Holdet 2022 SA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Samfundsfag A
Lærer(e) Hjalmar Nygaard
Hold 2022 SA/z (1z SA, 2z SA, 3z SA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Indvandring, integration og bandekriminalitet
Titel 2 Senmoderne politik I
Titel 3 International Politik - EN verden i krise II
Titel 4 Eu - udvikling eller afvikling
Titel 5 Økonomi - velfærd og/eller vækst
Titel 6 Identitet og køn i det senmoderne samfund
Titel 7 International politik -en verden i krise?
Titel 8 Valg i verden
Titel 9 Idræt & motion i Danmark og Portugal
Titel 10 Identitet  & køn i det senmoderne samfundI II

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Indvandring, integration og bandekriminalitet

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale for- hold.
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller,
diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidle
- analysere og formidle, skriftligt og mundtligt, empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i for- skellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, her- under ligestilling mellem kønnene.

Faglige begreber/ teoretikere:
Primær / sekundærsocialisering
SNAP-modellen
Robert Merton
Sutherland
Hirschi
Honneth
Csikszentmihalyi
Maffesoli
Pierre Bourdieu
Goffman - stigmatisering af individet
Statsteori - grundpillen i den moderne civilisation
Straf - et middel til orden i samfundet (Hobbes)
Fængslets rolle - Big Brother is watching (Bentham, Foucault)
Straf - en moralsk lektie eller samfundsnyttig resocialisering (Kant, recidiv)
Kriminalitet - hvad siger politikerne?
Benedict Anderson: Forestillede fællesskaber

Litteratur (kernestof):
"Fra Drengestreger til Bandekriminalitet:" Afsnit: 2.1-2.3, 2.5 kap 4.0 -  4.6 & Kap 7
"Nationer og nationalisme": afsnit: 2.2
"Sociologibogen": Afsnit 4.6
"Metodebogen": Afsnit 4.1, 4.6, 5.1 & 5.5
"Politikkens Kernestof": Afsnit 4.2
"Ærkedansker Perkerdansker": Afsnit: 2.1-2.3, 2.5 & 3.4
"Metodeguiden.au.dk": Semistruktureret interview

Suplerende materiale:
"Pape med jernkandsken på"  dr.dk 26. januar 2017
"Debat: I nationen Nørrebro går dagene med..." Politikken, 20. november 2021
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kriminalitet 20-01-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Senmoderne politik I

Faglige Mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale for- hold.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle, skriftligt og mundtligt  empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi

Kernestof:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, her- under ligestilling mellem kønnene.
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed

Faglige begreber / teoretikere:

De politiske ideologier & populisme
- Vælgeradfærd:
- Vælgertyper: Kernevælgere, Class voters, matrginalvælgere, issue-voters
- issue ownership
- Individualisering & aftraditionalisering
- Sociologiske vælgeradfærdsteori
- Michigan-modellen
Rationelle vælgeradfærdstoeori
- egotropiske & socioptropiske vælgere
- Downs rationelle vælgeradfærdsmodel
- issue-voting
- retning- og nærhedsmodel
positions- og valens issue
- Molins-model
- downsstemmemaksimerings model
Kaare Strøms teori
Partityper: klasse-, catch-all og markedspartier

Litteratur:
(kernestof)
PolitikBogen:
Kapitel: 2.1-2.9
Kapitel 4.2-4.4
Kapitel: 6.1-6.5
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk politik 21-04-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 International Politik - EN verden i krise II

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale for- hold.
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle, skriftligt og mundtligt, empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eu - udvikling eller afvikling

Faglige Mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale for- hold.
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle, skriftligt og mundtligt, empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, her- under ligestilling mellem kønnene.
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt

Faglige begreber / teoretikere:
- Integraionsteorier: (dybde/breddeintegration)
* stats centrerede: (Intergovernmentalisme(traditionalisme) & Liberal intergovernmentalisme
* Pluralistiske: føderalisme, funktionalisme, neofunktionalisme, transaktionsanalyse & multi-level governance
* overstatslig / mellemstatslig
- Dobbelthed i danskernes holdning
* Overfladiske pragmatiske lag
* dybere - følelsesmæssige nationale lag
- Nye skillelinjer
* Ideologiske,
* demokratiske
* Globalisering
* EU-forbehold
* Danske beslutningsproces:  regeringen/folketinget
- tættere økonomisk samarbejde
* Brixit, Corona
* Finanspagt og genopretningsfond
* Rusland og krigens i Ukraine - EUs rolle

Litteratur:
(Kernestof)
"Det Politiske Europa"
Kapitel: 5.1-5.2, 5.4
Kapitel 7.1-7.4
Kapitel: 8.1-8.4

(suplerende materiale)
"Udfordringer uden fortilfælde" kristligt Dagblad 22. januar 2023
"Polen har regnet ud, ...", Information, 21. oktober 2021
"Hver dag ankommer nye migranter...", Altinget, 4. maj 2023
"Grænser for solidaritet", Magasinet Europa, 29. juli 2023
"Eu-modstand begyndte...", Kristligt Dagblad, 23. maj, 2022
"danskerne er ikke EU-skeptiske,..." 27. maj 2022
"Fem ting du skal vide om..." Altinget, 21. september 2023
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Økonomi - velfærd og/eller vækst

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer nationalt, regionalt og globalt og diskutere løsninger herpå
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle, skriftligt og mundtligt,empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- velfærdsprincipper og forholdet mellem stat, civilsamfund og marked, herunder markeds- mekanismen og politisk påvirkning heraf
- globaliseringens og EU's betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold
- makroøkonomiske sammenhænge, bæredygtig udvikling, målkonflikter og styring natio- nalt, regionalt og globalt.
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin
- statistiske mål, herunder lineær regression og statistisk usikkerhed

Faglige begreber / teoretikere:
* Økonomiske kredsløb (indløb/afløb)
* Åben økonomi
* Simon Kuznets (BNP & økonomisk vækst)
* Konjunkturudsing
* Økonomiske mål
* Købekraftspariteter
* Produktionsmulighedskurven
* Cobb-Douglas
* Robert Solow
* Målkonflikt
* Arbejdsudbud
* Inflation (typer)
* Betalingsbalance
* Thomas Piketty
*Statens budget
* Gini-koefficient
* Richard Wilkinson og Kate Pickett
* Bæredygtigvækst
*nulvækst - økonomer
* Økonomiske politikker: lang- og kortsigtet
* Keynesianske økonomer
* Klassiske økonomer
* ny-klassiske økonomer
* finanspolitik - ekspansiv 7 kontraktiv
* Multiplikatoreffekten
* Pengepolitik: ekspansiv - kontraktiv
* Valutapolitik: faste eller flydende kurser?
* Indkomstpolitik
* strukturpolitik: interventionistisk & markedsorienteret
* hvilke økonomiske politikker kan Danmark reelt bruge
* konkurrenceevne & produktivitet
* Raworth. Raworths ’doughnut-model
*
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Identitet og køn i det senmoderne samfund

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale for- hold.
- forklare sammenhænge mellem samfundsforandringer og ændringer i sociale og kulturelle mønstre
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller,
diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidle
- analysere og formidle, skriftligt og mundtligt, empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- identitetsdannelse og socialisering samt social differentiering og kulturelle mønstre i for- skellige lande, herunder Danmark
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- samfundsforandringer og forholdet mellem aktør og struktur
- politiske ideologier, skillelinjer, partiadfærd og vælgeradfærd
- magt- og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, her- under ligestilling mellem kønnene.

Faglige begreber/ teoretikere:
* Anthony Giddens Individet i det senmoderne samfund (Strukturationsteori)
* Axel Honneth: Individets identitetsdannelse & anerkendelsens betydning
* Zygmunt Bauman: det specielle(unike) individ
* Hartmut Rosa: højhastighedssamfundet
* Michael Foucault: overvågning og disciplnering
* Oliver Nachtwey: nedrykningssamfundet (middelklassen)
* Andreas Reckwitz: Sigularitet
* Goffman: grænsen mellem det proivat ogdet offentlige (Front og backstage)
* Joshua Meyrowitz: sociale mediers betydning for individet
* Familien i det senmodertne samfund
* Diana Baumind: Børneopdragelse
* Matthias Doepke og Fabrizio Zilibotti -
* Habermas: arkitekter i eget liv (livsverden & systemverden)
* P. Bourdieu: (Strukturalist)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 International politik -en verden i krise?

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og forskellige teorier fra fagets discipliner til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger og udviklingstendenser
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale for- hold.
- forklare begivenheder og udviklingstendenser i det internationale system og diskutere Danmarks handlemuligheder i forbindelse hermed
- formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- analysere og formidle, skriftligt og mundtligt, empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog

Kernestof:
- aktører, magt, sikkerhed, konflikter og integration i Europa og internationalt
- globalisering og samfundsudvikling i lande på forskellige udviklingstrin

Faglige begreber / teoretikere:
* nationale vs. internationale samfund
* Magt: ressource, relation og strukturel magt
* Blød & hård magt
* Lag i det statslige magthieraki
* Polariteter: Uni-, bi- og multipolaritet
* magtstrukturens tre scener
* IP-realisme - herunder Neorealisme (deffensiv & offensiv)
* Ip-liberalisme
* former for sikkerhedstrusler
* teori og sikkerlighedsgørelse og konstruktivisme
* globaliserings betydning for International politik
* Nationalstaterne og statssystemet under nye vilkår
*  svage og stærke stater
* Danmark som småstat
* mål og muligheder i udenrigspolitik
* faseteorier
* Den engelske skole - Pluralistisk & Solidarisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Valg i verden


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Idræt & motion i Danmark og Portugal

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer