Holdet 2022 SP2/v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Jeanette Hamer, Maria Hjort Knudsen
Hold 2022 SP2/v (1g SP2-gr, 1g SP2-v, 2g SP2-v, 3g SP2-v)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1. Forløb - Introducción
Titel 2 2. Forløb - Viva la Vida (1)
Titel 3 3. Forløb - Viva la Vida (2)
Titel 4 intro spansk kultur
Titel 5 Hispanos en Estados Unidos
Titel 6 Jóvenes Españoles Eksamensemne
Titel 7 Mitos y cuentos de la selva
Titel 8 La Sociedad Cubana Eksamensemne
Titel 9 El Sexo en Proceso Eksamensemne
Titel 10 El Arte y la vida de Frida Kahlo
Titel 11 Latinos en EE.UU. II Eksamensemne
Titel 12 Tilladte hjælpemidler ved eksamen
Titel 13 Forløb#12

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 2. Forløb - Viva la Vida (1)

Eleverne får gennem grundbogsystemet "Viva la Vida" en dybere forståelse for det spanske sprog, historie og kultur . Eleverne præsenteres for basalt spansk grammatik, og opbygger dermed en grundlæggende viden om spansk grammatik med fokus på især ordklasser, verbaltider, regler for verbers bøjninger osv. Desuden opbygger vi et basalt ordforråd omkring dagligdags emner (navne, alder, skole, familie osv), idet eleverne læser tekster om den spansktalende verden.

Materialer:
Grundbog: "Viva la Vida" af Becerra Bascuñán, Østergaard & Højgaard, 2017. (Kap. 1)
Grammatikbog: "La amarilla" af Anny Homgaard


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3. Forløb - Viva la Vida (2)

Vi arbejder videre med emnerne  i Viva la Vida. Vi har fortsat fokus på indlæring af gloser og elementær grammatik sammen med træning af den mundtlige sprogfærdighed. Desuden lærer eleverne om den spansktalendes verdens historie, kultur og samfund. Dvs. både fiktive og non-fiktive tekster fra Spanien og Latinamerika. Vi arbejder bl.a. med fænomenet "spanglish", og der introduceres til basal billedbeskrivelse.

Fokuspunkter i grammatik: Nutid, Førnutid, Nærfremtid, Gerundium, Refleksive verber, Muy/Mucho, Hitverber.

Materialer:
Grundbog: "Viva la Vida" af Becerra Bascuñán, Østergaard & Højgaard, 2017. (Kap. 1)
Grammatikbog: "La amarilla" af Anny Homgaard
Dokumentar: Børnene på dødstoget, DR1, Horisont, 2014

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 32,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hispanos en Estados Unidos

Kernestof:
- 'Los hispanos en Estados Unidos', Viva la Vida, Bascuñán et al., Lidhardt og RInghof Uddannelse, 2017. pp. 116-118.
- 'Amo las enchiladas al igual que el apple pie', Viva la Vida, Bascuñán et al., Lidhardt og RInghof Uddannelse, 2017. pp. 130
- 'Del Bronx al tribunal supremo', Viva la Vida, Bascuñán et al., Lidhardt og RInghof Uddannelse, 2017. pp. 131.
- 'J Balvin, creador de una fusión urbana', Viva la Vida, Bascuñán et al., Lidhardt og RInghof Uddannelse, 2017. pp. 134-135.

Supplerende:
- 'Hvilken baggrund har hispanics, og hvor bor de i USA?', Viva la Vida, Bascuñán et al., Lidhardt og RInghof Uddannelse, 2017. pp. 111-115.
- J Balvin 'Mi gente': https://www.youtube.com/watch?v=wnJ6LuUFpMo
- J Balvin 'Ay vamos': https://www.youtube.com/watch?v=TapXs54Ah3E

Estimat: 15 sider

Sideløbende grammatisk fokus:
Adjektivernes gradbøjning
verber med diftongering
tener que + infinitiv
direkte objektspronominer
indirekte objektspronominer (dativ styrede verber)
possessive pronominer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Jóvenes Españoles Eksamensemne

Kernestof:
- 'Los jóvenes españoles' og 'El alcohol', teskter fra gamle eksamenssæt.
- 'Fiesta rimer på fare', España en la calle, Kloch og Tønner, Gyldendal A/S, 2019. pp. 80-83.
- 'Jóvenes adictos a las tradiciones: "Hacer castells es adrenalina pura"',  España en la calle, Kloch og Tønner, Gyldendal A/S, 2019. pp. 88-90.
- 'Los jóvenes pobres con esperanza', Marie Jensen 2017.
- ''Miles de jóvenes españoles emingran hacia Alemania', Laura Lucchini, EL Mundo, 2011, Sin Prisa, pero sin Pausa, Clausen et al., Gyldendal, 2016. pp. 99-100.
- 'Una mujer torera', Viva la Vida, Bascuñán et al., Lidhardt og RInghof Uddannelse, 2017.
- Uddrag af 'La generación de los mil euros', Nuevos retratos, Ole Loumann, Gyldendal, 2008. pp. 16-21.

Supplerende stof:
- 'Mi rutina diaria': https://www.youtube.com/watch?v=B8hbp0BlWxw
- 'Independizarse': https://www.youtube.com/watch?v=ZVOWM9M9vFg
- 'Noche de macrobotellones en diferentes zonas de España': https://www.youtube.com/watch?v=7j1gNtHX8Hw
- 'Behold the human towers of Catalonia': https://www.youtube.com/watch?v=SQM4qbwyxCM
- 'Castellers de Cataluña': https://www.youtube.com/watch?v=Ei7cmSQuqUM
- 'Castellers de Vilafranca': https://www.youtube.com/watch?v=uygtm6JIqW4

Estimat: 40 sider
Sideløbende grammatisk fokus:
imperfektum
præteritum
datoer

Fokus i dette forløb har været på at analysere og fortolke tekster inden for forskellige genrer samt sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, interkulturelle,
historiske og samfundsmæssige sammenhænge.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Mitos y cuentos de la selva

Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb fokuserer på at træne elevernes interkulturelle kompetencer. Eleverne får mulighed for at anskue verden fra et anderledes perspektiv og i at se værdien af forskellige kulturer. Eleverne får viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder, mere specifikt viden om de oprindelige befolkninger i Syd- og Mellemamerika.

Kernestof:
’La Tortuga Gigante’, Horacio Quiroga, Cuentos de la Selva, edit. Rosana Ariolfo, Cideb, 2008. Pp.29-32 + 36-39.
‘Leyende de Imbacucha’, Turaka La Venada, Literatur Oral Kichwa, edit, Ruth Moya og Fausto Jara, El Ministerio de Educación (Ecuador), Quito, 2009. Pp. 57-58.

Supplerende stof:
-Det nye Latinamerika, Niels Boe log Finn Rasmussen, Columbus, 2010. Pp. 9 + 16 + 26 + 131.
-'De sidste vilde' CFU, sektion to – Deadline, DR, 2010. URL:  https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=-1&page=5&pageSize=6&search=emneord:%20Sydamerika&orderby=title&SearchID=8ce9ad14-5924-4533-8d56-1a5ec0cc516a&index=5

Estimat: 15 sider

Særlige fokuspunkter: der har især været fokus på hvordan de oprindelige befolkninger har brugt myter til at forklarer forskellige fænomener omkring dem, samt til at forklare hvorfor verden ser ud som den gør (rent geografisk/fysisk). Desuden har vi fokuseret på hvordan der bruges magiske elementer i fortællinger, hvor fx dyr får menneskelige egenskaber.

Arbejdsformer: Parvis, gruppearbejde, klasseundervisning, individuelt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 La Sociedad Cubana Eksamensemne

Kernestof
‘Entrevista con una madre soltera, Adela’, Cuba en cambio, Rosabel Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2016. S. 13-14.
‘Extracto del primer capítulo del blog Generación Y’, Yoani Sánchez, Cuba en cambio, Rosabel Cazón López og Bente Dalsgaard Frederiksen, Gyldendal, 2016. S. 69.
‘Guantanamera’, José Fernández Diaz, 1928.
’La historia’, Anny Holmgaard, Cuba – La lucha cubana, EA. S. 5


Supplerende stof
‘Anthony Bourdain in Cuba’, DR2, 2014. Dokumentar.
Cuba – La lucha cubana, Anny Holmgaard, EA. S 9 + 35.
Selvfundet materiale online i forbindelse med mundtlige oplæg om cubanos famosos.

Estimat: 20 sider

I dette forløb har eleverne læst forskellige tekster om Cubansk historie, arbejdet med oplæg om berømte cubanere, lytte til og talt om musik. Der har været fokus på at forstå hvordan Cuba er blevet så isoleret internationalt og hvor Cuba står i dag i forhold til fx ytringsfrihed, pressefrihed mm. endelig har eleverne også læst om Adela, som er en almindelig cubansk kvinde og om hendes liv.

Væsentlige arbejdsformer: gruppearbejde og elevpræsentationer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 El Sexo en Proceso Eksamensemne

El sexo en proceso, Louise, Friis Arfaoui og Maria Francisca Gavilán, Columbus, 2021. S. 6-7 + 16-19 + 25 + 27-29.
Documental: “¿Sabes qué, mi vida? Aquí él que manda soy yo", Lund HT, Hilm M. México en perspectiva [Internet]. Aarhus: Systime; 2019 [citeret 13. maj 2025]. Tilgængelig her: https://mexico.systime.dk

Supplerende materiale
‘América Latina marcha contra feminicidios y violencia machista’, AFP Español, 2016. URL: https://www.youtube.com/watch?v=QpDsrDThPxA d. 22.11.24.
El último vagón, Ernesto Contreras, 2023. Film.
’La Muda’, Cali y El Dandee og Kevin Roldan,2010. URL: https://www.youtube.com/watch?v=Za8DC7y_T4A
Oplæg v/Salka Breum fra Mi cuerpo/min krop, om kønsroller, stereotyper og seksualundervisning i Columbia.

Estimat: ca. 25 sider

I dette forløb har der været fokus på kulturelle og samfundsmæssige forhold særligt i Latinamerika. Eleverne har fået kendskab til machismo i forskellige dele af Latinamerika og hvordan det kommer til udtryk i forskellige samfundslag. Særligt har der været fokus på de stereotyper, der ofte kommer til udtryk igennem den musik, som mange elever lytter til i dagligdagen, men hvis budskab de ikke er bevidste om. Eleverne har øvet at perspektivere den erhvervede viden om samfunds- og kulturforhold i de spansksprogede områder til andre samfunds- og kulturforhold.

Væsentlige arbejdsformer: præsentationer og dialogbaseret undervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 El Arte y la vida de Frida Kahlo

Kernestof
Frida Kahlo y Diego Rivera, Marianne Havsteen og Estíbaliz Hernández M. Brink, Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag A/S, København, 2002. s. 29-30 + 37-40 + 66 + 70.

Supplerende stof
‘Mis abuelos, mis padres y yo’, Frida Kahlo y Diego Rivera, Marianne Havsteen og Estíbaliz Hernández M. Brink, Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag A/S, København, 2002. S. 67.
‘La columna rota’, Frida Kahlo y Diego Rivera, Marianne Havsteen og Estíbaliz Hernández M. Brink, Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag A/S, København, 2002. S. 71.
’¿Quién fue Frida Kahlo?’, Nmás, 2020. URL: https://www.youtube.com/watch?v=MKIGZd19h18 d. 15.01.25.

Estimat: ca 20 sider

Fokus i dette forløb har været på træning af billedbeskrivelse med udgangspunkt i Frida Kahlos malerier og på at træne eleverne i at samtale om dagligdagsemner på spansk. Samtidig har eleverne fået kendskab til en vigtig mexicansk kunstner, med særlig fokus på de temaer der rører sig i Kahlos kunst.
Arbejdsformer: dialog, individuelt arbejde, pararbejde.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Latinos en EE.UU. II Eksamensemne

Kernestof:
‘El Paso. César Urbina Nieto’, Al otro lado, Helle Balslev Clausen og Line Flintholm, Gyldendal, 2008. S. 24.
‘Interview med Marco Valádez’, Retratos Latinos en California, Ulla Ringgard og Aase Kledal, Gyldendal, 2013. S. 100-104.
’Miles de inmigrantes desafían los operativos en los trenes de México para llegar a EE.UU.’, Nmás, 2023. Forkortet udgave. URL: https://www.nmas.com.mx/nacional/miles-de-migrantes-desafian-operativos-en-trenes-de-mexico-para-llegar-a-eua/ d. 12.02.25.
‘Pobre Juan’, Maná, 2002. URL: https://www.letras.com/mana/79899/ d. 12.02.25.


Supplerende stof:
Latinos en California, Retratos Latinos en California, Ulla Ringgard og Aase Kledal, Gyldendal, 2013. S. 12-13.
‘See what’s it’s like for migrants on the “Train of Death”’, CNN, 2023. URL: https://www.youtube.com/watch?v=PB70XrxjeZA d. 20.02.25.

Estimate: ca. 35 sider

I dette forløb har fokus været på at træne eleverne mundtlige fluency, opbygge ordforråd med henblik på at kunne indgå i samtaler om emnet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tilladte hjælpemidler ved eksamen

Følgende hjemmesider må anvende ved både den skriftlige og den mundtlige eksamen:
https://abc.ordbogen.com/
https://www.ordbogen.com/da/
https://ordnet.dk/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Forløb#12

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer