Holdet 2022 HI/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Tobias Bech Søholt
Hold 2022 HI/c (1c HI, 2c HI, 3c HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 0. Introduktion til historiefaget
Titel 2 1. Danmarks tilblivelse og vikingetiden
Titel 3 2. Danmark under besættelsen
Titel 4 3. Danmark bliver moderne (DHO)
Titel 5 2. Danmark under besættelsen (fortsat)
Titel 6 4. Den Kolde Krig
Titel 7 5. Middelalderens kulturmøde i Mellemøsten
Titel 8 6. Det moderne kulturmøde i Mellemøsten
Titel 9 7. Den moderne stats dannelse
Titel 10 8. Velfærdsstaten
Titel 11 9. Overbliksforløb (repetition)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 0. Introduktion til historiefaget

Introduktion til hvordan vi arbejder i historiefaget. Lidt indføring i kildekritik, historisk metode og brug af historie.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1. Danmarks tilblivelse og vikingetiden

FOKUS:

Fokus på vikingetiden - særlig i forhold til, hvordan vikingetiden kan ses som Danmarks fødsel, og hvordan den er blevet brugt/misbrugt op igennem 1800 og 1900-tallet.

BESKRIVELSE AF FORLØBET

Fokus på det særlige ved vikingetiden, og hvordan man kan se vikingetiden som Danmarks fødsel.

Særlig fokus på, hvordan vikingetiden er brugt op igennem tiden. Såvel 1800-tallets "genopfindelse" af vikingetiden, nazisternes brug af vikingetiden og vikingetiden i dag ud fra eksempelvis et kommercielt perspektiv.

LITTERATUR:

- Grubb, Ulrik og Hemmersam, Karl-Johann (2007): Fokus –Fra antikken til reformationen, Gyldendal, s. 64-72

- Vikingetiden ca. 800-1050 (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/vikingetiden-ca-800-1050)

- Matsen, Bjørn og Petersen, Ole Bjørn (2006): Vikinger – indsigt og udsyn, s. 129-138

KILDER:

- Morten Mikkelsen (2018): Forskeren der opfandt vikingetiden (https://www.kristeligt-dagblad.dk/historie/forskeren-der-opfandt-vikingetiden)

- Christian Monggaard (2013): Vikingerne kommer! (https://www.information.dk/kultur/2013/03/vikingerne-kommer)

- Uddrag af J.J.A. Worsaae, De Danskes Kultur i Vikingetiden (1873)

- Kilde 4: Th. Knudsen (1940) fra: Sørensen, Carl Harding (1990): Vikinger og togter, Gyldendal, s. 17-20

- Danmarks rige da det var størst under Vikingetiden (https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/vikingetiden-800-1050/magt-og-aristokrati/hvor-stort-var-danmark-i-vikingetiden/)

- Gjøl Pølser varemærke (https://hisogsamf.weebly.com/vikingernes-hverdag.html)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2. Danmark under besættelsen

I dette forløb har vi haft fokus på besættelsestiden i Danmark fra 1940 til 1945. Den overordnede teoretiske ramme har været begreberne erindringshistorie samt historiebrug.
Vi har kørt i to spor og beskæftiget os med henholdsvis samarbejdspolitikken og modstandsbevægelsen. Formålet har været at vise to sider af besættelsestiden og deres positive og negative sider

Vi har arbejdet med følgende temaer:

- Intro til begreberne og elevernes forforståelse for emnet
- Besættelsen af Danmark den 9. april
- Samarbejdspolitikkens baggrund og de første år
- Erik Scavenius og den aktivistiske samarbejdspolitik
- Samarbejdspolitikkens ophør samt eftertidens syn
- Modstandsbevægelsen og historiebrug
- Stikkerlikvideringer
- Buhls antisabotagetale
- 9. april og brug af historien på film

Faglige mål:

- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:

- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
̶- historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3. Danmark bliver moderne (DHO)

FOKUS:

Overblik over udviklingen i Danmark i 1800-tallet. Særlig fokus på arbejderklassens forhold i byerne i 1866-1914. Forløbet kom til at danne baggrunden for at skrive DHO'en.

BESKRIVELSE AF FORLØBET:

Vi har arbejdet bredt med den moderne udvikling i Danmark i især anden halvdel af 1800-tallet. Herefter fokuserede vi på den sociale udvikling for arbejderklassen i Danmark fra 1866-1914.

KERNESTOF:

LITTERATUR:

- Frederiksen, Peter m.fl. (2008): Grundbog til Danmarkshistorien, Systime, s. 153-167
- En ufaglært kvindes erindringer, 1932 (https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/index.php?id=168&L=0)
- Louis Pio: "Fabrikarbejderne", 1871 (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/louis-pio-fabrikarbejderne-1871/?no_cache=1)
-  Christian Christensen om fattigdom i 1887 (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/christian-christensen-om-fattigdom-i-1887/?no_cache=1)
- Historien om Danmark (episode 8): Grundloven, folket og magten (https://www.dr.dk/drtv/episode/historien-om-danmark_-grundloven-folket-og-magten_145572)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 4. Den Kolde Krig

FOKUS:

Overblik over nogle af de vigtigste begivenheder inden for Den Kolde Krig. Forløbet blev perspektiveret til situationen med Ukraine og Rusland i dag, men rent tekstmæssigt er fokus udelukkende lagt på Den Kolde Krig.

BESKRIVELSE AF FORLØBET:

Nogle af de mest centrale nedslagspunkter i forløbet er optakten til Den Kolde Krig, Berlinproblemet (luftbroen + Berlinmuren), Cubakrisen og murens fald samt USSR's opløsning. Ud fra disse nedslagspunkter skulle eleverne forstå principperne i og forløbet af Den Kolde Krig. Forløbet blev afsluttet med en kig ind i fremtiden samt en kreativ formidlingsopgave, hvor eleverne skulle vise deres forståelse af Den Kolde Krig.

KERNESTOF:

- styreformer i historisk og nutidigt perspektiv
- ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- nye grænser og konflikter

LITTERATUR:

- Syskind, Casper og Söderberg, Bo (2003): Det 20. århundredes verdenshistorie, Systime, s. 86-98.
- Grubb, Ulrik mfl., Overblik - Verdenshistorie i korte træk, 2008, Gylling, kapitel 14, side 158-169
- Olsen, Knud Ryg og Søndberg, Olaf (2009): Grundbog til historie - Fra kold krig til globalisering, Viborg, s. 69-80 + s. 161-171 + s. 307-310

KILDER:

- Et communiqué fra Warzawapagtmødet, 6. august 1961. Bragt i New York Times d. 7. august 1961 taget fra: Bertelsen, Inger og Jacobsen, Karl (1974): Berlinproblemet 1958-1972. Gyldendal, s. 88-89.
- Ich bin ein Berliner-talen, 1963 oversat af Høyrup, Sara i Kristelig Dagblad, 2013 (https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/ich-bin-ein-berliner-talen)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 5. Middelalderens kulturmøde i Mellemøsten

FOKUS:

Kulturmødet mellem Vesten og den muslimske verden dels i middelalderen og dels i anden halvdel af 1900-tallet i Danmark.

BESKRIVELSE AF FORLØBET

Vi har arbejdet med kulturmødet mellem den muslimske og den vestlige verden i middelalderen. Konkret er fokus ligget på kulturmøder i henholdsvis Mellemøsten (korstogene) og områderne, der fungerede under Omars Pagt samt Spanien.

Samfundsvidenskabelige begreber er inddraget for at forstå kulturmødernes karakter.

Det andet fokuspunkt i forløbet er kulturmødet i Danmark mellem danskerne og indvandrende i anden halvdel af 1900-tallet med særlig fokus på gæstearbejderne.

LITTERATUR:

- Danielsen, Kim Bech m.fl.: Fokus —kernestof i historie 1. Fra antikken til reformationen, Gyldendal 2008, s. 125-136 + s. 142

- Kalif Omars pagt med de kristne (Danielsen m.fl.: Fokus - fra antikken til reformationen (2008), København, s. 147-148)

- Håndbog for en markedsinspektør (Danielsen m.fl.: Fokus - fra antikken til reformationen (2008), København, s. 147-148)

- Om de spanske kristnes begejstring for muslimsk kultur (Danielsen m.fl.: Fokus - fra antikken til reformationen (2008), København, s. 147-148)

- Pave Urban IIs tale i Clermont (Hansen: Korstogene - idé og virkelighed (2004), Viborg, s. 55-56).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 6. Det moderne kulturmøde i Mellemøsten

Info kommer snarest
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 7. Den moderne stats dannelse

FOKUS:

Overblik over perioder i europæisk historie. Demokrati, menneskesyn og menneskerettigheder. Arbejde med taksonomiske niveauer og skriftlighed i historie frem mod DHO'en.

BESKRIVELSE AF FORLØBET

Tanken med forløbet er at spore den moderne stats udvikling gennem tiden, fra demokratiets begyndelse i antikkens Grækenland, via renæssancen og oplysningstiden, til de store revolutioner i slutningen af 1700-tallet.

KERNESTOF:

- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

LITTERATUR:

- Grubb m.fl. (2008): Overblik – Verdenshistorie i korte træk, Gylling, s. 22-32
- Danielsen m.fl. (2013): En bedre verden – historie på tværs, Gyldendal,  s. 32-36
- Mikkelsen, Morten (2018): Nutidens demokrati kan lære meget af oldtidens Athen (https://www.kristeligt-dagblad.dk/ide-tanke/nutidens-demokrati-kan-laere-meget-af-oldtidens-athen)
- Grubb m.fl. (2008): Overblik – Verdenshistorie i korte træk, Gylling, s. 68-73 + 76-78
- Grubb m.fl. (2008): Overblik – Verdenshistorie i korte træk, Gylling,  s. 102-104 + s. 113-117
- Grubb og Essinger (1998): Amerika – to verdener, København, s. 56-61
- Adriansen m.fl. (2008): Fokus – Fra oplysningstid til imperialisme, Gylling, s. 61-71

KILDER:

- Ptolemaic Universe, 1493 (https://fineartamerica.com/featured/ptolemaic-universe-1493-granger.html)
- Michelangelo: David, 1504 (https://en.wikipedia.org/wiki/File:Michelangelos_David.jpg)
- Leonardo da Vinci: Den vitruvianske mand, 1485 (https://da.wikipedia.org/wiki/Homo_Vitruvianus#/media/File:Da_Vinci_Vitruve_Luc_Viatour.jpg)
- Montesquieu "Om lovenes Ånd", 1748 taget fra "Bryld (2010): Verden før 1914, Systime, s. 114"
- Den amerikanske uafhængighedserklæring d. 4 juli 1776 taget fra: "Bryld (2010): Verden før 1914, Systime, s. 103.
- Menneskerettighedserklæringen 1789 taget fra: (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/den-franske-menneskerettighedserklaering-i-de-til-forsendelse-med-posten-allene-privilegerede-kioe/)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 8. Velfærdsstaten

FOKUS:

Fokus på den danske velfærdsstats udvikling fra 1800-tallets industrialisering og til de udfordringer, som den står overfor i dag.


BESKRIVELSE AF FORLØBET:

Forløbet tager sit udgangspunkt i grundloven og velfærdsstatens spæde start under industrialiseringen med dens sociale udfordringer for bl.a. arbejderklassen i de voksende byer.

Metodisk har tanken været, at eleverne skulle kunne se tydelige forskelle mellem de sociale vilkår og rettigheder før og efter Kanslergadeforliget, som er blevet behandlet som et centralt nedslagspunkt.

Slutteligt i forløbet er der blevet arbejdet med de udfordringer, som velfærdsstaten står over for i dag, og eleverne har udarbejdet noget projektlignende arbejder over nogle af disse udfordringer.


LITTERATUR:

- Grubb, Ulrik m.fl. (2005): Overblik - verdenshistorie i korte træk, Gyldendal (s. 124-132)
- Andersen, Lars m.fl. (2007): Fokus - Fra verdenskrig til velfærd, Gyldendal (s. 48-62)

KILDER:

-'En ufaglært kvindes erindringer (1900-1932)' fra: Løkke og Jacobsen (1997): Familieliv i Danmark, Viborg.
-'Scooter-pigen' taget fra: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/scooterpigen-artikel-i-billed-bladet-1962 (senest besøgt: 07-08-2022)
-Hansen, Oskar, Sang: "Danmark for folket", 1934,
-Jensenius, Herluf, "Livskosakken eller Mens zaren sover" i Blæksprutten, 1934,
-Socialdemokratiets hovedbestyrelse, af "Socialdemokratiets manifest "Danmark for Folket"" 1934
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 9. Overbliksforløb (repetition)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer