Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anja Hansen
Hold 2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Prøveinfo
Titel 2 Litterær analyse
Titel 3 Kortfilm
Titel 4 Julen - traditionernes fest (værklæsning 1)
Titel 5 Kortfilm (værklæsning 2)
Titel 6 Litteraturhistorisk rejse
Titel 7 Det moderne gennembrud (optakt til DHO)
Titel 8 Romantisme (værklæsning 3)
Titel 9 Retorik, argumentation og diskursanalyse
Titel 10 Klimalitteratur (værklæsning 4+5 (selvvalgt værk))
Titel 11 Modernismer og realismer
Titel 12 Skriftlighed
Titel 13 Modernisme og realisme
Titel 14 Køn
Titel 15 Goldie
Titel 16 Storbyen inkl. værklæsning
Titel 17 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 4 Julen - traditionernes fest (værklæsning 1)

Vi ser filmen "Den tid på året" med fokus på analyse af personerne og deres indbyrdes relationer - og konflikter - og perspektiverer til julen som traditionernes fest.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Pararbejde
Titel 5 Kortfilm (værklæsning 2)

Fortsættelse og færdiggørelse af forløbet om kortfilm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 6 Litteraturhistorisk rejse

Med udgangspunkt i oplysningstiden arbejder eleverne sig igennem litteraturhistorien frem til midten af 1850 og undersøger undervejs, hvilke kulturhistorisk, historiske og litterære kendetegn, der definerer disse perioder. Forløbet leder samtidig op til det moderne gennembrud, som eleverne efterfølgende skal arbejde med i deres DHO.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Det moderne gennembrud (optakt til DHO)

I forløbet har eleverne arbejdet med perioden fra 1870-1890 (det moderne gennembrud). Der er arbejdet med baggrundsstof om samfundet i perioden og det livssyn og litteratursyn, der sætter gang i den litteratur, som sætter problemer under debat. Endvidere har eleverne læst tekster af Herman Bang og Henrik Pontoppidan og endvidere er eleverne blevet introduceret for forskellige tekstinterne og -eksterne metoder, som benyttes i arbejdet med DHOen.

Den opgaveformulering, der dernæst er arbejdet ud fra i samarbejdet med historiefaget lyder:
Oneliner:
Hvordan skildres de sociale forhold i Danmark i perioden 1870-1890?
1. Redegør for væsentlige sider af samfundet og dansk litteraturhistorie i perioden 1870-1890 med særligt fokus på de sociale forhold.
2. Analyser 2 selvvalgte materialer fra perioden med særligt fokus på, hvordan de sociale forhold skildres.
3. Vurder forskelle og ligheder samt styrker og svagheder ved de 2 fags materialer og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Retorik, argumentation og diskursanalyse

I forløbet har eleverne arbejdet med med taler og bl.a. undersøgt sammenhængen mellem afsender, modtager, emnet, situation og sprog i forhold til formidlingen af indholdet i talen. Der har desuden været fokus på appelformer og argumentation, ligesom eleverne har arbejdet kortvarigt med diskursanalysens grundbegreber - nodalopunkt, ækvivalenskæde, hegemoni og antagonisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 10 Klimalitteratur (værklæsning 4+5 (selvvalgt værk))

Med udgangspunkt i klimalitteraturens 4 kendetegn er der arbejdet med forskellige teksttyper i forløbet (primært essayistiske og lyriske). Eleverne har desuden formidlet en del af stoffet for hinanden og dermed trænet faglig formidling.
Udover fælles værklæsning af Siri Ranva Hjelm Jacobsens roman "Havbrevene" har eleverne også læst selvvalgte værker:
Alexander: Eske K. Mathiesen: Flueskidt, 2019
Amalie: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Bjørg: Omveje (2020), Eske K. Mathiesen
Catriona: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Clara: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Derrick: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Freja: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen.
Johan:
Kamille: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Kirstine: Skvalderkål (2014), Eske K. Mathiesen.
Kristoffer:
Laura: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Lisa: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Liva: Omveje (2020), Eske K. Mathiesen
Marie: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Mathilde: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Nicoline: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Rina: Skvalderkål (2014), Eske K. Mathiesen
Samira: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Sara: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Sofia:  Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Thea J.: Flueskidt (2019), Eske K. Mathiesen
Thea K.: Skvalderkål (2014), Eske K. Mathiesen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 11 Modernismer og realismer

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 13 Modernisme og realisme

Forløbet er en fortsættelse og færdiggørelse af forløbet fra før sommerferien.
Der er arbejdet med de grundlæggende forskelle mellem modernistiske og realistiske tekster og foretaget nedslag i forskelige modernisme- og realismetyper fra 1890-2000. Som afslutning har eleverne udarbejdet en litteraturhistorisk tidslinje, hvor de i grupper har præsenteret enten en litteraturhistorisk periode eller en modernistisk eller realistisk stilretning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 14 Køn

I forløbet sættes der fokus på køn og hvordan køn italesættes i forskellige sammenhænge.
Der arbejdes med dokumentarfilm, podcast og rap-tekster for at belyse emnet fra flere forskellige vinkler.
Forløbet danner desuden optakt til det fællesfaglige forløb om køn.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 15 Goldie

Som afslutning på forløbet om køn har eleverne i forløbet arbejdet specifikt med den danske rapper Goldie og hendes tekster om bl.a. køn. Forløbet afsluttedes med besøg af Goldie, der indeholdt en minikoncert samt mulighed for at stille spørgsmål til kunstneren og høre om hendes erfaringer med og oplevelse af at være kvinde i (rap)musikbranchen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Storbyen inkl. værklæsning

Forløbet er indledt med oversigtslæsning om boformer til forskellig tid. Derefter har eleverne arbejdet dels med dels med faktatekster om forholdet mellem land og by og argumenter for og imod de to måder at bo og leve på; dels med både ældre og hele nye fiktionstekster om emnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde