Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Anne-Kathrine Høgsvig
|
Hold
|
2022 EN/c (1c EN, 2c EN, 3c EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
American Dreams and Nightmares (EKSAMENSRELEVANT)
I forløbet læses tekster, der omhandler den amerikanske drøm om lykke og velstand, og herunder også bagsiden af drømmen for dem, der ikke opnår den.
Edward N. Kearny: "The Frontier Heritage", 1984
Laura Ingalls Wilder: "The Little House on the Prairie", kap. 1+2+22+23 (uddrag af roman)
Arnold Schwarzenegger: "Arnold Schwarzenegger"
Film: "Pursuit of Happyness": Colombia Pictures Industries, 2006
Jason Miller: "Circus Lady" (drama), 1975
Lensey Namioka: "The All-American Slurp". Af: "America Street", ed. Anne Mazer (1993)
Barack Obama's Inaugural Address (2009)
John Steinbecks "Of Mice and Men", Penguin Books, 1937 (værklæsning)
Værklæsningen fokuseres på fremstillingen af det amerikanske samfund i 1930'erne og de svære forhold for de fattigste.
Forløbet dækker ca.15%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Growing up/Family Matters (EKSAMENRELEVANT)
Growing up/Family Matters
Forløbet fokuserer på forskellige aspekter af det at blive voksen og finde sin egen identitet vha., eller snarere på trods af, forældre, skolesystem og normative forventninger.
Sinéad de Valeria: "The Spoiled Child"
Roger McGough: "First Day at School" (poem)
Følgende tekster er fra bogen "Worlds of English":
Penelope Lively: "The Happiest Days of Your Life", 1978
Penelope Lively: "Clara's Day", 1986
Claire Keegan: "Close to the Water's Edge", 2007
Fay Weldon: "Oh Mary Don't You Cry Anymore", 1992
Nb: I forbindelse med læsningen af "The Happiest Days of Your Life" har klassen set på sammenhængen mellem socialklasser og forskellige engelske accenter:
Justine Stephens: "Why Is Accent Still Strongly Associated With Class?", Babbel Magazine, July 9, 2020
Youtube: The English Language in 24 Accents https://www.youtube.com/watch?v=dABo_DCIdpM
Forløbet dækker ca. 5 %
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Victory (Grundforløb. IKKE eksamenrelevant)
I grundforløbet arbejdede I med temaet 'Victory', og de følgende tekster:
Poetry: Alexie Sheman: ”Victory”
Video: Matt Cutts: “Try something new for 30 days”
Speech: Kamala Harris: “Victory Speech”
Article: Jimmy Ruestling: “The Amish in America Commit Their Vote to
Donald Trump; Mathematically Guaranteeing Him A Presidential Victory”
Short story: Kevin Broccoli: “The Boy in the Pink Tuxedo Kevin Broccoli”
Nogle af jer har ikke arbejdet med talen og artiklen, og nogle af jer har set filmen 'Slumdog Millionaire (Danny Boyle).
Forløbet dækker ca. 5%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Aspects of Broken Britain (EKSAMENSRELEVANT)
Aspects of Broken Britain fokuserer på børn og unge, der af forskellige årsager er udfordrede pga. af fattigdom eller dårlige sociale forhold og (mangel på) muligheder, men også på mediernes fremstilling af dem.
"Alfie Patten-the exploited face of broken Britain", The Telegraph, 16. feb, 2009 (artikel)
"Schoolboy father: Alfie Patten 'distraught' at claims Maisie not his", ibid., feb., 2009 (artikel)
"Meet Alfie Patten, a new dad at the ripe old age of 13, Daily News, 13. feb., 2009 (artikel)
"The regrets of Tyler Barker, the boy revealed to be the real father in the Alfie patten case", Mail Online, 20. maj, 2009
Anna Davies: "Hiding in Cheesy's bedroom" (novelle udgivet første gang 2004 men taget fra "Inside Stories" (2007)
"They're lethal, unfeeling-and no one can touch them", The Observer, 28. april 2002 (artikel)
"London Killings: It´s Like a War Zone. How Dit It Come to This?" The Guardian: 1. maj 2021
"This Is England", instr.: Shane Meadows, 2006 (film)
Forløbet dækker ca.15%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Perspectives on Australia + ELF (EKSAMENSRELEVANT)
Forløbet "Australia" har som fokuspunkt aboriginernes vilkår efter de hvides kolonialisering med bl.a. tvungen assimilering ind i de hvides kultur.
I forbindelse med forløbet har vi beskæftiget os med engelsk som lingua franca.
Følgende tekster (indtil ***) er fra "The Grass Was Greener", Mogens Frølund, Systime 1999:
Thea Astley: "Heart is Where the Home is", 1974 (novelle, 6 s.)
Archie Weller: "Going Home", 1986 (novelle, 8 s.)
**************
I udleveret kompendium:
"The British Empire" (baggrundsinfo. 3 s.)
Rudyard Kipling: "The White Man-s Burden", 1899 (digt) (brugt til at belyse tankegangen bag kolonialiseringen 1 s.)
"The Stolen Generation", Time, 24. sep. 2010 (artikel, 1 s.)
Kevin Rudd's "Sorry speech", 2008 (tale, 1 s.)
*******************
Uddrag af "Rabbit-proof Fence", instr.: Phillip Noyce, 2011 (film)
I forbindelse med ELFfølgende læst:
"ELF and Standard English" Af: "Global Englishes, Jennifer Jenkins 2015
Professor david Crystal's talk on standard and non-standard English:
https://www.youtube.com/watch?v=hGg-2MQVReQ
"Native English speakers are the world’s worst communicators": Lennox Morrison, 31. 10. 2016
http://www.bbc.com/capital/story/20161028-native-english-speakers-are-the-worlds-worst-communicators?ocid=ww.social.link.facebook
Forløbet dækker ca. 15%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Dystopian Fiction. Part 1 (EKSAMENSRELEVANT)
Dette forløbs primære fokus er på genren dystopisk fiktion. Hovedtemaer inkluderer individuel frihed vs.de rammer samfundet sætter både politisk (totalitarisme vs. demokrati) og teknologisk (kontrol og overvågning etc.)
Stof:
-Suzanne Collins: "The Hunger Games" (2008) (uddrag: kap. 1+11+12)
- Ray Bradbury: "The Veldt" (1950)
- Shirley Jackson: "The Lottery" (1948)
- J. G. Ballard: "The Intensive Care Unit" (1982)
"The Hunger Games- Mockingjay- part 1", instr.: Francis Lawrence (2014)
Forløbet dækker ca. 5 %
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
3. skr. afl.
|
22-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Northern Ireland. (IKKE eksamensrelevant)
Forløbet om Northern Ireland har fokus på, hvordan konflikten mellem protestanter og katolikker fremstilles i både fiktion og nonfiktion.
"Why the Troubles started in Ireland:
https://www.youtube.com/watch?v=IHLYeBtGvOg (Youtubevideo brugt som introduktion til forløbet)
The Troubles: Unravelling Northern Ireland's 30-Year Conflict:
https://www.youtube.com/watch?v=XAAmf6eTReQ (youtubevideo: set med fokus på forholdene i Nordirland i dag.)
Bernard MacLaverty: "Walking the Dog", 1994 (novelle)
Richard Crawford: "Autumn Rain", 1987 (novelle)
Safia Moore: "That Summer", 2015 (novelle)
John Chambers: "Our Family, Divided by the Troubles", The Guardian, 6. aug. 2016 (artikel)
"Cal", intr.: Pat O'Connor, 1984 (film)
"Belfast", instr.: Kenneth Branagh, 2021 (film)
"The Flats", instr.: Alessandra Celesia, 2024 (dokumentar)
Forløbet dækker ca. 10%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Horror and The Uncanny (EKSAMENSRELEVANT)
Vi arbejder i forløbet med horrorgenren og dens karakteristika og teorier om, hvilke behov genren opfylder for læseren. Der læses tekster som på den ene eller anden måde har træk fra horrorgenren.
Joyce G. Sarricks: "The readers' Advisory Guide og Genre Fiction", kap. 6: "Horror". Kapitlet indeholder definitioner på horrorgenren.
Anon: "Gothic Literature": definition på genren
Stephen King: "The Raft", 1982 (novelle)
Peter Benchley: "Jaws", 1974 kap. 1 (uddrag af roman)
Mary Shelley: "Frankenstein", 1818, kap. 5 (uddrag af roman)
Stephen King: "The Man Who Loved Flowers", 1977 (novelle)
"Miss Peregrine's Home for Peculiar Children", 2016 (film)
Forløbet dækker ca. 5%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Love and relationships (EKSAMENSRELEVANT)
Et forløb omhandlende kærlighed (eller mangel på samme) og kærlighedsforhold der besværliggøres af omverdenens eller de elskendes egne krav og forventninger til forhold.
"Fields of Vision": s. 44-63 (baggrundsmateriale om Shakespeare, hans tid og det elizabethanske teater.
William Shakespeare: Af "Romeo and Juliet": Prologue; act 1, scene 5; act 2, scene 1+5; act 3, scene 1+5; act 5, scene 1+2+3. (Drama)
WIlliam Shakespeare: Sonnet 18: "Shall I compare Thee to a Summer's Day?"
William Shakespeare: Sonnet 130: "My Mistress' Eyes Are Nothing Like the Sun"
"Romeo+Juliet", Baz Luhrman, 1996 (film)
Dokumentar om Shakespeare: "Arven efter William Shakespeare", 2017 (engelsk dokumentar)
Irwin Shaw: "The Girls in Their Summer Dresses" (1939)
Nadine Gordimer: "Country Lovers",1975 (novelle)
Edgar Allan Poe: "The Raven", 1845 (digt)
"Brokeback Mountain"; instr. Ang Lee, 2005 (film)
Forløbet dækker ca.15%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
40 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
Dystopian Fiction. Part 2 (EKSAMENSRELEVANT)
VÆRKLÆSNING: "Animal Farm" er læst som en del af forløbet "Dystopian Fiction". Vi har fokus på, hvordan "personerne" og deres tilværelse på gården fremstilles og udvikler sig. Desuden har vi arbejdet med romanen som en allegorisk systemkritik og perspektiveret til Sovjetunionen.
George Orwell: "Animal Farm" (1945)
https://gutenberg.net.au/ebooks01/0100011h.html
Forløbet dækker ca. 5%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Love and Relationships fortsat. EKSAMENRELEVANT
Love and Relationships-forløbet fortsættes, men nu med fokus på minimalisme som skrivestil (og litterær strømning). Teksterne præsenterer tematisk forskellige former for (kompliceret) kærlighed.
Forløbet er en kort introduktion til "The Iceberg Theory" og minimalisme som litterære greb. Til at belyse dette har klassen læst tekster af Hemmingway og Carver.
Kompendium:"The Iceberg Theory, Minimalism, Hemmingway, and Carver" (udleveret til klassen) med følgende tekster:
"Literary Minimalism: A Brief Overwiew of Why Less is More"
Ernest Hemmingway: "Hills Like White Elephants", 1927 (novelle)
Raymond Carver: "Why, Honey?", 1976 (novelle);
Raymond Carver: "So Much Water So Close to Home", 1977 (novelle)
Forløbet dækker ca. 5%
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52530243236",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52530243236",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52530243236"
}