Esbjerg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Esbjerg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 SP2/v - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau
Spansk A
Lærer(e)
Jeanette Hamer, Maria Hjort Knudsen
Hold
2022 SP2/v (
1g SP2-gr
,
1g SP2-v
,
2g SP2-v
,
3g SP2-v
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. Forløb - Introducción
Titel 2
2. Forløb - Viva la Vida (1)
Titel 3
3. Forløb - Viva la Vida (2)
Titel 4
intro spansk kultur
Titel 5
Hispanos en Estados Unidos
Titel 6
Jóvenes Españoles Eksamensemne
Titel 7
Mitos y cuentos de la selva
Titel 8
La Sociedad Cubana Eksamensemne
Titel 9
El Sexo en Proceso Eksamensemne
Titel 10
El Arte y la vida de Frida Kahlo
Titel 11
Latinos en EE.UU. II Eksamensemne
Titel 12
Tilladte hjælpemidler ved eksamen
Titel 13
Forløb#12
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. Forløb - Introducción
Eleverne præsenteres for spanskfaget, og der introduceres overordnet til basalt spansk grammatik. Der udleveres et introduktionskompendium, som indeholder simpelt grammatik og øvelser dertil.
Indhold
Kernestof:
Kære alle. Velkommen til spansk på EG! Jeg glæder mig til at møde jer :) Saludos, Maria
Lektien er at øve jer på tallene fra 1-30 på spansk. Brug dette link: https://quizlet.com/307893305/spansk-tal-1-30-flash-cards/. I behøver IKKE medbringe den lyserøde bog. Nos vemos.
Øv jer grundigt på den spanske præsentation af jer selv. Se ev. s. 11 i kompendiet. Nos vemos :)
Øv jer på farverne på spansk. Se i kompendiet og se denne video: Learn the Colors in Spanish | Colors Song for Kids - Canción de Los Colores
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. Forløb - Viva la Vida (1)
Eleverne får gennem grundbogsystemet "Viva la Vida" en dybere forståelse for det spanske sprog, historie og kultur . Eleverne præsenteres for basalt spansk grammatik, og opbygger dermed en grundlæggende viden om spansk grammatik med fokus på især ordklasser, verbaltider, regler for verbers bøjninger osv. Desuden opbygger vi et basalt ordforråd omkring dagligdags emner (navne, alder, skole, familie osv), idet eleverne læser tekster om den spansktalende verden.
Materialer:
Grundbog: "Viva la Vida" af Becerra Bascuñán, Østergaard & Højgaard, 2017. (Kap. 1)
Grammatikbog: "La amarilla" af Anny Homgaard
Indhold
Kernestof:
Lektien er at oversætte følgende sætninger til spansk:
Øv jer på ugedagene og månederne på spansk. Se s. 13 i kompendiet og på dette link! :) Nos vemos chicos y chicas.
Kære alle. I dette modul skal I arbejde selv, og I skal derfor lave opgaverne til substantiver så godt, som I kan her på minLæring. I skal logge ind på dette link: Minlæring
Husk grundbogen - Viva la vida :)
8B - De Acuerdo - side 19.pdf
I skal læse s. 12-16 i grundbogen :) I timen samler vi op på sidste uges arbejde :)
Spørgsma_l om Spanien - 1g.docx
I dag skal I forsøge at læse teksten på s. 26 i bogen. Læs teksten højt for dig selv og oversæt den med gloserne i siden. Nos vemos chicos y chicas :)
Hola! Lektien til i dag er, at lave opgaver 1,2,3,4 på s. 28-29 i bogen (Det er opgaverne UNDER verberne). Når vi har gennemgået lektien, skal I på et lille efterårsløb. Vi ses!
Hola chicos y chicas! No hay deberes para hoy :) Nos vemos.
Opgaverne med spørgeordene fra sidst skal være færdige. Det er s. 30 (opgave 2 og 3) i bogen. Nos vemos.
Til i dag skal I øve jer på gloserne fra sidste modul (de flashcards som I klippede ud). Husk dem og bogen i timen. Nos vemos :)
Arbejdsopgaver d 5 nov. 2021.docx
Lektien er, at lave opgaverne fra sidste gang til adjektiverne. Se arbejdsarket fra sidste modul. Hvis man synes det er svært, så sig det til mig :)
Øv jer på følgende verbers oversættelse til dansk:
https://quizlet.com/4927715/25-hitverber-flash-cards/
Lektien til i dag er at bruge 15 min på at øve hitverberne på quizlet (se linket). I kan bruge funktionerne match og learn. Nos vemos chicos y chicas :)
Til i dag skal I forsøge at læse og forstå teksten "La feria de abril" på s. 60. Vi arbejder med teksten i timen. Nos vemos.
Brug 15 min på at øve jer på tøj-gloserne på spansk på s. 61 i bogen. Husk arket fra sidste modul, for det skal vi gennemgå. Nos vemos.
Vi fortsætter med at se på "nær-fremtidsformen". Lektien er at lave opgave 4,5 og 6 på dokumentet, som I fik sidste modul. Nos vemos.
Øvelser til nær-fremtid.docx
Lektien til i dag er, at opgave 7,8 og 9 på arket fra sidste modul skal være færdige. Nos vemos :)
Nær-fremtid spansk.docx
Lektien er, at oversætte følgende sætninger til spansk (vær obs. på nutid og nær-fremtid)
Vi arbejder videre med gustar og lignende verber. I skal derfor have lavet øvelse 1,2 og 3 på arket fra i fredags. Husk det i timen! Nos vemos.
Vi arbejder videre med gloserne til "comida" (mad på spansk). I skal derfor HUSK det kopiark, som I fik sidste gang + forsøg at læse s. 80 i bogen. Nos vemos.
Vamos a jugar bingo! Så tag en lille pakke med i timen, og repeterer tallene fra 1-90. HUSK at øve jer I at svare på spørgsmålene:
Kære alle. I dag er der ingen lektier, for vi starter det nye år op med at repetere basale ting fra sidste år. Vi ses.
Repetition 1g - januar.docx
Lektien er at læse s. 64 i bogen. I timen laver vi lidt repetition + arbejder med læseteksten. Nos vemos.
Hola. Lektien er at færdiggøre opgave 1 og 2 på s. 65 (dem I lavede i sidste modul). Derefter skal I lære om, hvordan man danner førnutid på spansk. Lektien er derfor at danne en sætning på DANSK i førnutid, hvor I siger, hvad I har lavet i weekenden
Øvelser til førnutid på spansk 1g jan 2023.docx
Hola. Vi fortætter med at se på førnutid. Lektien til i dag er at lave opgave 1 på vedlagte ark. Nos vemos :)
Kære alle. Vi ser jeres små videoer + gennemgår simpel grammatik + I får tid til at lave jeres afleveringer :) Nos vemos.
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3. Forløb - Viva la Vida (2)
Vi arbejder videre med emnerne i Viva la Vida. Vi har fortsat fokus på indlæring af gloser og elementær grammatik sammen med træning af den mundtlige sprogfærdighed. Desuden lærer eleverne om den spansktalendes verdens historie, kultur og samfund. Dvs. både fiktive og non-fiktive tekster fra Spanien og Latinamerika. Vi arbejder bl.a. med fænomenet "spanglish", og der introduceres til basal billedbeskrivelse.
Fokuspunkter i grammatik: Nutid, Førnutid, Nærfremtid, Gerundium, Refleksive verber, Muy/Mucho, Hitverber.
Materialer:
Grundbog: "Viva la Vida" af Becerra Bascuñán, Østergaard & Højgaard, 2017. (Kap. 1)
Grammatikbog: "La amarilla" af Anny Homgaard
Dokumentar: Børnene på dødstoget, DR1, Horisont, 2014
Indhold
Kernestof:
Hej alle. Velkommen tilbage fra ferie :) I dag laver vi stationsøvelser, så der er ingen lektier. Vi ses.
Station - 1g - årstal.docx
Til i dag skal I læse s. 77 i bogen. Nos vemos.
Gerundium - 24.02.2023.docx
I dag spiller vi ludo + laver vi den næste aflevering på klassen. I skal ikke være nervøse, så kom bare som I er :)
I dag sætter vi fokus på vejret. I skal derfor læse s. 90 i bogen derhjemme. Nos vemos :)
https://quizlet.com/42131084/vejret-pa-spansk-flash-cards/
Vamos a hablar del tiempo (vejret). Øv jer derfor på vejr-gloserne på quizlet-linket. Nos vemos :)
No hay deberes para hoy. Nos vemos :)
Muy o mucho.docx
Ingen lektier i dag :) Vi forbereder små oplæg for vores fredagsgæster.
Jeres små oplæg skal være færdige! :)
No hay deberes para hoy :) Nos vemos.
Hoy vamos a bailar con Lexys! Vi mødes i dramalokalet. Nos vemos :)
Hej alle. Til i dag skal I læse s. 125 i Viva la vida. Husk der er gloser i højre side. Nos vemos.
1g - Fremlæggelse om Spanglish (2023).docx
Der er ingen lektier til i dag udover at HUSKE det spanske snakketøj + høretelefoner til computeren. Nos vemos.
I dag slutter vi spanskundervisningen af med mig :) Vi hygger, quizzer og så skal I huske høretelefoner til computeren. Nos vemos.
En virtuel rejse til den spansktalende verden blogdag 1g 2023.doc
Billedbeskrivelse info 1g blogdag 2023.pptx
Programa para los viajes virtuales a America Latina 1g Maj 2023.doc
Omfang
Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
intro spansk kultur
Kernestof:
'Paco de Lucía', Viva la Vida, Bascuñán et al., Lidhardt og RInghof Uddannelse, 2017. pp. 68-69.
- 'Conversación con Víctor', Viva la Vida, Bascuñán et al., Lidhardt og RInghof Uddannelse, 2017. pp. 94-95.
Supplerende:
-
https://www.youtube.com/watch?v=elPlcVOby-8
Macarena Ramirez
-
https://www.youtube.com/watch?v=z_ZJPt27a5g
Benise
Estimat: 15 sider
Sideløbende grammatisk fokus:
refleksive verber
refleksive pronominer
demonstrative pronominer
tal fra 0-1000
muy/mucho
gerundium
adjektivernes gradbøjning
Indhold
Kernestof:
Genopfrisk hvordan man siger årstal på spansk. Kig evt på s. 27 og 74 i Viva la Vida
Genlæs teksten om Paco de Lucía på s. 68-69 (kun første afsnit på s. 69.
Lav opgave 2 om demonstrative pronominer på s. 70 i Viva la Vida
Læs de to afsnit på s. 95 (Cómo celebráis la Navidad en España?) + (La tradición de las uvas). Øv dig i a læse teksten højt på spansk bruge lydfilen som hjælp til hvordan ordene skal udtales, hvis det er nødvendigt.
Brug ca. 10 minutter på at træne ordforråd i Quizlet
Forbered dig på at tale om teksten 'Conversación con Víctor' på s. 94-95. (undtaget afsnittet '¿Está saliendo España de la crisis?) Brug evt. arket med svar fra sidste modul og opgaven 'una entrevista con Víctor' på s. 96.
Intro info vedr udvekslingsrejse til Spanien 2023.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Hispanos en Estados Unidos
Kernestof:
- 'Los hispanos en Estados Unidos', Viva la Vida, Bascuñán et al., Lidhardt og RInghof Uddannelse, 2017. pp. 116-118.
- 'Amo las enchiladas al igual que el apple pie', Viva la Vida, Bascuñán et al., Lidhardt og RInghof Uddannelse, 2017. pp. 130
- 'Del Bronx al tribunal supremo', Viva la Vida, Bascuñán et al., Lidhardt og RInghof Uddannelse, 2017. pp. 131.
- 'J Balvin, creador de una fusión urbana', Viva la Vida, Bascuñán et al., Lidhardt og RInghof Uddannelse, 2017. pp. 134-135.
Supplerende:
- 'Hvilken baggrund har hispanics, og hvor bor de i USA?', Viva la Vida, Bascuñán et al., Lidhardt og RInghof Uddannelse, 2017. pp. 111-115.
- J Balvin 'Mi gente':
https://www.youtube.com/watch?v=wnJ6LuUFpMo
- J Balvin 'Ay vamos':
https://www.youtube.com/watch?v=TapXs54Ah3E
Estimat: 15 sider
Sideløbende grammatisk fokus:
Adjektivernes gradbøjning
verber med diftongering
tener que + infinitiv
direkte objektspronominer
indirekte objektspronominer (dativ styrede verber)
possessive pronominer
Indhold
Kernestof:
Færdiggør opgaverne i de to dokumenter vedhæftet her. Hvis du ikke var til sidste modul, kan du finde information og adjektivernes gradbøjning i OneNote --> Indholdsbiblioteket --> Gramática --> Adjektiveradjektiver 2 og 3 gradbøjning -øvelsesark.doc
Læs s. 117 i Viva la Vida samt afsnittet ¿En qué trabajan los latinos en EE.UU.? på s. 118
Færdiggør opgaverne fra sidste modul: 28.09.23 (Webvisning).
Færdiggør opgaverne fra sidste modul: 28.09.23 (Webvisning). Hvis du ikke var til sidste modul har du endnu ikke fået en grammatikbog og kan derfor ikke lave de første to opgaver, men de sidste to skal laves.
Færdiggør opgaven med tener på s. 122 i VLV.
Læs teksten på s. 131 i VLV. Husk at du skal kunne læse teksten højt og lave en mundtlig oversættelse. Brug eventuel lydfilen, hvis du er i tvivl om hvordan nogle af ordene skal udtales.
Færdiggør opgaverne fra sidste modul: lav en skriftlig oversættelse af afsnittet 'Sonia SOtomayor: "Mi legado es la esperanza"' på s. 131 i VLV samt opgave 1+2 om tener + que + infinitiv på s. 133 i VLV.
Læs de første to afsnit på s. 134 i VLV
Lav opgaverne til sangen 'Mi Gente' færdig. Læs de næste to afsnit i VLV på s. 134-135 om J Balvin - 'Yo he trabajado…' og 'Yo no soy…'.
lav opg 1-3 på s. 137 i VLV med direkte objekt og objektspronominer
Lav opgaven om possessive pronominer på s. 138 i VLV. du skal kunne de possessive pronominer udenad.
'Ay Vamos' de J Balvin
Lav opg 2 på s. 145 i VLV
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Jóvenes Españoles Eksamensemne
Kernestof:
- 'Los jóvenes españoles' og 'El alcohol', teskter fra gamle eksamenssæt.
- 'Fiesta rimer på fare', España en la calle, Kloch og Tønner, Gyldendal A/S, 2019. pp. 80-83.
- 'Jóvenes adictos a las tradiciones: "Hacer castells es adrenalina pura"', España en la calle, Kloch og Tønner, Gyldendal A/S, 2019. pp. 88-90.
- 'Los jóvenes pobres con esperanza', Marie Jensen 2017.
- ''Miles de jóvenes españoles emingran hacia Alemania', Laura Lucchini, EL Mundo, 2011, Sin Prisa, pero sin Pausa, Clausen et al., Gyldendal, 2016. pp. 99-100.
- 'Una mujer torera', Viva la Vida, Bascuñán et al., Lidhardt og RInghof Uddannelse, 2017.
- Uddrag af 'La generación de los mil euros', Nuevos retratos, Ole Loumann, Gyldendal, 2008. pp. 16-21.
Supplerende stof:
- 'Mi rutina diaria':
https://www.youtube.com/watch?v=B8hbp0BlWxw
- 'Independizarse':
https://www.youtube.com/watch?v=ZVOWM9M9vFg
- 'Noche de macrobotellones en diferentes zonas de España':
https://www.youtube.com/watch?v=7j1gNtHX8Hw
- 'Behold the human towers of Catalonia':
https://www.youtube.com/watch?v=SQM4qbwyxCM
- 'Castellers de Cataluña':
https://www.youtube.com/watch?v=Ei7cmSQuqUM
- 'Castellers de Vilafranca':
https://www.youtube.com/watch?v=uygtm6JIqW4
Estimat: 40 sider
Sideløbende grammatisk fokus:
imperfektum
præteritum
datoer
Fokus i dette forløb har været på at analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle,
historiske og samfundsmæssige sammenhænge.
Indhold
Kernestof:
Læs § 81 om direkte objektspronominer på s. 65-67 i jeres grammatikbog. vælg 3 verber fra listen over verber der tager direkte objekt og skriv selv en sætning med hvert af verberne hvori du bruger et objektspronomen.
Mi rutina diaria. ESPAÑOL BÁSICO A1-A2. Mi día.
Skriv en sætning hvori du bruger hvert af de tre gloser som du skrev i sidste modul.
Læs teksten 'El alcohol' på s. 3 i kompendiet. Du skal øve dig i at læse teksten højt og i at lave en mundtlig oversættelse.
Vi prøver igen. I skal fremføre jeres dialoger, så vær klar til det fra starten af modulet.
Besvar spg c-g på det ark I fik udleveret i går. Det er også vedhæftet her for de af jer som ikke var der i går. El alcohol ejercicios.docx
Læs teksten 'Los jóvenes españoles' på s. 4 i kompendiet. Husk at bruge gloserne under teksten og slå de ord op I mangler. I skal kunne lave en mundtlig oversættelse af de første 10 linjer af teksten.
Læs s. 9-12 i kompendiet. Det er på dansk. Læs herefter de første 4 afsnit på s. 13 i kompendiet (altså inklusiv afsnittet hvor Zoe fortæller om hvordan der er at være med til at lave castells). Der er ingen gloser og derfor at det vigtigt at I huske
Lav opgave 156-157 (øvelser med imperfektum), som I fik udleveret i sidste modul. Læs også resten af teksten om Zoe Castro og mennesketårne på s. 13-15 i kompendiet. Du skal ikke kunne lave en ordret oversættelse af teksten, men have så god en fors
Førdiggør de fem opgaver til teksten om mennesketårne på s. 13-15 i kompendiet. Til de af jer som ikke var til sidste modul, findes opgaverne her: Mennesketårne hoja de tarea.docx
Færdiggør opgave 1 og 2 på s. 16 i kompendiet
De af jer som ikke nåede at blive færdig med alle opgaverne i arbejd selv modulet, skal lave opgaverne færdig til dette modul.
Læs første del af teksten 'Miles de jóvenes españoles emigran hacia Alemania' på s. 20-21 l. 6 i kompendiet. Husk at du skal kunne læse teksten højt samt lave en mundtlig oversættelse af teksten.
Vælg en måde at træne bøjningen af -ar og -er-verber i præteritum. Terp dem til du kan dem udenad.
Læs sidste del af teksten 'Miles de jóvenes españoles emigran hacia alemania'. s. 21 l.7-33. husk at du skal øve dig i at læse teksten højt samt en mundtlig oversættelse af teksten.
Færdiggør ejercicios 3-4 på det ark med opgaver til teksten 'Miles de jóvenes españoles emigran hacia Alrmania', som I fik udleveret i sidste modul. Det findes også her: Miles de jóvenes españoles emigran hacia Alemania del 2.docx
Forbered en præsentation af én af de to personer fra teksten 'Miles de jóvenes españoles emigran hacia Alemania'.
Læs s. 22 i kompendiet (tekst på dansk)
Færdiggør opgaven med Imperfektum eller præteritum fra forrige modul: Præteritum eller imperfektum Antonio Banderas.docx
Omfang
Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Mitos y cuentos de la selva
Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb fokuserer på at træne elevernes interkulturelle kompetencer. Eleverne får mulighed for at anskue verden fra et anderledes perspektiv og i at se værdien af forskellige kulturer. Eleverne får viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder, mere specifikt viden om de oprindelige befolkninger i Syd- og Mellemamerika.
Kernestof:
’La Tortuga Gigante’, Horacio Quiroga, Cuentos de la Selva, edit. Rosana Ariolfo, Cideb, 2008. Pp.29-32 + 36-39.
‘Leyende de Imbacucha’, Turaka La Venada, Literatur Oral Kichwa, edit, Ruth Moya og Fausto Jara, El Ministerio de Educación (Ecuador), Quito, 2009. Pp. 57-58.
Supplerende stof:
-Det nye Latinamerika, Niels Boe log Finn Rasmussen, Columbus, 2010. Pp. 9 + 16 + 26 + 131.
-'De sidste vilde' CFU, sektion to – Deadline, DR, 2010. URL:
https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=5&pageSize=6&search=emneord:%20Sydamerika&orderby=title&SearchID=8ce9ad14-5924-4533-8d56-1a5ec0cc516a&index=5
Estimat: 15 sider
Særlige fokuspunkter: der har især været fokus på hvordan de oprindelige befolkninger har brugt myter til at forklarer forskellige fænomener omkring dem, samt til at forklare hvorfor verden ser ud som den gør (rent geografisk/fysisk). Desuden har vi fokuseret på hvordan der bruges magiske elementer i fortællinger, hvor fx dyr får menneskelige egenskaber.
Arbejdsformer: Parvis, gruppearbejde, klasseundervisning, individuelt
Indhold
Kernestof:
Læs s. 1-4 i kompendiet. Teksten er på dansk. Når du læser teksten, hav da fokus på hvad der karakteriserer de oprindelige befolkninger.
Lav opgaverne til den første del af teksten 'La tortuga gigante', som blev udleveret i sidste modul: 'La tortuga gigante' - primera parte I (Webvisning)
Quizlet
Repeter de direkte og indirekte objektpronominers form - s. 61 i grammatikbogen.
Læs s. 10 og de første 8 linjer af s. 11 af segunda parte af 'La Tortuga Gigante'.
Indirekte objekt.pptx
Læs sidste del af 'La tortuga gigante', dvs. s. 38-39.
Genopfrisk hvordan du præsenterer dig på spansk: navn, alder, bopæl, familie, hobbies ('En mi tiempo libre ...').
Compendio.pdf
Øv dig i at læse teksten 'Leyenda de Imbacucha' højt, samt at lave en mundtlig oversættelse af teksten.
Orientér dig i ordforrådet til billedbeskrivelse. Siden ligger i OneNote: Struktur og faste vendinger. Træn ordforrådet i quizlet:
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
La Sociedad Cubana Eksamensemne
Kernestof
‘Entrevista con una madre soltera, Adela’, Cuba en cambio, Rosabel Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2016. S. 13-14.
‘Extracto del primer capítulo del blog Generación Y’, Yoani Sánchez, Cuba en cambio, Rosabel Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2016. S. 69.
‘Guantanamera’, José Fernández Diaz, 1928.
’La historia’, Anny Holmgaard, Cuba – La lucha cubana, EA. S. 5
Supplerende stof
‘Anthony Bourdain in Cuba’, DR2, 2014. Dokumentar.
Cuba – La lucha cubana, Anny Holmgaard, EA. S 9 + 35.
Selvfundet materiale online i forbindelse med mundtlige oplæg om cubanos famosos.
Estimat: 20 sider
I dette forløb har eleverne læst forskellige tekster om Cubansk historie, arbejdet med oplæg om berømte cubanere, lytte til og talt om musik. Der har været fokus på at forstå hvordan Cuba er blevet så isoleret internationalt og hvor Cuba står i dag i forhold til fx ytringsfrihed, pressefrihed mm. endelig har eleverne også læst om Adela, som er en almindelig cubansk kvinde og om hendes liv.
Væsentlige arbejdsformer: gruppearbejde og elevpræsentationer
Indhold
Kernestof:
Husk at medbringe arket med øvelser med adverbier.
Læs teksten på s. 4 i kompendiet. Øv dig i at lave en mundtlig oversættelse af de sidste tre sidste afsnit af teksten. Oversættelsen skal være præcis. Husk at bruge de mange gloser i marginen.
Lav de første tre opgaver på s. 5 samt opgaven med Datid (præteritum) på s. 6. Begge opgaver handler om teksten på s. 4. Husk at der findes en elektronisk version af kompendiet, for de som ikke kan finde det fysiske eksemplar: Compendio (Webvisning)
I dette modul skal I fremlægge jeres oplæg om 'Cubanos Famosos' for mig og jeres egen gruppe. I skal være klar fra modulets begyndelse.
Færdiggør spg til teksten 'Guantanamera'. Spørgsmålene finde i OneNote i sektionen 'La sociedad cubana'.
Færdiggør de tre nederste opgaver på s. 10. Dvs. ikke opgaven med præteritum, men de tre andre.
Læs de første 21 linjer af teksten om Adela på s. 11 i kompendiet. Du skal læse og oversætte teksten for dig selv således at du forstår detaljerne.
De som ikke deltog i sidste modul, skal sørge for at læse resten af teksten om Adela (l. 22 på s. 11-s12) og øve sig i at bøje tener, ir og querer.
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
El Sexo en Proceso Eksamensemne
El sexo en proceso, Louise, Friis Arfaoui og Maria Francisca Gavilán, Columbus, 2021. S. 6-7 + 16-19 + 25 + 27-29.
Documental: “¿Sabes qué, mi vida? Aquí él que manda soy yo", Lund HT, Hilm M. México en perspectiva [Internet]. Aarhus: Systime; 2019 [citeret 13. maj 2025]. Tilgængelig her:
https://mexico.systime.dk
Supplerende materiale
‘América Latina marcha contra feminicidios y violencia machista’, AFP Español, 2016. URL:
https://www.youtube.com/watch?v=QpDsrDThPxA
d. 22.11.24.
El último vagón, Ernesto Contreras, 2023. Film.
’La Muda’, Cali y El Dandee og Kevin Roldan,2010. URL:
https://www.youtube.com/watch?v=Za8DC7y_T4A
Oplæg v/Salka Breum fra Mi cuerpo/min krop, om kønsroller, stereotyper og seksualundervisning i Columbia.
Estimat: ca. 25 sider
I dette forløb har der været fokus på kulturelle og samfundsmæssige forhold særligt i Latinamerika. Eleverne har fået kendskab til machismo i forskellige dele af Latinamerika og hvordan det kommer til udtryk i forskellige samfundslag. Særligt har der været fokus på de stereotyper, der ofte kommer til udtryk igennem den musik, som mange elever lytter til i dagligdagen, men hvis budskab de ikke er bevidste om. Eleverne har øvet at perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold.
Væsentlige arbejdsformer: præsentationer og dialogbaseret undervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Genopfrisk diftongering på s. 130-131 i grammatikbogen. Kig på listen over hitverber i OneNote og find de verber som diftongerer.
Brug 10-15 minutter på at træne bøjningen af disse gloser: https://quizlet.com/dk/963653007/hitverber-med-diftongering (Webvisning)
Orientér dig i teksten på s. 5-9 i kompendiet der hører til den person du og din gruppe blev tildelt.
Læs den lille korte introduktion til El Reggaetón på s. 10 i kompendiet.
Hitverber decir, poner, venir - øv dig i bøjning af disse verber i præsens, samt kort tillægsform
Vælg 4 hitverber og skriv en sætning med hvert hvor verbet bruges i imperativ.
Færdiggør opgaverne med imperativ som I fik udleveret i sidste modul dog ikke den sidste opg 190 med uregelmæssigeformer. Var du der ikke sidst, kan du finde en kopi i OneNote: Indholdsbiblioteket --> Gramática --> 5 øvelser med imperativ.
Færdiggør opgaverne til teksten på s. 15 i kompendiet. Var du der ikke sidst, kan du finde en elektronisk version af opgaverne i OneNote: Indholdsbiblioteket --> 3.g temaer --> El sexo en proceso --> Førlæsning opgaver...
Færdiggør "Antes de leer"-øvelserne på s. 17 i kompendiet.
Læs teksten om Pia Flores på s. 17-19 i kompendiet færdig. For hvert afsnit skal du skrive 1-2 sætninger på dansk hvor du kort sammenfatter afsnittets indhold. Kig evt. på spørgsmålet og hav det som fokus for dine sætninger. Desuden skal du skrive en
Husk at dukke op til modulet, også selvom du ikke skal præsentere dit oplæg i dette modul.
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
El Arte y la vida de Frida Kahlo
Kernestof
Frida Kahlo y Diego Rivera, Marianne Havsteen og Estíbaliz Hernández M. Brink, Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag A/S, København, 2002. s. 29-30 + 37-40 + 66 + 70.
Supplerende stof
‘Mis abuelos, mis padres y yo’, Frida Kahlo y Diego Rivera, Marianne Havsteen og Estíbaliz Hernández M. Brink, Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag A/S, København, 2002. S. 67.
‘La columna rota’, Frida Kahlo y Diego Rivera, Marianne Havsteen og Estíbaliz Hernández M. Brink, Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag A/S, København, 2002. S. 71.
’¿Quién fue Frida Kahlo?’, Nmás, 2020. URL:
https://www.youtube.com/watch?v=MKIGZd19h18
d. 15.01.25.
Estimat: ca 20 sider
Fokus i dette forløb har været på træning af billedbeskrivelse med udgangspunkt i Frida Kahlos malerier og på at træne eleverne i at samtale om dagligdagsemner på spansk. Samtidig har eleverne fået kendskab til en vigtig mexicansk kunstner, med særlig fokus på de temaer der rører sig i Kahlos kunst.
Arbejdsformer: dialog, individuelt arbejde, pararbejde.
Indhold
Kernestof:
De som ikke deltog i sidste modul skal som forberedelse se dokumentaren, som vi så i modulet. Den er udlånt til jer på mitCFU.dk
Forestil dig at du skal interviewe Frida Kahlo og skriv 5 spørgsmål på spansk som du vil stille hende.
Øv dig i at læse første afsnit af teksten på s. 7 i kompendiet højt. Du skal ikke forberede en mundtlig oversættelse, men du skal naturligvis forstå hvad der står i teksten.
Øv dig i at læse hele teksten på s. 9 højt. Du skal forstå tekstens godt nok til at kunne lave en mundtlig oversættelse af teksten.
Forbered dig på en samtale om Frida Kahlo. DU skal kunne lave en personkarakteristik af hende. Du skal også forberede dig på en samtale om de to malerier i kompendiet. Husk at skrive dine stikord på et stykke papir og at medbringe det fysiske eksempl
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Latinos en EE.UU. II Eksamensemne
Kernestof:
‘El Paso. César Urbina Nieto’, Al otro lado, Helle Balslev Clausen og Line Flintholm, Gyldendal, 2008. S. 24.
‘Interview med Marco Valádez’, Retratos Latinos en California, Ulla Ringgard og Aase Kledal, Gyldendal, 2013. S. 100-104.
’Miles de inmigrantes desafían los operativos en los trenes de México para llegar a EE.UU.’, Nmás, 2023. Forkortet udgave. URL:
https://www.nmas.com
.mx/nacional/miles-de-migrantes-desafian-operativos-en-trenes-de-mexico-para-llegar-a-eua/ d. 12.02.25.
‘Pobre Juan’, Maná, 2002. URL:
https://www.letras.com/mana/79899/
d. 12.02.25.
Supplerende stof:
Latinos en California, Retratos Latinos en California, Ulla Ringgard og Aase Kledal, Gyldendal, 2013. S. 12-13.
‘See what’s it’s like for migrants on the “Train of Death”’, CNN, 2023. URL:
https://www.youtube.com/watch?v=PB70XrxjeZA
d. 20.02.25.
Estimate: ca. 35 sider
I dette forløb har fokus været på at træne eleverne mundtlige fluency, opbygge ordforråd med henblik på at kunne indgå i samtaler om emnet.
Indhold
Kernestof:
Øv dig i gloserne på s. 5. læs dem igennem. De gloser som du kan gætte dig frem til hvad betyder - transparente ord - lader du være, men de andre træner du. Udvælg fem gloser som du finder brugbare og træn dem til du kan dem udenad.
Husk at medbringe din kopi af øvelserne med futurum fra før vinterferien samt din grammatikbog.
Opret en konto på https://gliglish.com/free og brug ti minutter på at tale om de(t) emne(r) du selv finder mest relevant(e) for dig.
Lee el texto 'El Paso' en la página 7 en el compendio. Du skal kunne læse teksten højt.
Træn ordforråd: https://quizlet.com/dk/378916082/pobre-juan-flash-cards/
Du skal forberede et lille oplæg på 2 minutter om den person som du er blevet tildelt. Oplæggene holdes i små grupper. Link til opgaven i OneNote: Buscar y presentar información (Webvisning)
Færdiggør opgaverne på s. 19-20.
Læs fra s. 15, l. 2 til s. 16, l. 15. Du skal kunne læse teksten højt og have en overordnet forståelse for hvad teksten betyder.
Læs s. 16, l. 30-17, l. 5. Du skal kunne læse teksten højt og lave en ordret mundtlig oversættelse.
Læs afsnittet 'Viajar puede cambiar la vida' i teksten om Marco Valádez. Du skal kunne lave en præcis mundtlig oversættelse af teksten. Træn ordforråd i Quizlet: https://quizlet.com/dk/566639950/marco-valadez-flash-cards/
Læs det sidste afsnit af teksten om Marco Valádez på s. 17-18 med fokus på at have en god forståelse af tekstens betydning.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Tilladte hjælpemidler ved eksamen
Følgende hjemmesider må anvende ved både den skriftlige og den mundtlige eksamen:
https://abc.ordbogen.com/
https://www.ordbogen.com/da/
https://ordnet.dk/
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Forløb#12
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52653529105", "T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52653529105", "H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52653529105" }