Esbjerg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Esbjerg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 FR/s+v - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2025/26
Institution
Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau
Fransk A
Lærer(e)
Amalie Boe Frimodt-Møller
Hold
2022 FR/s+v (
1g FR-gr
,
1g FR-s/v
,
2g FR-s/v
,
3g FR-s/v
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Identité
Titel 2
Elementær sprogtræning
Titel 3
Myfrenchfilmfestival
Titel 4
Les jeunes et leurs rêves 1 OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 5
La France et le Danemark
Titel 6
La guerre I OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 7
Les contes I - OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 8
les polars I OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 9
actualités surtout à Paris
Titel 10
Les jeunes et leurs rêves II OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 11
Les contes II OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 12
La guerre II - OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 13
Le polar II - OPGIVES TIL EKSAMEN
Titel 14
Eksamenstræning og repetition
Titel 15
Tilladte hjælpemidler til eksamen
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Identité
Identitet (første 9 moduler i 1.g, uden bog)
FORMÅL:
At eleverne lærer basale vendinger og idiomatiske udtryk.
At eleverne opnår et basisordforråd om person- og identitetsrelaterede emner.
At eleverne træner kompensationsstrategier, overbegreber og gambitter.
At eleverne vænner sig til dristighed mht. at forsøge sig med udtale.
INDHOLD:
Gloseindlæring og samtaletræning uden bog men med brug af klasseværelset, plancher, billeder, samt illustrationer, tegninger og semantisk ordnede ordlister.
Modul 1: Velkommen til fransk. Præsentere sig selv og sin familie på fransk. Udtale af transparente ord. Betegnelser for personer.
Modul 2: Repetition af præsentation. Gloser og vendinger til at fortælle om eget arbejdsønske og deres forældres arbejde: professioner. Spørgeform. Gloser fra klasselokalet. Sprogets opbygning. Tallene 1-10.
Modul 3: Repetition af præsentation, ting i klassen og talord (1-20). Indøvelse af præsentation af familiens bolig og elevens eget værelse.
Modul 4: Gloser og vendinger til at fortælle om sin fritid. Gloser for tøj og krop. Adjektiver.
Modul 5: Gloser og vendinger til at fortælle om sin ferie. Gambitter. Udtale.
Modul 6: Gloser og vendinger til at kunne fortælle om, hvad man normalt laver i løbet af en dag.
Modul 7: Repetition via arbejde med skriftlig aflevering: præsentation af sig selv, sin familie, sin bolig, sine venner, sin fritid, sin ferie.
Modul 8: Arbejde med mundtligt produkt og få hjælp af hinanden
Modul 9: kreativ quiz - eleverne overtager lærerrollen og laver spændende øvelser til hinanden + evaluering af forløbet
Omfang: 8%
Indhold
Kernestof:
1) Lektier:
Hør min lille præsentationsvideo og brug ordene herfra til at præsentere dig selv på fransk. Lyt og gentag flere gange :) :)
2. august 2019
Lær at tælle til 10 - hør+syng med på denne fantastiske sang, gerne flere gange: https://www.youtube.com/watch?v=3D-2fTVbukU
Tælle til 10 på fransk
1 kilomètre à pied
Lav denne lytteøvelse(link): hør teksten læst op og følg med i teksten nedenunder. Klik vitesse lente for langsomt læsetempo.Hør gerne to gange mens du følger med i teksten. copypaste teksten ind i din lektiedel af Onenote og highlight bolig-ord, du
15. min. lektie:Træn/repetér at tale om bolig+møbler på fransk. Hør videoen. Der kommer ord der skal siges højt undervejs i videoen, men du skal også pause den og gentage centrale sætninger, fx spørgsmålene + vigtige ord https://www.youtube.com/watch
Se denne episode af Easy French og lær ord for tøj, så du kan beskrive, hvad du har på i dag i modulet:
1) træn denne quizlet tøjgloser, prøv forskellige af øvelserne inkl. hør ordene oplæst + sig højtQuizlet
Lav lektien der handler om adjektiver inde på platformen Min Læring (login med uni-login) Der er mulighed for at læse forklaring først inde i programmet, men husk at du kan kigge i vores Onenote, sektionen "grammatik" og siden "adjektiver". Der står
i Onenote sektionen Grundforløb finder du siden 22/9 fritid. Brug gloserne på siden til at forberede en lille præsentation af hvad du går til i din fritid, hvad du laver, og hvad du godt kan lide. Genbrug gerne også dine sætninger fra din udfyldte ci
medbring opladt computer :)
lille lektie: Du skal kunne fortælle på fransk hvad du kan lide at spise og at drikke:
Færdiggør alle svar på spørgsmålene til teksten "Le rendez-vous" udleveret i kopi d. 3/10. Den findes elektronisk på modulet 3/10 i Onenote.
Ingen lektie. Instruks til arbejd-selv herunder :) :)
find i ordbogen.com tre adjektiver på fransk der beskriver dig. Tjek bøjning i hunkøn (f) og brug denne form, hvis du er/identificerer dig som hunkøn :)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Je me présente
13-10-2022
Omfang
Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Elementær sprogtræning
Grundlæggende træning i ordforråd, grammatik, syntaks, udtale, billedbeskrivelse m.m. i fransk.
Desuden grundlæggende viden om fransk kultur og forskelle mellem Danmark og Frankrig.
Grundbog: Maria Hassing: Bonjour Lyon, Systime
Materiale:
Vi har fulgt historien om Lea og hendes år i Franrkrig. Grundbogens kapitler og øvelser er suppleret med sange, podcasts og andet interaktivt materiale undervejs + uddelte øvelser i kopi.
Links til dele af øvrigt materiale:
At præsentere sig selv (repetition)
Julevideo:
https://www.youtube.com/watch?v=oGqAkJeoAlw
Mere juleordforråd:
https://www.youtube.com/watch?v=YDPp-jb40Ds
Liste med adjektiver:
https://www.podcastfrancaisfacile.com/debutant/se-presenter-en-francais.html
https://www.elaee.com/2019/10/22/31502-citer-des-qualites-voici-une-liste
Indledende fokus på strategier til at lære fremmedsprog, bl.a. inkl. gambitter. Materialet "Gå ikke glip", NCFF.
Julekonkurrence:
https://quizlet.com/391353465/bonjour-lyon-chapitre-11-noel-flash-cards/
Påske i Frankrig:
https://www.francaisavecpierre.com/paques-en-france/
Vi deltog også i NCFFs tegneseriekonkurrence "Tranche de vie scolaire" - "Une journée à l'école" med materiale fra samme sted inkl. virtuelt oplæg af Thierry Capezzone, fransk tegneserietegner bosat i Danmark.
I foråret var EG vært for Euroschoolsport og franskholdet tog sig af holdet fra Belgien, forberedte rundvisning til dem og lærte i den forbindelse om Belgien:
Youtube: Easy French épisode "La Belgique"
Podcast: Le français avec fluidité : La Belgique
https://sites.libsyn.com/273914/ep119-la-belgique-audio-publique
Vi sluttede året af med madlavning efter franske opskrifter:
1) La crème brûlée :
https://cuisine.larousse.fr/recette/creme-brulee (3x opskrift)
2) Tarte flambée :
https://cuisine.journaldesfemmes.fr/recette/335865-tarte-flambee-alsacienne-flammekueche
Gerne én med bacon og én med fx kylling/okse?
3) Les gaufres (3x opskrift)
https://www.marmiton.org/recettes/recette_gaufres-faciles-et-legeres_87278.aspx
4) La salade niçoise : 2x opskrift
https://www.marmiton.org/recettes/recette_salade-nicoise-l-authentique-nicoise_30330.aspx
5) Les baguettes : jambon-beurre et autres sandwichs en uden skinke
https://www.marmiton.org/recettes/recette_le-vrai-jambon-beurre_345319.aspx
6) Les galettes bretonnes :
https://www.marmiton.org/recettes/recette_galettes-bretonnes-completes_20899.aspx
Variations : champignons / épinards (spinat) / de différents fromages
Arbejdsformer:
Gruppearbejde, individuelt arbejde, læreroplæg, pararbejde, quizzer m.m.
Omfang: 20%
Indhold
Kernestof:
1) Lav en brainstorm og tænk over + notér lidt stikord til følgende:
Træn verbet avoir ibogen Bonjour Lyon:
1) Sæt billedet af personerne med talebobler ind i din lektiedel af Onenote (link: https://bonjour.systime.dk/?id=152#c868) 2) Udfyld personernes talebobler med præsentationer af dem på fransk, brug ord/gloser fra kapitel 1 i Bonjour Lyon : La famill
1) Træn dine sætninger til at tale om Lyon. Brug fx google translate til at høre ordene og gentage.Pratiquez les phrases pour parler de Lyon !
1) Lyt til tekst herunder, kap. 2.1 i Bonjour Lyon. Link her: https://bonjour.systime.dk/?id=153#c339 2) Øv dig i at læse stykket op højt og tydeligt. fokusér på at udtale UDEN stumme slutkonsonanter og overdriv de stemte s'er (markeret med fed). Sen
genhør de første 5 minutter af videoen om nasalvokaler og gentag dem efter damen. Træn derefter de fire nasalvokaler: du siger UN BON VIN BLANC med meget, meget tydelige nasallyde. husk at det kun er en vokallyd, så N er ikke med. French Pronunciati
lektie:
samme lektie som til i mandags 28/11+ Nicoline fortæller om juletraditioner
Brug ca. 10 minutter på at øve dig i at sige nasalvokalerne med "nasal-damen": https://www.youtube.com/watch?v=j_Qs75dfpkoFrench Pronunciation - Les Voyelles Nasales "ON" - "EN" - "AIN"- Free French Phonetic Lesson
Genlæs kapitel 4.2 i Bonjour Lyon, grammatik om genitiv og possessive pronominer gennemgået i tirsdags. Derefter laves denne interaktive øvelse til possessive pronominer/ejestedord nederst i kapitel 4.2. .4.2 Grammatik
Oversæt og færdiggør følgende sætninger til fransk ved hjælp af skemaet med ejestedord i Bonjour Lyon :
Lær de regelmæssige bøjningers endelser ved hjælp af de tre eksempler: 1. parler 2. finir 3. vendre. træn både udtale og endelsernes system. https://bonjour.systime.dk/?id=160#c1232 5.2 Grammatik
Lær 5 ord på fransk, du gerne vil beherske, find dem i din ordbog. Skriv dem ned på 5 post-its og medbring dem i timen. Hvis det er substantiver, skal du lige notere om det er f. eller m. (hunkøn eller hankøn)
medbring dine gamle 5 ord - eller lær 5 nye og medbring dem på post-its. Cette fois, c'est important :) :)
Færdiggør præsentationen på fransk af mindst 1 film ved hjælp af nedenstående skabelon, læg den i din elev-del i onenote. Du må gerne fortælle andet eller mere end det herunder, hvis du kan/vil :)
Træn oplæsning af teksten kap. 6.1 ved at lytte + gentage i små afsnit først og så det hele bagefter. Send mig gerne en lydbesked med 3-4 linjer du har indtalt til 30 23 11 79, så tager jeg feedback med til jer.
Læs/repeter artikel foran substantiv i Onenote:
Færdiggør din karakteristik af hovedpersonen i filmen "Le roi David" og øv dig i at sige det højt (brug fx google translate til at høre sætningerne oplæst og gentag)
Træn/repetér artikler foran substantiver + adjektivers placering og bøjning.
repetér datiden "nær fortid / Passé récent":
1) få helt styr på delingsartiklens former her: 7.2 Grammatik2) klik på linket her Larousse Cuisine | La plus belle définition de la cuisine og surf lidt rundt på siden indtil du finder en opskrift (une recette) du har lyst til at lave. Du skal kunne
20 minutes : Lær verbet "connaître" = at kende udenad i præsens både skrift + lyd: 8.2 Grammatik
Lav øvelsen med at indsætte verber du har bøjet i nutid/præsens: 9.2 Grammatik Du kan finde ud af, hvad dit verbum skal hedde i nutid ved hjælp af bøjningsskema i ordbogen, når du slår det franske verbum op. Mange af verberne har vi øvet, så du kan
Læs, forstå (=tjek gloser undervejs) og lyt til teksten kap. 10.1 i Bonjour Lyon. træn gerne din egen oplæsning af teksten ved at høre + gentage de første par linjer, gerne et par gange :
Lyt til dette lille oplæg ved Thierry Capezzone (tegner) som vi skal høre foredrag ved senere i dag. Mois de la francophonie - Marts 2023 - Interview med tegneren Thierry Capezzone
VI STARTER 13:29
Læs+hør+forstå teksten til kapitel 12.1 i Bonjour Lyon : 12.1 Tekst: Le bouchonhttps://bonjour.systime.dk/?id=173#c436
Træn franske ordsprog her: Titel
Lydtræning:
kap. 13.2:
Vi mødes i boksen, hvorefter vi tager med de belgiske elever ind til Esbjerg og viser dem rundt og hygger med dem.
lyt og følg med i teksten kap. 14.1: Sortir en ville. Læg mærke til nasalvokaler (se repetitionen lige over teksten) og lyt og gentag + træn oplæsning af de første 10 linjer med fokus på udtale af nasalvokaler.
tilmelding udveksling 2023 .docx
Brug 15 minutter. Lav så mange korte sætninger om billedet som muligt:
Nasalvokal-træning. Se lidt af videoen og gentag højt og tydeligt nasallyde her: OVERDRIV = EXAGÉRER !! French Pronunciation - Les Voyelles Nasales "ON" - "EN" - "AIN"- Free French Phonetic Lesson
Belgien får en chance mere - nu med gloser!
teksten på fransk
Gloser til podcast om Belgien:
Svar på følgende spørgsmål til / ved hjælp af podcasten om Belgien (jf. lektie til i mandags) :
Læs om brug af modalverber i link 15.2 Grammatik
LAV OPGAVE 7 i Delprøve 1-kopien udleveret i mandags + medbring kopien! Hvis du ikke har fået kopien kan du se opgaven herunder:
Lektie:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
les traditions et les différences culturelles
06-12-2022
l'analyse du film "Le roi David"
21-02-2023
Paris !
01-05-2023
Ma France
22-05-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Myfrenchfilmfestival
Dette forløb kører parallelt med arbejdet i grundbogen Bonjour Lyon mens "Myfrenchfilmfestival" kører.
Festivalen - og konkurrencen - der promoverer nye filminstruktører giver adgang til en stribe af fantastiske, fransksprogede film, kortfilmene er gratis, mens spillefilmene alle kan ses for knap 8 euros for hele pakken.
Vi skal i forløbet arbejde med hvad der kendetegner en god film (at beskrive en film med adjektiver)
Vi skal give træne at lave resuméer af de film, vi ser.
Vi øver os i at lave simple analyser af filmene (differentieret undervisning)
Vi introduceres til brødrene Lumière (fra Lyon) og spillefilmenes historie.
Materiale:
https://www.myfrenchfilmfestival.com/smartlists/le-festival
+ Bonjour Lyon (les frères Lumière)
Omfang: 2%
Indhold
Kernestof:
medbring dine gamle 5 ord - eller lær 5 nye og medbring dem på post-its. Cette fois, c'est important :) :)
Færdiggør præsentationen på fransk af mindst 1 film ved hjælp af nedenstående skabelon, læg den i din elev-del i onenote. Du må gerne fortælle andet eller mere end det herunder, hvis du kan/vil :)
Træn oplæsning af teksten kap. 6.1 ved at lytte + gentage i små afsnit først og så det hele bagefter. Send mig gerne en lydbesked med 3-4 linjer du har indtalt til 30 23 11 79, så tager jeg feedback med til jer.
Læs/repeter artikel foran substantiv i Onenote:
Færdiggør din karakteristik af hovedpersonen i filmen "Le roi David" og øv dig i at sige det højt (brug fx google translate til at høre sætningerne oplæst og gentag)
Træn/repetér artikler foran substantiver + adjektivers placering og bøjning.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Les jeunes et leurs rêves 1 OPGIVES TIL EKSAMEN
Et forløb om ungdom, identitet og fremtidsplaner.
Først arbejder vi færdig med de sidste kapitler i Bonjour Lyon.
Derefter arbejder vi primært med særligt bog + film/sæbeoperaen "Quatre Amis" , men vi kigger også på den franske ungdom i dag og sammenligner det franske og det danske skolesystem.
Vi skriver desuden hilsner til vores franske udvekslingsvenner i Paris.
Materiale:
Kernestof:
Bog: Quatre Amis, Mette Bering og Mimi Sørensen, Gyldendal, 2010
i-bog af Maria Hassing: Bonjour Lyon, Systime kap. 19 + 20
Sange: Céline Dion: Ne partez pas sans moi (1987)
Gims: Le pire
Stromae : l'enfer (2022)
Oplæg om la rentrée - det franske skolesystem + la devise française : Liberté, égalité, fraternité samt la laïcité.
Franskportal: Pixigrammatik
Arbejdsformer: lytteøvelser, tekstlæsning i par, grupper, forskellige kommunikations-øvelser inkl. træning af samtalevedligeholdelse med gambitter.
Faglige mål:
Eleverne får indsigt i franske unges dagligdag med skole og venner, og arbejder videre med ordforrådet fra 1.g. Vi sammenligner i fællesskab forskelle og ligheder mellem det franske og det danske skolesystem, jf. fællesdokument i Onenote.
Materialet "Quatre Amis" lægger op til såvel mundtlighed som skriftlige øvelser og introducerer billedanalyse.
Grammatiske fokuspunkter: adjektiver inkl. gradbøjning, adverbier, Le passé composé + imparfait + aspekt, le futur proche, conditionnel, pronominer, de regelmæssige verbers bøjningsformer samt gloseindlæring. Udtaletræning løbende.
Qu'est-ce qui caractérise les jeunes ?
Quels sont leurs problèmes et leurs rêves ?
Quelles différences peuvent-t-on trouver entre la vie des jeunes en France et la vie des jeunes au Danemark ?
Omfang: 7%
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage til fransk - og til 1980'erne ;) Lyt, lær og syng med til sangen i link Céline Dion - Ne partez pas sans moi - Paroles lyrics - VALP
Find Bonjour Lyon kap. 19.2 scroll ned til Marias video om adverbier. Lyt, lær og tag noter til mindst 4 vigtige pointer, du vil huske.NB: Ahmad: Hvis du ikke har fået Bonjour Lyon endnu, så træn adverbierne i denne quizlet, så har du også et forspri
Lyt til + forstå med gloser 20.1 Tekst: Au revoir !
à la fois
Hør Marias video om personlige pronominer igen (kap. 20.2) og lav denne opgave: https://bonjour.systime.dk/?id=190#c728
Brainstorm gymnasium" på fransk: le lycée (y = i dvs. "Lisé")par exemple : il y a un.e professeur.e. Il y a des élèves.Notér også "des différences culturelles" som du fandt i første afsnit af serien Quatre Amis.
Beskriv enten Céline, Marc, Emma eller Alima (aftalt i modulet d. 29/8. Brug så mange adjektiver som muligt og både foranstillede og efterstillede. Brug kap. 4 i Pixigrammatikken på franskportal, når du laver din beskrivelse.
På franskportal.dk læses først i pixigrammatik, adj. kap. 4.3.1 og 4.3.2 - uregelmæssige adjektiver + lav de mørkeblå tilhørende øvelser.
ca. 20 min.: Træn øvelser i adjektiver, kap. 4 pixigrammatik, www.franskportal.dk, som du endnu ikke har lavet eller repetér hver kategori, fx regelmæssige, uregelmæssige + gradbøjning.
Lav et mini-resumé i datid af serien Quatre Amis épisode 1-5. Lav ca. 5 enkle sætninger.Du skal både lave sætninger i passé composé og i imparfait. Se grammatik-sektionen i Onenote og find siden "Aspekt" og læs om brug og form af hhv. passé composé o
Lav øvelse 33 på www.franskportal.dk færdig. Brug ordbog eller verbebøjningsprogram til at se passé composé. www.franskportal.dk
FicheDeRenseignements_Appariement.pdf
Læs, forstå og udfyld vedhæftede ark - undtagen det der handler om les loisirs/ le passe-temps = fritidsinteresser.
Sofie: medbring udfyldt ark (jf. lektien til i går)
Læs om konjunktiv kap. 8.17 i Pixigrammatik (www.franskportal.dk) klik pixigrammatik - klik verber + konjunktiv (8.17)Lav øvelse 1 og 2. Spil evt. spillet bagefter, hvis du vil udfordre dig selv.
Læs & forstå spørgsmålene p. 29 i bogen Quatre Amis. svar kort (inkl. XO) på mindst 5 af dem.
Formulez une réponse simple à chacune de ces questions :
Læs om futur + futur proche i Par Ecrit (find siderne i indholdsfortegnelsen af pædagogiske årsager, lol)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
une lettre à mon correspondant / ma correspondante
14-09-2023
ARK værtsfamilie INFO
21-09-2023
Omfang
Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
La France et le Danemark
Et kort forløb med projektarbejde, hvor eleverne i grupper udarbejder en fransksproget præsentation af Danmark + Esbjerg, som de kan vise og udgive på vores fælles platform i samarbejde med vores udvekslingsgymnasium i Marly-le-Roi, Paris.
Omfang: 3%
Indhold
Kernestof:
Læs grundigt om genitiv/ejefald på franskportal, pixigrammatik kap.3 og lav de to øvelser i lyseblå = de letteste. ELLER lav den mørkeblå øvelse + prøv spillet = sværere. Pixigrammatik - Genitiv
20 minutes : på franskportal.dk, gå til "øvelser og opgaver", vælg "lytteøvelser" og lav mindst 5 forskellige. Vælg efter niveau, lyseblå = lettest. Mørkeblå = sværest. Alle SKAL lave den mørkeblå lytteøvelse nr. 7 = un échange = en udveksling :)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
La guerre I OPGIVES TIL EKSAMEN
La guerre I - OPGIVES TIL EKSAMEN
Et forløb om 2. verdenskrig med fokus på Frankrig og især fokus på Paris.
Materiale:
Kernestof:
Ibogen "Témoignages", Systime 2023, der er under udarbejdelse. Udvalgte øvelser, herunder gloseøvelser med sætninger på fransk og dansk til at tale om 2. verdenskrig på fransk, Pétains tale til det franske folk, antijødisk propaganda samt lytteøvelse med jødisk kvinde, der fortæller om la rafle de Vél d'hiv.
Film: La Rafle (Beslutningen), 2009 af Roselyne Bosch inkl. filmanalyse med fokus på virkemidler, titel, personkarakteristik og handling.
Vi sammenligner filmen med de historiske fakta, inkl. øjenvidneberetning fra la rafle de Vel d'Hiv, som eleverne har læst. Vi diskuterer (lærer at argumentere) hvordan filmen er vinklet, og hvordan og om dette er problematisk.
Træning af og fokus på risikostrategier, argumentation (handouts fra bl.a. bogen Pages d'écriture: Fri skriftlig fremstilling)
Supplerende stof:
Forløbet inkluderer udveksling til Paris primo december, hvor vi besøger le Mémorial de la Shoah i Marais-kvarteret inkl. rundvisning.
Vi besøger også La Cité de l'Histoire, hvor eleverne skal løse opgaver relateret til særligt 2. verdenskrig.
Questions thématiques :
Qu'est-ce qui se passe en France pendant la seconde guerre mondiale ?
Quelle est la situation des Juifs pendant la seconde guerre mondiale ?
Omfang: 6%
Indhold
Kernestof:
1) 15 minutes : I din elev-del i onenote: opret en side under "lektier" der hedder "la guerre" = krigen. Find i ordbogen.com (og evt. også www.larousse.fr) gode gloser, man får brug for, når man skal tale/skrive om krig på fransk. Vælg forskellige or
+ Læs & forstå teksten til højre for plakaten UDEN ORDBOG! Copy paste teksten ind i dine noter og markér ord, du ikke forstår med en farve, fx grågrumset eller fesen viol. 1.2 Une affiche de propagande vichyste 1942 og jo, du har adgang til bogen,
2.1 Rachel Jedinak – La rafle du Vel d"Hiv le 16 juillet 1942
Arbejd selv instruks: Se filmen "La rafle" (Beslutningen) færdig. Vi mangler 1 time + 35 min. af filmen.
Faites un petit résumé du film "La rafle" avec trois phrases :
Having Breakfast in Slow French | Super Easy French 152The Secrets of French Small Talk | Super Easy French 89Lyt, lær ordforråd + og gentag højt og tydeligt!! paus gerne og gentag gode vendinger How to Chat in French With Friends Like a Native | S
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Les contes I - OPGIVES TIL EKSAMEN
Forløb om eventyr - OPGIVES TIL EKSAMEN
Fokus på at kunne fortælle om genretræk, specifikke eventyr, symboler, producere egne eventyr, billedbeskrivelse + delprøve 1 og 2 i relation til emnet.
Eleverne udarbejder egne eventyr i forløbet.
Materiale:
Kernestof:
uddrag fra "Les contes de fées à nouveaux",
Systime.dk
, herunder:
genrebeskrivelse, billedbeskrivelsesopgaver, delprøve 1+ 2 + quizlets:
1)
https://quizlet.com/dk/412855940/les-conte-de-fees-a-nouveau-temagloser-i-kontekst-flash-cards/
2)
https://quizlet.com/dk/393427253/les-contes-de-fees-a-nouveau-temagloser-flash-cards/
-Perrault: Le petit chaperon rouge + ordforrådsopgaver, resumé-træning + analyse med særlig fokus på moralen.
https://lescontes.systime.dk/?id=130&L=0
Grammatik: passé simple (+pc + imparfait + aspekt) + passiv.
Franskportal: pixigrammatik, særligt 8 + 16 men relevant grammatikken inddrages i kontekst, fx pixigrammatik, 1, 3, 4, 6, 7, 18, 19.
Løbende udtaletræning med fokus på forskellige lyde, udleveret kopi med udtaleregler fra Carte Blanche begyndersystemet.
Questions thématiques :
Qu'est-ce qui caractérise un conte de fée traditionnel et un conte de fée moderne ?
Tu connais un conte de fée ?
Omfang: 6%
Indhold
Kernestof:
skriv 3 sammenlignende sætninger om forskelle mellem Esbjerg og Paris som oplevet på vores tur.Hvis du ikke var i Paris, skal du sammenligne en feriedag med en almindelig skoledag.
Grammatik: Læs Kap. 8.13 i pixigrammatik (passé simple)
Læs og forstå teksten grundigt (der er gloser nederst)
Læs i pixigrammatik, franskportalen kap. 6.6 om relative pronominer, lav begge øvelser (både lyseblå og mørkeblå) + prøv spillet.
20 min. lektie: Træn+repetér ordforrådet til temaet eventyr i de to quizlets. DU SKAL KUNNE ORDENE UDENAD
Titel
Læs om passé composé kap. 8.14 i pixigrammatik, franskportalen. (klik på oversigt verber i kap. 8, så kan du se underkapitlerne) Lav de første 4 opgaver - + enten test 1 eller 2 eller begge dele. Du må IKKE gætte, når du løser opgaver. Gå tilbage til
ca. 20 min: Læs pixigrammatik kap. 8.18 + lav øvelser
grupperne giver hinanden lektier for i Le petit chaperon rouge = træn jeres replikker ved hjælp af google translate, lyt + gentag, så I kan sige dem højt og tydeligt!
Lav et fransk mini-resumé af lille rødhætte inklusiv. moralen (le petit chaperon rouge) OG Genlæs dine noter + materiale fra eventyrforløbet (Les contes 1) Du skal kunne svare på : Qu'est-ce qui caractérise un conte de feedback ? (se i kompendiet hva
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Blog om Paris
05-01-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
les polars I OPGIVES TIL EKSAMEN
Les polars I - krimier - OPGIVES TIL EKSAMEN
Et forløb hvor vi læser og ser et udvalg af krimier og møder krimier gennem mange forskellige teksttyper: billeder, sange, kortfilm og noveller.
Formål:
Kunne beskrive genrens kendetegn på fransk og fortælle om krimier samt selv producere en krimi i grupper.
Vi har fokus på at opbygge et basalt ordforråd til at beskrive handlingen i en krimi, give et resumé og at beskrive genrens elementer: le crime, la victime, le coupable, le motif, le mode opératoire.
forstå hovedindholdet, når der tales fransk om kendte såvel som almene emner, formidlet gennem forskellige medier
– deltage i samtale og diskussion på et klart og nogenlunde flydende fransk om kendte såvel som almene emner
– benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i det daglige arbejde
Særligt grammatisk fokus: passiv men de grammatiske emner inddrages, når de er relevante i konteksten.
Eleverne startede med en brainstorm der genererede et eget-produceret ordforråd til at tale om genren:
Dernæst fabrikerede eleverne i grupper deres egne krimier ved hjælp af det producerede ordforråd.
Så fulgte et studie af forskellige krimier i forskellige medier - med efterfølgende dialog og arbejde med materialet, bl.a. med fokus på at identificere og beskrive krimi-elementerne (se ovennævnte) + personbeskrivelse, handlingsresumé og diskussion.
Materiale:
Kernestof:
Små krimier der kræver opklaring: http://ecole.toussaint.free.fr/lafouine/lafouine.htm
Novelle: le petit homme en imperméable (fra novellesamlingen "Suspense" +quizlet-øvelse med ordforråd + video + puslespilsøvelse til ordforråd:
https://quizlet.com/_252w21
https://www.youtube.com/watch?v=3E9QctAkqs8
Kortfilm: l'Accordeur du piano
l'Accordeur du piano:
https://www.youtube.com/watch?v=KsN0xL3VFBA
http://vimeo.com/72408751
Kortfilm: Daniel Cattan: Manivelle
Link:
https://www.youtube.com/watch?v=QMlFMOaNYCs
Netflix-serien "Lupin" S1afsnit 1+ 2 inkl. øvelser fra franskportal + personkarakteristik + diskussion af samfundskritik + morale
Supplerende stof:
Kortfilm: Les crayons
LInk:
https://www.youtube.com/watch?v=iRyUyfStNkg
Fjollet kortfilm: Avez-vous déjà vu un crime pas parfait du tout ?
https://www.youtube.com/watch?v=gJDhxC_9ktI
Belgisk kortfilm: The bloody olive (brugt til ordforrådsøvelse med makker + passiv som grammatisk fokuspunkt
https://www.youtube.com/watch?v=7CS7sdva_K0
Fælles noter:
https://docs.google.com/document/d/1iMaCuJFQvB4r8Gkzubdse_dSE380Sgwpq5-_wagSmGs/edit
Grammatiske elementer, der fik særlig opmærksomhed i forløbet:
Nægtelser
Aspekt (passé composé + imparfait)
Passiv
Conditionnel
Question thématique :
Qu'est-ce qui caractérise le genre policier ?
Omfang: 5%
Indhold
Kernestof:
Hvis du var fraværende i modulet i går, så se kortfilmen "l'accordeur de piano" - ligger i Onenote, sektionen Polar 1.
Genlæs kap. 8.18 i pixigrammatik og oversæt følgende sætninger til fransk (selv + med ordbog + uden auto-pilot!) 1. Klaverstemmeren bliver myrdet af en dame i en lejlighed2. Damen bliver måske taget af politiet (at tage =prendre. Politiet = la poli
repeter pixigrammatik kap. 8.15 (aspekt= synsvinkel på fortiden) og 8.18 (passiv)
Siden "le petit homme en imperméable" findes i sektionen Polar 1.Gruppe 1+3 læser s. 74Gruppe 5+7 læser s. 75
ingen lektie andet end evt at skrive et lille hej til jeres franske ven og fortælle lidt om hvad tøj man har på i Esbjerg i april + vejr/temperatur- vi kigger på teksten Le petit homme en impermeable sammen
Franskportal, fanen "Ici on parle français, kap. 22 au lycée: Lyt til teksten oplæst og træn ordforrådet + opg. 22a+b. Lav gerne sammen med din franskmand og brug tekstens ord til at forberede din franske ven på besøget på gymnasiet. oversigt
écoutez et comprenez la vidéo : C’est qui, Arsène Lupin ? - 1jour1actu.com
Læs og forstå/lær disse gloser ud fra de franske forklaringer og se de første 27 minutter af episode 1, sæson 1 Lupin, Netflix.
Tænk meget gerne over hvordan tyveriet af halskæden planlægges, altså hvad er det, der gør det muligt for dem at stjæle den - og hvad siger det (kritisk) om vores samfund?
samme lektie som til 2/5
brug 15 min på at beskrive et billede fra Lupin-quiz-opgaverne fra sidste uge. Brug billedbeskrivelsesmodellen under "Medier" i Franskportalen. Selve quiz-opgaverne ligger også i franskportalen, klik Øvelser og "tests" og vælg "Mestertyven" + Episode
regardez le reste de l'épisode 2, saison 1 de Lupin, sur Netflix.vi er nået til 14:55 inde i afsnittet. Meget gerne se den med franske undertekster !!!!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
actualités surtout à Paris
billedbeskrivelse + kommunikation + samfundsfagligt emne med særligt fokus på Paris inkl. kontakt til udvekslingsgymnasiet
Omfang: 3%
Indhold
Kernestof:
Hør denne podcast om franske sange og følg med i teksten Le français avec Fluidité: Connaissez-vous ces chansons ultra populaires adorées des Français ? #155
Find og læs en fransk artikel, du synes er spændende. Enten her: www.liberation.fr eller her www.lemonde.fr
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Les jeunes et leurs rêves II OPGIVES TIL EKSAMEN
Et forløb om unge mennesker og deres drømme.
Først repeteres grundlæggende grammatik + billedbeskrivelse og så repeteres ordforrådet fra 2g-emnet "Les jeunes I".
3g-emnet om unge tager udgangspunkt i unge som har det svært, fx på grund af social arv, seksuel orientering, immigrations-udfordringer el. andet.
Formål: Viden om Frankrig og franske samfundsforhold, analyse af fransksprogede tekster, der sættes ind i en kulturel, historisk eller samfundsmæssig kontekst.
Vi arbejder videre med træning af kommunikationsstrategier.
I forløbet har vi arbejdet med en bred vifte af arbejdsformer og it-værktøjer og har i dette forløb testet samtaletræning med Talk-pal + AI.
Materiale (kernestof)
Documentaire : François Caillard : "Edouard Louis ou la transformation" (Documentaire, 2023. 1h12min)
Livre : Edouard Louis : "Changer : Méthode", Éditions du Seuil, 2021 (extraits/uddrag fra bogens første del, inkl. forord + prologue 1
Vi har hørt uddrag fra teksten oplæst fra lydbogen (prologue 1)
Uddrag frainterview med Edouard Louis i Deadline om politisk elite vs underklasse:
https://www.facebook.com/watch/?v=1224485574811437
Film: Yvan Attal: Le brio, 2017 (nøgleord: le racisme, l'immigration, les problèmes d'intégration en France, être un jeune issu de l'immigration)
Materiale (supplerende stof)
https://forfatterweb.dk/louis-edouard
(præsentation af Edouard Louis liv+værker på dansk
Besøg på Vester Vedsted Vingård inkl. rundvisning og madlavning på fransk.
Kort om Pierre Bourdieu
Grammatisk fokus: Pixigrammatik 1-16. Udtaletræning: særligt fokus på at undgå h, at huske tryk på sidste stavelse, vokalgrupper + nasalvokaler
Questions thématiques :
Quels sont les problèmes dans la vie d'une jeune personne en France ?
Qu'est-ce qui peut être difficile dans la vie d'une famille en France quand on est jeune?
Qu'est-ce qui est difficile quand on est un jeune issu de l'immigration ? (..= med indvandrerbaggrund)
Quels peuvent être les problèmes pour une jeune personne à l'école ou au lycée ?
Omfang: 9%
Indhold
Kernestof:
1) medbring billede fra din ferie, jo flere folk+ting på, jo bedre 2) læs nedenstående artikel om at være arbejdsløs. Der er gloser nederst + brug ordbog. Skal bruges til delprøve 1, så dit liv bliver sjovere, hvis du får den læst.
1) Medbring et billede fra din ferie på din mobil eller computer. 2) LÆS denne artikel - der er gloser nederst - brug dem + ordbog. Vi skal bruge den til Delprøve 1. Modulet bliver bedre, hvis du har læst den :) AU SECOURS, JE SUIS AU CHÔMAGE ! = Hjæ
Lav delprøve 1 - au secours, je suis au chômage færdig - med undtagelse af billedbeskrivelserne. Den ligger også i Onenote under "eksamenstræning DP1", hvis du ikke kan finde din papir-udgave :)
lav billedbeskrivelserne til dp1 "au chômage" færdig + verbebøjningsøvelsen.
20 min. Læs dokumentet i Onenote sektionen Eksamenstræning: "Delprøve 2 genrer -find læserbrev". Lav en skabelon for dit læserbrev til afleveringen. Sørg også for at du har læst alle teksterne til opgaven (se siden DP2 au chômage i Onenote.
Faites un petit resumé du film "Edouard Louis ou la transformation" avec le contenu que tu trouves le plus intéressant. Notez les phrases dans ton Onenote.
20 minutes de lecture avec un dictionnaire :Læs de første sider af Edouard Louis. Changer : Méthode (udleveret i kopi).
Kørsel til Vester Vedsted
Forbered gerne 2-3 franske spørgsmål til Xavier og Marie på vingården. Se evt deres hjemmeside for inspiration til spm. vvvingård.dkDownload appen Talk pal og sæt til basic version = gratis.
Hent appen "Talkpal" på mobilen, hvis du ikke har gjort det endnu. Vælg "fransk" + basic version = gratis. Niveau: A1 = absolut begynder. A2 = kan lidt. B1 = kan lidt mere. Det gør ikke så meget, hvad niveau I sætter den til.Tilføj "fransk" til jeres
Læs i Edouard Louis "Changer : Méthode" p. 27-32. Læs 1 side af gangen. Slå derefter max 6 ord op pr. side. Skriv ordene ned i en glose-side i din elev-Onenote-del. Forstå et vigtigt element pr. side.
Genlæs først dine noter fra Quatre Amis : Les jeunes I. Sæt så en nedtælling på 4 minutter og se om du kan tale om serien så længe. Tjek udtale på svære ord + gør det igen i 4 min.
10 minutes : caractérisez les deux personnages principaux dans le film "Le Brio", Neïla Salah et Pierre Mazard.Elle est...elle a...elle fait.. Il est... il a... il fait...
Faites un petit résumé du voyage / ton programme du semaine 38. d'abord, j'ai ... puis, j'ai... finalement, j'ai .. C'était .. + réaction.Dette repeterer kort valg af aspekt = datid: punkter på en tidslinje = passé composé. Beskrivelse/gentagelse = i
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Læserbrev : Les jeunes au chômage
28-08-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Les contes II OPGIVES TIL EKSAMEN
OPGIVES TIL EKSAMEN
Et forløb om mere moderne eventyr end dem, vi arbejdede med i 2g.
Vi arbejdede bl.a. med uddrag af Saint-Exypéry: Le petit Prince, kapitlerne:
Hergé: Tintins eventyr i de to dobbeltalbums Tintin et la Licorne (1943) og Tintin et le trésor de Rackham le rouge (1945)
Koblet til temaet eventyr og med portræt af den frankofone forfatter Hergés liv og værk.
Via dokumentaren "Tintin et moi", studerede vi den berømte frankofone forfatter og hans værk, herunder hvad det er, der gør tegneserierne til noget helt unikt, inkl.hvordan man kan studere hele det 20 århundredes historie gennem Hergés albums.
Forløbet rummede qua tegneserie-genren et udvidet fokus på billedbeskrivelse, gambitter og personkarakteristik.
Efter tegneseriedelen af forløbet fortsatte vi vores fokus på eventyr-elementerne i de to læste albums ligesom vi perspektiverede og drog paralleller til perioden: 2. verdenskrig med fokus på både Belgien (Hergé) og Frankrig.
Formål: Indsigt i det 20. århundredes Frankrig + Belgien. Analyse af fransksprogede tekster, herunder argumentationstræning. Fokus på teksternes moraler og budskaber, også set i lyset af deres historiske kontekst.
Materiale:
Saint-Exypéry: Le Petit Prince (dédicace + kapitlerne 1-5, 7, 8, 10-15, 20 og 21 (særligt centreret om kring rosen, planeterne og ræven)
De to albums: Tintin et la Licorne (1943) + Tintin et le trésor de Rackham le rouge (1945)
Dokumentar: Tintin et moi, Anders Østergaard, 2003
Hjemmeside: www.tintin.fr (personkarakteristik, quizzer m.m.)
repetition af: Le petit chaperon Rouge (oplæsning, eventyrtræk + aspekt)
materiale fra systime om eventyrgenrens karakteristika (handout)
Supplerende materiale:
Debat-øvelse om de første, kontroversielle Tintin-albums: https://www.francetvinfo.fr/monde/europe/suede-tintin-au-congo-n-est-pas-le-bienvenu-dans-les-bibliotheques_150499.html
Artikel på dansk fra Berlingske: Den lille prins og hans rose
Arbejdsformer: elev-oplæg, par-arbejde, gruppearbejde, individuelle øvelser og klassegennemgang.
Grammatisk fokus:
kort repetition af passé simple
adjektivers placering og bøjning
futur proche vs futur simple
aspekt-repetition inkl. passé simple
præsens participium og perfektum participium
præpositioner
pronominaladverbierne "en" og "y"
generel repetition af den grundlæggende grammatik med øvelser her:
www.franskweekend.dk
+ franskportalen, pixigrammatik
Udtaleregler + øvelser + Risikostrategier til samtale
Questions thématiques :
qu'est-ce qui caractérise un conte traditionnel ?
qu'est-ce qui caractérise un conte moderne ?
Omfang: 8%
Indhold
Kernestof:
15-20 min. lektie: Genfind dine gamle noter til les contes = eventyr. Se 2g-sektionen: Les contes I. Her finder du bl.a. kompendium, hvor du finder en tekst med overskriften "définition du genre" - genlæs, så du kan svare på spørgsmålet: Qu'est-ce qu
Samme lektie som til i går
Læs den danske artikel "Den lille prins og hans rose" - den findes i Onenote, sektionen les contes II - siden hedder mf_lepetitprince kompendium. Artiklen er på sidste side i kompendiet, så scroll til slutningen for at finde den. Når du læser: Læg mæ
kun hvis man var fraværende i tirsdags: Læs i pixigrammatik kap. 6.1 + 8.13 om den "nye" datid: passé simple
Alle får læst kap. 1 + 2 i Le petit prince + lyt meget gerne samtidig. Materialet findes i links (både skrift + lyd) på siden i Onenote under sektionen "Les contes II".
Læs den lille prins kap. 7 + 8 - fokusér på beskrivelsen af blomsten på den lille Prins' planet. Man må GERNE læse med i dansk udgave også. Fokusér på nøgleord + nøglesætninger i den franske ved siden af.
DELJEEN OG MATHILDE HAR KAGE/MORGENMAD MED!!!!!!!!!!LOANN HOLDER OPLÆG!!!!!!!!!!!!!!
vi afspadserer mht. lektier
Instruks til arbejd-selv:
Hør videoen flere gange (den er fra delprøve 2, som I skal have retur) og lav to små forslag på dansk til hvordan man kan inddrage videoen i sin artikel om sabbatår. Man kan få autogenererede undertekster på - de er ret dårlige og ikke grammatisk kor
Bliv færdig med at formulere korte svar til spørgsmålene til den lille prins. Siden med spørgsmål ligger under sektionen "Les contes II". Test dig selv bagefter. Kan du tale i 2-5 minutter om bogen "Le petit prince" på fransk?
Brug 20 minutter på at læse videre der hvor du er nået i de to sidste kapitler, der starter s. 95 i linket til teksten.Den lille prins sidder på en mur og taler med en slange i starten af kapitel XXVI.
lisez les deux derniers chapitres du Petit Prince
Bøj verberne "faire", "avoir", "être" og "vouloir" (skulle) i præsens. Brug ordbogens bøjningsskema, men du skal kunne dem udenad. Vincent la grenouille kan også hjælpe dig, hvis du googler verbet + vincent la grenouille, så får du det sunget.
Finissez les 5 phrases pour parler du documentaire "Tintin et moi" :
15 minutes au minimum :Si tu as les 2 albums de Tintin, tu vas lire p. 1-10 dans "Le trésoir de Rackham le Rouge". Observez les personnages et regardez les images. Slå måske få ord op pr. side, men du skal ikke forstå alt. Si tu n'as pas les 2 albums
Enten: Færdiggør oversættelsen fra dansk til fransk
Ea: exposé en françaisLoann apporte le p'tit déj
Læs og forstå artiklen grundigt + præsentér den med 2 sætninger på fransk, hvor du bruger 2 udtryk fra Fri skr. fremstilling Un maillot extérieur inspiré de Tintin en hommage au dessinateur Hergé
Medbring le Trésor de Rackham le Rouge - vi læser slutningen sammen !!
Brug 15 min. på at træne øvelser/spil enten til franskportal, pixigrammatikENTEN kap. 4 - adjektivers bøjning+placeringELLER6.1 bundne, personlige stedord som OBJEKT og DATIVOBJEKT. ELLER pixi kap. 16 = kongruens. Vælg den grammatik, du er mindst "h
Brug 15-20 min. på at repetere pixigrammatik kap. 7: nægtelsers former + regler for placering. Vi bruger dem i kahoot + til billedbeskrivelse.
samme lektie som til i mandags.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
La guerre II - OPGIVES TIL EKSAMEN
Et frankofont forløb om krigen i Algeriet, herunder et fokus på det stadig komplicerede forhold mellem Frankrig og Algeriet.
Formål og indhold: forstå hovedindholdet når der tales fransk om kendte og almene emner, både fiktive og ikke fiktive tekster. Diskussionstræning samt argumentationstræning, bl.a. argumentation for hvilken filmtitel, hver elev foretrak og en begrundelse herfor: den franske titel: Loin des hommes. Camus titel: l'hôte eller den danske films titel: Flugten til frihed. (Inklusiv forklaring og diskussion af hver titels fortolkning af filmen)
Forståelse for frankofon og fransk historie og franske samfundsforhold i det 20. århundrede.
Vi har arbejdet med fokus på krigen i Algeriet og Frankrigs ansvar samt forholdet mellem kolonimagt og ex-koloni. Vi har sammenlignet og diskuteret hhv. den franske nationalsang og Algeriets nationalsang og diskuteret hvad de to udtrykker.
Vi har arbejdet med analyse og fortolkning af filmen "Loin des hommes" med særlig fokus på miljø, personkarakteristik, titel og budskab, herunder kritik af Frankrig, der svigter og handler i strid med menneskerettighederne (les droits de l'homme).
Materiale:
Mette Bering og Mimi Sørensen: Entrée basisbog, 2007, p. 127-131: Uddrag om Algeriet, inkl. Algeriets nationalsang, les pieds noirs et les harkis, le cahier de Leïla
Film: David Oelhoffen, 2015: Loin des hommes.
sang: Le kassaman (med franske undertekster) + La marseillaise.
Handouts til kommunikation, inkl. analyse-gloser, fri skr. fremstilling
Differentieret undervisning så nogle elever har arbejdet med oversættelsesopgaver og brugt uddrag af romanen "Kunsten at miste"/"l'Art de perdre"
Supplerende materiale:
Viden om Algeriet. Fokus på nedslag omkring koloniseringen i 1800-tallet + Krigen i Algeriet 1954-62 + kort om Algeriet i vor tid
https://lex.dk/Algeriet_-_historie
Question thématique :
Qu'est-ce qui caractérise la relation entre la France et l'Algérie, surtout pendant la guerre d'Algérie (1954-1962) mais aussi après ?
Omfang: 7%
Indhold
Kernestof:
15 min: Træn + repeter i pixigrammatik kap 6.2: Ubundne pronominer + 6.6: relative pronominer.
Instruks til arbejd-selv: Sektion: La Guerre II Onenote
-opsamling på hjemmearbejde + Algeriets nationalsang + Det politiske kaos i Frankrig: Regeringen er væltet
Den franske regering er væltet. Det er noget merde for Macron og Europa
Læs om den film, vi skal se, her:
A: Hvis du ikke har fået set filmen "Flugten til frihed", så se den på filmstriben inden modulet.B: hvis du HAR set filmen, så forklar kort på fransk hvilken titel du foretrækker og hvorfor. Brug evt. www.larousse.fr til at slå ordene "homme" og "hôt
Pixigrammatik - Pronominer
Vi færdiggør billedebeskrivelsesopgaverne til DP1 og arbejder primært på DP2
MEDBRING HØRETELEFONER
Kig i noterne under moduler + i samarbejdsområdet til la guerre II og øv dig i at tale om filmen "Loin des hommes" (Flugten til frihed) på fransk. Tjek din udtale i google translate og gentag efter google-stemmen. Højt og tydeligt.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Le polar II - OPGIVES TIL EKSAMEN
Le polar II - opgives til eksamen
Et forløb, der bygger ovenpå forløbet Le polar I. Vi repeterede kort krimitræk (le crime, le/la/les coupable(s), les victimes, l'enquête) + serien Lupin og dennes samfundskritik og talte om, hvordan krimier tit forholder sig til problemer i den virkelige verden. Fokus på det aktuelle emne terrorisme, helt præcist angrebet på Bataclan i 2015, som episoden fra Criminal France tematiserer.
Vi arbejdede med oplæg om skyld og straf og grænsen mellem uskyldig og skyldig.
Vi arbejdede også med Paris' motto "fluctuat ned mergitur" og dets betydning og dens brug og illustration af sammenholdet efter terrorangrebet i Paris 2015.
Endelig arbejdede vi med en teori om krimigenrens betydning og popularitet.
Materiale:
Criminal France, Episode 1: Emilie (2019)
Artikel:
https://www.paris.fr/pages/fluctuat-nec-mergitur-l-histoire-de-la-devise-de-paris-15814
Artikel om krimigenrens betydning og popularitet, med fokus på det 20. århundrede:
Luc Boltanski: Comment est né le roman policier. Source : Le monde télérama nr. 3243
Fokus på mundtlig kommunikation, resumétræning.
Grammatisk fokus: futur proche og futur simple.
Omfang: 6%
Indhold
Kernestof:
15 minutes : Relisez les notes du thème "le polar I". Il faut être capable d'expliquer ce qui caractérise le genre polar et parler un peu de la série "Lupin". Finissez les phrases : le genre polar est ... Les éléments importants sont ... Arsène Lupin
Faites une petite description du polar "Criminal France", netflix épisode 1 (minus la fin som vi ikke har set)
ARBEJD SELV:Træn til terminsprøve + skr. eksamen:Lav Delprøve 1 "Où vivre après le bac". Den ligger i Onenote, sektionen eksamenstræning, under Delprøve 1-siderne. Tip: Hav gode råd til DP1-siden fremme, så du læser de gode råd undervejs til hver opg
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Eksamenstræning og repetition
Et forløb der repeterer den grundlæggende grammatik og træner og vedligeholder ordforrådet til både de kendte og de almene emner.
Intensiv træning af delprøve 1 og 2, billedbeskrivelse, kommunikationsøvelser, lytteøvelser m.m.
En varieret og bred vifte af forskellige materialer og en udpræget differentieret undervisning.
Materialer:
La famille Bélier + materialerne til filmen fra Franskportalen + Delprøve 1 træning
hjemmesiden
1j1actu.com
Diverse sange, inkl. "Maman" af Louane (Eurovision 2025)
Frankofoni-tema i marts (le mois de la francophonie) med fokus på Canada.
Besøg fra Frankrig og kommunikationstræning med de franske elever
Uddrag af episode 1: Asterix og Obélix : Tvekampen, Netflix 2025
Youtube: Hugo Décrypte, forskellige episoder, bl.a. om Macron + La Russie
Youtube + 1j1actu: Léna Situations
Brætspil med online features: Escape room fransk grammatik (Min Læring)
Franskportal: Grammatikøvelser, sange, billedbeskrivelsesøvelser og tips til mdt. eksamen i fransk
10%
Indhold
Kernestof:
afleveringer retur. Lektie: Kig i din besvarelse af delprøve 1 où vivre après le bac, som I lavede i arbejd-selv modulet i uge 5. Sammenlign med løsningen i Onenote, sektion eksamenstræning, underside under Delprøve 1. Afkrydsning er inde i selve opg
3g fransk verbetræning .docx lav verbebøjningsøvelserne udleveret på papir og vedhæftet her. Lav opgaven MED ordbogens bøjningsskemaer og brug gerne facitlisten til at dobbelttjekke + evt. pixigrammatik kap. 8.Du skal træne sådan, at du forstår hvad
Fokus på mundtlig eksamen: Hvordan foregår mundtlig eksamen helt præcis, og hvordan bedømmes man?Vi skal se "Ved det grønne bord" ..på spansk ;) ;) men eksamensformen er nøjagtig den samme, så det gir jer et super fint indtryk af, hvad der skal ske.
15 minutes : Faites une description de l'image IMG_9569.heic Il est obligatoire de faire une phrase avec qui, que ou où (pronoms relatifs) Pratiquez la prononciation des mots difficiles !
20 min: 1) repeter pixigrammatik kap. 7 + spørgeordene i onenote, hvis det stod i din terminsprøve Delprøve 1.2) læs vedhæftede tekst A til delprøve 1. Vi laver dp1 i modulet og gennemgår den = Vigtig eksamenstræning. stx242-FRAb-A-20082024_tekst.p
Brug minimum 20 min. til at færdiggøre opgaverne (især billedbeskrivelsesopgaverne) i Delprøve 1 La musculation. Den ligger også i Onenote under eksamenstræning, DP1. Træn smart: brug og træn ord fra billedbeskrivelsesmodellen fra franskportal + de k
Choississez une vidéo dans le lien ci-dessous et présentez la vidéo avec un petit résumé en trois phrases (au début, ..puis... à la fin) : France - 1jour1actu.com
Terminsprøve retur. Genlæs opgaveformulering og materialet her: Titel Og træn at bøje "mettre" = at sætte/tage på i præsens til du kan verbet udenad
Vi starter sammen med vores franske elever i kantinen. Kom gerne i god tid og sæt jer i kantinen. Vi træner spørgsmål-svar. Det er super god eksamenstræning :) Lektie: Brug 10 minutter til at forberede korte svar til så mange af spørgsmålene som muli
15 minutes : Læs & forstå teksten i linket. Prøv at præsentere teksten med 3 sætninger herfra: https://www.franskportal.dk/eksamenstips/
Træn udtalen af alle sætnings-stykkerne her: https://www.franskportal.dk/eksamenstips/ - Få din browser til at læse dem højt på fransk (Microsoft Edge kan)
Instruks til arbejd selv 1. del af modulet: Teksten til Canada ligger i mit dueslag v. kontoret (AB). Send 1 fra holdet ned at hente den. Vous travaillez à 2 : Une qui présente p. 12 + une qui présente p. 13. (brug elevtips til mdt eksamen + fri skr.
1) hent Microsoft Edge. Åbn Tekst A til Klima-tog/fly afleveringen og 2) læs & forstå den grundigt. Brug oplæsningsfunktionen i Edge, lyt og gentag. Vælg en stemme + hastighed, du kan lide + husk at vælge fransk/Frankrig. Men du må sføli gerne lige
15 min. lektie: Vær færdig med DP1 Klima tog/fly, især billedopgaverne - og sørg for at du har øvet udtale af dine korte, simple sætninger til billedbeskrivelserne, fx i google translate eller ved hjælp af Microsoft Edge - oplæsning.
Pas de devoirs. Nous allons finir le dp1 climat + chanter + pratiquer. Vi starter med opg. 6: https://egnetup.dk/opgaver/ab/fra01122022/assets/stx223_FRAb_A_01122022_18193_PRINT-7442.pdf
15 min: I sektionen "Rep + eksamenstræning" finder du siden "Syng" og øver så mange verber på siden, som du kan nå. Involver gerne din familie/kæledyr eller din guitar/ukulele/blokfløjte etc. i syngeprocessen
Lav introduktionsopgave B i vedhæftede fil. Nødvendig grammatik til opgaven: pixi 4, 6, 8 og 10. La famille Belier.pdf
15 min travail de mémorisation et de répétition : pratiquez la grammaire pixi, les chapitres : 1, 4, 6.3, 6.1, 6. 4, 6.6, 7 et 10 selon vos problèmes /besoin = behov. Attention ! split screen -visualisez les règles de grammaire sur une page et l'exe
1) træn at kunne forstå verberne + bøje udenad i présent : travailler, jouer, aimer, durer (1. bøjning = samme endelser: e-es-e-ons-ez-ent) + faire, être og apprendre 2) Læs &forstå tekst A grundigt - der er gloser nederstDelproeve-1-3.G-Louane.pd
On fait le Delprøve 1 - Louane - inclus en pièce-jointe
Hvis du har tid, så brug 1 time til at forberede følgende:
Genlæs siden "Delprøve 2 genrer" i Onenote og vær sikker på, at du har styr på de formuleringer, der gør hver genre genkendelig på fransk. Tjek gamle afleveringer for feedback på genren, så du er sikker på, du har en skabelon til hver genre. Dette ka
Hvis det virker, så træn lytte-forståelse her: Tal - Le Sens De La Vie | Music Video, Song Lyrics and Karaoke
Sæt dig grundigt ind i studieplanen for 1g, 2g og 3g, særligt de emner, der opgives til eksamen. medbring spørgsmål, ønsker til gennemgang eller andet.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Tilladte hjælpemidler til eksamen
SKRIFTLIG EKSAMEN
DELPRØVE 1 HELT UDEN HJÆLPEMIDLER!!!
DELPRØVE 2:
Online adgang:
anvendt fr/fr ordbog: www.larousse.fr
www.ordbogen.com
da/fr fr/da ordbog
i-bog: Bonjour Lyon - adgang via
Systime.dk
www.franskportal.dk
(via login)
Ikke-online:
Brug desktop versionen af Onenote classnotes 3g-fransk notesbogen – og IKKE samarbejdsfunktionen.
Le Conjugueur (verbebøjningsprogram - må og kan downloades (téléchargé) Alternativ: brug ordbogens bøjningsskema.
Grammatikbøger + udleverede kompendier + notater i øvrigt + gamle stile.
Husk høretelefoner til delprøve 1 + 2!
UVMS HJÆLPEMIDDELOVERSIGT I FRANSK:
Skr. fransk STX A tilladte hjælpemidler:
Høretelefoner skal medbringes.
Prøven er todelt. I del 2 må føl-
gende benyttes:
Programmer og funktioner i pro-
grammer:
- som ikke kan ændre
elevens tekst-input i
væsentlig grad, fx tekst-
behandlingsprogram-
met i Word, fordi ele-
ven selv skal kunne an-
vende viden om syn-
taks, morfologi, ordfor-
råd m.m.
- som kan læse tekst op
- som giver mulighed for
opslag, fx ordbøger,
grammatikker og digi-
tale bøger
Stavekontrol i Word
Online-ordbøger, der fremgår
af undervisningsbeskrivelsen
Digitale læremidler, der ikke
kan downloades, som fx Min-
Læring
IKKE-tilladte hjælpemidler:
Programmer og funktioner i program-
mer:
- som kan oversætte hele ud-
tryk, verbalformer, ordkæ-
der og længere sammen-
hængende tekstmængder
eller sætninger fra et sprog
til et andet
- som indeholder eller giver
adgang til tekstdatabaser,
hvor eleven kan finde store
dele af eller hele tekster
som originaltekst og/eller i
oversættelse til et moderne
fremmedsprog
- som giver sætnings- og for-
muleringsforslag
- som kan omsætte elevens
tale til tekst
- som genererer ny original
tekst
I prøvens del 1 må ingen hjælpemidler
benyttes
Oversættelsesfunktioner i onlineord-
bøger
Dikterings-og stemmeskrivnings-
værktøjer
Følgende hjælpemidler må desuden
hverken anvendes i online eller off-
line tilstand: AppWriter, Grammarly,
Word Editor, Chrome LiveTekstning,
Microsoft 365 Copilot
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52655310734", "T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52655310734", "H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52655310734" }