Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Mikkel Frahm, Signe Therkelsen
|
Hold
|
2022 HI/u (1u HI, 2u HI, 3u HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til historie
I dette korte introforløb er eleverne blevet præsenteret for historiefaget på STX og de vigtigste metoder i faget som løbende vil blive anvendt de kommende tre år
- Velkommen til historie og en snak om hvad historie er og hvad historie kan
- Historiske årsagsforklaringer og deres funktion
- Periodisering og forskellige måder at periodisere på
- Introduktion til historisk kildeanalyse og vores analyseskema
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Romerriget
I dette forløb har vi arbejdet med Antikken og nærmere bestemt Romeriget fra 509 f.v.t. hvor Republikken opstod og indtil 476 e.v.t hvor Vestromerriget går under
Vi har haft fokus på følgende emner:
- Introduktion til Antikken som historisk tidsperiode
- Republikken og den politiske struktur
- Romerrigets ekspansion med fokus på årsagsforklaringer
- Cæsar og enden på Republikken
- Cæsar og Augustus
- Land og by i Romerriget med fokus på landbruget
- Den romerske familia med fokus på kønsroller og ægteskab
- Slaver og forskellige slavetyper
- Gladiator og historie på film
- Romerrigets fald og årsagerne hertil
- Udblik til Antikkens Grækenland
Fra læreplanen har vi haft fokus på følgende:
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- historiefaglige teorier og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
DHO
I dette forløb har vi arbejdet sammen med dansk som optakt til DHO. Emnet har været Problemer til debat og overgangen fra det traditionelle til det moderne samfund i Danmark. Forløbet bærer præg af den skriftlige dimension med fokus på historisk redegørelse, kildeanalyse og almen formalia i forbindelse med en akademisk opgave.
Vi har arbejdet med følgende temaer:
- Kendetegn ved det traditionelle samfund og livet på landet før landboreformerne
- Fæstevæsen og hoveri
- Landboreformerne med særlig fokus på udskiftningen og dens konsekvenser
- Industrialisering med udblik til England
- Kendetegn ved det moderne samfund og livet i byerne
- Bolig- og arbejdsforhold i byerne med fokus på arbejderklassens vilkår
- Historisk kildeanalyse med fokus på hvordan en sådan indgår i en akademisk opgave
- Afsnit 8 af Historien om Danmark
- Louis Pio og dansk arbejderbevægelse
- Læringsmål og opsamling
Fra læreplanen har der været fokus på følgende:
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- politiske og sociale revolutioner
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vikingetid og europæisk middelalder
I dette forløb har vi arbejdet med dansk vikingetid og europæisk middelalder med fokus på følgende temaer:
- Danmarks tilblivelse og vikingetiden som tidsperiode
- Kongemagt og samfundsopbygning
- Religionsskiftet
- Togter
- Vikingetid til middelalder
- Middelalderens samfund med fokus på feudalisme
- Kirkens magt i middelalderen
- Europa i vækst
- Den sorte død og dens betydning
- Verden udenfor Europa
Fra læreplanen har der været fokus på følgende:
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metode
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nye verdensbilleder
I dette oversigtsforløb arbejder vi med den europæiske renæssance, Reformationen og Oplysningstiden ud fra følgende emner:
- Intro til renæssancen og kunsten
- Den naturvidenskabelige revolution
- Opdagelserne med fokus på Columbus
- Reformationen og Martin Luther
- Enevælden i Europa
- Oplysningsideerne og Oplysningstænkerne
- Den amerikanske revolution
- Kildeanalyse af den amerikanske uafhængighedserklæring og kobling til Oplysningsideerne. Opsamling og repetition
Fra læreplanen har vi haft fokus på følgende:
Faglige mål:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Aztekerriget og opdagelserne
I dette forløb har vi arbejdet med Aztekerriget og den spanske erobring med fokus på følgende:
- Introduktion til Aztekerriget og dets betydning i dag
- Samfundets opbygning med fokus på samfundsklasser og hierarki
- Religion med fokus på dommedag, verdensopfattelse og menneskeofringer
- Europa og opdagelserne med fokus på hvorfor europæerne rejser ud og formålet med opdagelserne
- Cortez og erobringen af Sydamerika
- Årsager til Aztekerrigets fald med inddragelse af religionens rolle
- Europæernes menneskesyn og kulturmøde
- Processen i Valladolid (eksamensøvelse)
- Opsamling og afslutning
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- demonstrere viden om fagets identitet og metode
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Besættelsen
I dette forløb har vi haft fokus på besættelsestiden i Danmark fra 1940 til 1945. Den overordnede teoretiske ramme har været begrebet historiebrug.
Vi har kørt i to spor og beskæftiget os med henholdsvis samarbejdspolitikken og modstandsbevægelsen. Formålet har været at vise to sider af besættelsestiden og deres positive og negative sider
Vi har arbejdet med følgende temaer:
- Intro til begreberne og elevernes forforståelse for emnet
- Besættelsen af Danmark den 9. april
- Samarbejdspolitikkens baggrund og de første år
- Erik Scavenius og den aktivistiske samarbejdspolitik
- Samarbejdspolitikkens ophør samt eftertidens syn
- Modstandsbevægelsen og historiebrug
- Brug af historien på film - Drengene fra Sankt Petri
- Stikkerlikvideringer
- Jens Thue Jensen og den lokale modstand
- Gravlunden og analyse af erindringssteder
Faglige mål:
- redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Første verdenskrig og mellemkrigstid
Dette forløb giver et overblik over perioden der førte til 1. Verdenskrig med fokus på imperialismen og industrialiseringen og deres konsekvenser for europæisk stormagtspolitik. Derudover vil der blive fokuseret på Versaillesfreden og den økonomiske krise der prægede Europa i mellemkrigstiden og som var en medvirkende årsag til at der nogle steder i Europa skete en højredrejning.
Vi har gennemgået følgende temaer:
- europæisk dominans og imperialisme
- industrialisering og Europa som verdens centrum
- optakt til krigen og skuddet i Sarajevo
- krigens gang med fokus på skyttegravskrigen
- Versaillesfreden og dens konsekvenser
- økonomiske kriser i mellemkrigstiden - hyperinflation i Tyskland i 1923, krakket på Wall Street i 1929 og krisen i Danmark i 1930'erne
- politisk polarisering i mellemkrigstiden med fokus på fascismen som ideologi
Fra læreplanen har der været fokus på følgende:
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- historiefaglige teorier og metoder.
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Holocaust og Rwanda - folkedrabets århundrede
I dette forløb har vi fokus på to forskellige folkedrab, der begge fandt sted i det 20. årh. Hovedvægten har været lagt på at forstå optakten og de historiske årsager til at folkedrabene kunne finde sted samt folkedrabenes udformning.
Vi har været omkring følgende emner:
- Definition af folkedrabsbegrebet med inddragelse af FN's folkedrabskonvention samt 3 teroretiske bud på hvorfor folkedrab opstår
- Hitlers vej til magten med fokus på den økonomiske krise samt demokratiet i Tyskland
- Nazismens ideologi med fokus på raceteori, organismetanke samt syndebukke
- Holocaust og den endelig løsning
- Rwanda og optakt til folkedrabet
- Selve folkedrabet i Rwanda med kildelæsning
- Efterspil i Rwanda
- Sammenligning af de to folkedrab og afslutning
Derudover bruger vi 2 moduler på Esbjerg Museum, hvor vi deltager i deres Holocaustforløb.
Fra læreplanen har vi haft fokus på følgende:
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Kold krig og afkolonisering
I dette forløb har vi fokuseret på den kolde krig samt afkoloniseringen som kørte parallelt. Vi har haft fokus på følgende emner:
- Fra samarbejde til konfrontation
- De to ideologier og deres kendetegn og forskelle
- De to alliancesystemer og Danmarks rolle
- Styrkeforholdet mellem Øst og Vest med fokus på våbenkapløbet
- Sovjetunionens kollaps og Berlinmurens fald
- Afkoloniseringens faser
- Nationbuilding og det svære demokrati
- Vietnamkrigen
- Opsamling og læringsmål
Fra læreplanen har vi haft fokus på følgende:
Faglige mål:
-̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
-̶ redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
Kernestof:
̶hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶stats- og nationsdannelser , herunder Danmarks
-nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
-demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶historiefaglige teorier og metoder
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Argumenter mod kvinder - køn og ligestilling i DK
I dette forløb har vi arbejdet med køn og ligestilling i Danmark med fokus på perioden fra 1800 og frem til i dag. Forløbet er delt op i temaer om kvindens rolle i politik, familien og på arbejdsmarkedet. Forløbet skaber overblik over udviklingen i kvindens rolle i samfundet og ligestilling generelt i Danmark.
Følgende emner er blevet belyst:
- Introduktion til emnet og ligestilling i 1800-tallet, 1900-tallet og 2020
- Debatten om stemmeret og argumenterne for og imod
- Stemmeretten og dens betydning
- Kvinder på arbejdsmarkedet efter 1950 og betydningen for ligestilling
- Kampen for ligeløn
- Prævention og ligestilling med fokus på p-pillen
- Debatten om fri abort
- Synet på kvinder og kønsroller gennem tiden
- Eksamensøvelse og afslutning
Fra læreplanen har der været fokus på følgende:
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
- opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
Kernestof:
- demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
- hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52532209005",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52532209005",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52532209005"
}