Holdet 2022 IT/s+v - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Italiensk A
Lærer(e) Gitte K.P. Leonessi
Hold 2022 IT/s+v (1g IT-gr, 1g IT-s/v, 2g IT-s/v, 3g IT-s/v)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduzione alla lingua italiana e all'Italia
Titel 2 L'Italia dal nord al sud: geografia e cultura
Titel 3 Il mondo dei giovani - Roma nel segno del giallo
Titel 4 Il mondo dei giovani e la famiglia italiana
Titel 5 Nel segno del giallo - Firenze e Roma
Titel 6 Roma - turismo, storia e letteratura
Titel 7 Il bambino scopre il mondo
Titel 8 La criminalità organizzata - Cosa nostra/Camorra
Titel 9 La famiglia e la criminalità ideologica

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduzione alla lingua italiana e all'Italia

Introduktion til italiensk sprog, kultur, geografi, samfundsforhold og historie via fokus på personlig præsentation, turistitaliensk og sange med forskelligt grammatisk og tematisk fokus som led i introduktion og øvelse af grammatiske grundemner og forståelse af mundtligt og skriftligt sprog. Der arbejdes med forskellige aktiviteter, hvori der integreres en progression baseret på en sproglig og kulturel platform til anvendelse af sproget i autentiske situationer og sammenhænge.

Hjælpemidler på nettet til det daglige arbejde med sproget:
- ordbogen.com
- Collins Dictionary (kun ordbog til ordforbindelser og til de tilfælde, hvor ordbogen.com svigter)
- verbix.com (eller andre verbebøjere)
- Minlæring

Materialer (kernestof):
- La vita: materialeudgangspunkt for grammatik og eventuelle parøvelser og fælles øvelser med fokus på udtale og tekstforståelse
- Minlæring: interaktive øvelser
- begynderbøgerne: "Canta che ti passa" og "Nuovo canta che ti passa", bl.a. Per te af Jovanotti, Ci vuole un fiore af Sergio Endrigo, Otto e mezzo af Irene Grandi, Penso a te af Lucio Battisti
- Film: Notte prima degli esami' af Fausto Brizzi fra 2006 (foregår i 1989)
- "Jeg klarer mig på italiensk" af Alba Granizio, 2015
- "Vivere l'Italia", Guerini studio, 2010

Supplerende materiale:
- http://parliamoitaliano.altervista.org/: interaktive øvelser
- http://www.zanichellibenvenuti.it/noi/esercizi.html) - begynderitaliensk med interaktive øvelser
- nyhedsartikler og klip
- didaktiske videoer fra youtube
- sange med fokus på både kultur og sprog: il Pulcino Pio, Bella ciao (storia e significato attuale), Tanto tanto tanto (Jovanotti), Testa, spalla, gambe, piè (il corpo umano), canzoni di Natale e per la Befana, Venezia (Guccini), Volare (Modugno), DJ Matrix: la tipica ragazza italiana, Ci vuole un fiore
- Duolingo
- lyrik: "Se questo è un uomo" (Primo Levi)

Faglige mål, der er fokus på:
– anvende det erhvervede kendskab til italiensk sprog og kultur og samfundsforhold i samtale på basis-italiensk og i arbejdet med de studerede emner
– anvende den erhvervede viden om italienske kultur- og samfundsforhold og kunne perspektivere til andre kultur- og samfundsforhold
– benytte viden om, hvordan man lærer fremmedsprog, i arbejdet med italiensk
– demonstrere viden om fagets metoder.

Evaluering:
- mundtlig og løbende
- quizlet/kahoot
- prøver på klassen (skriftlige)

Arbejdsformer:
- klasseundervisning og -dialog
- gruppe- og pararbejde
- projektarbejde med fremlæggelser
- kahoot
- quizlet
- virtuel udveksling med gymnasieklasse fra Merano (personlig præsentation og præsentation af Esbjerg)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Delaflevering I til presentazione personale 18-09-2022
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 L'Italia dal nord al sud: geografia e cultura

Forløbet baseres på introduktionsforløbet, hvorfra der fortsættes med et hurtigt gennemløb af Italiens geografi med kulturelle nedslag fra nord til syd.

Kernestof:
- Vivere l'Italia

Supplerende stof:
- elevvalgte sange
- sange med sprogligt og kulturelt fokus og som udgangspunkt for billedanalyse, fx Bella Ciao i forskellige udgaver, Tanto tanto tanto (Jovanotti), Testa gambe spalle piè (i vocaboli per il corpo umano), Nel blu dipinto di blu - Volare (Modugno)
- artikler
- videoklip
- faglitterært sprog i forhold til præsentation af historiske begivenheder, monumenter og personligheder

Hjælpemidler på nettet til det daglige arbejde med sproget:
- ordbogen.com
- Collins Dictionary (kun ordbog til ordforbindelser og til de tilfælde, hvor ordbogen.com svigter)
- verbix.com (eller andre verbebøjere)
- Minlæring

Arbejdsformer og evaluering:
- kahoot
- quizlet
- blooket
- CL
- klasseundervisning
- speeddating
- gruppe- og pararbejde
- præsentation af italiensk i åbent hus-arrangement
- samarbejde med folkeskoleklasse i 2 moduler
- minipræsentationer af Il Festival di San Remo og sangere/sange
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Il mondo dei giovani - Roma nel segno del giallo

Overordnet tema: Il mondo dei giovani e la città di Roma nel segno del giallo e del turismo

I forlængelse af forløbet med geografiske og kulturelle omdrejningspunkter arbejdes der her videre med byen Rom som turistby og ramme for en kærligheds- og krimifortælling med fokus på interkulturelle aspekter og forskelle og ligheder mellem dagligliv og livet som turist, kulinariske traditioner, seværdigheder og deres historie med introduktion til fagsprog (turisme) og krimigenren.

Basismaterialet "Amore e cappuccino" skyder dermed krimigenren i gang i en blanding af romanzo rosa og faglitterære tekster om Roms seværdigheder, og i denne ramme bruges som sammenligningsmateriale komedien "Notte prima degli esami".

Der åbnes via novellen og filmen også for dialog om Roms historie, turistliv vs. dagligliv (Notte prima degli esami), madvaner og -traditioner, kulturelle normer og referencer, og for brug af emnespecifikke gloser (krimitema).

I filmen "Notte prima degli esami" er der desuden særligt fokus på skolesystem og forhold mellem elever og lærere, forældrerelationer og unges venskabs- og kærlighedsrelationer.


Kernestof:
- Amore e cappuccino
- Notte prima degli esami


Genrer: novelle, krimigenre, artikler, faglitteratur (turistsektor), lyrik (musik)


Der arbejdes desuden med elevvalgte sange som udgangspunkt for henholdsvis kulturelt og grammatisk kontekstafhængigt fokus - temaer ses nedenfor

Supplerende materialer og temaer:
- musica di Måneskin (la trasgressione giovanile)
- l'abbigliamento, lo shopping
- la cucina italiana - le bibite (Spritz)
- il corpo umano
- l'amore complicato (varie canzoni)
- criminalità organizzata

Sprog:
- Minlæring
- Italienske grammatikbilleder + Rettenøglen
- interaktive øvelser
- kahoot som led i gloselæring og morfologisk træning
- videolektioner (youtube)
- Blooket



Evaluering:
- mundtlig og løbende
- kahoot
- Minlæring
- Quizlet-test

Faglige mål:
– forstå hovedindholdet, når der tales italiensk om kendte emner formidlet gennem musik, film og tv
– deltage i samtale og diskussion om emnet og i almindelige small-talk-sammenhænge
– mundtligt indgå i dialog om italiensk ungdomskultur og familiestrukturer på et klart italiensk
- udvikling af interkulturel bevidsthed
- udvikling af sproglig lydhørhed og bevidsthed omkring sociolekter inden for det italiensk sprog
- kunne et vist antal højfrekvente gloser, heriblandt verber i presente og passato prossimo
- kunne arbejde systematisk med kongruens (artikler, substantiver, adjektiver, verber)

Hjælpemidler på nettet til det daglige arbejde med sproget:
- ordbogen.com
- Collins Dictionary (kun ordbog til ordforbindelser og til de tilfælde, hvor ordbogen.com svigter)
- verbix.com (eller andre verbebøjere)
- Minlæring

Andre arbejdsformer:
- vært for Euroschoolsports-elever fra Italien med præsentationer etc.
- virtuel udveksling med gymnasieklasse fra Merano (personlig præsentation og præsentation af Esbjerg)
- fagekskursion til Torino med udarbejdelse af turistkatalog for unge
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Il mondo dei giovani e la famiglia italiana

Il mondo dei giovani e la famiglia italiana

Der fortsættes med at arbejde med "Amore e cappuccino" med Rom som geografisk og kulturelt omdrejningspunkt, indtil der tages fat på romanerne og filmene "Tre metri sopra il cielo" og "Ho voglia di te". Via forskellige tilgangsvinkler og supplerende materialer af auditiv og visuel art og via studie af forskellige genrer arbejdes der med kulturelle og alment menneskelige forhold, der kendetegner den udvikling, den moderne italienske familie, de unge italienere og det italienske samfund har gennemgået i det 20. og 21. århundrede. Undervejs i forløbet vil der blive draget paralleller til tilsvarende danske og europæiske forhold. Forløbet bygger på filmatiseringen af romanen "Tre metri sopra il cielo", som der læses uddrag af med fokus på det indholdsmæssige og det sproglige. Herudover arbejdes der med et romanuddrag fra efterfølgeren "Ho voglia di te", og med en scene fra filmen både mundtligt og skriftligt. Indholdsmæssigt er der fokus både på generelle familiestrukturer og -problematikker og specifikt på de unges vilkår, opvækst og problematikker.

Kulturpersonligheder, begivenheder o.a., der relateres til udover forfattere til kernemateriale:
Tiziano Ferro
Francesco Gabbani
Niccolò Ammaniti
Il Ponte Milvio
Trilussa
Dante Alighieri (La Divina Commedia - L'Inferno)

Kernestof:
- "Amore e cappuccino"
- Federico Moccia: "Tre metri sopra il cielo" (roman og film, med fokus på familiestrukturer og ungdomsproblematikker)
- "Ho voglia di te": roman af Federico Moccia og film (få uddrag og enkelt scene + øvelser)

Supplerende materiale:
- Sange med forskelligt grammatisk fokus, bl.a. sommerens tormentoni og unità 9 af "Italiano con le canzoni"
- "Aranciata", Madame) - rapporto padre-figlia
- "Novembre, Giusy Ferreri - il passato prossimo e la nostalgia!

Kulturelle temaer og sprogfokus:
- livelli sociali e le differenze sociali
- rapporti familiari
- microcriminalità
- amicizia e tradimento
- le trasgressioni giovanili
- parlare del tempo (atmosferico) - descrizioni
- Ferragosto
- tema attuale: femminicidio - statistiche europee

Sprog:
Italienske grammatikbilleder
Rettenøglen
Minlæring
Billedbeskrivelser
Særligt grammatisk fokus:
- verber i presente, passato prossimo
- refleksive verber
- verber med ci/ne, fx andarsene, pensarci
- espressioni con avere (fame, sete etc.)
- preposizioni
- hjælpeverber
- pronominaladverbier ci/ne
- kongruens

Genrer:
- skønlitteratur
- film (drama)
- sange (lyrik)
- faglitteratur (litteraturhistorie og wikipedia)
- romanzo rosa e romanzo giallo

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og –dialog
- Gruppe- og pararbejde
- CL-øvelser
- Projektarbejde med fremlæggelser

Faglige mål i fokus:
– forstå hovedindholdet, når der tales italiensk om kendte såvel som almene emner formidlet gennem forskellige medier
– deltage i samtale og diskussion på italiensk om kendte såvel som almene emner
– læse og forstå ubearbejdet italiensk skønlitteratur og sagprosa
– mundtligt præsentere og redegøre for en kendt problemstilling på italiensk
– udtrykke sig skriftligt på et enkelt og sammenhængende italiensk om en given problemstilling samt kunne oversætte en enkel tekst fra dansk til italiensk
– analysere og fortolke tekster af såvel litterære som ikke-litterære genrer og sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, historiske, samfundsmæssige og litterære sammenhænge
– anvende det erhvervede kendskab til italiensk kultur, litteratur, historie og samfundsforhold i samtale på italiensk og i arbejdet med de studerede emner
– anvende den erhvervede viden om italienske kultur- og samfundsforhold og kunne perspektivere til andre kultur- og samfundsforhold

Evaluering:
- mundtlig og løbende
- kahoots
- quizlet live
- Blooket
- delprøve 1 test på klassen

Hjælpemidler på nettet til det daglige arbejde med sproget:
- ordbogen.com
- Collins Dictionary (kun ordbog til ordforbindelser og til de tilfælde, hvor ordbogen.com svigter)
- verbix.com (eller andre verbebøjere)
- Minlæring


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Amore e cappuccino 31-08-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Nel segno del giallo - Firenze e Roma

Nel segno del giallo: Firenze

I forlængelse af fokus på byen Rom, i form af både kriminovelle (Amore e cappuccino), romanen Tre metri sopra il cielo, filmen Notte prima degli esami og forskellige artikler etc. arbejdes der nu specifikt med krimigenren med særligt fokus på Firenze og Italien generelt - igen også fra en geografisk vinkel og med fokus på regionerne og regionale forskelle.
Forløbet vil fungere som transition til emnet 'La criminalità organizzata' i 3. g. Der arbejdes med genrebestemmelse inden for krimigenren og sammenligninger af genrens udtryksformer i Italien og resten af Europa, og hvorledes medierne beskæftiger sig med la cronaca nera. Herudover arbejdes der inden for prosagenren også med andre genrer i forløbet: faglitteratur (turistinformationer, kulturinformationer, biografier), reklamer og lyrik (sangtekster).

Kernestof:
- Indagine a Firenze, di Gerini Andrea, livello 1 (A2), (litterær prosa, fagprosa: turistinformationer, madkultur, filmanmeldelse (Camera con vista), biografier: Dante Alighieri, Giovanni Boccaccio, Leonardo da Vinci, Michelangelo Buonarroti)
- repetition af uddrag fra "Ho voglia di te" med scene fra Rom
- "Angeli e demoni", filmatisering af Dan Browns roman (optakt til Rom-ekskursion + udgangspunkt for dialog og billedbeskrivelse)

Supplerende materialer:
- Avisartikler med cronaca nera
- Sange, bl.a. Modà, Ivan Graziani, Angelina Mango ("La noia"), Mahmoud ("Tuta gold")
- analyse og øvelser med sangen "Casa mia" af Ghali (stop al genocidio!)
- oplæg fra studieretning om il romanzo poliziesco come genere letterario rappresentato dal Commissario Montalbano in confronto con Arthur Conan Doyle
- il Decalogo di Knox (genretræk for krimi)

Kulturelle referencer:
- seriemorderjagten på "Il mostro di Firenze" (med reference til scene i "Notte prima degli esami"
- Thomas Harris' "Hannibal"
- l'arte e l'impegno civile (Ghali)

Hjælpemidler på nettet til det daglige arbejde med sproget:
- ordbogen.com
- Collins Dictionary (kun ordbog til ordforbindelser og til de tilfælde, hvor ordbogen.com svigter)
- verbix.com (eller andre verbebøjere)
- Minlæring

Evaluering, aktiviteter og arbejdsformer:
- åbent hus-deltagelse med italienske spil
- modtagelse af Da Vinci-klasse i to moduler med stationsøvelser (sang, spil, geografi, farver)
- planlægning af fagekskursion
- il Festival di San Remo: sange og præsentationsøvelser
- deltagelse med italienske udvekslingselever fra Milano i projekt om FN's Verdensmål (kystsikring)
- præsentationer (elevoplæg) af fiorentini famosi
- fagekskursion til Rom
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Roma - turismo, storia e letteratura

Roma - come città turistica, storica e come oggetto di prodotti culturali nazionali ed internazionali

Fagekskursion til Rom med optakt:
- dal Ponte Vecchio al Ponte Milvio: 2 overgangsmoduler fra Indagine a Firenze og Ponte Vecchio til Rom-forløb, hvor der arbejdes videre med uddrag fra Federico Moccias "Ho voglia di te" og Ponte Milvio-scenen og de kulturelle referencer i romanuddraget

Kerneforløb: Roma come oggetto di prodotti culturali nazionali ed internazionali:
- Dan Brown: Angeli e demoni
- Roma nella letteratura: Moccia, Pasolini, Morante, Dumas
- Roma nel cinema: mulige eksempler med små nedslag: "La dolce vita" di Fellini, "Mamma Roma" di Pasolini, "Roma città aperta" di Rosellini, "La grande bellezza" di Sorrentino, "Suburra", "Romanzo criminale"
- Roma in altri contesti culturali: Assassin's Creed: Brotherhood, la musica (Venditti, etc.)

På fagekskursionen arbejdes der med dagbog som skriftlig genre og med "på fodsporet af..." i det fysisk-geografiske rum med udgangspunkt i selvvalgte kulturprodukter.

Hjælpemidler på nettet til det daglige arbejde med sproget:
- ordbogen.com
- Collins Dictionary (kun ordbog til ordforbindelser og til de tilfælde, hvor ordbogen.com svigter)
- verbix.com (eller andre verbebøjere)
- Minlæring

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Il bambino scopre il mondo

Il bambino scopre il mondo

Inden hovedtemaet påbegyndes samles der op på skriftlighed og skriftlige genrer og genremarkører, og der trænes mundtlighed på basis heraf med udgangspunkt i:
- i giochi olimpici a Parigi
- Roma (fagekskursion og tilknyttede værker og emner)
- i tormentoni dell'estate 2024
- l'anno sabbatico (tema + gammel eksamensopgave)

Temaet Il bambino scopre il mondo indledes med arbejde med uddrag fra romanen "Io non ho paura" af Niccolò Ammaniti og filmen af samme navn af Gabriele Salvatores. Film og roman uddybes via uddrag og læsning af oversættelse af roman, og ved arbejde med Quaderni del cinema. Det næste værk under temaet foregår i perioden fra implementering af racelovene (le leggi razziali) 1938-39 frem til afslutningen af 2. verdenskrig: "La vita è bella" af og med Roberto Benigni. "La vita è bella" bearbejdes via film og øvelser med forskellige genrer i Quaderni del cinema.
Temaet kan føre tråde til "I cento passi", "Gomorra" og "Mio fratello è figlio unico"

Materialer:
Niccolò Ammaniti: Io non ho paura, Einaudi, udgave fra 2011
Gabriele Salvatores: Io non ho paura, film, 2004
Roberto Benigni: La vita è bella, 1997 + manuskript

Supplerende materialer:
Quaderni del cinema: Io non ho paura, Michele Daloiso, Guerra edizioni, 2006
Quaderni del cinema: La vita è bella, Paola Begotti e Graziano Serragiotto, Guerra edizioni, 2003
Diverse artikler, sange og netmateriale i forhold til aktuelle samfundsforhold i Italien

Evaluering: mundtlig og løbende, kahoot, quizlet, test

Fokuspunkter "Io non ho paura":
Contenuti:
- descrivere luoghi, periodi, ambienti, persone, eventi principali
- parlare di rapporti tra i personaggi delle opere
- riflettere su temi come
1. l'amicizia e il tradimento
2. i rapporti fra genitori e figli
3. il tradimento
4. la ricchezza e la povertà
5. le differenze sociali e culturali tra Nord e Sud
6. la fantasia come mezzo di sopravvivenza mentale
7. la transizione dal mondo dei bambini al mondo degli adulti
8. il sacrificio per amore

Lingua:
- usare il presente e il passato prossimo senza dizionario/computer
- creare frasi compiute senza dizionario/computer
- capire frasi semplici e rispondere
- conoscere i vocaboli di base del tema (quizlet)

Fokuspunkter "La vita è bella":
Contenuti:
- descrivere luoghi, periodi, ambienti, persone, eventi principali
- parlare di rapporti tra i personaggi delle opere
- parlare di un periodo storico
- riflettere su temi come
1. l'amicizia e il tradimento dell'amicizia (il dottor Lessing)
2. i rapporti fra genitori e figli, in particolare tra padre e figlio
3. la ricchezza e la povertà
4. l'uso del genere della fiaba
5. l'ideologia fascista/nazista e il razzismo
6. la fantasia come mezzo di sopravvivenza mentale
7. la transizione dal mondo dei bambini al mondo degli adulti
8. il sacrificio per amore


Platforme, vi arbejder på og med, i og uden for lektionerne: RadioItalia, Duolingo, youtube (canzoni, video di corsi di lingua, trailers etc.), Lectio, kahoot, quizlet, facebook-gruppe, Blooket, Minlæring, ordbogen.com, Verbix, Collins Dictionary til ordforbindelser.

Internetadgang til delprøve 2 og til mundtlig eksamen:
- ordbogen.com
- Verbix
- Lectio
- Minlæring
- Collins Dictionary







    
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 La criminalità organizzata - Cosa nostra/Camorra

Der arbejdes i dette forløb med Cosa Nostra med udgangspunkt i filmen "I cento passi". Filmen åbner for arbejde med forskellige tilgange til bekæmpelse af mafiaen og med kulturelle referencer: "Nel blu dipinto di blu" af Domenico Modugno, "L'Infinito" af Giacomo Leopardi, "Supplica a mia madre" af Pasolini, drabet på Aldo Moro, ungdomsbevægelsen, PCI, hvor sidstnævnte åbner for "Mio fratello è figlio unico" og det afsluttende terrorismeforløb.

Med udgangspunkt i Leopardi og Pasolini arbejdes der med selvvalgte digte fra efterkrigstiden frem til 1980'erne (Italiensk lyrikantologi)

Dernæst flytter vi fra Sicilien til Napoli til la camorra: På baggrund heraf og af den første del af mafiaforløbet med fokus på Cosa Nostra, arbejdes der i dette repetitionsforløb med den napoletanske mafia, la Camorra, med udgangspunkt i reportageromanen Gomorra af Roberto Saviano og filmen af samme navn baseret herpå af Matteo Garrone. Forløbet suppleres igen med antimafia-sange og kulturelle referencer, og sammenligning mellem Scampia-ghettoen og den lokale "ghetto".

Mundtlig og skriftlig eksamenstræning.


Genrer: skønlitteratur, faglitteratur, journalistik, lyrik

Sprogligt fokus: oversættelse med fokus på omskrivninger, verbaltider og kongruens


Materialer:
- Marco Tullio Giordana: I cento passi, film
- Italiensk lyrikantologi af Jan Hupfeldt (elevvalgte digte)
- Gomorra af Roberto Saviano (uddrag), artikler
- Film: Gomorra af Matteo Garrone, baseret på 5 kapitler fra romanen

Supplerende materiler
- Quaderni del cinema: I cento passi, indeholdende genretekster (poesi, avisartikler, sagprosa, anmeldelser, interviews, filmmanuskript) og grammatiske øvelser til filmen
- Giacomo Leopardi: "L'infinito"
- Pier Paolo Pasolini: "Supplica a mia madre"
- Domenico Modugno: "Nel blu dipinto di blu"
- Klip fra "Mery per sempre"
- Fabrizio Moro: "Pensa"
- Modena City Ramblers: "I cento passi"

Netværktøjer: Minlæring, Verbix, Collins Dictionary, ordbogen.com

Evaluering: mundtlig og løbende, quizlet og kahoot, skriftlige tests
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 La famiglia e la criminalità ideologica

La famiglia e la criminalità ideologica: il terrorismo

Som opsamlingsemne arbejdes der med "Mio fratello è figlio unico", der gennemløber Italiens historie fra 1960'erne til og med 1970'erne: gli anni di piombo, og dermed en periode af Italiens historie præget af politisk uro og stærke kontraster mellem neo-fascister og kommunister.  Periodens kompleksitet afspejles hos de to brødre og de komplicerede familierelationer og familiens sociale status på laveste trin. Disse ideologiske spændinger bliver særligt tydelige i det sidste værk: Buongiorno, notte. Temaerne
-broderskab og rivalisering
- politisk ideologi og identitet
- familiedynamik og social klasse
- Italiens politiske historie (postfascisme vs. kommunisme)
- kærlighed og personligt ansvar
- kontrast og kamp mellem splittende ideologier og menneskelige relationers styrke
kan også perspektiveres til de øvrige temaer fra det samlede undervisningsmateriale.

Kernestof:
- "Mio fratello è figlio unico", Daniele Lucchetti, 2007
- "Buongiorno, notte", Marco Bellocchio, 2003
- kompendie med uddrag fra Henrik Breyen: Det italienske jordskælv, 1987

Supplerende materiale:
- sange

Sprogligt fokus:
- overførsel fra viden opnået via dansk til simpelt, letforståeligt italiensk
- dialog

Genrer:
- film (drama)
- sange (lyrik)
- faglitteratur

Arbejdsformer:
- Klasseundervisning og –dialog
- Gruppe- og pararbejde
- blooket
- kahoot

Faglige mål i fokus:
– forstå hovedindholdet, når der tales italiensk om kendte såvel som almene emner formidlet gennem forskellige medier
– deltage i samtale og diskussion på italiensk om kendte såvel som almene emner
– læse og forstå ubearbejdet italiensk skønlitteratur og sagprosa
– mundtligt præsentere og redegøre for en kendt problemstilling på italiensk
– udtrykke sig skriftligt på et enkelt og sammenhængende italiensk om en given problemstilling samt kunne oversætte en enkel tekst fra dansk til italiensk
– analysere og fortolke tekster af såvel litterære som ikke-litterære genrer og sætte den enkelte tekst ind i kulturelle, historiske, samfundsmæssige og litterære sammenhænge
– anvende det erhvervede kendskab til italiensk kultur, litteratur, historie og samfundsforhold i samtale på italiensk og i arbejdet med de studerede emner
– anvende den erhvervede viden om italienske kultur- og samfundsforhold og kunne perspektivere til andre kultur- og samfundsforhold

Evaluering:
- mundtlig og løbende
- kahoots
- quizlet live
- Blooket
- delprøve 1 test på klassen

Hjælpemidler på nettet til det daglige arbejde med sproget:
- ordbogen.com
- Collins Dictionary (kun ordbog til ordforbindelser og til de tilfælde, hvor ordbogen.com svigter)
- verbix.com (eller andre verbebøjere)
- Minlæring
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer