ADVARSEL!!
Lectio kræver JavaScript.
Klik HER
Esbjerg Gymnasium
2020/21
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Holdet gr3 ap (2020/21) - Undervisningsbeskrivelse
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
Print med tilpasset bredde til A4
Print med tilpasset bredde til A3
Vis udskriftsvenlig udgave
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2020/21
Institution
Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau
Almen Sp.forst. -
Lærer(e)
Birgitte Simoni Jul Pedersen, Gitte K.P. Leonessi
Hold
2020 ap/gr3 (
gr3 ap
,
gr3 ap-alm
,
gr3 ap-la
)
Oversigt over gennemførte orløb
Titel A
AP
Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A
AP
I forløbet gennemgår vi:
- ordklasser
- syntaksanalyse (inkl. ledsætninger)
- verber
- adjektiver/adverbier
- sproglig variation og orddannelse
- sproghistorie og sprogudvikling
- sproglæringsstrategier
- sproglige genrer
- sociolingvistik
Ordklasser: https://www.youtube.com/watch?v=GEvrlIKXN0U
Subjekt: https://www.youtube.com/watch?v=mfBiRZqP8Pw
Verballed: https://www.youtube.com/watch?v=z2IaI56MWfw
Objekt: https://www.youtube.com/watch?v=IfaHmc1t888
Indhold
Kernestof:
Marcus Antonius i senatet: The Destiny Of Rome
Latinske ordsprog fra Carpe diem - med fire ekstra!
Læs s. 4-5 i carpe diem.pdf
Jeg glæder mig til at møde jer :) Vi mødes ved drama, hvor I skal fotograferes.
Verber i præsens efter 1. bøjning: huskeremse
Margit Kiil Jørgensen: Carpe diem: latin i almen sprogforståelse; sider: 4-19, 22-25, 29-35, 38-39
Læs s. 4-5. Oversæt l. 1-5 på side 7 (der er gloser og grammatikhjælp s. 6).
Inden modulet skal I have læst følgende: Sprogets Veje, Kap.6, ss. 70-80 + ”Proprier, artikler, numeralier, konjunktioner” (de første sider i 'kompendium til almen sprogforståelse')
Medbring screeningen.
Læs om 'aktiv/passiv' s. 50-52 i Sprogets veje.
Latin Present Tense Song
Lav øvelse 2 s. 7. Læs s. 8-9. Oversæt l. 1-2 p side 11. Husk der er gloser og grammatikhjælp på side 10.
Inden modulet skal I have læst følgende: Sprogets Veje, kap. 4, ss. 35-45 + ”syntaksanalyse på fremmedsprog” i 'kompendium til almen sprogforståelse'
Bøjning af substantiver fra Carpe diem, kapitel 3. (Cæsar)
Repetér s. 8-9 om guderne og romersk religion. Oversæt tekst 2 side 11 fra linje 3-9. Husk: ordstilling er bundet til funktion på dansk, ikke på latin! Din oversættelse skal være præcis, men den skal respektere dansk ordstilling.
Kahoot! Cæsar
quizlet.com/_53o0ed?x=1jqt&i=ewwba
Læs s. 12-13. Oversæt l. 1-5 på side 15. Husk der er gloser på side 14, hvor du også skal repetere kasus, og lægge mærke til infinitivendelsen -re, fx amare.
Inden modulet skal I have læst Sprogets veje, kap. 4, ss. 45-50 samt have lavet alle sætningerne om syntaksanalyse som vi arbejdede med i sidste uge ("opgaver: find sætningsleddene")
Vi repeterer det vi har gennemgået indtil nu. Medbring kompendierne og bogen.
Afsnit
Vi repeterer op til midtvejstesten på onsdag. Medbring bogen og kompendierne.
Gruppe 1
Træningsøvelser til midtvejstest. Du skal lave øvelsen via din app i telefonen. Play Kahoot! - Enter game PIN here!
Medbring midtvejstesten fra i går. Læs desuden: Sprogets veje, kap. 6, ss. 71-72 og ss. 78-80.
Repetér s. 12-13, oversæt s. 15, l. 6-13. Lav dernæst øvelse 1 s. 15.
Repetition kasus, imperfektum, relative pron. etc.
Imperfect
Læs s. 16 og lav øvelse 1. Læs s. 17 og gloserne s. 18. Oversæt l. 1-7 på side 19.
Kahoot!
Analysér l. 1-6 + l. 15 på s. 19. Læs om præfixer, og lav øvelse 3a+b.
Alle skal have lavet opgaven om adj/adv som vi begyndte på sidst vi havde modul ('øvelser til adjektiver/adverbier' i øvelseskompendiet). Derudover skal I have læst følgende inden modulet: Sprogets Veje, ss. 81-84.
Learn the imperfect - Latin
quizlet.com/309855163/latin-kasusovelse-kasus-vs-funktion-i-saetningen-ordklasseovelse-ovelse-med-verber-i-praesens-om-imperfektum-praefikser-relative-pronominer-flash-cards/
Læs s. 22-23. Oversæt l. 1-7 på side 25.
Inden modulet skal I have læst kapitel 2 i Sprogets veje om det danske sprog historie, ss. 125-127 i Sprogets veje samt denne artikel om 'falske venner': http://sproget.dk/raad-og-regler/artikler-mv/sprogbrevet-dr/sprogbrev-nr-12/falske-venner
Inden modulet skal I have læst de sidste sider i 'Kompendium til almen sprogforståelse' (de sidste sider) om sproglæringsstrategier.
Oversæt resten af teksten s. 29. Lav øvelse 1+2. Læs dernæst s. 30 og oversæt Corpus humanum-teksten s. 31. Notér dig de latinske ord for kropsdele på billedet af den døende galler. Lav dernæst kahoot-challenge og quizlet - der bliver ført fravær i f
Lav denne efter kahoot-challenge, og når du har læst s. 30-31. Brug flashcard og match-funktionerne: quizlet.com/_5hljv3?x=1jqt&i=ewwba
Læs lektier før challenge. Play Kahoot! - Enter game PIN here!
Inden modulet skal I have læst s. 141-147 i Sprogets veje.
https://ekstrabladet.dk/flash/megafonen/hundragen-paene-piger-horer-gratis/8134252
http://medienorge.uib.no/Files/Eksterne_pub/Some-trussel-2019.pdf
Inden modulet skal I have læst s. 115-127 i Sprogets veje samt have lavet opgaverne om adj/adv, ordklasser og ledsætninger i repetitionsdokumentet (Lectio --> Dokumenter --> AP --> Materialer).
Læs s. 32-33, oversæt dernæst l. 1-5 side 35.
Træning til eksamen: Play Kahoot! - Enter game PIN here!
Læs s. 38. Læs l. 1-10 s. 39 og lav øvelse 1 (uden græsk-øvelsen)
Lokalefordeling:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 30
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer