Holdet 2022 HI/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Peter Rohde-Mondrup
Hold 2022 HI/d (1d HI, 2d HI, 3d HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Demokratiets Vugge
Titel 2 Fra enevælde til folkestyre i 1800-tallets Danmark
Titel 3 Holocaust
Titel 4 Ligestilling
Titel 5 Borgerrettighedskampen i USA
Titel 6 Kolonisering og Imperialisme
Titel 7 Vikingetiden
Titel 8 Antikken - Romerriget UDGÅR SOM EKSAMENSFORLØB
Titel 9 Kronologiforløb

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Demokratiets Vugge

Forløbet belyser udviklingen af demokratiske tanker og styreformer i Vesten med udgangspunkt i antikkens Athen, oplysningstidens filosofi og den amerikanske revolution. Eleverne arbejder med begreber som folkestyre, frihed, magtens tredeling og samfundskontrakt og undersøger, hvordan idéer og praksis har ændret sig over tid. Forløbet sætter fokus på sammenhænge mellem idéudvikling og samfundsforandringer.

KERNESTOF:

- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fra enevælde til folkestyre i 1800-tallets Danmark

Forløbet undersøger udviklingen fra enevælde til demokrati i Danmark med fokus på Grundlovens indførelse i 1849 og de efterfølgende kampe om magtfordelingen mellem konge, folketing og landsting. Eleverne arbejder med centrale begreber som nationalisme, liberalisme og parlamentarisme samt med spændingsfeltet mellem demokratiske idealer og realiteter i det danske samfund i 1800-tallet.

Faglige mål:

    Analysere samfundsmæssige forandringer og udviklingslinjer

    Forklare politiske og ideologiske konflikter

    Arbejde kildekritisk med historisk materiale

    Diskutere demokrati og magt i historisk perspektiv

Kernestof:

    Demokrati og rettigheder i historisk og aktuelt perspektiv

    Politiske ideologier og styreformer

    Magt og myndighed i Danmark i 1800-tallet

    Historisk metode og kildekritik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Holocaust

Forløbet har fokus på, hvad folkedrab er, hvem der deltager i det og hvad der sker efter et folkedrab. Der arbejdes med såvel teori som cases. Den primære case er Holocaust som det udfoldede sig i Auschwitz.

Faglige mål:
– dokumentere viden om forskellige samfundsformer
– analysere samspillet mellem mennesker, natur og samfund gennem tiderne
– analysere eksempler på samspil mellem materielle forhold og menneskers forestillingsverden
– reflektere over mennesket som historieskabt og historieskabende
– bearbejde forskelligartet historisk materiale og forholde sig metodisk-kritisk til eksempler på brug af historien

Kernestof:
- menneskerettigheder
– ideologiernes kamp
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ligestilling

Et forløb omhandlende kvinders kamp for ligestiling, primært med udgangspunkt i Europa og Danmark.
Forløbet omhandler 4 perioder af kvindekampens historie:
- perioden frem til 1915 (blåstrømper, suffragetter, kamp for stemmeret)
- Mellemkrigstiden (børnebegrænsning)
- Rødstrømpebevægelsen (arbejdsmarked, familieliv m.m.)
- Nyeste tid

FAGLIGE MÅL:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid

KERNESTOF:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv

MATERIALE:
- Dorthe Chakravarty og Hanne Mortensen: "De danske kvinders historie", Systime 2016, s. 9-17, 19-33, 33-35, 42-50

- "De glade tressere", tekstuddrag fra i-bogen af Peter Frederiksen, "Grundbog til Danmarkshistorien", Systime: https://grundbogtildanmarkshistorien.systime.dk/?id=193

- "Rødstrømperne og den nye kvindebevægelse, ca. 1970-1985": https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/roedstroemperne-og-den-nye-kvindebevaegelse-ca-1970-1985/

- "Kampen for ligeløn 1951-": https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kampen-for-ligeloen-1951-til-nu/

- "Fri abort, 1973-": https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/fri-abort/

- "Femø Kvindelejr 1971-": https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/femoe-kvindelejr-1971/

Udsendelser:
- "Huset på Christianshavn", afsnit 54, 1974. "Kvindens plads og Olsens" https://www.dr.dk/bonanza/serie/153/huset-paa-christiansh/55959/huset-paa-christianshavn-5484-kvindens-plads-og-olsens

- "Kvinderne får valgret" (Den sorte skole), DR2 2012 (10 min)

- "Halvfjerdserne 1970 - 1979"  TV2 2016, (41 min)

- "P-pillens historie - prævention før pillen": https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/p-pillens-historie-praevention-foer-pillen/

- "P-pillens historie - siden 1960":https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/p-pillens-historie-siden-1960/

- "P-pillens historie - den politiske kamp": https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/p-pillens-historie-den-politiske-kamp/

- Film: "Kun en pige", 1995, (162 min)

Kilder:
- "Høringssvar om Kvinders adgang til Universitet", 1874 (uddrag).
Fra: https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/hoeringssvar-om-kvinders-adgang-til-universitetet-1874/ (uddrag)

- Foto af Sofie Linde ved Zulu Comedy Galla, 2020

- "'Kvindens politiske Valgret og Valgbarhed' - tale af Johanne Meyer, 1888": https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/kvindens-politiske-valgret-og-valgbarhed-tale-af-johanne-meyer-1888/

- "Ti bud for kvinder", i Kvinden og Samfundet maj 1974" uddrag fra: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/ti-bud-for-kvinder-i-kvinden-ogsamfundet-maj-1974

- "En kvindes dag": Tegneserie fra Kvinde kend din krop, 1975": https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/en-kvindes-dag-tegneserie-fra-kvinde-kend-din-krop-1975

- "En kvindes dag anno 2013": Tegneserie fra Kvinde kend din krop, 2013: https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/en-kvindes-dag-anno-2013-tegneserie-fra-kvinde-kend-din-krop-2013

- Ekaterina Krarup Andersen, Nikita Klæstrup og Louise Kjølsen: "Unge feminister: derfor er vi afklædte"
Fra: https://politiken.dk/debat/debatindlaeg/art5780289/Derfor-er-vi-afklædte

- Mette Fugl: "Vis bare bryster med lad være med at kalde det feminisme"
Fra: https://politiken.dk/debat/art5777325/Vis-bare-bryster-men-lad-være-med-at-kaldedet-feminisme

- P. S. Krøyer: Det Hirschsprungske Familiebillede, 1881
Fra:https://kvinder.systime.dk/fileadmin/_processed_/5/b/csm_Kroeyer_208_korr._2011_1d4535
267a.png

- "Fødte børn pr. kvinde 1947-2007" (figur), Fra: https://kvinder.systime.dk/?id=c623

- "Rødstrømpe-Manifest, 1969" Fra: https://kvinder.systime.dk/?id=c548

- "Sofie Linde satte ord på sexisme: 'Jeg er lykkelig - det var jo drømmescenariet', uddrag fra: https://www.dr.dk/nyheder/indland/sofie-linde-satte-ord-paa-sexisme-jeg-er-lykkelig-det-var-jo-droemmescenariet 18. sept. 2020
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 5 Borgerrettighedskampen i USA

Forløbet undersøger borgerrettighedsbevægelsens kamp for lighed og retfærdighed i USA med særligt fokus på perioden fra 1950’erne til 1970’erne. Der arbejdes med centrale aktører, begivenheder og ideologier, samt med spørgsmålet om, hvordan og i hvor høj grad USA levede op til sine demokratiske idealer. Forløbet inddrager også perspektiver til nutiden og Black Lives Matter-bevægelsen.

Faglige mål:
• Analysere samfundsmæssige forandringer og udviklingslinjer
• Forklare og perspektivere ideologiske og politiske konflikter
• Analysere og vurdere historiske kilder med henblik på at opnå viden om fortiden
• Formulere historiske problemstillinger og argumentere for egne tolkninger

Kernestof:
• Politiske og sociale revolutioner og reformer
• Demokrati, menneskerettigheder og rettigheder i historisk perspektiv
• Ideologier og sociale bevægelser
• Historisk metode og kildekritik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kolonisering og Imperialisme

Forløbet undersøger europæernes opdagelse og erobring af det amerikanske kontinent og det efterfølgende koloniimperium med særligt fokus på den engelske imperialisme. Eleverne arbejder med årsager og konsekvenser af de store opdagelser, mødet mellem kulturer, økonomisk udbytning og ideologiske begrundelser for kolonisering. Forløbet strækker sig fra slutningen af 1400-tallet til ca. 1900 og perspektiveres til kolonialismens arv i dag.

Faglige mål:

    Forklare og analysere forandringer og udviklingslinjer i historiske samfund

    Forstå og diskutere kulturmøder og magtforhold i historisk kontekst

    Analysere og vurdere historiske kilder

    Reflektere over historiebrug og kolonialismens betydning i nutiden

Kernestof:

    Kolonialisme og imperialisme

    Magt og kulturmøder i globalt perspektiv

    Økonomisk og politisk udvikling i Europas og verdens historie

    Historisk metode og kildekritik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Vikingetiden

Forløbet undersøger vikingetidens samfund, ekspansion og kultur med særligt fokus på både hverdagsliv, magtstrukturer og mødet med omverdenen. Eleverne arbejder med, hvordan vikingetiden har været præget af både plyndringer, handel, kolonisering og religiøs forandring. Forløbet inddrager også, hvordan perioden er blevet brugt og misbrugt i eftertiden som national myte.
Faglige mål:

    Analysere forandringer i samfund og kultur i historisk perspektiv

    Forklare samspillet mellem strukturer og aktører

    Arbejde med og vurdere historiske kilder (skriftlige og materielle)

    Reflektere over historiebrug og periodens betydning i samtiden og eftertiden

Kernestof:

    Kultur- og samfundsudvikling i Danmarks og Europas historie

    Magt og myndighed i førmoderne samfund

    Kilder og kildekritik

    Historiebrug i national identitet og populærkultur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Antikken - Romerriget UDGÅR SOM EKSAMENSFORLØB

I dette forløb har vi arbejdet med Antikken og nærmere bestemt Romeriget fra 509 f.v.t. hvor Republikken opstod og indtil 476 e.v.t hvor Vestromerriget går under

Vi har haft fokus på følgende emner:

- Introduktion til Antikken som historisk tidsperiode
- Republikken og den politiske struktur
-Clientalsystemet i politik og privatsfæren
- Romerrigets ekspansion med fokus på årsagsforklaringer
- Cæsar og enden på Republikken
- Cæsar og Augustus
- Land og by i Romerriget med fokus på landbruget
- Romerrigets fald og årsagerne hertil


Fra læreplanen har vi haft fokus på følgende:

Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- historiefaglige teorier og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer