Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Heidi Skjødsholm Dueholm
|
Hold
|
2022 HI/a (1a HI, 2a HI, 3a HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Vikingetiden 800-1050
Vores første forløb sætter fokus på det vi med et periodiseringsbegreb kalder "vikingetiden"
Indholdet vil primært dreje sig om den udvikling der gjorde det muligt for befolkningerne i Skandinavien at samle landene til riger og drage på togter ("dra i viking") og interagere med andre lande i handel og krig. Det primære fokus retter sig mod danske vikingetogter til England.
Materiale; Peter Fredriksen, "Grundbog til Danmarkshistorien" ,Systime: 2006
Supplerende; dokumentar: "Historien om Danmark" DR. dokumentar, Udvalgte afsnit af "Vikings" (fiktion)
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og Verdens historie fra antikken til i dag.
- Forandringer i levevilkår, teknologi, og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Politiske og sociale revolutioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Middelalderen
Danmark i Middelalderen
I forløbet lægges der vægt på Danmark 1050-1500 i perioden hvor landet var katolsk.
Primært fokus drejer sig om stændersamfundet og opdelingen af "Bellatores, Oratores og laboratores.
Der bliver blandt andet rettet fokus mod rivalisering og samarbejde mellem "korset og kronen " og den stærke kongemagt.
Materiale: Peter Fredriksen m.fl "Grundbog til Danmarkshistorien" Systime:2006
Supplerende: Dokumentar; "Historien om Danmark" (DR) "Rosens Navn" (fiktion)
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og Verdens historie fra antikken til i dag.
- Forandringer i levevilkår, teknologi, og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Epidemiernes historie fra antikken - ca. 1870
Forløbet skal give eleverne en viden om epidemiernes historie i generelle træk.
Dermed opnås en kronologisk forståelse samt en forståelse for historiefagets metode.
Materiale:
Kristian Iversen:
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og Verdens historie fra antikken til i dag.
- Forandringer i levevilkår, teknologi, og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Politiske og sociale revolutioner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Industrialiseringen i Danmark
Forløbet er et tilløb til DHO, som eleverne skriver i umiddelbart forlængelse af undervisningen.
Til forløbet bruges Peter Fredriksen; "Grundbog til Danmarkshistorien" samt www.historie.dk
Elevens dansk-historie opgave evalueres mundtligt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5.Den Franske Revolution
Formålet med forløbet at give eleverne en forståelse for de brud og sammenhænge der prægede Frankrig i perioden med oplysningstænkerne, den franske revolution og det efterfølgende rædselsregime.
Forløbet involverer desuden metodiske tilgange som diskussionen om historiens drivkræfter samt hvad der kendetegner postkolonial historie skrivning samt en overvejelse af hvad der kendetegner kønshistorie.
Forløbet stiller spørgsmålene
- Hvilket samfund var Frankrig før revolutionen ?
- Var det ideer eller økonomiske forhold der kan forklare at revolutionen brød ud ?
- Hvilke forandringer ønskede de forskellige sociale lag i Frankrig ?
- Hvilken betydning havde revolutionen for kvinder og slavegjorte ?
- Fejlede revolutionen til sidst?
- Hvad er postkolonial historieskrivning?
- Hvad er kønshistorie ?
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og Verdens historie fra antikken til i dag.
- Forandringer i levevilkår, teknologi, og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Politiske og sociale revolutioner
- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. Europa 1870-1933
I dette forløb sætter vi fokus på hvordan verdensbilledet og især Europa så ud ifør1914. Hvad var udviklingen frem til 1914 i forhold til;
Europas dominans
Vestens selvforståelse
Motiverne bag imperialismen
Industrialisering og modernisering
Europa som verdens politiske centrum
Danmark i Europa
Materiale; Michel Klos "Den 1. Verdenskrig - Europas historie 1870-1930.
kapitel 1.
Kernestof i forløbet:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og Verdens historie fra antikken til i dag.
- Forandringer i levevilkår, teknologi, og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Politiske og sociale revolutioner
- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
Indholdet dækker bl.a.
Augustoplevelsen
Verden af i går
Nationalistisk indoktrinering
Nationalismen i multietniske stater
Det urolige Balkan
Balkankrigene 1912-13
Den tyske udfordring
Franske strategier
Englands planer
Rusland
Krigsmodstanden
Krigsudbruddets kronologi
Dertil udvalgte kilder fra samme værk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
7. Første Verdenskrig 1914-1918 samt freden
Dette forløb er en umiddelbar fortsættelse af forrige forløb med optakten til "Den Store Krig"
Kernestoffet er her:
-- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og Verdens historie fra antikken til i dag.
- Forandringer i levevilkår, teknologi, og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Politiske og sociale revolutioner
- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
Indholdet dækker primært:
Plan XVII og Schlieffenplanen
Marne 1914
Kampene på østfronten
Kampene på Vestfronten
Gallipoli 1915 (m. ANZAC)
Italien i krig 1915
De store slag på vestfronten
Jyllandsslaget 1916
USA's indtræden 1917
Afrika, Fjernøsten, Mellemøsten og Palæstina
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Kreativitet - projektarbejde
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
8
|
8. Palæstina - 76 år efter Staten Israel..
Forløbsmaterialet:
Forløbet "Palæstina 76 år efter" er baseret på det gamle O.D. materiale fra 1998 "Palæstina - 50 år efter" materialet er redigeret således at siderne 33-55 udelades fra elevmaterialet, da det tog udgangspunkt i en verdensorden som ikke længere findes. S. 56-63 er medtaget som kilder til et palæstinensisk og et israelsk synspunkt.
Endelig suppleres med en side fra " Faktalink " der bidrager med et nutidigt perspektiv på terrorangrebet på Israel og den efterfølgende krig mod Hamas i Gaza.
Forløbet dækker kernestoffet:
-stats- og nationsdannelser,
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
9. 30'ernes krise og besættelsen af Danmark
Fokus i forløbet rettes mod danske forhold, politisk og samfundsrelateret i årtiet hvor begivenhederne "kanslergadeforliget" og Hitlers magtovertagelse i Tyskland fandt sted.
Hovedvægten rettes mod samarbejdspolitikken og augustoprøret i 1943. Sidst nævnte suppleres af et rollespil til sidst uddannelsen som gennemføres i det gamle hovedkvarter for den tyske besættelsesmagt i Esbjerg. (MHV bunkeren på Hulvejen)
Materiale:
Peter Fredriksen m.fl. "Grundbog til Danmarkshistorien" Systime:2006
Artefakter; MHV bunker
Øvrigt supplerende materiale: Film " 9. april", udvalgte afsnit af "Matador"
Dækker kernestoffet:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og Verdens historie fra antikken til i dag.
- Forandringer i levevilkår, teknologi, og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Politiske og sociale revolutioner
- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
10. Demokratiets død og Holocaust
Med udgangspunkt i Tyskland efter Versaillesfreden bliver eleverne sat ind i en undersøgelse af den virkelighed Weimar republikken og siden det nazistiske styre eksisterede i fra1919-til begyndelsen og gennemførelsen af Holocaust (1933-1945)
I slutningen af forløbet får eleverne et overblik over kronologien i 2.VK forløb i Europa og Asien. Slutteligt rettes fokus mod Tysklands sammenbrud.
Tekstmaterialet er fra Kristian Iversens bog;
Der suppleres med et afsnit af "Band of Brothers" og "Der Untergang".
Kernestof:
- Hovedlinjer i Danmarks, Europas og Verdens historie fra antikken til i dag.
- Forandringer i levevilkår, teknologi, og produktion gennem tiderne
- Forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- Politiske og sociale revolutioner
- Politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- Demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
11.Den kolde krig, totalitærstaten og DKs fodnoter
I forløbet arbejdes der med den kolde krig med særligt fokus på forholdet mellem USA og Sovjetunionen. Der arbejdes således med årsagerne til den kolde krigs begyndelse, ideologiernes modsætninger samt hvordan den kolde krig udspillede sig som regionale krige bl.a. i Korea. Der fokuseres ligeledes på oprettelsen af forsvarsalliancer med et særligt fokus på de interne danske forhold i forhold til medlemskabet af Nato og betydningen af "Grønlandskortet", samt Danmarks placering i Nato efter 1989. Til eksemplificering af totalitærstaten bliver der arbejdet med DDR.
Der fokuseres endvidere på terrorbalancen samt årsagerne til afslutningen på den kolde krig samt det aktuelle verdensbillede med Ruslands invasion af Ukraine.
Der vises DR dokumentaren "Kampen om Historien" http://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031409111500
samt den tyske fiktionsfilm "Das Leben der Anderen"
Ekskursion: I forløbet besøges det tidligere hovedkvarter for "Marinestation Esbjerg"
Forløbet berører kernestoffet 1914-1989 Kampen om det gode liv
Kernestof:
-ideologiernes kamp
-Murens fald
-Afkolonialisering
- Danmarks placering i det internationale samfund
-Nye grænser og konflikter
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks historie, Europas historie og verdenshistorie, herunder sammenhænge mellem den nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– formulere historiske problemstillinger og relatere disse til deres egen tid
- bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien
– formidle historisk indsigt på forskellige måder og begrunde dem
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52531879551",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52531879551",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52531879551"
}