Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Sabrina Buch Hansen
|
Hold
|
2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
EKSAMEN Dokumentaranalyse VÆRK
Eleverne arbejder med dokumentaranalyse. Fokus lægger særligt på dokumentarens autencitetsmarkører og fakta- og fiktionskoder.
Elverne introduceres endvidere forskellige dokumentartyper. Her arbejder vi bl.a. med den dybdeborende dokumentar, den deltagende dokumentar, den observerende dokumentar og den dramatiserende dokumentar.
Primærlitt:
Herlufsholm - 8 år senere 2013 DR.
Herlufsholms hemmeligheder TV2 2022
Testamentet, DR. Christian Sønderby Jepsen, 2011,
"Narret til Porno"Operation X, TV2 , 2006 (et uddrag)
https://indidansk.dk/aktantmodellen Link til Aktantmodellen
Sekundær Litt:
Håndbog til dansk.
S. 23-27 Fiktionskontrakt kontra faktakontrakt.
Kap 5.2 s. 223-227 Dokumantarfilm typer
S. 293- 299 Filmiske virkemidler
S. 300-305 Filmens dramaturgi.
Link til klippeteknik:
https://prezi.com/il5a7_nllm_w/klippeteknikker/
Omfang: 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skriftlighedsforløb
Eleverne introduceres til de 7 snubletråde i skriftlig fremstilling.
De 7 snubletråde er et princip fra fagbogen
"Skriv dig frem - også til Eksamen".
Bogen tager udgangspunkt i typiske fejl i skriftlige afleveringer og foreslår hvordan fejlene afhjælpes via diverse øvelser og teknikker.
Primær Litt.
"Skriv dig frem - også til eksamen, af Rebecca, Natasha Albinus og Sarah Nehammer, Dansklærerforeningen, 2017.
Kap: 2, De 7 snubletråde s. 45- 69
Sider i alt: ca 25
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Intro til tekstanalyse
Eleverne er blevet introduceret for tekstanalytiske begreber ifm. epik.(noveller/romaner).
Forløbet er kørt sideløbende med det litterære forløb om Det moderne gennembrud, hvormed vi har brugt teksterne fra det forløb som arbejdstekster,
Eleverne har arbejdet med begreber som
Motiv
Konflikt
komposition
miljø
fortæller/synsvinkel
fremstillingsformer
tema/perspktivering.
Primær litt:
Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteratur, sprog og medier," Systime, 2023.
Kap. 3
Sideantal: ca 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Intro til lyrik
Eleverne er blevet introduceret til digtanalyse.
De har beskæftiget sig med følgende analytiske begreber undervejs i forløbet.
Sproglige figurer
Troper og
Rim
Denotation og konnotation
Semantiske felter
Primær litt.
Emil Bønnelycke: Cyklerne, 1920
Tom Kristensen: Trillebørens Morgensang,v2019
Emil Aarestrup: Paa sneen, 1838
Djames Brown: Fugle, 2014
Morten Nielsen Skæbne, 1945.
Sekundær litteratur:
Håndbog til Dansk kap 4.
Omfang ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EKSAMEN Det moderne Gennembrud optakt til DHO
Det moderne Gennembrud optakt til DHO (hvor eleverne skal arbejde med Det mOderne Gennembrud og Industrialiseringen)
Eleverne er blevet introduceret til tendenserne i det moderne gennembrud.
Vi har blandt andet arbejdet med litteratur, der sætter "problemer under debat" gennem Brandes forelæsningsrække.
Herman Bangs stille eksistenser og skrivestil Impressionisme, der forlanger opmærksomhed fra læseren.
Pontoppidans kritk, og sarkasme af datidens samfund gennem kritisk realisme (et detaljeret sprog, som beskriver et virkelighedsnært univers.)
Desuden har eleverne læst et uddrag af Jacobsens: Fru Marie Grubbe, der bl.a. naturalistisk "fotograferer" Marie Grubbes drifter
Eleverne har læst et uddrag fra Amalie Skrams "Constance Ring", der sætter kvindens rolle/stilling i samfundet på spidsen samt samfundets dobbeltmoral og dermed taler ind i sædelighedsfejden.
Strømninger:
Impressionisme
kritisk realisme/realisme
Naturalisme.
Eleverne har i den forbindelse beskæftiget sig med strømninger som sproglige tendenser.
Der har under forløbet været fokus på de tre k'er: Kirke, klasse og køn.
og Sædelighedsfejden
Primær litteratur:
Georg Brandes: "af indledningsforelæsning til hovedstrømninger i det 19de Aarhundrede", 1871.
Herman Bang: "Frøkenen", 1883.
J. P. Jacobsen: af: "Fru Marie grubbe", 1876
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød", 1887
Amalie Skram: af "Constance Ring" , 1885
Sekundær litt:
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, TInne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systeme, 2012.
Kap 6 om "Det moderne gennembrud"
Omfang: ca 120 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EKSAMEN Retorik, argumentation og diskursanalyse
En (køn)diskurs.
Retorik, argumentation og diskursanalyse.
Elverne introduceres for retorik herunder de forskellige talegenrer.
Desuden.....
Eleverne introduceres sideløbende med forløbet for den debatterende artikel som skriftlig genre.
Primærlitteratur:
- Sofie Lindes tale ved ZULU Comedy Galla. 2020
- Kronik: Kære Politiken skriv nu ordentligt om kvinder, Lise Rønne. Politiken. 14. dec. 2019.
- Jeg troede jeg var en af the good guys, Marie Carstensen, Zetland, 22.aug. 2020.
- Bachelorette, Bløddyret. Anna Libak, Weekendavisen, 14. juli. 2023.
- Længe leve bløddyret, Laurids Sandborg, Information, 18. juli. 2023.
Sekundærlitteratur:
(Fra Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier, Ole Schulttz Larsen, Systime, 2023)
-Talegenrer og retorik
-Appelformer
-Argumenttyper
-Diskursanalyse
Klip fra Thomas Vinterbergs Festen
https://www.youtube.com/watch?v=RTIOQyjR4Ls
Klip om Ciceros pentagram
https://www.youtube.com/watch?v=LygeD0l8U1g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Oplysningstiden - VÆRK
Eleverne er blevet introduceret for oplysningstiden- oplysningstanken og Holbergs komedier.
Primær litt:
Erasmus Montanus. Drama af Ludvig Holberg (1722) VÆRK
En Kongelig affære (2012) (Film) VÆRK
Sekundærlitt:
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, TInne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, 2012.
Kap 4. "Om Oplysningstiden"
Gerd Lütken, Johannes Fibiger og Systime. Første udgivelsesår 2010. "Litteraturens Veje": Om Holberg, hans komedie rog den sofistikerede humor.
Kap. 5.
Omfang i alt: 120 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EKSAMEN Nyhedsformidling VÆRK
Eleverne er blevet introduceret for nyhedsformidling. Her har vi blandt andet talt om avistyper, nyhedskriterier, ydre layout, indre layout som nyhedstrekanten samt kilder og vinkling.
Vi har desuden kigget på det journalistiske sprog i artiklerne og rubrikkerne og drøftet fake news og click bait.
Eleverne har læst om den samme sag i forskellige aviser vinklet på forskellig vis.
Eleverne har dermed læst et værk.
Primær tekster:
"Anmeldt for Grooming", James Kristoffer Miles og Mads Romme, Ekstra Bladet, d. 20 nov. 2023.
"For 15 år siden rulledes skandalen også, men i dag dømmer samfundet politikere som Mike Fonseca hårdere", Heidi Elkjær, Jyllands-Posten, 21. nov 2023.
"Fra Kofoed til Fonseca. Er vi blevet mere puritanske?",Bent Winther, Berlingske Tidende. 22. nov 2023.
"Hun er presset og bange", James Kristoffer Miles og Mads Romme, Ekstra Bladet, 19. nov. 2023.
"Omstridt forhold til 15-årig får politiker til at åbne debat om seksuell lavalder" Henrik Jensen og Kasper Fast, Berlingske Tidende 23. nov. 2023.
"Præst og filosof dybt uenige om politikers forhold til 15årig" Signe Westermann Kühn, Berlingske Tidende, 23, nov 2023.
Sekundær tekster:
"Avistyper"fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2024
"De fem nyhedskriterier" fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2024
"Ydre komposition" fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2024
"Nyhedstrekanten og vinkling" fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2024
"Det journalistiske sprog" fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2024
"Fake news, Click bait og satire" fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2024
Sideantal: ca 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
EKSAMEN Romantikken - VÆRK
Forløb om Romantikken
Eleverne introduceres for romantikken og dens mange strømninger.
Universalromantik
Nationalromantik
Biedermeier
Romantisme
Poetisk realisme VÆRK: Sildig Opvaagnen
Desuden læses verdenslitteratur af Stevenson:"The strange case of Dr. Jekyll and Mr Hyde"
Følgende kanonforfattere læses:
Adam Oehlenschläger
Steen St. Blicher
H.C. Andersen
Grundtvig
PRIMÆRLITT:
”Indvielsen” af Schack Staffeldt (1804)
”Guldhornene” af Adam Oehlenschläger (1802)
”I Danmark er jeg født” af H.C. Andersen (1850)
”Danmarks Trøst” af N.F.S. Grundtvig (1820)
”Paa Sneen” af Emil Aarestrup (1838)
”Sildig Opvaagnen” af Steen Steensen Blicher (1828)
"Henry Jekylls fuldstændige redegørelse for sagen" fra The strange case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde af Stevenson (1886)
Sekundærlitt:
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, TInne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, 2012.
Kap 5 om Romantikken
Omfang 70 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Reality
Forløbet er en viderebygning på Dokumentaren i undervisning.
Fokus er her på de forskellige realitytyper og en smule på teorien omkring reality og performance.
Eleverne har i grupper valgt et realityprogram. De har analyseret og holdt oplæg om .
Primær litt:
"Kontant" Tatoveret og Skamferet"
https://www.dr.dk/drtv/se/kontant_-tatoveret-og-skamferet_418869
Sekundær litt:
Håndbog til Dansk Kap 5.3 Reality - tv
Omfang 20 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Det folkelige gennembrud
Eleverne er blevet introduceret til Det folkelige gennembrud som en periode, hvor landfolket skriver om landfolket.
Der er ikke længere en distance til underklassen, som vi ser det under Det moderne gennembrud. I denne periode møder vi de fattige, hvor de er og sætter problemer til debat ”nedefra” – så at sige.
Desuden introduceres eleverne for hjemstavnslitteratur som prægede denne periode.
Primære tekster:
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (
Martin Andersen Nexø: uddrag af ”Pelle Erobreren” Første bog. Barndom ( s.311-315).(1906)
Jeppe Aakjær: ”Naar rugen skal” ind fra ”Rugens Sange” (1906)
Tina Dickow: ”Pigen ud af Aarhus” (2015)
Ulige Numre: ”København” (2011)
Bille August: ”Pelle Erobreren” Film. (1987.)
Sekundære tekster:
Litteraturhistorien på Langs og på tværs ”Om det folkelige gennembrud”. Af Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen, Systime (2012) (kap.7)
Politiken, ”Virkelighedens Jens Vejmand ”Artikel, skribent og årstal ukendt.)
Litteratursiden: ”Om rugens sange” (sidst opdateret juni 2024)
https://litteratursiden.dk/boeger/rugens-sange
Perspektiver i Dansk ”Fortællinger fra hjemstavnen”, Dansklærerforeningen, Red.: Lars Granild.(2019)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
EKSAMEN Ekspressionisme - VÆRK
Ekspressionisme - angst, ødelæggelse og en hyldest
Eleverne har arbejdet med ekspressionismen som et litterært og sprogligt forløb.
Eleverne er. blevet introduceret for begreber som hæslighedsæstetik, modernitetserfaring og undergangsstemning.
Eleverne introduceres deruden for den optimisme som futurismen, der også herskede i mellemkrigstiden. Her har eleverne arbejdet med Bønnelyckes "Aarhundredet":
Primær itteratur:
Uddrag af Futurismens Manifest af Marinetti (1909). (Verdens litteratur)
Johannes V. Jensen: Hesteslagtningen fra Kongens Fald (1900) et uddrag.
Emil Bønnelycke: Aarhundredet (1918)
Pär Lagerkvist: Ångest (1916)
Tom Kristensen: Angst fra Hærværk (1930)
Rudolf Broby-Johansen: BLOD.(1922) VÆRK
Ekstra fokus på:
Rudolf Broby-Johansen: BODELPIGE DRÆBER UFØDT fra Blod (1922)
Rudolf Broby-Johansen: LIGET fra Blod (1922)
Sekundærlitteratur:
Læsestrategi til digte.
Barbara Kjær- Hansen m. fl." Litteraturen på langs og på tværs",Systime, 2023 om Det moderne samfund og Ekspressionisme fra kap 7.
Sideantal 30.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Metoder
Eleverne introduceres for forskellige litterære metoder, de kan arbejde med i deres afsluttende Studieretningsprojekt.
I forløbet inddeles eleverne i grupper, hvor de arbejder med forskellige metoder med udgangspunkt i en fælles tekst. (Naja Maria Aidts "Som englene flyver".)
Tanken er at tydeliggøre hvordan en tekst kan ændre sig analytisk alt efter hvilke metode-briller man tager på.
Primær litt: Håndbog til dansk, Systime.
1:Biografisk metode
2: Nykritisk metode
3:Strukturalistisk metode
4:Psykoanalytisk metode
5:Socialhistorisk og ideologikritisk metode.
-Handout om metoder inspireret af "metoder i Dansk" af Jan Sørensen.
Sekundær Litteratur:
Naja Marie Aidt: "Som englene flyver". Fra novellesamlingen "Vandmærket" 1993.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Bavian - VÆRK
Eleverne læser selv værket Bavian af Naja Maria Aidt fra 2006.
Værket læses i læsekredse, hvor eleverne løbende drøfter novellerne.
Omfang: 150 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
EKSAMEN Sproghandlinger og transaktionsanalyse
Eleverne introduceres for transaktionsanalyse, sproghandlinger og Facework.
Vi har arbejdet med krydsede transaktioner, underliggende sproghandlinger, høflighedsprincippet og samarbejdsprincippet og ikke mindst Facework
Forløbet er tænkt som et emne, der kan bidrage til tekstlæsning, hvor særligt replikker og relationerne mellem karaktererne kan analyseres.
Primær litteratur:
Anonym. (2021, 29. august). DR2 25 år Rytteriet/DR2 [Klip fra Facebook]. Facebook. https://www.facebook.com/watch/?v=350515900124042&ref=sharing
Korsgaard, Thomas. (2021). Lasagne. I: T.. Korsgaard (Red.), Tyverier. Ringhof og Lindhardt. (SIDSTE 5 ÅR)
Matbot1337, M. [Sammendrag af klip fra Anders Thomas Jensens "Blinkende Lygter" (2002)]. (2021, 26. Maj). Best of Blinkende Lygter (2000) [Youtube klipsammendrag]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=1q28uee0gd4
Kanonforfatter Rifbjerg er dækket gennem en aflevering.
Analyserende artikel om Rifbjerg hyldest til Tømmermænd i digter Tømmermænd fra samlingen Under vejr med mig selv fra 1956
Schultz Larsen , O. (2015). Kommunikationsanalyse. I: G. Ravn Nielsen (Red.), Håndbog til dansk- litteratur, sprog og medier. Systime. (Originalværk udgivet 2025)
thewowfreak970606. (2010, 15. Jan). Dk X factor 2010- Rapper Mormor: Grethe [Youtube]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=Wyg786-urvI
Kanonforfatter Rifbjerg er dækket gennem en aflevering.
Analyserende artikel om Rifbjergs hyldest til Tømmermænd i digtet "Tømmermænd" fra samlingen 'Under vejr med mig selv' fra 1956
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
EKSAMEN - Tendenser i nyere litteratur
Eleverne introduceres til tendenser i nyere litteratur. Vi arbejder bl.a med kortprosa, minimalisme og beskidt realisme og betonrealisme som strømning. Derudover taler vi om huller i teksten og fremmedgørelse som et gennemgående tema i teksterne.
Jan Sonnergaard: Sex in Radiator 2001.
Helle helle: Køreplaner in Rester,1996
elle Helle: søndag 15.10 in Rester 1996
Thøger Jensen: Nu sad det unge par sikkert og så video in "I vores familie kan vi ikke lide ubåde", 1998
Jacob Pape: "Planen" uddrag (2015
Sekundær Litt:
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, TInne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, 2022 Kap 7-8.
Jon Helt Haarder og Helle Egendal: Blokland - betonblokkenes litteraturhistorie, Systime, (2024) . Kap 1. Den hvide Beton 1950-1970
Jon Helt Haarder og Helle Egendal: Blokland - betonblokkenes litteraturhistorie, Systime, (2024) . Kap 3. Den Brogede beton 1990 -2020
Sideantal: omfang ca 30 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
EKSAMEN Syndefaldet som forløb (fra grundforløbet)
Eleverne arbejder med litterær analyse af tekster af forskellige genrer med syndefaldsmotivet som fælles tema. Forløbet har et litterært perspektiv.
Fra bekendtgørelsen:
Kernestof:
- kanon: læsning af folkevise, Karen Blixen og Martin A. Hansen
- læsning af svensk tekst på originalsprog
- læsning af verdenslitteratur i oversættelse
Materiale:
Bibelen 2. Mosebog kap. 2,4-3,24: Adam og Eva + Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have (2,25 ns)
Blixen, Karen: "Ringen", 1958 (7,1 ns)
Brødrene Grimm:: "Den lille Rødhætte", 1812 (2,6 ns)
Hansen, Martin A.: Uddrag af"Paradisæblerne", 1949 (5,9 ns)
Lagerkvist, Pär: "Far och jag", 1924 (4,2 ns)
Nyholm, Kristoffer (instruktør): "Ringen", tv-spil, DR, 1988, 27:00-40:00, 13 min. - findes på CFU (1,85 ns)
German Gladensvend Folkevise, forfatter ukendt.
Samlet antal normalsider i forløbet: 23 normalsider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522956255",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522956255",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52522956255"
}