Esbjerg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Esbjerg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Anja Hansen
Hold
2022 DA/z (
1z DA
,
2z DA
,
3z DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Prøveinfo
Titel 2
Litterær analyse
Titel 3
Kortfilm
Titel 4
Julen - traditionernes fest (værklæsning 1)
Titel 5
Kortfilm (værklæsning 2)
Titel 6
Litteraturhistorisk rejse
Titel 7
Det moderne gennembrud (optakt til DHO)
Titel 8
Romantisme (værklæsning 3)
Titel 9
Retorik, argumentation og diskursanalyse
Titel 10
Klimalitteratur (værklæsning 4+5 (selvvalgt værk))
Titel 11
Modernismer og realismer
Titel 12
Skriftlighed
Titel 13
Modernisme og realisme
Titel 14
Køn
Titel 15
Goldie
Titel 16
Storbyen inkl. værklæsning
Titel 17
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Prøveinfo
Oversigt over tilladte hjemmesider ved skriftlig prøve/eksamen:
https://www.ordnet.dk
https://www.synonymbog.com/
https://www.ordbogen.com/da/
https://forfatterweb.dk/oversigt/perioder/romantikken
https://forfatterweb.dk/oversigt/zaarestrup00
https://forfatterweb.dk/oversigt/bang-herman
https://forfatterweb.dk/oversigt/kristensen-tom
https://forfatterweb.dk/oversigt/aidt-naja-marie
https://forfatterweb.dk/bonnelycke-emil
https://forfatterweb.dk/oversigt/strunge-michael
https://forfatterweb.dk/oversigt/zguldager00
https://litteratursiden.dk/forfattere/dan-turell
Holdets dokumenter på Lectio
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Litterær analyse
Forløbet ligger i forlængelse af grundforløbet og har fortsat fokus på analyse af litterære tekster og indarbejdelse af tilhørende begrebsapparat.
Indhold
Kernestof:
Dansk A pixi.docx
Tekst Naja Marie Aidt Den blomstrende have.doc
Opgaver til tid, miljø og personkarakteristik.docx
Håndbog til dansk - litteratur.pdf
Håndbog til dansk; sider: 42-45, 67-69
Skriveøvelse - personkarakteristik.docx
Opgaver til motiv, konflikt, fortæller og synsvinkel.docx
Opgaverne fra i går om tid, miljø og personer skal være færdige - derudover ingen lektier.
Stil 1 Den analyserende artikel.docx
Eksempel på indledning.docx
Opgaverne om motiv, konflikt, fortæller og synsvinkel fra modulet tirsdag skal være færdige og klar til gennemgang.
1. Læs siderne og find frem til novellens tema(er) - man vælger selv, om de ska opstilles som modsætningspar.
I får modulet til at skrive på jeres analyserende artikel.
Eksempel på starten af et perspektiveringsafsnit.docx
6 råd og regler til alle genrerne IN Eksamensgenrerne i dansk stx.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 3
Kortfilm
Eleverne præsenteres kort for kortfilmens kendetegn og Richard Raskins 7 parametre. Med udgangspunkt heri analyseres forskellige typer af kortfilm, således at genrens diversitet belyses.
Indhold
Kernestof:
Gruppearbejde 2022 Valgaften.docx
Arbejde med Valgaften 1. gennemsyn.docx
Vi gennemgår først værkanalysen af "Valgaften" - så den skal være lavet færdig, hvis I ikke nåede det i modulet.
Håndbog til dansk; sider: 316-322
Gruppearbejde citatanalyse - shot-to-shot Valgaften.docx
De filmiske virkemidler pixi.docx
CFU-login
Gruppearbejde og fremlæggelse 2022.docx
Gruppearbejde citatanalyse noter Valgaften.docx
Medieanalyse af kortfilm 2022.docx
I får modulet til at gøre jeres fremlæggelse klar til på mandag.
Instruks.docx
Filmiske virkemidler
Gruppearbejde Raskins parametermodel.docx
Raskins parametermodel.docx
Raskins parametre og Seven Minutes fællesnoter.docx
Stil 2 2022-2023.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Titel 4
Julen - traditionernes fest (værklæsning 1)
Vi ser filmen "Den tid på året" med fokus på analyse af personerne og deres indbyrdes relationer - og konflikter - og perspektiverer til julen som traditionernes fest.
Indhold
Kernestof:
Vi ser film - så: INGEN LEKTIER!!!
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Pararbejde
Titel 5
Kortfilm (værklæsning 2)
Fortsættelse og færdiggørelse af forløbet om kortfilm.
Indhold
Kernestof:
Gruppearbejde og fremlæggelse Under bæltestedet 2023.docx
CFU-login
Fællesnoter "Under bæltestedet"
Eksempel 1.docx
Eksempel 2.docx
Eksempel 3.docx
Selvevaluering udvælg 3 elementer.docx
Gruppernes noter fra oplæg om "Under bæltestedet"
Kortfilmen som format.docx
Medieanalyse af kortfilm 2022.docx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Titel 6
Litteraturhistorisk rejse
Med udgangspunkt i oplysningstiden arbejder eleverne sig igennem litteraturhistorien frem til midten af 1850 og undersøger undervejs, hvilke kulturhistorisk, historiske og litterære kendetegn, der definerer disse perioder. Forløbet leder samtidig op til det moderne gennembrud, som eleverne efterfølgende skal arbejde med i deres DHO.
Indhold
Kernestof:
Oplysningstiden introopgave.docx
Baggrund Ludvig Holberg.docx
Tekst Ludvig Holberg Jean de France (uddrag).pdf
Arbejde med Jean de France I.docx
Jeres mindmaps skal være færdige og klar til præsentation hos mig (til de, som ikke var til modulet sidst - se evt. opgaven på torsdagsmodulet).
Tekst Holberg Jean de Frances.docx
Arbejde med Jean de France.docx
Arbejde med Ludvig Holbergs Jean de France III.docx
Jean de France FBopslag I.jpg
Læs Jeronimus' lille digt til slut i uddraget igennem og besvar flg. skriftligt hjemmefra.
Tekst Schack Staffeldt Indvielsen.doc
Noter Schack Staffeldt Indivelsen.docx
Arbejde med Indvielsen.docx
Romantikken idealisme intro.pptx
Litteraturhistorien på langs og på tværs.pdf
Arbejdsspørgsmål til universalromantik.docx
Arbejde med Morgenvandring 1z.docx
Tekst Adam Oehlenschläger Morgenvandring.docx
Noter Adam Oehlenschläger Morgenvandring.docx
Morgenvandring illustreret.pdf
Pkt. 1-4 skal være klar til præsentation til modulet - dvs. at hver gruppe læser sin(e) strofer op, gengiver indholdet (alle ords betydning skal være på plads - brug ordnet.dk, hvis der er ord, I ikke helt forstår udover noternes forklaring) og præse
Håndbog til dansk; sider: 80-81, 105-107, 122, 141-142
Stil 3 2022-2023 Universalromantik.docx
Romantikkens begreber
INGEN LEKTIER!!!
Arbejdsspørgsmål til den religiøse digtning og nationalromantikken
Gruppearbejde nationalromantikken.docx
Tekster Nationalromantik.docx
Anne Linnet - Danmark l Min Sang til Danmark l DR1
Gulddreng - Den (u)officielle VM-sang (Lyric Video)
Isam B - I Danmark Er Jeg Født
Gennemgang Gulddreng.docx
Gennemgang Anne Linnet.docx
Gennemgang HC Andersen.docx
Gennemgang Grundtvig.docx
Sikken voldsom trængsel og alarm I Syng med Sigurd I Sigurd Barrett
Arbejdsspørgsmål til biedermeier og poetisk realisme.docx
Tekst Peter Faber Sikken voldsom trængsel og alarm, 1848.docx
Danmarksbilleder.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 7
Det moderne gennembrud (optakt til DHO)
I forløbet har eleverne arbejdet med perioden fra 1870-1890 (det moderne gennembrud). Der er arbejdet med baggrundsstof om samfundet i perioden og det livssyn og litteratursyn, der sætter gang i den litteratur, som sætter problemer under debat. Endvidere har eleverne læst tekster af Herman Bang og Henrik Pontoppidan og endvidere er eleverne blevet introduceret for forskellige tekstinterne og -eksterne metoder, som benyttes i arbejdet med DHOen.
Den opgaveformulering, der dernæst er arbejdet ud fra i samarbejdet med historiefaget lyder:
Oneliner:
Hvordan skildres de sociale forhold i Danmark i perioden 1870-1890?
1. Redegør for væsentlige sider af samfundet og dansk litteraturhistorie i perioden 1870-1890 med særligt fokus på de sociale forhold.
2. Analyser 2 selvvalgte materialer fra perioden med særligt fokus på, hvordan de sociale forhold skildres.
3. Vurder forskelle og ligheder samt styrker og svagheder ved de 2 fags materialer og metoder.
Indhold
Kernestof:
Oversigt over periodens -ismer og begreber 1z.docx
Litteraturhistorien på langs og på tværs - det moderne gennembrud.pdf
DHO 2023 1z forløbsoversigt.docx
Lærernoter Begreber og -ismer.docx
Arbejde med danskfagets metoder.docx
Gennemgang af -ismer.docx
Oversigten over periodens -ismer og begreber skal være klar til gennemgang.
Jan Sørensen af Metoder i dansk.docx
Lærernoter Metoder i dansk.docx
Arbejde med Herman Bang Den sidste balkjole.docx
Herman Bang Den sidste balkjole.doc
Arbejde med Herman Bang Frøkenen.docx
Tekst Herman Bang Frøkenen .docx
Arbejde med Henrik Pontoppidans Muldskud.docx
Tekst Henrik Pontoppidan Muldskud.docx
Gennemgang af Frøkenen.pptx
Arbejde med Henrik Pontoppidan Naadsensbrød.docx
Tekst Henrik Pontoppidan Naadsensbrød.docx
Gennemgang af Muldskud.pptx
Fremlæggelse af Henrik Pontoppidan.docx
Analyse af Henrik Pontoppidan ”Naadsensbrød”, 1887
Eksempel på udfyldt forside.docx
Eksempel på DHO.docx
Eksempel på DHO II.docx
Eksempel på DHO III.docx
1z forsider DHO.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Skrive
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 8
Romantisme (værklæsning 3)
Forløbet ligger i forlængelse af et forløb i foråret, hvor eleverne arbejde med 1800-1870 som samlet periode. I dette forløb afsluttes således med romantismen og den litterære kendetegn.
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til romantismen.docx
Litteraturhistorien på langs og på tværs.pdf
Sommerlyrik.docx
Emil Aarestrup Erotiske Digte 1838 2z 2023.pdf
Gruppearbejde om Aarestrup.docx
Siderne fra "Litteraturhistorien på langs og på tværs" skal være læst og arbejdsspørgsmålene hertil besvaret.
Emil Aarestrup fra forfatterweb.docx
Værklæsning Emil Aarestrup 2z 2023.docx
Jeg mangler lige at høre om Emil Aarestrup fra de sidste grupper - så det starter vi med.
Lærernoter Paa Sneen.docx
Arbejde med Paa Sneen.docx
Håndbog til dansk; sider: 122-126, 287-288
Tekst Emil Aarestrup Paa Sneen, 1838.docx
I har hele modulet til at arbejde med jeres selvvalgte digte i grupperne.
Værklæsning - gruppernes digte.docx
Responsark.docx
Så er vi klar til fremlæggelser - husk også at få læst digtene, der skal gives respons på.
Analyse af Var det Synd.pptx
Analyse af Det Ubegribelige.pptx
Analyse af Fjerboldspillet.docx
Analyse af Tilstaaelse og Omvendelsen.docx
Sproglige billeder og figurer - Selfstudy
De sidste 3 grupper fremlægger.
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Titel 9
Retorik, argumentation og diskursanalyse
I forløbet har eleverne arbejdet med med taler og bl.a. undersøgt sammenhængen mellem afsender, modtager, emnet, situation og sprog i forhold til formidlingen af indholdet i talen. Der har desuden været fokus på appelformer og argumentation, ligesom eleverne har arbejdet kortvarigt med diskursanalysens grundbegreber - nodalopunkt, ækvivalenskæde, hegemoni og antagonisme.
Indhold
Kernestof:
Gruppearbejde retorik I.docx
Håndbog til dansk; sider: 134-139, 150-155, 161-167
Vi snupper lige en omgang Quizlet - så øv jer gerne via Self Study (se linket på modulet torsddag).
Opgave retorik II.docx
Gruppearbejdet om Mette Frederiksens tale på coronapressemødet skal være klar til gennemgang.
Opgaver til argumentation I.docx
I dag skal I holde jeres taler - rækkefølgen bliver alfabetisk.
Opgave til Juridisk kønsskifte.docx
Find påstand, belæg, hjemmel.docx
Alle opgaverne om argumentation skal være klar til gennemgang - I skal desuden kunne forklare Toulmins udvidede argumentationsmodel med jeres egne ord - dvs. kunne forklare, hvad en påstand, et belæg etc. er - og hvordan man finder det i en tekst/tal
Opgaver til argumenttyper og -kneb.docx
Leve uden dig lyrics.docx
Debatindlægget fra mandag skal være læst - I starter modulet med at arbejde med opgaverne hertil.
Marken er mejet.docx
Stationsinstruks.docx
Opgaverne om argumenttyper og -kneb skal være klar til gennemgang.
PUFF.docx
Jamen, hvor heldig har man lige lov at være - et ekstra danskmodul - og så på en fredag! Vi ses - og I har ikke lektier for - men husk Håndbogen.
Analyse af politiker-tale
CFU-login
Dokumentargenrer - den observerende dokumentar.docx
Vi quizzer på "Ordklasser" og "Sætningsopbygning" - derefter får I resten af modulet på at færdiggøre jeres analyser af talerne.
Diskursanalyse i dansk - sprog, magt og identitet Systime.docx
I holder på skift jeres oplæg. Vi skal nå alle 6 grupper, så det er vigtigt, at første gruppe er klar ved modulets start, og at I andre ikke er i klassen - og at I holder jer til, så udskiftningen kører på skinner.
Stilesæt 1
Den analyserende artikel.docx
Tekst Gi_ os lyset tilbag_.docx
I får modulet til at arbejde på (færdiggøre?) jeres analyserende artikel.
Opgaver om abort.docx
Tekst Ketty Dahl Samfundsetikken udhules. Abort er blot et behageligt alternativt ord for drab.docx
Livstræet.docx
Opgave 1 og 2 skal være klar til gennemgang.
Gruppearbejde Antagonistisk abortdiskurs.docx
Antagonistisk abortdiskurs
Genlæs jeres besvarelse af opgaven om abort (kronik + kampagnefilm), så I har det frisk i erindring - og læs også gerne op på afsnittet om Faircloughs model om teksten, den diskursive praksis og den sociale praksis, som vi mangler ift. kronikken.
Fire antagonismepar.docx
Arbejde med Bush-talen.docx
Grupperne fremlægger på skift deres antagonistiske abortdiskurs i læserbrevene. I skal kunne redegøre for de punkter, som indgår i opgaven (se modulet tirsdag).
Tekst Bushs tale.docx
Begrebsoversigt, opgaver og analyseeksempel
Gruppearbejde Tematisk læsning.docx
Tekstvalg
Evaluering af efterårets forløb 2z.docx
Tema Sundhed og identitet materialesamling.pdf
Vi fortsætter arbejdet med sundhed og identitet
Begreber og modeller over supplerende analysebegreber.docx
Liberal alliance og Guldagger noter.docx
Liberal alliance og Mette Guldagger.pdf
Den ultimative antiageguide og 6 om dagen.pdf
Den ultimative antiageguide og 6 om dagen.docx
Den ultimative antiageguide og Kingo.docx
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Titel 10
Klimalitteratur (værklæsning 4+5 (selvvalgt værk))
Med udgangspunkt i klimalitteraturens 4 kendetegn er der arbejdet med forskellige teksttyper i forløbet (primært essayistiske og lyriske). Eleverne har desuden formidlet en del af stoffet for hinanden og dermed trænet faglig formidling.
Udover fælles værklæsning af Siri Ranva Hjelm Jacobsens roman "Havbrevene" har eleverne også læst selvvalgte værker:
Alexander: Eske K. Mathiesen: Flueskidt, 2019
Amalie: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Bjørg: Omveje (2020), Eske K. Mathiesen
Catriona: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Clara: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Derrick: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Freja: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen.
Johan:
Kamille: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Kirstine: Skvalderkål (2014), Eske K. Mathiesen.
Kristoffer:
Laura: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Lisa: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Liva: Omveje (2020), Eske K. Mathiesen
Marie: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Mathilde: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Nicoline: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Rina: Skvalderkål (2014), Eske K. Mathiesen
Samira: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Sara: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Sofia: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Thea J.: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Thea K.: Skvalderkål (2014), Eske K. Mathiesen.
Indhold
Kernestof:
Den debatterende artikel - førskrivning.docx
Den debatterende artikel.docx
6 råd og regler til alle genrerne.docx
Vi fortsætter arbejdet med den debatterende artikel til jeres næste aflevering og I får modulet til at komme igang eller skrive videre.
Klog på Sprog | Klog på klimasprog | DR LYD
Er det for sent at redde jorden?
Klimalitteratur 1-93.pdf
Tekst Karl Ove Knausgård Fienden er følelsen av maktesløshet.docx
Opgaver til kendetegn I.docx
Nature Is Speaking – Julia Roberts is Mother Nature | Conservation International (CI)
Thor Gustafsson: Klimalitteratur, 2022; sider: 15-16, 19-21, 24-29, 31-33, 41-44, 67-74
Opgaverne til kendetegn I (% "Sammenfatning" skal være færdige til modulet.
Opgaver til kendetegn II.docx
Livstræets Krone I Syng med Sigurd I Sigurd Barrett
Avisjournalistik.docx
Håndbog til dansk; sider: 198-222, 299-300, 303-304
Debatterende artikel forfatterepåinsta.pptx
I får modulet til at skrive videre på/færdiggøre jeres debatterende artikel.
Formidlingsopgave.docx
Instruks - læs først her.docx
Formidlingsopgave tirsdag.docx
De 4 kendetegn og skalaer.docx
Arbejde med Havrevene i.docx
Havbrevene | forfatterweb
Ikaros – i græsk mytologi | lex.dk – Den Store Danske
Havbrevene.pdf
Arbejde med Havbrevene II.docx
Ikaros | lex.dk – Symbolleksikon
Landscape with the Fall of Icarus - Wikipedia
Landscape with the Fall of Icarus
The proverbs in Pieter Bruegel’s “Fall of Icarus”
Eske K. Mathiesen Skvalderkål 2014.pdf
Eske K. Mathiesen Flueskidt 2019.pdf
Eske K. Mathiesen Omveje 2020.pdf
Theis Ørntoft Digte 2014.pdf
Mens I ikke holder oplæg, bruger I tiden på at finde ud af, hvilken digtsamling, I vil analysere udvalgte digte fra i næste modul.
Analyse af selvvalgte værker.docx
Den digtsamling, I har valgt at arbejde med, skal være læst færdig til modulet. I skal heri desuden have udvalgt et eller flere digte (afhængig af omfang), som I vil analysere (læs dokumentet "Analyse af selvvalgte værker" for at blive klogere på, hv
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Titel 11
Modernismer og realismer
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål modernisme og realisme I.docx
Fokusspørgsmål til tidlig modernisme.docx
Baggrund Johannes V Jensen.docx
Vi starter med en kort opsummering af den tidlige modernisme (symbolisme) via de 4 fokuspunkter fra sidst.
Tekst Johannes V. Jensen Paa Memphis Station.docx
Skriveøvelse Paa Memphis Station.docx
Vestergaards fortolkning.docx
Noter til Paa Memphis Station.pdf
Arbejdsspørgsmål til ekspressionismen.docx
Arbejde med Rio Janeiro I.docx
Litteraturhistorien på langs og på tværs; sider: 147-166
Skriveøvelse ekspressionisme.docx
Vi arbejder videre med "Rio Janeiro" - husk at få læst digtet igennem en ekstra gang og få styr på ukendte ord.
Poster Rio Janeiro.docx
Alex, Sofia, Amalie.pdf
Maire, Nicoline, Catriona.pdf
Lise, Thea, Clara, Laura.pdf
Freja, Mathilde, Sara.pdf
Bjørg, Liva, Rina.pdf
Tekst Martin A. Nexø Lønningsdag.docx
Modernisme og realisme
Arbejdsspørgsmål til efterkrigsmodernisme.docx
Arbejde med Soldaten og Pigen I.docx
Tekst Martin A. Hansen Soldaten og Pigen.pdf
Bogstavgrupper
Talgrupper
Genlæs "Soldaten og Pigen".
Arbejde med Livet i badeværelset.docx
Vi starter med spørgsmål 1-5 til afsnittet om konfrontationsmodernisme (se modulet fra i fredags)
Tekst Klaus Rifbjerg Livet i badeværelset.docx
Gennemgang af Peter Seeberg.docx
Tekst Peter Seeberg Patienten.docx
Ingen lektier - men medbring en masse kreagrej - I skal lave plancher.
Ekspertkarussel 2z.docx
Sørg for at have styr på, hvad I skal sige i jeres oplæg (10-15 minutter) - noter eller talepapir vil nok være godt.
Ekspertkarrusellen II.docx
Bliv klar til årsprøve.docx
Huskelister til eget brug.docx
Info årsprøve skriftlig dansk.docx
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Titel 12
Skriftlighed
I modulerne arbejder vi med den 3. skriftlige genre, så eleverne bliver bevidste om, hvad den reflekterende artikel er for en genre.
Sidetal: 10
Indhold
Kernestof:
Eksamensgenrerne dansk stx Den reflekterende artikel.pdf
Fra teori til praksis - den reflekterende artikel.pdf
Arbejde med den reflekterende artikel.docx
Skim (dvs. læs overfladisk) de tre tekster, som er eksempeltekster ift. materialet om den reflekterende artikel, som I skal i gang med idag.
Tekst Døden i litteraturen.docx
Arbejde med den reflekterende artikel II.docx
Opgaven + 2 autentiske besvarelser.docx
Materialet fra fredag skal være læst og opgaverne løst. Vi arbejder videre med den reflekterende artikels kendetegn og udtryksform.
Modulet bruges på at færdiggøre opgaverne fra tirsdag og evt. starte på jeres egen reflekterende artikel.
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Almene (tværfaglige)
Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
Individuelt arbejde
Titel 13
Modernisme og realisme
Forløbet er en fortsættelse og færdiggørelse af forløbet fra før sommerferien.
Der er arbejdet med de grundlæggende forskelle mellem modernistiske og realistiske tekster og foretaget nedslag i forskelige modernisme- og realismetyper fra 1890-2000. Som afslutning har eleverne udarbejdet en litteraturhistorisk tidslinje, hvor de i grupper har præsenteret enten en litteraturhistorisk periode eller en modernistisk eller realistisk stilretning.
Indhold
Kernestof:
Litteraturhistorisk oversigt 1890-2000.docx
Litteraturhistorien på langs og på tværs; sider: 167-179, 181-183, 187-188, 191-201, 204-213
Kapitel 7 1890-2000 Modernismter og realismer.pdf
Gruppearbejde og fremlæggelse Via Andersen.docx
Alle opgaverne fra 27/8 skal være klar til gennemgang.
Tekst Vita Andersen Fredag, Lørdag og Søndag.docx
Tekst Vita Andersen Lænken om min hals.docx
Arbejdsspørgsmål til formel modernisme.docx
Arbejdsspørgsmål til Storbymodernisme.docx
Arbejde med Natmaskinen.docx
Tekst Michael Strunge Natmaskinen.docx
Arbejde med Natmaskinen
Gruppearbejde og fremlæggelse Helle Helle.docx
Litterær analyse af romaner, noveller og kortprosa.docx
Tekst Helle Helle En stol for lidt.docx
Kapitel 8 Det 21. århundrede.pdf
Arbejdsspørgsmål til kapitel 8.docx
Besvar de sidste spørgsmål fra forrige modul (dvs. fra sp. 21), så de er klar til gennemgang. Resten af modulet bruger vi på jeres aflevering til d. 11., som I enten kan færdiggøre eller stille evt. spørgsmål til.
Litteraturhistorien på langs og på tværs Det 21. århundrede.pdf
Tekst Jan Sonnergaard Polterabend.doc
Eksamenstræning 3z 2024.docx
Litteraturhistorien på langs og på tværs - det moderne gennembrud.pdf
Den lillerære Tidslinje.docx
Læg tekst, plancher, billeder, årstal ind her til print
Litteraturhistorien på langs og på tværs Romantikken.pdf
Litteraturhistorien på langs og på tværs Modernisme og realisme 1890-2000.pdf
INGEN LEKTIER - for 2. gang i denne uge!!!
Vi fortsætter arbejdet med tidslinjen.
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Pararbejde
Titel 14
Køn
I forløbet sættes der fokus på køn og hvordan køn italesættes i forskellige sammenhænge.
Der arbejdes med dokumentarfilm, podcast og rap-tekster for at belyse emnet fra flere forskellige vinkler.
Forløbet danner desuden optakt til det fællesfaglige forløb om køn.
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til dokumentarfilm.docx
Medieanalyse af dokumentarfilm.docx
CFU-login
Håndbog til dansk; sider: 223-227, 305-306
Sexisme i musikbranchen gruppearbejde.docx
Tid og miljø + Handlilng + Vinkling.docx
Argumentation + Kilder.docx
Komposition + Dramaturgi.docx
Fremstillingsformer + Fotografering.docx
Klipning.docx
Lyd + fakta og fiktionskoder.pdf
Klog på Sprog | Fredag 31. jan. 2020 | DR LYD
Fokuspunkter Klog på sprog.docx
Arbejdsspørgsmål til Rap - rim - rytme - reaktion.docx
Arbejde med Niarn og Jokeren.docx
Tekst Niarn Ryst din.doc
Tekst Jokeren Kvinde din møgluder.docx
Magnus Riisager Rap - rim - rytme - reaktion uddrag.pdf
Arbejdsspørgsmålene til Jokeren og Niarn skal være klar til gennemgang.
Tekst Hanne Vibeke Holst Du er fucking seksist Niarn.doc
Dansk i SRP 2024.pptx
Gennemgang af Jokeren Kvinde din.docx
Gennemgang af Niarn Ryst din.docx
Sulka La nu vær.docx
Arbejde med Sulka.docx
Tekst Vi er ikke sexister bitsch.docx
Arbejde med Tessa.docx
DRTV - Tessas succes
Tessa Skank.docx
Tessa Sån der.docx
Arbejde med Suspekt.docx
Skim alle tekster igennem og dan jer et overblik over indholdet og italesættelsen af køn i teksterne - i modulet skal I i grupperne vælge, hvilken af teksterne I vil foretage analyse af. Fremlæggelse for mig i næste modul (10/12).
Tekst Suspekt Knepper dig til techno.docx
Tekst Suspekt Søn af en pistol.docx
Tekst Suspekt Hun er på mig.docx
Tekst Suspekt Bollede hende igår.docx
Tekst Suspekt Kinky Fætter.docx
Tekst Suspekt Klam fyr.docx
Undervisningsministeriets trivselsværktøj
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Personlige
Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Titel 15
Goldie
Som afslutning på forløbet om køn har eleverne i forløbet arbejdet specifikt med den danske rapper Goldie og hendes tekster om bl.a. køn. Forløbet afsluttedes med besøg af Goldie, der indeholdt en minikoncert samt mulighed for at stille spørgsmål til kunstneren og høre om hendes erfaringer med og oplevelse af at være kvinde i (rap)musikbranchen.
Indhold
Kernestof:
Kreativ opgave.docx
Ingen lektier - I skal lave jeres eget rap.
Jeg er ikke din yndlings sorte rapper og jeg er ikke bare attitude-Goldie 6is - Nat Pod'en | Lyssna här
Ung jyde: - Jeg er den nye Medina!
Arbejde med Tiuati.docx
TIUATI
Tekst Goldie Tiuati.docx
Tekster Goldie Op og Kold.docx
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Storbyen inkl. værklæsning
Forløbet er indledt med oversigtslæsning om boformer til forskellig tid. Derefter har eleverne arbejdet dels med dels med faktatekster om forholdet mellem land og by og argumenter for og imod de to måder at bo og leve på; dels med både ældre og hele nye fiktionstekster om emnet.
Indhold
Kernestof:
I får modulet til at starte på jeres næste værklæsning - Katrine Marie Guldagers novellesamling "København". Tag lidt noter til hver enkelt novelle, så I kan huske indholdet i store træk - både som hjælp til, når I skal arbejde med novellesamlingen m
Vi gennemgår først prøveinfo ift. terminsprøven i næste uge - derpå går vi i gang med det nye forløb om storbyen.
Prøveinfo Skriftlig dansk.docx
Baggrund Storbyen.docx
Opgaver til Storbyen vokser 3z.docx
Skriveøvelse Emil Bønnelycke.docx
Arbejde med Emil Bønnelycke.docx
Tekst Emil Bønnelycke Gaden.docx
Tekst Michael Strunge Natmaskinen.docx
Katrine Marie Guldagers novellesamling "København" skal være læst færdig til i dag. I får modulet til i grupper at forberede en analyse af en af novellerne.
Grupperne fremlægger på skift deres analyse af en af novellerne og får derpå feedback fra en gruppe - husk at få genlæst både jeres egen novelle og den, I skal give feedback på (se dokumentet "Arbejde med Katrine Marie Guldager")
Arbejde med Katrine Marie Guldager København.docx
Vi skal have de sidste oplæg - derefter quizzer vi på i novellesamlingen i sin helhed.
København
Arbejde med Guldager afslutning.docx
Arbejde med Dan Turell Gennem byen sidste gang.docx
Dan Turèll
Tekst Dan Turell Gennem byen sidste gang.docx
Tekst Rune Rask & TooManyLeftHands København.docx
Rune rask & Toomanylefthands ft Suspect - København
Arbejde med Dan Turell og Rune Rask.docx
Håndbog til dansk; sider: 299-300
Gruppearbejde og fremlæggelse retorisk analyse.docx
Tekst Som ung flygtede jeg fra landet til storbyen.docx
Tekst Kronik Jeg er vokset op på landet.docx
Brinkmanns briks | Er det simple liv på landet også det gode liv? | DR LYD
Arbejde med Brinkmanns Briks.docx
Undersøg på nettet, hvordan begreberne "velstand", "velfærd" og "civilsamfund" defineres.
Arbejde med Koordinator.docx
FÆLLESSPISNING TORSDAG
Tekst Koordinater uddrag.pdf
Arbejde med Koordinater II.docx
Opgave 1-4 skal være klar I gennemgang.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Diskutere
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Pararbejde
Titel 17
Repetition
Indhold
Kernestof:
Eksamensguide skriftlig dansk.docx
Spørgsmål og svar til de tre eksamensgenrer i dansk stx og hf.pdf
Læste tekster.docx
Noter til Den litterære tidsrejse.docx
Storbymodernisme.pdf
Repetitionsguide.docx
Eksamensguide mundtlig dansk.docx
Afsnit
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52525288589", "T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52525288589", "H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52525288589" }