Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2021/22 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Gunvor Bank Kodal
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til danskfaget
Titel 2 På flugt - og værk
Titel 3 Retorik
Titel 4 Danmarksbilleder - før og nu (værklæsning)
Titel 5 DHO: 2 litterære gennembrud og skriftlighedsforløb
Titel 6 Relationer, nærhed og afstand
Titel 7 Argumentation og diskursanalyse
Titel 8 Sprog og identitet
Titel 9 Introduktion til dokumentargenren
Titel 10 Det delte samfund l - og værk (dokumentar)
Titel 11 Det delte samfund ll - værk (Korsgaard)
Titel 12 Nyhedsformidling
Titel 13 Årsprøve og intro til reflekterende artikel
Titel 14 Kampagnefilm
Titel 15 I byen med modernismen
Titel 16 Køn, kærlighed og seksualitet - og VÆRK
Titel 17 Minimalisme
Titel 18 Livsvalg og identitet - og VÆRK
Titel 19 Repetition
Titel 20 ÅRS- OG TERMINSPRØVER OG EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til danskfaget

I dette introducerende forløb præsenteres eleverne for danskfagets identitet og kerneområder.
Grundforløbets tema "Syndefaldsmotivet litteraturen" genbesøges, idet vi sammen repeterer og sikrer os et fælles sprog om nogle centrale danskfaglige analytiske begreber - herunder: epik, real- og symbolplan, komposition, fortæller og synsvinkel samt tema.
Der vægtes primært opgaver, der har medskabning, kreativ skrivning og remediering i højsædet; herunder:

- Skriv Syndefaldsmyten om til en jeg-fortælling
- Lav en tegneserie der illustrerer kompositionen og det centrale vendepunkt i Syndefaldsmyten

Faglige mål jf. læreplanen

– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof jf. læreplanen:

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
Her indgår:
– tekster fra tiden før 1700

Sproglige perspektiver
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag

Primærlitteratur

Syndefaldsmyten (1. Mosebog, kap. 3)

Sekundærlitteratur

Kapitlet: "Forfatter, fortæller og synsvinkel" i "Perspektiver i dansk," 2021
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 På flugt - og værk

I dette forløb arbejdes der med temaet "flugt" i et litterært og mediemæssigt perspektiv. Eleverne repeterer centrale begreber knyttet til episke tekster og introduceres for begreber knyttet til analyse af lyrik og dokumentar.

Kernestof, jf. læreplanen:

"Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
Her indgår:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år

Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge."

Faglige mål jf. læreplanen:

- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag

Primærlitteratur

Jonas Poher Rasmussen "Flugt," dokumentarfilm 2021, dr.dk (VÆRK)
Henrik Nordbrandt "Vuggevise," 2015
Peter Seeberg: "Rejsen til Ribe," 1990
Christian Winther "Flugten til Amerika," Samlede Digte, 4. bind, 1860

Sekundærlitteratur

EKSAMEN - eleverne har adgang til: "Filmiske virkemidler," Det danske Filminstituts online filmleksion "Filmleksikon A-Z," https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmcentralen/filmsprog
Ole Schultz Larsen: "Dokumentartyper," fra "Håndbog til dansk," Systime 2020

Besøg på museet "Flugt"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik

Retorik

Faglige mål, jf. læreplanen

"Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, argumenterende tekster og taler. Der trækkes på elevernes viden fra almen sprogforståelse.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed  (....)"

Eleverne har adgang til https://dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer/?fbclid=IwAR0shZW2OyKH8Zf_NGmzne_ed-PoP9dz6EbC6rtt4UO3cdZFfuQc0V5pBik

Primærlitteratur

Statsminister Mette Frederiksens nytårstale 2023
Klip fra spillefilmen "Festen"
Sara Omars nytårstale, Deadline – DRs Facebookside den 1. januar 2018.
Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020, fra "Danske taler - den levende talesamling," (https://dansketaler.dk)
H.K.H. Kronprins Frederiks tale ved gallataffel i anledning af H.M. Dronningens 50-års regeringsjubilæum 2002, fra "Danske taler - den levende talesamling" (https://dansketaler.dk)
DR3´s nytårstale 2020 med Søren Brostrøm 2020 (https://www.youtube.com/watch?v=yV7x1rnzjF8)

Sekundærlitteratur

Flg. kapitler i "Håndbog til dansk:"

- sproglige figurer
- retorik
- semantiske felter

samt
https://dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer/?fbclid=IwAR0shZW2OyKH8Zf_NGmzne_ed-PoP9dz6EbC6rtt4UO3cdZFfuQc0V5pBik

Powerpoint om kroppens virkemidler
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering nr. 2: tale eller debatindlæg 01-02-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Danmarksbilleder - før og nu (værklæsning)

I forløbet er der primært fokus på lyriske tekster, der har Danmark og danskhed som omdrejningspunkt. Teksterne læses  derfor som et værk om Danmark og danskhed i et diakront perspektiv.
Der arbejdes med flg. fagtermer:

- lyriske/episke digte
- strofiske/ustrofiske digte
- sats
- frie/bundne vers (herunder rimmønstre)
- troper
- figurer

Endvidere arbejdes der med reklame- og kampagnefilm, herunder:

- kampagneformater (politisk, kommerciel og oplysnings-/informationskampagne)
- reklamegenre (lyrisk, narrativ og oplysende)
- appelformer
- symboler
- filmiske virkemidler (fortæller, dramaturgi, billedbeskæring, billedkomposition, perspektiv, lyd)
- andre virkemidler (humor, overraskelse, normbrud/ironi)

Derudover sættes teksterne i litteraturhistorisk kontekst, således at der relateres primært til nationalromantikken.

Fra læreplanen:

"Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med: – kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
Her indgår:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer"

Primærlitteratur

H.C. Andersen "Danmark, mit fædreland", 1850
Isam Bachiri: "I Danmark er jeg født" (youtube-video) og "Ramadan i København," 2019, tekst
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land," 1819
N.F.S. Grundtvig: Danmarks trøst, 1820
St.St. Blicher: "Kær est du Fødeland," 1814
Michael Strunge "Der er et yndigt land," 1980
Gnags´ "Danmarkssang" (1986)
Maia Lee Langvad "Dette er danskerloven, 2006 + videoen dertil
Dansk Folkepartis Valgvideo fra 2007
Danmarks trup til VM. Produceret af DBU (2022), https://www.youtube.com/watch?v=5QMdLMGQofE

Sekundærlitteratur:

Mette Ewald og Rikke Taber "Lyrik - når sproget spiller", Systime, 2020, kapitlerne om det visuelle og det lydlige
Ole Schultz Larsen "Håndbog til dansk," Systime 2017, kapitlerne om sproglige billeder, sproglige figurer samt afsnit om denotation og konnotation.
Henning Bøtner Hansen og Maria Rebekka Holm Andersen: "De korte medieformater," Systime 2020, uddrag af kapitlet "Kampagnespottet"
Ole Schultz Larsen "Håndbog til dansk litteraturhistorie," kapitlet om nationalromantik, Systime 2022
"Helt lyrisk," DR 1, Sæson 1, med Poul Krebs og Bro, https://www.dr.dk/drtv/episode/helt-lyrisk_-poul-krebs-og-bro_147967
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering nr. 3: analyserende artikel 26-03-2023
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 DHO: 2 litterære gennembrud og skriftlighedsforløb

DHO - to litterære gennembrud - det moderne og det folkelige

Faglige mål, jf. læreplanen:

Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Kernestof jf. læreplanen:

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
Her indgår:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1. og 3.g.

Primærlitteratur

Aakjær, Jeppe. "Tyendesang," 1907
Bang, Herman. "Den sidste balkjole," 1887
Drachmann, Holger. "Engelske socialister," 1872
Nexø, Martin Andersen. ”Den store kamp," Pelle Erobreren, 1906-1910, uddrag
Pontoppidan, Henrik. "Naadsensbrød," 1885
Skram, Amalie. "Constance Ring," 1885, uddrag


Sekundærlitteratur

Brandes, Georg ”Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19. de Aarhundredes Literatur,” 1872 (uddrag). I Emigrantlitteraturen, taget fra Kanon i dansk II, Gyldendal 2005
Christensen, Søren Vrist ”Det moderne gennembrud - dansk litteratur,” 24. jan. 2017, https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE&t=372s.
Hansen, Barbara et al. ”Novelle.” I Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime 2023
Larsen, Ole Schultz ”Det moderne gennembrud.” I Håndbog til dansk – Litteraturhistorie, Systime 2022
Mose, Susan et al. ”Sædelighedsfejden.” I Det moderne gennembrud#MeToo, Gyldendal 2019
Sørensen, Mimi et al. ”Impressionismen og Herman Bang.” I Brug litteraturhistorien, Systime 2023
https://www.youtube.com/watch?v=zjozE7bvQfI

Sekundærlitteratur om opgaven, formalia mm.

Larsen, Brian Dupont et al. ”Redegørelse” samt ”Formidling og formalia.” I DHO - en skriveguide," Gyldendal 2018
Petersen, Esben Nedenskov. ”Den videnskabelige basismodel.” SDU jan. 2018 https://www.youtube.com/watch?v=gKbaE8a7Z44. Besøgt den…

Øvrige dokumenter fra og udarbejdet af Gunvor Kodal

Introduktion til DHO - powerpoint
”Metoder i dansk” - worddokument
Powerpoint om Det moderne gennembrud
Powerpoint om Det folkelige gennembrud

Perspektiveringstekster:

H.A. Brendekilde: "Udslidt," maleri, 1889
Erik Henningsen: "Sat ud," maleri, 1892
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering nr. 4: øvelse til DHO 16-04-2023
Aflevering nr. 5: analyserende artikel 03-05-2023
DHO 17-05-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Relationer, nærhed og afstand

Et litterært og tematisk forløb om relationer med særlig fokus på relationen: børn og forældre.


Kernestof jf. læreplanen:
Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
Her indgår:
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Faglige mål og fagligt indhold - jf. læreplanen:

Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Primærtekster

Michael Kvium: Future Jingle, 1995 (maleri)
Martin A. Hansen: Frederiks oprør,1961 (novelle)
Sørine Steenholdt: Mor er blot et ord, 2015 (novelle)
Kim Malthe-Bruuns sidste brev til sin mor, 4. april 1945
Gustav Munch Petersen: Til mine forældre, 1932 (digt)
Jens Blendstrup: Gud taler ud, 2004, uddrag af roman
Gundhild Øyehaug: Lille knude, 2018 (novelle)

Sekundærtekster

Afsnittene "Synsvinkel" og "Fremstillingsformer" i Håndbog til dansk.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering nr. 1: analyserende artikel 17-09-2023
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Argumentation og diskursanalyse

I dette forløb arbejdes der med argumentation og diskursanalyse og centrale begreber inden for disse områder - herunder

Toulmins argumentationsmodel
argumenttyper og -kneb
diskurs som begreb
nodalpunkt
ækvivalenskæder
flydende betegnere

Kernestof - jf. læreplanen:

Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, argumenterende tekster og taler. Der trækkes på elevernes viden fra almen sprogforståelse.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation

Faglige mål - jf. læreplanen:

Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Primærlitteratur

Sara Omar: Nytårstale, DR2 Deadline den 1. januar 2018
Nikita Klæstrup, Louise Kjølsen, Ekaterina Krarup Andersen: "Ludermanifestet," 2017 (uddrag)
Mette Frederiksens tale på pressemødet i Statsministeriet 11. marts 2020 (uddrag)
Christian Borrisholt Steen: "Juridsk kønsskifte er det rene nonens," debatindlæg i Kristeligt Dagblad den 12. maj 2015
Præsident Bushs´ tale til nationen efter 9/11
Osama bin Ladens respons på Bushs tale, bragt i Berlingske Tidende d. 16. april 2004 (uddrag)


Sekundærlitteratur

Kapitlerne i "Håndbog til dansk" om retorik, argumentation og diskursanalyse
Kapitlet "Fire antagonismepar", begrebsoversigt samt "Eksemplarisk analyse af Bushs tale efter terrorangrebet d. 11.
september 2003" fra bogen "Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet," Systime 2015
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering nr. 2: analyserende artikel 15-10-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Sprog og identitet

I dette forløb tages der udgangspunkt i en introduktion til forskellige lekter: dialekt, sociolekt, kronolekt, etnolekt, multietnolekt og medialekt.
Herefter fokuseres der primært på sociolekt og gruppesprog samt fiktionstekster der behandler klasseforskelle og magtrelationer
Der arbejdes med begreber som:

Stilleje
Kulturel kapital
Kodeskift
Tale- og skriftsprog
Sproglig påvirkning før og nu

Kernestof - jf. læreplanen:

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
Her indgår:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, argumenterende tekster og taler. Der trækkes på elevernes viden fra almen sprogforståelse.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering

Faglige mål - jf. læreplanen:

Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Primærtekster:

Yahya Hassan: "Langdigt," fra "Yahya Hassan," 2013 (uddrag)
Ludvig Holberg "Jean de France," 1. akt, scene 3, 1723 (uddrag)
Søren Marcussen: "Himlen over os - Yahya Hassan," dokumentar, 2013
Thomas Helmig: "Det er mig, der står herude og banker på,"  2013 (sangtekst) + tilsvarende tekst skrevet i højt stilleje
Elevernes egne digitale samtaler
Niviaq Korneliussen: Blomsterdalen (uddrag)
Glenn Bech: Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet, 2022, uddrag om sprog

Sekundærtekster:

https://dansk-sprog-i-forandring.dk/undervisningsfilm/ (om dialekt og multietnolekt)
Teori fra kapitlet "Sprog, klasse og magt" i lærebogsmaterialet "Perspektiver i dansk," 2021 og kapitlet "Mundtligt og skriftligt sprog" fra "Begreb om dansk," 2020
Klip fra Aki-Matilda Høegh-Dams tale på grønlandsk i folketingssalen, https://www.altinget.dk/artikel/ville-kun-tale-groenlandsk-fra-folketingets-talerstol-det-er-lidt-en-akavet-situation

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering nr. 3: debatterende artikel 01-12-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Introduktion til dokumentargenren

Et introduktionsforløb til dokumentarfilms-genren med fokus på fakta kontra fiktion, dokumentartyper og filmiske virkemidler

Kernestof - jf. læreplanen:

Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med: – kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Faglige mål - jf. læreplanen:

Eleverne skal kunne:

– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.

Primærlitteratur

"Danish Mother Seeking," YouTube-video, 2016

Klip fra

Historier fra en politistation
Hård udenpå
Prinsesser fra blokken
Operation X: Narret til porno
Ung, nøgen og udstillet
Snydt af skønne løfter

Sekundærlitteratur

Kapitlerne: Hvad er dokumentar? og Dokumentarens typiske former Fra Jan Foght Mikkelsen m.fl.: "Dokumentaren i undervisningen," L&R Uddannelse, 2009
Afsnittene om Fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler og dokumentarfilm fra "Håndbog til dansk"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Det delte samfund l - og værk (dokumentar)

I dette forløb sættes der fokus på skildringer af klasseforskelle - med fokus på dokumentargenren

Kernestof - jf. læreplanen:

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
Her indgår:
– tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster, argumenterende tekster og taler. Der trækkes på elevernes viden fra almen sprogforståelse.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med: – kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Faglige mål - jf. læreplanen:

Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Primærtekster

H.C. Andersen: Lysene, 1872
På røven i Nakskov, dokumentar (værk)
Herlufsholm for livet, 2018, dokumentar
Herlufsholms hemmeligheder, dokumentar
Gadejørgen, DRTV, 1. afsnit, portrætdokumentar, 2019

Sekundærtekster

”Etik og manipulation i dokumentar” fra Dox – forløb i medier, Lindhardt og Ringhof, 2016
"Socialpornografi og mediealfonser," filmmagasinet "Ekko," 11. sept. 2004

Supplerende materiale:

Maria Annemone Kongstad "Fri mig for TV2s speltbollejournalistik," Berlingske , 2. maj 2015
Rasmus Barlag: "Zornig forsvarer hårdt kritiseret TV2-dokumentar: fremragende tv," TV2 Nyheder, 25. april 2015
Mikkel Dyrting: "Vi latterliggør ikke Nakskov," Berlingske, 6. maj 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Det delte samfund ll - værk (Korsgaard)

I forlængelse af forløbet "Det delte samfund" foretages en værklæsning af Thomas Korsgaards roman “Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2017) med fokus på person- og miljøskildringer, skrivestil og genren: autofiktion
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveøvelse - nr. 4: Tidskapsler 14-03-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Nyhedsformidling

Der arbejdes med nyhedsformidling med fokus på trykte medier. Af underemner arbejdes der med: avisernes historie, avistyper, det journalistiske sprog, nyhedskriterier, ydre komposition af nyhedsartikler, kildetyper samt vinkling.
Derudover belyses nyhedsbilledet i dag: hvad er en nyhed, hvem fremstiller og formidler nyheder i hvilke medier/på hvilke kanaler.
Endelig zoomes der ind på fortællende journalistik med fokus på genren nyhedsreportage.

Kernestof jf. læreplanen:
Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster,
argumenterende tekster og taler. Der trækkes på elevernes viden fra almen sprogforståelse.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling,
dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Faglige mål jf. Læreplanen:

Eleverne skal kunne:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.

Sekundærtekster:

Kapitlet om avisjournalistik i "Håndbog til dansk," Ole Schultz Larsen, Systime 2015-2017
Reportagen – genren, historien, objektiviteten , uddrag fra "Reportagen i ord og billede," Dansklærerforeningen, 2022 og fra hjemmesiden gymdansk.dk

Primærtekster:

Netmediet Sjællandske nyheder, sn.dk, 29. jan. 2024: "Fældning af unikt udtryk har skabt røre, " Mikkel Brøgger Petersen, https://www.sn.dk/lyngby-taarbaek-kommune/faeldning-af-unikt-udtryk-har-skabt-roere/
Politiken den 24. jan. 2019: "Karakterbogen: Først gik det godt, så lidt skidt - og så helt forrygende med flyvende fløje. Hurra, hurra, hurra!", Rasmus Bech
Nationaltidende, 4. okt. 1884: "Branden," Herman Bang
Ekstra Bladet, 19. nov. 2023 "Hun er presset og bange," James Kristoffer Miles og Mads Romme
Berlingske, 23. nov. 2023 "Omstridt forhold til 15-årig får politiker til at åbne debat om seksuel lavalder," Henrik Jensen og Kasper Fast
Politiken, 17. april 24,  "Stille søndag morgen.... så pludselig er det hovedstaden, der brænder," Nils Thorsen, Lars Dahlager, Mikkel Østrup-Jeppesen, Morten Skærbæk





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Årsprøve og intro til reflekterende artikel

Vi kigger på den skriftlige årsprøve i dansk - og opsummerer centrale genretræk ved de tekster, der var i spil samt ved de 2 typer artikler: analyserende og debatterende
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Kampagnefilm

Kampagnen som genre

Kernestof - jf. læreplanen:

Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder nyhedsformidling, dokumentartekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier.
Her arbejdes metodisk med: – kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Faglige mål - jf. læreplanen:

Eleverne skal kunne:

– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder.


Sekundærlitteratur

"Reklamer," kapitel i "Håndbog til dansk," Systime, 2017
"Kampganespots," uddrag fra "De korte medieformater," Systime, 2020
Powerpoint om reklamegenren

Primærlitteratur

"Arla - fra en gård nær dig," offentliggjort den 9. april 2017
"Arla-reklame med Mikkel R. Karlsen," offentliggjort den 30. jan. 2018
"Alle fortjener en Volkswagen," Folkekirkens Nødhjælp, 21. nov. 2019
"Eksamen i alkoholdning," fra kampagnen "Fuld af liv," Kræftens Bekæmpelse, 21. marts 2024
"Voteman," Folketinget, 25. maj 2014
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 I byen med modernismen

Nedslag i modernismen med fokus på tidlig modernisme, ekspressionisme og 60´er modernisme med særlig fokus på byen som motiv og symbol, da byen er modernitetens sted.
Der vil primært være fokus på lyriske tekster.
Der læses enkelte tekster på svensk og norsk.

Kernestof, jf. læreplanen:

"Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
Her indgår:
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme

Faglige mål jf. læreplanen:

Eleverne skal kunne:

– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Sekundærlitteratur

Kapitler om tidlig modernisme og ekspressionisme i "Litteraturhistorien - på langs og på tværs" og "Brug litteraturhistorien"

Primærlitteratur

Tom Kristensen: Nat i Berlin, 1924 og Rio Janeiro, 1914
Michael Strunge: Natmaskinen, 1981
Dan Turell: Gennem byen en sidste gang, 1977
Johannes V. Jensen: På Memphis station, 1906
Knut Hamsun: Sult (uddrag) - norsk, 1890
Klip fra filmatiseringen af Sult, 1965
De Eneste To: Sult (musikvideo), 2014
Pär Lägerkvist: Ångest er min arvelod - svensk, 1916
Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt, Terminologi, Livet i badeværelset og Frihavnen, 1960


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Køn, kærlighed og seksualitet - og VÆRK

Dette forløb tager tråden op fra forløbet i 1.g om 2 litterære gennembrud - med fokus på Det moderne Gennembrud. Forløbet tager afsæt i læsning af "Et dukkehjem" (VÆRK) for herefter at belyse emnet i et bredere og diakront perspektiv.

Kernestof jf. læreplanen:
Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
Her indgår:

- tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Faglige mål og fagligt indhold - jf. læreplanen:
Eleverne skal kunne:

– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Sekundærlitteratur

Kapitlet "Dramaet som genre,"  "Håndbog til dansk," Systime, 2017
Kapitlet "Dramaet i Det moderne Gennembrud," "Litteraturhistorien – på langs og på tværs," Systime 2025
”Romantikkens ideer” – midten af 1800-tallet, uddrag fra "Brug litteraturhistorien" og "Litteraturhistorien – på langs og på tværs," Systime 2025
"Impressionismen og Herman Bang," uddrag fra "Brug litteraturhistorien"

Primærlitteratur

Christian Winther: Skriftestolen , 1843
Henrik Ibsen; Et dukkehjem, 1879 (værk)
Kortfilmen Et dukkehjem, 2015
Herman Bang: Foran alteret, 1880
Maren Uthaug: 11 % (prologen), 2022
Adda Djørup: Der er ingen ende på Paris, 2015

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Minimalisme

I dette forløb arbejdes der med minimalistisk litteratur – med fokus på den danske minimalisme i 90´erne. Der arbejdes endvidere specifikt med kommunikationsanalyse

Kernestof jf. læreplanen:
Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
Her indgår:
- tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme

Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Faglige mål og fagligt indhold - jf. læreplanen:
Eleverne skal kunne:

– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Sekundærlitteratur:

Søren Vrist Christensen: ”Minimalisme og Helle Helle” (youtube-video)
Kapitlet ”Kommunikationsanalyse” fra Håndbog til dansk, Systime 2017 (afsnittene om sproghandlinger, høflighedsprincipper, facework, transaktionsanalyse og undertekst)

Primærtekster

Ernest Hemingway: "Kat i regnvejr", 1925
Simon Fruelund: "Mellemværende," 1997
Helle Helle: "En stol for lidt," "Fasaner" og "Søndag 15:10", 1996
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering nr. 4: eksamens-sæt 03-03-2025
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Livsvalg og identitet - og VÆRK

I dette forløb arbejdes der med emnet livsvalg og identitet - med særlig fokus på eksistentialismen og eksistentialistiske tænkere.

Kernestof jf. læreplanen:
Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk bredt og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster. Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Teksterne læses i en litteratur-, kultur- eller bevidsthedshistorisk kontekst.
Her indgår:

- tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik, romantisme og naturalisme
– tekster fra 1900-tallet, herunder realisme og modernisme
– tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.

Faglige mål og fagligt indhold - jf. læreplanen:
Eleverne skal kunne:

– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder

Sekundærlitteratur

Introduktion til eksistentialisme. Uddrag fra bøgerne: Håndbog til dansk litteraturhistorie, Systime og Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard, Systime.
Lærerproduceret introduktion til Søren Kierkegaard og de 4 stadier
Valgene. Uddrag fra Eksistentialisme i dansk, Systime, kapitel om Albert Camus

Primærlitteratur

Tove Ditlevsen: Jeg er din barndoms gade , 1942
Gustav Munch-Petersen: Til mine forældre, 1932
Kortfilmen "Sabbat," instrueret af Holger Karberg, 2019
Kierkegaards stadier og selvfremstilling på de sociale medier
Klaus Rifbjerg: Under vejr med mig selv, 1956 (værk)
Peter Seeberg: Hjulet og Patienten, 1962
H.C. Andersen: Hyrdinden og skorstensfejeren, 1845
Thomas Korsgaard: "En gave," fra "Hastetilfælde," essays, 2025
Tobias Rahim: digte fra "Drømmene maler virkeligheder," 2022

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Repetition

Repetition og opsamling
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20 ÅRS- OG TERMINSPRØVER OG EKSAMEN

I må tilgå flg.:

De hjemmesider, I har adgang til:

• Det danske Filminstituts online filmleksikon "Filmleksikon A-Z” om filmiske virkemidler, her: https://filmcentralen.dk/gymnasiet/filmsprog/filmiske-virkemidler

• Retoriske figurer, her: https://www.dansketaler.dk/undervisning/retoriske-figurer/?fbclid=IwAR0shZW2OyKH8Zf_NGmzne_ed-PoP9dz6EbC6rtt4UO3cdZFfuQc0V5pBik

Sproget.dk (hjælp og svar på spørgsmål om sprog og grammatik), her: https://sproget.dk


Ordbøger:

Ordbogen.com (log på med Unilogin):

https://www.ordbogen.com/da/

Abc-ordbogen (log ind med Unilogin):

https://abc.ordbogen.com/dictionary

Retskrivningsordbogen:

https://ro.dsn.dk/?type=keyword&soeg_i=headword

Ordnet.dk:

https://ordnet.dk (husk at I via ordnet.dk også har adgang til Ordbog over det danske sprog, som er en historisk ordbog, der dækker perioden fra år 1700-1950)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer