ADVARSEL!!
Lectio kræver JavaScript.
Klik HER
Esbjerg Gymnasium
2020/21
Hovedmenu
Log ind
Kontakt
Hjælp
Holdet 1g bk2-gr (2020/21) - Undervisningsbeskrivelse
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
Print med tilpasset bredde til A4
Print med tilpasset bredde til A3
Vis udskriftsvenlig udgave
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2020/21
Institution
Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau
Billedkunst C
Lærer(e)
Rikke Marianne Hahn-Pedersen
Hold
2020 bk/2-gr (
1g bk2-gr
)
Oversigt over gennemførte orløb
Titel A
Fladen/det 2-dimensionale i kunsten
Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A
Fladen/det 2-dimensionale i kunsten
Intro til faget.
Blindkonturtegning - pararbejde - portræt: at tegne det, du ser og ikke det, du ved om genstanden/modellen.
Farvelægning-akvarel: ikke realistisk, men dekorativt.
Teori om at arbejde i fladen/2-dimensioner. Lise Gotfredsens appelsiner og stilretninger. Kort billedanalyse.
Mellemrumstegning: det tomme rum/mellemrummenes betydning for kompositionen. Fokus på mellemrummene ved hjælp af mønstre.
Visualisering: (blind)tegning med tusch af blade, mellemrum udfyldes med mønstre.
Visualisering: blindkonturtegning efter romantisk landskab. Farvelægning med akvarel, så det halv-abstrakte landskab forbliver fladt (ikke naturalistiske farver) to landskaber: 1. kold og varme farver 2. dekorativt.
Analyse/teori: Analyse af romantiske landskaber: 1. Karl Friedrich Schinkel: Blick vom Berge auf eine italienische Stadt, 1817 2. Rügen...Ggrundbogen: Formalanalyse side 43 - 51.
Grundbogen s. 17 - 28 (Rummet)og 29 - 30 (Linien).
Visualisering: tegning udenfor i solen - egenskygge og slagskygge.
Visualisering: bolde med lys og egenskygge+slagskygge.
Visualisering: tegn en komposition af bolde og evt. cylindere, hvor du benytter forskellige former for rumdannelse
Gennemgang af komposition.
Visualisering: lav en statisk og en dynamisk komposition med figurer i farvet papir.
Grundbogen: side 138-140 Konkret realisme. Tekst fra Billedkunst - ismer i dansk maleri, Dorte Fogh m. fl. Konkret kunst konstruktivisme.
Visualisering: fotoregistrering på skolen - zoom tæt ind på detaljer i arkitekturen, som omsættes til konkret kunst.
Kompositionsøvelse: de negative former/det tomme rum bag motivet.
Indhold
Kernestof:
Medbring et A-4 ringbind, som skal stå på skolen i billedkunstdepotet.
Vi fortsætter med de abstrakte landskaber.
Læs i billedkunstbogen side 43 - 51 om formalanalyse.
Læs i billedkunstbogen om Rummet, side 17-27 (der er mange billeder, så det er slet ikke så slemt, som det måske ser ud til). Tegning af bolde, lys og skygge fortsætter.
Vi arbejder videre med dannelse af rum i billeder.
Arbejde med komposition og negativ - positiv form/flade.
Medbring billedkunstbogen.
Vi arbejder videre med komposition, statisk-dynamisk og negativ-positiv form.
Vi gennemgår kompendiet (som I læste på klassen) om konkret kunst og hører jeres forslag til hovedpunkter i teksten. Bagefter arbejder vi videre med jeres egne billeder.
Jeres billeder (konkret realisme) gøres færdig i dette modul. I skal derefter skrive jeres overvejelser om billedet til portefolioen: motivet, farvevalg, hvordan passer jeres billede til stilen konkret realisme etc.
læs hjemme: i billedkunstbogen: side 163 - 166 Ekspressivitet
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer