Holdet 2022 MU/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Musik A
Lærer(e) Peter Bøgsted Knudsen
Hold 2022 MU/a (1a MU, 2a MU, 3a MU)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Musik i og ud af huset
Titel 2 Praktisk musik
Titel 3 Grundlæggende musikteori
Titel 4 Musikteori 1 og 2
Titel 5 Sammenspil i 2.g
Titel 6 Pop/Rock Analyse
Titel 7 Populærmusikalske genrer - eksamensemne 1
Titel 8 Internetsider anvendt i undervisningen
Titel 9 Filmmusik - eksamensemne 2

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Musik i og ud af huset

Eleverne på holdet stifter bekendt skab med musik på forskellige måder på skolen og ude i byen
Foredrag om musikken i New Orleans v/ Esben Just og Esben Duus
Besøg af kulturskolen - 'Sejlet og Spejlet' - workshop
Besøg på MGK på kulturskolen til koncert med Dolly Partons musik
Besøg fra konservatoriet til sammenspils instruktion "Ordinary Things"
SYNG! det hvert andet årlige tilbagevendende korprojekt - i 2024 afholdt på EG med deltagelse af 179 musikelever fra regionen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Praktisk musik

Fællessang, kor, SDS, sammenspil

Titler:
"Kings garden"
"Fields of Gold"
"Nobodys Man"
"Indian Red"

Sammenspilsforløb
I 2 grupper: "Harvest Moon" (Neil Young)

I 3 grupper: C.V. Jørgensen numrene "Amor og den sidste pil", "Sæsonen er slut", "Bellevue"

I en samlet gruppe mhp. optræden til forårskoncerten: "Bare det var mig" (Østkyst Hustlers)

John Hiatt ballader

Frit valg og frie grupper

"Regndans" i 3 forskellige genrer

Forårskoncerten 2024 - frit valg + frie grupper

Irsk Folkemusik (ifm. studieturen til Irland i uge 38 2024)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Musikteori 1 og 2

Der arbejds med de skriftlige discipliner indenfor M1 og M2 opgaverne
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 - M1: Akkordlæs. + funk.harm.analyse 03-09-2023
Aflevering 10 - M1 fuldt sæt 03-05-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sammenspil i 2.g

elever spiller sammen i grupper med forskellige konstellationer og forskellige 'benspænd'

Forløb #1: John Hiatt ballader
- Icy Blue Heart
- Have A little Faith in Me
- Feels Like Rain

Forløb #2: frit materiale i frie grupper
- Psycho Killer - The The
- Redbone - ??
- Josephine - Teitur
- What you won't do for love - Bobby Caldwell

Forløb #3 - Julesange med tydelige genretræk
- Kidnap the sandy claws - Korn
- endelig Jul - Gasolin'
- Love to keep me warm - Laufey
- White Christmas -diverse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Pop/Rock Analyse

Der arbejdes med de musikalske parametre ift. analyse af pop/rockmusik ud fra primært "Rockmusik i tid og rum"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Populærmusikalske genrer - eksamensemne 1

Holdet arbejde musikeksternt og musikinternt med forskellige populærmusikalske genrer efter egne valg.
Der analyseres forskellige numre via de musikalske parametre gennem nodeanalyse og auditiv analyse.
Genrerne og musikken defineres ud fra opstillede karakteristika og der kigges på de tilgrundlæggende kulturer bag musikken.

Populærmusikalske genrer
• Definition af genrer
Hvordan beskrives genrer i artiklen fra BBC?
Hvad kan genrer bruges til ifølge artiklen?
Hvilke ulemper er der ved genrer ifølge artiklen?
• Analyserede genrer
o Dansk Dancehall
”Faxe Kondi” (Klumben og Raske Penge, 2012)
• perspektiveringsmusik: ”Cigar” (Bikstok, 2005)
o Folk
Musikeksempler
• ”Æ Hollænder” (Sand På Gulvet) – Spillemandsmusik
• ”Blowin’ in the Wind” (Bob Dylan) – Folk
• “Raga Rageshri Pt.2” (Ravi Shankar) – Verdensmusik Indien
• ”Ulvinde” (Myrkur) - genrehybrid
Don’t think twice it’s allright” (Bob Dylan, 1963)
Bob Dylan: Live at Newport Jazz festival 1965 ”Maggies Farm”
Folkrock Bob Dylan: Subterranean Homesick Blues
o Soul
Genredefinition
• Hvilke betydninger ligger der i ordet Soul?
• Hvad var borgerrettighedsbevægelsen?
• Hvilke udfordringer i samfundet stod de ”sorte” afroamerikanere overfor i 1960’erne?
• Hvorfor er James Brown en central figur i Soulmusikken?
• Hvad vægtede James Brown i sin musik?
• Hvilken forbindelse har Soulmusikken til Gospelmusikken?
• Hvilken funktion kan Soulmusikken siges at have?
• Hvilket formål havde Soulmusikken fra pladeselskabet Motown?
”Hard To Handle” (Otis Redding, 1968)
Motown soul eksempel – The Supremes: Baby Love
The Four Tops: It’s the same old song
Eksempler på Soul påvirkningen fra 1960’ernes Usa til Danmark i 1980’er
• Thomas Helmig: Endelig (1987)
o Heavy Metal
Dokumentarfilmen A Headbangers Journey (Sam Dunn, 2008)
Elevarbejde I grupper til fremlæggelser
Numre:
No More Tears (Ozzy Osbourne, 1991) Nummer
Symphony of Destruction (Megadeth, 1992) Nummer
Paranoid (Black Sabbath, 1970) Nummer
Back in Black (ACDC, 1980) Nummer
Take A Look Around (Limp Bizkit, 2000)
Nummer
Relentless Mutation (Archspire, 2010)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Internetsider anvendt i undervisningen

Musikipedia
https://www.musikipedia.dk/

Teams og OneNote 2aMU
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Filmmusik - eksamensemne 2

Filmmusik – Symfonisk Filmmusik af John Williams

Lydkategorier / typer i film
• Hvad er diegetisk musik/lyd?
• Hvad er ikke-diegetisk musik/lyd?
• Hvad er intercessiv musik?
• Incidental musik og kontrapunktisk musik
Musikken / Lydens funktion i film
• Hvad er filmmusikkens overordnede formål?
• Hvordan bruges filmmusikken ofte?
• Hvilke typer forhold til billederne kan filmmusikken have?
• Ledemotiv
Filmteoretisk analyse af musikken (auditiv analyse)
• Hvilken kategori tilhører denne musik?
• Hvad fortæller billederne?
• Hvordan kan musikken tolkes i forhold til billederne?
• Hvilket forhold til billederne har musikken?

• Introduktion til ”Det klassiske symfoniorkester”

• Filmmusik og Romantikken

o ”Rod i romantikken” fra ”Det Visuelle øre” bogen
• Musikeksempler

• Gustav Mahler (1860-1911): 5.symfoni – 4.sats – “Adagietto» (1902)
• Richard Wagner (1813-1883): Der ring des Nibelungen: “Walkürenritt” (1857)
• Richard Strauss (1864-1949): Also Sprach Zarathustra (1896) fra “2001 – A Space Odyssee) (1968)
• Ludvig van Beethoven (1770-1827): 9th Symfoni (1824) – anvendt i film ”A Clockwork orange” (Stanley Kubrick, 1971)
• Gustav Holst (1874-1934): The Planets, Op. 32, 1.sats ‘Mars’
3 typer avanceret tonalitet og harmonik som John Williams har anvendt i ”Star Wars”
• Pandiatonik
• Kvartharmonik
• Polytonalitet
o Rebel-chords
o Empire-chords

Analyseret musik
• ”Superman March” (John Williams, 1978)
• «Hedwigs Theme” (John Williams, 2001)
• Uddrag af forspillet til ”Tristan og Isolde” (Richard Wagner, 1865)
o Fokus på harmonikken og ’Tristanakkorden’
• ”Duel Of The Fates” Star Wars episode I – The Phantom Menace (John Williams, 1999)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer