Holdet 2022 EN/b - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Heidi Skjødsholm Dueholm
Hold 2022 EN/b (1b EN, 2b EN, 3b EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Worlds of English ikke eksamen
Titel 2 Animal Farm - Reading of Novel
Titel 3 Gothic Horror Fiction
Titel 4 The Many Faces of Love
Titel 5 The Many Faces of Fantasy
Titel 6 FFF; ikke eksamen
Titel 7 Trust,Treason and Love - focus on human relations
Titel 8 Contemporary Fiction ikke eksamen
Titel 9 Lord of the Flies ikke eksamen
Titel 10 India: Colonialism and India (lingua franca)
Titel 11 Taylor Swift and American Values
Titel 12 Tragedies in Shakespeare's Days
Titel 13 Shakespeare two plays
Titel 14 The Romantic Age in Poetry and Prose ikke eksamen
Titel 15 Recap of Literary Appreciation and exam prep. - ex

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Worlds of English ikke eksamen

I dette introduktionsforløb har fokus været på at give eleven en overordnet forståelse for hvad UK er for en størrelse i en kulturel kontekst.
Der er læst et antal fiktions og non-fiktions tekster, hvor diverse genrer er blevet introduceret herunder: short-stories, articles og poetry.
Eleverne har arbejdet med grundlæggende analyse teknikker i forhold til analyse af fiktion og non-fiktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Animal Farm - Reading of Novel

I forløbet er eleverne blevet introduceret til "The novel" Roman genren.
Eleverne har læst og arbejdet med "Animal" farm.
Ved at arbejde med tekst specifikke spørgsmål har eleverne opnået et grundigt kenskab til Orwells værk samt opnået en forståelse for genren "allegory" i forhold til den historiske virkelighed med den russiske revolution i oktober 1917.
Der løbende blevet arbejdet med grammatik, herunder verber og syntaktisk analyse.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Gothic Horror Fiction

I forløbet er eleverne blevet præsenteret for tre ærketyper indenfor begrebet "villain" The psykopath, the scientist og the demon.
I denne progression bygges der op til at eleverne på sigt  kan anvende de klassiske begreber; protagonist, villain, hero og plot
Igen er der lagt vægt på metodearbejdet med tekstanalyse.
Derudover er der øvet almindelig sprogbeherskelse herunder højt læsning på klassen.
Kernestof;  
Fra Marianne Mortensen og Rolf D. Erbst "The Gothic Universe [...]" Gyldendal: 2003
Excerpts from
Mary Shelley; "Frankenstein" (1818)
Robert Louis Stevenson "The Strange Case of Dr Jekyll and Mr. Hyde (1886)
Bram Stoker "Dracula" (1897)
Edgar Allen Poe The Tell Tale Heart (1842)
Patricia Highsmith, The Terrapin (1970)
Supplerende: Filmen "Dark Shadows"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 The Many Faces of Love


Objectives:
To analyse the theme of love in literature throughout the ages.
To study how different authors dealt with the theme of love in poetry, fiction and drama.
To examine the theme of love in songs and compare songs to literary works.
To write and talk about issues related to the texts.

Texts:
W.B. Yeats; "He Wishes for the Cloths of Heaven"
William Shakespeare; excerpt from "Romeo and Juliet"
Charlotte Brontë; excerpt from "Jane Eyre"
W.H. Auden; "Funeral Blues"
Michael Ondaatje; except from " The English Patient"
Texts from : Delaney et. Al "Fields of Vision" 1 and 2 (copy)

Grammar: Pronouns pp. 160-121 in Mette Herman og Poul Tornøe "Getting Started"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Oversættelse 1. 07-09-2023
Movie Analysis 02-10-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The Many Faces of Fantasy

Topic:

The many faces of Fanasy - the genre.

Objectives

To analyse and interpret various texts in the f"fantasy "genre
To study how different texts and TV series approach the theme
To determine and discuss the genre in relation to fairy tales and scify.
To write and talk about issues related to theme.
To read J.R.R. Tolkien's " The Hobbit" (graphic novel)

Texts and film:

Excerpts from Anne Mette Finderup and Agnete Fog; "Worlds of Fantasy";
- Entering Worlds of Fantasy
- Lev Grossman ;Feeding on Fantasy (article)
- C.S. Lewis: The Narnia Chronicles (excerpt)
- J.R.R. Tolkien: The Lord of the Rings (excerpt) The Bridge of Khazad Düm (+ video)

Novel: J.R.R. Tolkien; "The Hobbit" (graphic novel)

Grammar: Prepositions and conjuctions
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Translation LWW 05-10-2023
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 FFF; ikke eksamen

I forløbet skal eleven introduces til den videnskablige basismodel i forbindelse med den skriftlige besvarelse af den stillede FFF opgave.
Andet fremmedsprog samt engelsk.
Der gennemføres mundtlig evaluering 19/12
Alle fag er tilstede (Fransk, Italiensk, Spansk og engelsk)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Trust,Treason and Love - focus on human relations

In this course, focus is directed towards human relations of trust, treason and love through various texts.
Emphasis will be on methods of analysis, ranging from the basic approach, New Criticism and Gender criticism. Periods in Literary History such as Modernism and Gender awareness will be addressed.
The texts;
Ernest Hemingway, The Short and Happy Life of Francis Macomber  (1939)
Roald Dahl, The Landlady (1959)
Christine Poulson, Don't You Hate Having Two Heads ?
Ruth Rendell, The Man Who Was the God of Love (1996)
Pam Houston, Cowboys are my Weakness (1992)
Ali Smith, a story of love (1999)
The movies
"Brokeback Mountain" (US 2005)
"Into the the Wild" (US 2007)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Old STX assignment 25/5 2022 21-02-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 India: Colonialism and India (lingua franca)

Colonialism and India -seen through foreign eyes (lingua franca)

The students will be introduced to the historic realities of British India from 1757 to the years of independence and particion in 1947. Perspectivation to the concept of "lingua franca" will be included.

The topic aims at the basic skills of analysis and interpretation through textual analysis.

Core material:
The texts will primarily be selected from the anthology "Narrating India" Ed.Katrine Brøndsted  (2016)
Focus will be on the " Bollywood Chapters"
Supplement;
Movie: " Mangal Pandey; The Rising" yash raj films:2004 and "Slumdog Millionaire"


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lord of the Flies 19-08-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Taylor Swift and American Values

I Forløbet rettes fokus mod den amerikanske Country/Pop/Indi -Rock sangerinde Taylor Swift.

Gennem dokumentarfilmen "Miss Americana" og forskellige PP præsentationer sættes fokus på Taylor Swifts egen tilgang til den måde hun iscenesætter sig selv på, ligesom vi fokuserer på Swift som sangskriver med brug af metaforer, intertekstualitet og personlig historie.
I forløbet ser vi også Swifts kommentar til samtidens USA, hvor hun selv bliver tiltagende politisk i sine ytringer og sange (You Need To Calm Down)
Forløbet afsluttes med en skriftlig analyse af " All too Well" (10 min version) som afleveres.
Særlige fokuspunkter:
Poetiske og litterære virkemidler:
Bl.a Metaforer, intertekstualitet, troper
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
India non-fiction analysis 29-10-2024
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tragedies in Shakespeare's Days

In the topic, the students are introduced to the aspects of tragedy such as revenge tragedy, the hero and the hero's downfall - as a result of the tragic flaw. Another aspect to be followed will be an eye to the contemporary socety of William Shakespeare; Beliefs and values.
The core issues of textual analysis of older texts and texts by William Shakespeare will be covered.
Literature: Chapter 6 "Tragedies" from Ole Juul Lund, "Shakespeare Lives and Works" (excepts) pp. 94-99, 106-110 and 115-120
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Shakespeare two plays

Fokus i dette forløb retter sig mod to stykker af William Shakespeare;" Romeo and Juliet" and "Macbeth" - The Scottish Play.
Begge stykker bliver læst som "Graphic novels" Illustrated by Penko Gelev and Retold by Kathy MacEvoy. Series created and designed by David Salariya. Published in the UK MMXIII.
Der lægges særlig vægt på at Shakespeares drama skal forståes gennem de teatertekniske  hjælpemidler som Shakespeare byggede ind i stykkerne med gentagelser og "We Stress The Words We Want the Worls to Hear" - brugen af Iambisk pentameter.
Kernestoffet: Tekster af William Shakespeare, britisk historie og kultur
samt litterære hjælpemidler som scansion er centrale.
Supplerende:
Der inddrages elementer fra Judy Dench; "Shakespeare The Man who Pays the Rent" samt videoklip fra forskellige opsætninger af stykkerne.
Der er desuden anvendt materiale fra "Fields of Vision" I.
Filmen "Shakespeare in Love" (UK 1999) (John Madden) bruges perspektiverende i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse - Højtlæsning af dramaet
  • Formidling - Opførelse af valgte scener
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale - samarbejde om sproglige detaljer
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 14 The Romantic Age in Poetry and Prose ikke eksamen

I dette modul rettes fokus mod perioden 1776-1837 i Britisk Literaturhistorie med fokus på udvalgte eksempler på poesi og prosatekst.
Der arbejdes i udgangspunktet med tekstmateriale fra " Fields of Vision 1" af Denis Delarny m.fl.
Poesi:
Robert Burns, "A Red Red Rose"
William Blake; "The Little Black Boy" + "The Lamb"
William Wordsworth;  "The World Is Too Much With Us"
Samuel Taylor Coleridge; The Rime of the Ancient Mariner" (to moduler)
George Gordon Byron; "She Walks in Beauty"
Percy Bysshe Shelley; "Ode to The West Wind"
John Keats; "Ode On A Grecian Urn"
Fiction; Jane Austen; "Emma" (Excerpts)
Movie: "Emma" Granada Films International: 1997
Kernestof i forløbet:
Textanalyse
Britisk Litteraturhistorie samt britisk kultur og samfundsforhold.
Variation og kompleksitet i tekstanalyse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer