarrepublik

OBS HELE DETTE FORLØB ER LÆST VIRTUELT pga COVID-19

Med dette forløb kom der fokus på Die Goldenen Zwanziger og Weimarrepublikkens tid: den tidlige modernitets udtryk og urbanisering, historiske og politiske baggrunde i og for mellemkrigsperiodens Tyskland blev introduceret, og i gruppearbejder blev forskellige aspekter af kultur og politik i mellemkrigstidens Tyskland undersøgt og præsenteret - inkl. dansetrin til swing!

Kernestof:
Kurt Tucholsky: Augen in der Grossstadt. Digt og forskellige videofortolkninger:
https://www.deutschelyrik.de/augen-in-der-grossstadt-1930.html
https://www.youtube.com/watch?v=qWXB2YxGSss
https://www.youtube.com/watch?v=MEnICENqaAk
https://www.youtube.com/watch?v=Ap89sYXSAB8
https://www.youtube.com/watch?v=TAC0VDtWLW0
https://www.youtube.com/watch?v=K0BwviDpR40
samt om Tucholsky: https://wortwuchs.net/lebenslauf/kurt-tucholsky/

Die Moritäten des Mackie Messer, forskellige versioner tilgængelige på nettet
Film: Brechts Dreigroschenfilm, instr. Joachim A. Lang, 2018
og uddrag af det tilhørende tyske undervisningsmateriale på https://www.visionkino.de/fileadmin/user_upload/Unterrichtsmaterial/filmhefte/Viki-Filmheft-Nr29-Mackie_Messer_Brechts_Dreigroschenfilm.pdf

Die goldenen Zwanziger, MusstewissenGeschichte: https://www.youtube.com/watch?v=005q7qWvfGo

Individuelt tilgået og bearbejdet::
Zeutklicks 1918-1933, Weimarer Republik - startside plus mange relevante undersider: https://www.zeitklicks.de/weimarer-republik/zeitklicks/

Lebendiges Museum Online/LeMO, Weimarer Republik:
Kunst und Kultur: https://www.dhm.de/lemo/kapitel/weimarer-republik/kunst-und-kultur.html
Die kommunistische Partei: https://www.dhm.de/lemo/kapitel/weimarer-republik/innenpolitik/kpd

Neue Sachlichkeit, Literatur: https://abi.unicum.de/abitur/abitur-lernen/neue-sachlichkeit, https://lektuerehilfe.de/literaturepochen/neue-sachlichkeit

Supplerende:
Per Olsen: Totalangreb på borgerligheden, Fyns.dk 11.1.2008, https://fyens.dk/artikel/totalangreb-på-borgerligheden-2008-1-11
om Mack the Knife: https://denstoredanske.lex.dk/Mack_the_Knife
om Dreigroschenoper: https://denstoredanske.lex.dk/Dreigroschenoper?
Max Raabe: Mein kleiner grüner Kaktus - https://www.youtube.com/watch?v=HyqzJTNcygE
Herbert Grönemeyer: Helden dieser Zeit, https://www.youtube.com/watch?v=0BmyRhJYsKs
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F Grenzland Deutschland:Dänemark EKSAMENSRELEVANT

OBS DELE AF DETTE FORLØB ER LÆST VIRTUELT pga COVID-19

Forløbet sætter fokus på det dansk-tyske grænseland og de spørgsmål til ens selvforståelse, som en baggrund og/eller opvækst i dette grænseland kan medføre. diskuterede begreber bl.a.: Mehrströmigkeit, Mehrsprachigkeit, kulturelle Vielfalt.
Den danske genforeningsfejring mm er pga. covid-19 ikke blevet en del af forløbet, men er blot blevet introduceret.
Forløbet bygger på bogen Grænseland - krig og kulturmøde, red. Mette Herman et al, Forlaget Columbus 2009

Kernestof:
Følgende er fra bogen Grænseland:
Uffe Iwersen: Identität im Wandel der Zeit, 2009
Inge-Lise Kragh: Weder Dänisch noch Deutsch, 2008
Mekka Lene Pers: Gib Raum - Geschichten der Zukunft, 2009

Dertil kommer
spillefilmen baseret på roman af Siegfried Lenz: Deutschstunde; instr. Christian Schwochow 2019 + uddrag af tilhørende tysk undervisningsmateriale https://www.visionkino.de/fileadmin/user_upload/Unterrichtsmaterial/filmhefte/Viki-Filmheft-Nr31-Deutschstunde.pdf

Interview Carsten Peter Sönksen sen., Bredsted, in: Stimmen aus den Minderheiten, 2011, https://www.dcbib.dk/sites/sydslesvig.ddbcms.dk/files/files/news/066_stemmer_fra_mindretallene.pdf

Supplerende:
Manu Sareen: Jeg er også dansker. Kronik i Politiken 17.06.08, in: Grænseland
Et nationalt klenodie eller en moderne forpost, in: Grænseland
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G Dyrk sproget, konkurrencevideo

OBS DET MESTE AF DETTE FORLØB ER LÆST VIRTUELT pga COVID-19

Det Nationale Center for Fremmedsprog har udskrevet en konkurrence, der lægger op til, at eleverne gruppevis udarbejder en lille video, hvori de præsenterer dele af dansk ungdomskultur for unge i Tyskland. Originalt indhold suppleres med sproglig træning, relevante gloser og fri tale...
Dyrk sproget - en kreativ sprogkonkurrence for gymnasieelever.

Elevernes arbejde tog afsæt i arbejdet med det udsendte tyske tekstmateriale fra NCFF.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel H Deutsche Musik und Identität EKSAMENSRELEVANT

OBS DET MESTE AF DETTE FORLØB ER LÆST VIRTUELT pga COVID-19

Et forløb med fokus på den tyske identitet underlagt historiens og politikkens skiftende vilkår, som det kan komme til udtryk musikalsk.
Gæstelærer Ditte Engels Hermansen underviste et modul fra og om Leipzig

Kernestof:
Otto Heppe, Rakete & FFÔ: Keiner Kennt dich, jeder hypt dich, 2016 - https://www.youtube.com/watch?v=CDwDdQ9FDqk
Ditte Engels Hermansen: Leipzig, Interviews, u.å.
Paul van Dyk & Peter Hepner: Wir sind wir, 2004
Lilli Marleen, tekst Hans Leip 1915, musik Norbert Schulze 1938
Renate Strebel: Wohlstandswellen, 2003 (in: Mikael Busch & Niels Thøgersen: Generationen, Tyskforlaget 2009), (anvendt i en aflevering)
H. von Fallersleben: Das Lied der Deutschen/Deutschlandlied, 1841
Das Lied der Deutschen - die Geschichte einer Hymne, videodokumentar SWR u.å., + Unterrichtsmateriale, https://www.planet-schule.de/wissenspool/das-lied-der-deutschen/inhalt/sendung.html
Rammstein: Deutschland, 2019
Käpt'n Peng: Sockosophie, 2013
Dokumentar: Soundtrack Deutschland, Liefers und Prahl ermitteln. ARD 2015, 1-2 (del 3 er på selvstændigt initiativ), CFU


Sekundært:
Easy German, podcast #143 Schmusepop und Kuschelrock, 6.2.2021
Heinz Dietz: Komm ein bisschen mit nach Italien, 1956
Günter Neumann: Lied vom Wirtschaftswunder, 1958
Nina Hagen: Du hast den Farbfilm vergessen, 1974
Rent: Rockballade vom kleinem Otto, 1975
Karat: Der blaue Planet, 1982
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel I Forskelligt vedr. undervisning mm EKSAMENSRELEVANT

Grammatik:
Der er i undervisningens løb arbejdet med grammatik og skriftlig sprogfærdighed i henhold til bekendtgørelsen.
Grundbogen har været Lone Häckert og Birgit Lohse, Alles in allem, Gyldendal 2014. Dertil kommer forskellige andre grammatikker i udvalg.
OBS For skoleårene 2019-21 må erkendes, at to perioder med lockdown og andre corona-benspænd har påvirket mængden af tillært og trænet grammatik negativt.

Ordbog og tysk retskrivningsordbog, som må tilgås under eksamen:
https://ordbog. gyldendal.dk
https://www.duden.de
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer