Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Rasmus Skovdal
|
Hold
|
2022 EN/a (1a EN, 2a EN, 3a EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Victory [IKKE PENSUM]
I grundforløbet arbejdede I med temaet 'Victory', og de følgende tekster:
Poetry: Alexie Sheman: ”Victory”
Video: Matt Cutts: “Try something new for 30 days”
Speech: Kamala Harris: “Victory Speech”
Article: Jimmy Ruestling: “The Amish in America Commit Their Vote to
Donald Trump; Mathematically Guaranteeing Him A Presidential Victory”
Short story: Kevin Broccoli: “The Boy in the Pink Tuxedo Kevin Broccoli”
Nogle af jer har ikke arbejdet med talen og artiklen, og nogle af jer har set filmen 'Slumdog Millionaire (Danny Boyle).
Hvis forløbet her opgives til eksamen vil der blive lagt uddybende kommentarer ind til teksterne og temaet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Crime and Punishment [IKKE PENSUM]
This theme is about crime and punishment (and justice), both in a literal and figurative sense. We looked at different types of crime, and different types of punishment in the following:
White Bear, short film: a woman is punished for her part in the abduction and killing of a child. The method of punishment is unusual, and seems close to torture (it is 'thematic', and some would call it 'poetic justice' and ironic, but we talked about whether or not it could be called justice at all). The crime is terrible, but so is the punishment.
My sons on death row, article: an argument against death penalty? The article cannot focus on the two sons, as they both are quite guilty and quite bad people, so it focuses on their mother instead. We talk about the idea of a 'crime of passion' and a 'premeditated crime'.
Rendezvous, short story: two people, a criminal (he has likely murderer, or caused death) and a young girl. But who ends up being punished? And what is her "crime"?
Starred Up, film: a young man is transferred from a youth prison to a normal prison. Does the prison system help him? What is the purpose of prison (rehabilitation versus punishment, and "justice"). Also themes of fathers and sons.
Tell Me, short story. We have a crime. We have a victim. We learn a lot about the person investigating the crime through her "conversation" with the dead victim. But where is the punishment?
Hard Candy, film. A teenaged girl chats with a man, and goes to his house. In a role reversal, she turns out to be the predator and plans to punish him for his (pedophile) crime. Deals with vigilantism, and uses visual metaphors.
Gary Gilmore’s Letter, letter/nonfiction. A letter from a death row inmate, detailing his state of mind and his feelings.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Growing up with Apartheid
Vi arbejdede med South Africa og apartheid.
Vores primære fokus var på, hvordan emnet kommer til udtryk i de værker vi arbejde med, og ikke på historie - men, det er meget fordelagtigt at være bevidst om hvad konflikten er, og hvad der foregik i Sydafrika + en bred forståelse for landets historie.
Helt grundlæggende skal I have en forståelse for nogle praktiske/faktuelle ting:
Soweto/Townships (herunder protester, særligt student uprisings og protester og optøjer omkring ’education’), The History of South Africa, South Africa Today, 'what is Apartheid'
Hvordan I repeterer det har ikke den store betydning (Wikipedia er fint, og det skal ikke være noget, der for alvor stjæler jeres tid), men sørg for at have en baggrundsviden.
Vi har ikke arbejdet med Nelson Mandela (primært fordi mange har været omkring ham som en del af undervisning i folkeskolen), men det kan naturligvis være fint at vide hvem han var + vi har refereret ham løst.
Tematisk har vi arbejdet med effekten af apartheid + hvordan apartheid kan opstå og fortsætte via indoktrinering og børn, og hvordan nogle er i stand til at sige fra hvor andre bliver en del af systemet fordi de aldrig lærer andet (kerneteksterne her var Pink -> Lifting -> District 9).
Vi arbejdede med:
Pink (Play / growing up with apartheid, being shaped by society, racism, protests/Soweto Uprising - is that where Nellie died?)
Lifting (Short story / growing up with apartheid (is Corrie just Lucy, 10 years later?), being shaped by society, racism, townships, rationalisation - Corrie tries to explain how Apartheid can be beneficial)
The Last Three Bushmen (Poem / coming to understand the reality of racism, and confronting what previous generations have done)
Making of a Servant (Poem / understanding how apartheid came to be and the mentality behind it, the rationalisation of a colonial power)
District 9: This movie is an extended metaphor: aliens land in South Africa. They become second class citizens, and are treated from a prejudiced / racist perspective, including being placed into what are essentially townships. It is not a sophisticated metaphor, but it does work as a way of looking at Apartheid and racism, but also tries to look at current race issues in SA (the nigerians).
This also features authentic names and language, and authentic dialect. The visual language of the movie evokes Apartheid - the signs, the trucks, the district itself.
The main character undergoes a transformation - he turns into an alien, and gets to experience their point of view. The development is physical and mental; he goes from hating them to ultimately sacrificing himself so that the main alien and his child can escape.
Note how his early arguments are similar to what we heard from Lucy and Corrie in Pink and Lifting respectively, and how it is similar to the idea of rationalization from Making of a Servant.
"The Born Free Generation" video: the future of South Africa / optimism / Apartheid as an unavoidable part of South Africa today
Der må refereres til lingua franca som koncept i forbindelse med South Africa forløbet, herunder i forbindelse med 'Soweto riots' & undervisning på Afrikaans.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Speeches
This was our first real foray into nonfiction analysis, and the common thread here is, largely, American political speeches with a few other elements thrown in for variety.
We worked with basic rhetorical devices (use your analysis tools!) and looked at common elements – how does a speech look, and do the political speeches have things in common? One is atypical (Chief Joseph) but still use basic rhetorical devices and language to affect their audience. So regardless, consider what the intention is and how they try to reach their goal.
George Bush, address to the nation following 9/11
Barack Obama, memorial speech (2011 Gabby Giffords shooting)
Martin Luther King, ‘I have a Dream’ speech
Malcolm X, 'Ballet or the Bullet' speech
JFK, speech in Berlin (‘Ich bin ein Berliner)
Donald Trump, election night speech
Chief Joseph, speech to congress/government after Nez Percé surrender.
In addition, you worked with four speeches taken from a fictional source (movies). This was both to provide variety, but also to offer some other types of speeches. The links are attached in the Fictional Speeches Assignment file, and still work as of the start of the exam period.
They are:
‘Rousing the troops’ speech from Braveheart
‘Inspiring the team’ speech from Friday Night Lights
And two speeches that are technically monologues, but framed as speeches, in which one person talks to another in clips from Rocky (father and son) and Good Will Hunting (a man tries to convince his friend to better his life).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
The Outsider
Husk, at I må bruge jeres selvvalgte romaner som perspektivering i forløbet. De bør dog ikke være den eneste perspektivering (brug dem som en sekundær perspektivering hvis I ønsker), og I må naturligvis kun bruge egen roman.
Et forløb om outsider-figurer i fiktion.
Vi arbejdede med:
Everyone Talked Loudly in Chinatown: short story, immigrant-familie i Canada - teenagedatteren vil gerne live et almindeligt liv, med en kæreste, men forældre forventer at hun lever på en mere traditionel, kinesisk måde. Det udvikler sig til en konflikt (faderen slår hende, hun slår igen), og samtidig kører der en fortælling om hendes mormor, der dør (hun er symbol på de traditionelle værdier). Datteren er en outsider i hjemmet, forældrene er outsidere i samfundet
Love Doll: short story, mand køber en "love doll", som bliver levende... hun udvikler sig, han gør ikke, så hun tager over. En metaforisk / allegorisk fortælling om feminisme (hun drømmer om retten til uddannelse, og arbejde). Manden bliver outsiderfiguren, da han ikke kan følge med i et moderne samfund, og til sidst bliver han "pakket væk".
Trainspotting: film, junkier, Skotland. De lavere samfundslag, og flugten fra virkeligheden via stoffer. Vi ser hvordan individer i den større gruppe af outsidere måske ikke helt passer ind, eller har andre ambitioner - konceptet om, at der kan være outsidere i en større gruppering af outsidere er et gennemgående motiv i forløbet.
How to watch your brother die: poem, mand besøger sin døende bror, som han ikke har haft kontakt med (vi er i 80ernes USA, og broderen er homoseksuel - han er blevet udstødt, og er vores umiddelbare outsider). Manden oplever hvordan broderen blev behandlet (grænsevagten, bedemanden), men også hvor elsket broderen var i sit nye liv. Broderen dør, manden har fået et nyt perspektiv, og oplevet det at være en outsider.
On the Beach: stort story, rige & forkælede unge tilbringer deres tid på stranden. En i gruppen er døende - hun udstødes, men hele gruppen er outsidere; de er toppen af samfundet. De kan ikke håndtere modgang og et reelt problem som kræft, og de flygter på deres måde også fra livet via stoffer & alkohol, som vi ser det i Trainspotting. Samme løsning på livet, men helt forskellige samfundslag.
Whip It: film, hovedperson fra lille & konservativt samfund trodser moderens forventninger og begynder at dyrke "roller derby" - hun finder en ny "familie", men ender også med at få støtte fra sin faktiske familie, og finder sin identitet undervejs. Klassisk coming-of-age historie, og en underdog sportfilm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
The American Dream
Dette var vores 'American Dream' forløb, hvor vi kiggede på nogle klassiske amerikanske underemner, med en samlende rød tråd om frihed (freedom / liberty) som nøgleordet i den "amerikanske drøm".
Vi arbejdede med følgende fokuspunkter / underemner og værker, som alle er vedhæftet forløbet:
"The immigrant experience":
Arnold Schwarzenegger Interview (Studs Terkel, uddrag)
Southern Fried Nigerian (essay)
"The Black experience":
Sound of da Police (song)
One Fridag Morning (short story)
"Abortion in America":
Plan B (movie)
I må også referere til de enkelte artikler og uddrag i 'reproductive rights' introdokumentet, hvor I kan finde en Al Jazeera artikel, en George Carlin tekst og et essay af Eva Frazier
"Guns in America":
Spontaneous (movie)
I må også referere til Cue the Thoughts and Prayers uddraget, som stammer fra en indlæg på Washingtonpost.com - I har også et link til hele artiklen i jeres uddrag.
Ligeledes arbejdede vi også med videoen "NRA Conference" via linket: https://www.youtube.com/watch?v=v-qj2rqgChM
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
The London Riots
Vi arbejdede med 'The London Riots' (august 2011). Her er det vigtigt, at I har en forståelse for hvad der foregik - hvis I har glemt alt, så få læst op på hændelser og fakta. Helt grundlæggende ’hvad’, ’hvornår’, ’hvordan’, ’hvem’, ’hvor’ – og så er ’hvorfor’ jo et af de spørgsmål, som der ikke helt er enighed om.
Vi arbejdede med artikler, der alle har en vinkel eller unik pointe omkring optøjerne. De har alle det til fælles, at de er skrevet under eller lige efter hændelserne (vær opmærksom på datoer på eksamensteksterne her).
Det kan være fordelagtigt at overveje den enkelte teksts holdning til optøjerne – er de imod dem, er de for dem, eller er de for sagen, men imod de konkrete metoder?
I læste:
New Doomed Generation (en ung mands perspektiv, og frygten for at blive stemplet)
Police tell of life during riots (politiets perspektiv)
The Blog that Peter Wrote (om ord, og de ting folk siger om hinanden i situationen)
Two Sent to Jail for Swearing (om hvordan retssystemet reagerer på en usædvanlig situation, og en sammenligning med andre forbrydelser, som politisk pengemisbrug)
Brixton and the riots in 1981 (et perspektiv til sidste gang, der var "riots" i England, samt raceuroligheder + National Front og andet)
I remember the buzz of mob mayhem (se ovenstående)
England Friendly Canceleld after London Riots (hvad sker der, når landet for alvor ser konsekvensen af hvad der sker - pludselig kan de ikke se fodbold om søndagen - hvordan reagerer de? Læg mærke til, at nogle af de ytringer folk har, lægger til grund for 'The Blog that Peter Wrote')
OBS: vi nåede ikke denne tekst, men I må gerne bruge den/læse den hvis I ønsker det. Den ligger på samme modul som 'The Blog that Peter Wrote'
Penny Red Blog (et personligt perspektiv, på samme måde som 'New Doomed Generation' og 'Blog that Peter Wrote', men hvor afsender har en lidt bredere forståelse for, hvad der måske lægger til grund for de her riots - og hvad der ikke gør)
This is England (film; perspektiv til 80erne og udvidet perspektiv til de tekster, der snakker om The London Riots som en gentagelse af noget, de havde set før + ideen om, at de nuværende problemer stammer et sted fra). Her møder vi også organisationer som National Front (en mere aktiv organisation i 2011 var EDL, English Defense League)
In addition to the texts, we watched a few videos as an introduction to the riots:
We watched a reporter trying to figure out what had happened, including interviews after the fact:
https://www.youtube.com/watch?v=rBptqkamnR8
Note that this is focused on Manchester rather than London and that the YouTube uploader has given the video his own title - the BBC would not talk about "chavs" like that.
We watched from the beginning to about 5.30.
We also watched another BBC production, focusing on the riots as seen and experienced by the police:
https://www.youtube.com/watch?v=_qktOvVNXwc
We watched from the beginning to about 9.00.
I skipped this last video, which is a random Londoner's perspective. He went out and started filming and produced about an hour of footage. Some of his footage was later used in various documentaries and news reports:
https://www.youtube.com/watch?v=5hIcvga-bZY
This is not particularly important in terms of having an opinion of or angle on the riots, but it does illustrate the atmosphere and oddness of it all, so you can use it if you feel like it.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Monsters!
Monstre som metaforer og symboler, og spørgsmålet om hvem der egentlig er monstret i en given tekst.
Vi brugte vampyren og Dracula som eksempel på et metaforisk monster i det indledende modul, så det koncept må I godt referere til, men ikke som erstatning for en tekst.
Vi arbejdede med:
Ginger Snaps (film): varulven som metafor for pubertet. Identitet, sex, kvindesyn og koblingen mellem den mentale & fysiske forvandling (transformation / metamorphosis)
The Tell-Tale Heart (short story): mennesket som monster, og ideen om at den som ligner et monster, ikke nødvendigvis er det (og omvendt).
The Werewolf: det menneskelige monster igen, og brugen af monstre som undskyldning - den lille pige bruger overtro og frygt for det ukendte som våben, og lever lykkeligt til sine dages ende... læg også mærke til den meget sarkastiske fortæller. Vi kan grundlæggende ikke rigtig stole på nogen eller noget i fortællingen.
The Ones who Walk Away from Omelas (short story): mennesket, i flertal, som monstret: hvad er vi villige til at gøre ved hinanden, og hvad kan vi vende et blindt øje til så længe det gavner os, eller så længe det gør for ondt at se sandheden i øjnene? Man kan snakke om ofring (af barnets glæde og potentiale) som et tema.
It Follows (film): monstret som en manifestation, eller et form for spøgelse / forbandelse. Som i Ginger Snaps handler det om kønssygdomme (sexually transmitted diseases) til dels - som mekaniskmen der sætter forbandelsen i gang, men også om traume: hvordan ser man monstret, og tager monstret en form, som det ved vil være effektivt og skræmmende (hovedpersonens far i sidste scene)? Selve metaforen skal nok mere ses som Døden end noget andet, hvis man synes der er en klar metafor.
The Terrapin (short story): den lille dreng gør noget monstrøst, men det er tydeligt at det er moderen, der skaber monstret. Et meget klassisk element i monsterfiktion (set i f.eks. Frankenstein og Dr. Jekyll and Mr. Hyde).
Breakages (short story): er der et 'monster'? Er David slem nok til at være et monster? Er der faktisk et spøgelse (poltergeist), eller er det bare Deidre? Hvis der er et overnaturligt væsen, er det så psykologisk bundet til Deidre? Manifestation af det indre som en ydre effekt på verden.
I kan referere til det Gotiske i forløbet & til eksamen, men er ikke tvunget til det. Det er en mulig vinkel på nogle tekster.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Shakespeare: Romeo and Juliet
Shakespeare-forløb med fokus på Romeo and Juliet, i original udgave samt i en moderne bearbejdning. Vi kiggede også lidt på Shakespeares sonnets (for at se formen + kontrasten mellem Shakespeares stil og Romeo som karakter når han udtrykker sig via poesi).
Sørg for at repetere de forskellige vejledninger og guider der er vedhæftet forkøbet, særligt på det første modul. Husk at vi bruger følgende udgave af stykket, som må tilgås til eksamen: http://www.shakespeare-online.com/plays/romeoscenes.html
Vi læste (se oversigten over stykkets struktur i den fil jeg har lavet til jer):
Prologue
ACT I, SCENE I
ACT I, SCENE V
ACT II, SCENE II
ACT III, SCENE I
ACT III, SCENE V
ACT V SCENE III
Sonnet 18 (Shall I compare thee to a summer's day?)
Sonnet 130 (My mistress' eyes are nothing like the sun)
Vi så Baz Luhrmans 'Romeo + Juliet'.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
The Troubles
This was a theme about Northern Ireland and 'The Troubles'.
You are expected to have a baseline understanding of the conflict, but you do not have to know more than what I have presentered in the document attached to the first lesson. You are of course allowed to know more.
We worked with:
Father and Son (short story): A son has come home after IRA activities; a father worries. The son possibly joined after the death of his mother under ocnflict-related circumstances. It ends with a death, and demonstrates the cycle of violence, and how a terrorist is created.
Only the Rivers run Free (essay / interviews): women talk about their experiences with the conflict, and detail life during The Troubles. We get an account of a woman who joined the IRA, and her reasons.
A Curse (short story): very few details - a woman is in jail, and is not treated with basic dignity. We do not know "who, what or why."
To Keep the Faith (short story): Catholic and Protestant women have gone through the same loss, neighbours comfort each other - narrowly avoiding sending a child down the wrong path of hatred after the (IRA related) death of his father.
'71 (film): An English soldier is left behind in Belfast, in the wrong part of town. He has to survive, and meets people on both sides of the conflict. The film shows us the generational divide within the IRA, and internal strife. It is fairly critical of the way the English army conducts itself, but is sympathetic to individuals.
Sunday Bloody Sunday (song, U2): inspired by 'Bloody Sunday', but is about the conflict broady. Does not pick a side, is anti-conflict generally.
Raised By Wolves (song, U2): a later U2 song - more directly critical, calls for an end to cyclical violence through criticism of 'the wolves'. The song references a real life bombing.
James Connolly (Wolfetones): protest song; very anti-English; mainly used for that specific perspective, as a counterpoint to the other songs which are more diplomatic
Zombie (song + music video): very famous anti-Troubles / anti-conflict song. The video includes footage from Belfast. The song is inspired by an IRA bombing.
Bobby Sands Diary (excerpt, diary): the most famous of the modern era of hunger strikers; very subjective, very direct, clear attitude and intention.
Derry Girls, ep. 1 (TV series): the pop culture, sitcom look at The Troubles: set in the mid 90s, this shows Derry at a time when the conflict has become background. Bomb threats are mainly annoying because they mean you have to take the long way to school, mmilitary presence is just part of life.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Apologia
Et forløb med fokus på undskyldninger som (under)genre.
Vi arbejdede med 'apologia' som koncept & image repair som analysefokus, hvor man naturligvis også bør lave retorisk analyse på teksterne.
Teksterne er alle undskyldninger som er påtænkt offentlig beskuelse.
Vi arbejdede med:
Clinton's apology for the Tuskegee experiment ("political apologia")
Dan Harmon's apology to Megan Gantz ("MeToo apologia")
Mike Pence's apology for the RFRA law ("political apologia")
Steve Martin's 'A Public Apology' (fiction, satire)
Tiger Woods' apology ('the athlete apology')
Kevin Spacey's apology to Anthony Rapp ('MeToo apologia', 'social media apologia')
Nikki Glaser's apology to Taylor Swift ('Social media apologia', 'celebrity/fan culture apologia')
Det er en mulighed at arbejde med rhetorical fallacies i analysen, men jeg ser det ikke som en forventning at det inkluderes.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
"Love" [IKKE PENSUM]
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Tilladte hjælpemidler til eksamen
De følgende hjælpemidler må benyttes ved den mundtlige og skriftlige eksamen i engelsk:
https://www.ordbogen.com/ (eng/dk og dk/eng ordbog)
https://abc.ordbogen.com/dictionary
https://dictionary.cambridge.org/ (Cambridge eng/eng ordbog)
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (Oxford eng/eng ordbog)
https://www.merriam-webster.com/ (Meriam Webster eng/eng ordbog)
https://www.urbandictionary.com/ (slangudtryk o.lign.)
https://www.thesaurus.com/ (synonymordbog)
http://www.ordnet.dk/ (grammatik)
https://www.shakespeare-online.com/plays/romeoscenes.html (værk i Shakespeare forløb, til brug ved mundtlig eksamen)
Vær opmærksomme på, at links på de pågældende sider, der fører til andre domæner, ikke må tilgås. Det samme gælder alle andre hjemmesider og online kommunikation.
Før eksamen, sørg for at:
-downloade offline udgaven af Gyldendals, for en sikkerheds skyld.
-downloade alle vejledninger og analyseark fra Lectio
-downloade gamle opgaver med noter, hvis I føler det kan hjælpe jer (skriftlig eksamen).
-Tekster og andre dokumenter til perspektivering og analyse (mundtlig eksamen).
Husk at medbringe (skriftlig eksamen):
-grammatikbog
-høretelefoner
-Generelt er medbragte noter (fysisk, elektronisk) tilladt, men spørg hvis I er i tvivl.
Spørg også ved tvivl om specifikke programmer & udvidelser. F.eks. er Grammarly ikke tilladt. Husk også, at Editor-funktionen i Word ikke må bruges (men rettelser af understregede grammatik/stavefejl er tilladt).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52530201718",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52530201718",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52530201718"
}