Titel
12
|
Nyhedsformidling
Der arbejdes med nyhedsformidling med fokus på trykte medier. Af underemner arbejdes der med: avisernes historie, avistyper, det journalistiske sprog, nyhedskriterier, ydre komposition af nyhedsartikler, kildetyper samt vinkling.
Derudover belyses nyhedsbilledet i dag: hvad er en nyhed, hvem fremstiller og formidler nyheder i hvilke medier/på hvilke kanaler.
Endelig zoomes der ind på fortællende journalistik med fokus på genren nyhedsreportage.
Kernestof jf. læreplanen:
Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster,
argumenterende tekster og taler. Der trækkes på elevernes viden fra almen sprogforståelse.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling,
dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
Faglige mål jf. Læreplanen:
Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
Sekundærtekster:
Kapitlet om avisjournalistik i "Håndbog til dansk," Ole Schultz Larsen, Systime 2015-2017
Reportagen – genren, historien, objektiviteten , uddrag fra "Reportagen i ord og billede," Dansklærerforeningen, 2022 og fra hjemmesiden gymdansk.dk
Primærtekster:
Netmediet Sjællandske nyheder, sn.dk, 29. jan. 2024: "Fældning af unikt udtryk har skabt røre, " Mikkel Brøgger Petersen, https://www.sn.dk/lyngby-taarbaek-kommune/faeldning-af-unikt-udtryk-har-skabt-roere/
Politiken den 24. jan. 2019: "Karakterbogen: Først gik det godt, så lidt skidt - og så helt forrygende med flyvende fløje. Hurra, hurra, hurra!", Rasmus Bech
Nationaltidende, 4. okt. 1884: "Branden," Herman Bang
Ekstra Bladet, 19. nov. 2023 "Hun er presset og bange," James Kristoffer Miles og Mads Romme
Berlingske, 23. nov. 2023 "Omstridt forhold til 15-årig får politiker til at åbne debat om seksuel lavalder," Henrik Jensen og Kasper Fast
Politiken, 17. april 24, "Stille søndag morgen.... så pludselig er det hovedstaden, der brænder," Nils Thorsen, Lars Dahlager, Mikkel Østrup-Jeppesen, Morten Skærbæk
|