Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Musik A
|
Lærer(e)
|
Peter Bøgsted Knudsen
|
Hold
|
2022 MU/a (1a MU, 2a MU, 3a MU)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Musik i og ud af huset
Eleverne på holdet stifter bekendt skab med musik på forskellige måder på skolen og ude i byen
Foredrag om musikken i New Orleans v/ Esben Just og Esben Duus
Besøg af kulturskolen - 'Sejlet og Spejlet' - workshop
Besøg på MGK på kulturskolen til koncert med Dolly Partons musik
Besøg fra konservatoriet til sammenspils instruktion "Ordinary Things"
SYNG! det hvert andet årlige tilbagevendende korprojekt - i 2024 afholdt på EG med deltagelse af 179 musikelever fra regionen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Praktisk musik
Fællessang, kor, SDS, sammenspil
Titler:
"Kings garden"
"Fields of Gold"
"Nobodys Man"
"Indian Red"
Sammenspilsforløb
I 2 grupper: "Harvest Moon" (Neil Young)
I 3 grupper: C.V. Jørgensen numrene "Amor og den sidste pil", "Sæsonen er slut", "Bellevue"
I en samlet gruppe mhp. optræden til forårskoncerten: "Bare det var mig" (Østkyst Hustlers)
John Hiatt ballader
Frit valg og frie grupper
"Regndans" i 3 forskellige genrer
Forårskoncerten 2024 - frit valg + frie grupper
Irsk Folkemusik (ifm. studieturen til Irland i uge 38 2024)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Grundlæggende musikteori
Der arbejdes videre (efter grundforløbet) med grundlæggende musikteori
Opsamling på tidligere gennemgåede områder - toner, nodesystemet, nøgler, fortegn, intervaller, akkorder, puls, tempo, taktart, nodeværdier
+ nye områder
skalaer, tonearter, harmonisk analyse mm.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
23,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Musikteori 1 og 2
Der arbejds med de skriftlige discipliner indenfor M1 og M2 opgaverne
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Grønager, Johannes: Nøgle til musikken: grundlæggende musikteori; sider: 28-29, 45-47, 57-58, 60
-
Intro til M2 Skriftlig musik A niv NOTER.pptx
-
Titel
-
Flydekor øvelse 1 Voicings 2aMU 2023 - omvend akkorderne.pri
-
Flydekor øvelse 1 Voicings 2aMU 2023 - omvend akkorderne.xml
-
Flydekor tavlenoter.pptx
-
Hammer, Thomas: Bastarden: arrangementsteknikker til poprock; sider: 3-6, 8-9, 17-21, 31-39, 41-47, 51-53
-
B2 analyseopgave med hjælpetips.docx
-
trinanalyse noter.pptx
-
As Long As You Love Me LIFTET flydekorsøvelse.pri
-
As Long As You Love Me LIFTET flydekorsøvelse.mscz
-
I skal inden modulet undersøge hvad I ikke forstår af den anvendte musikteori og skal kunne nævne de specifikke musikteoretiske områder I synes I ikke forstår (jf. musik som vertikalt fag), for at opnå den bedst mulige hjælp.
-
Opgave 6a (Brick In The Wall).pri
-
Opgave 6a - Another Brick In The Wall.mscz,
-
Opgave 6a (Brick In The Wall).xml
-
Bastarden scannet.pdf
-
Medbring "Bastarden"
-
Mundtligt forsvar af SRP og SRO.docx
-
Læs gerne din opgave igennem inden modulet i dag så der er tid til forberedelse af det mundtlige oplæg
-
You_ve Got A Friend Øveeks Standard GROOVE.pri
-
ØVEopgave You've_got_a_Friend__Lav_standard_trommer_og_bas.mscz
-
Medbring jeres teoribøger "Nøglen til musikken" og "Rockmusik i tid og rum" - de skal bruges som hjælpemidler til den M1 prøve vi afholder i dette modul
-
194210_musikteori1.docx
-
194210_m1_opg_a_b1.mp3
-
194210_m1_opg_c.mp3
-
194210_m1_opg_d_b2.mp3
-
B2 opgaven 2019 sættet Lay Lady Lay Dylan.docx
-
B2 opgaven 2023 NR2 Drew Sycamore.docx
-
B2 opgaven 2023.docx
-
M1 Opgave D Drew Sycamore Electric Motion.docx
-
M1 opg D Drew Sycamore Electric Motion.mp3
-
Opgave 8b - Summer of _69.mscz
-
Opgave 8b (Summer of 69).pri
-
TROMMEGROOVE opgave Still havn't found what I'm looking for.pri
-
TROMMEGROOVE opgave Still havn't found what I'm looking for.xml
-
Opgave 11.2 (gennemgangsbas).pri
-
Opgave 11.2 - Gennemgangsbas.mscz
-
Opgave 11.4 (dobbeltbevægelse).pri
-
Opgave 11.4 Dobbeltbev_ªgelse.mscz
-
Husk at øve jer der skal spille til Morgensamling i morgen - "Dirty Old Town" gruppen
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1 - M1: Akkordlæs. + funk.harm.analyse
|
03-09-2023
|
Aflevering 10 - M1 fuldt sæt
|
03-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
32 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sammenspil i 2.g
elever spiller sammen i grupper med forskellige konstellationer og forskellige 'benspænd'
Forløb #1: John Hiatt ballader
- Icy Blue Heart
- Have A little Faith in Me
- Feels Like Rain
Forløb #2: frit materiale i frie grupper
- Psycho Killer - The The
- Redbone - ??
- Josephine - Teitur
- What you won't do for love - Bobby Caldwell
Forløb #3 - Julesange med tydelige genretræk
- Kidnap the sandy claws - Korn
- endelig Jul - Gasolin'
- Love to keep me warm - Laufey
- White Christmas -diverse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Pop/Rock Analyse
Der arbejdes med de musikalske parametre ift. analyse af pop/rockmusik ud fra primært "Rockmusik i tid og rum"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Populærmusikalske genrer - eksamensemne 1
Holdet arbejde musikeksternt og musikinternt med forskellige populærmusikalske genrer efter egne valg.
Der analyseres forskellige numre via de musikalske parametre gennem nodeanalyse og auditiv analyse.
Genrerne og musikken defineres ud fra opstillede karakteristika og der kigges på de tilgrundlæggende kulturer bag musikken.
Populærmusikalske genrer
• Definition af genrer
Hvordan beskrives genrer i artiklen fra BBC?
Hvad kan genrer bruges til ifølge artiklen?
Hvilke ulemper er der ved genrer ifølge artiklen?
• Analyserede genrer
o Dansk Dancehall
”Faxe Kondi” (Klumben og Raske Penge, 2012)
• perspektiveringsmusik: ”Cigar” (Bikstok, 2005)
o Folk
Musikeksempler
• ”Æ Hollænder” (Sand På Gulvet) – Spillemandsmusik
• ”Blowin’ in the Wind” (Bob Dylan) – Folk
• “Raga Rageshri Pt.2” (Ravi Shankar) – Verdensmusik Indien
• ”Ulvinde” (Myrkur) - genrehybrid
Don’t think twice it’s allright” (Bob Dylan, 1963)
Bob Dylan: Live at Newport Jazz festival 1965 ”Maggies Farm”
Folkrock Bob Dylan: Subterranean Homesick Blues
o Soul
Genredefinition
• Hvilke betydninger ligger der i ordet Soul?
• Hvad var borgerrettighedsbevægelsen?
• Hvilke udfordringer i samfundet stod de ”sorte” afroamerikanere overfor i 1960’erne?
• Hvorfor er James Brown en central figur i Soulmusikken?
• Hvad vægtede James Brown i sin musik?
• Hvilken forbindelse har Soulmusikken til Gospelmusikken?
• Hvilken funktion kan Soulmusikken siges at have?
• Hvilket formål havde Soulmusikken fra pladeselskabet Motown?
”Hard To Handle” (Otis Redding, 1968)
Motown soul eksempel – The Supremes: Baby Love
The Four Tops: It’s the same old song
Eksempler på Soul påvirkningen fra 1960’ernes Usa til Danmark i 1980’er
• Thomas Helmig: Endelig (1987)
o Heavy Metal
Dokumentarfilmen A Headbangers Journey (Sam Dunn, 2008)
Elevarbejde I grupper til fremlæggelser
Numre:
No More Tears (Ozzy Osbourne, 1991) Nummer
Symphony of Destruction (Megadeth, 1992) Nummer
Paranoid (Black Sabbath, 1970) Nummer
Back in Black (ACDC, 1980) Nummer
Take A Look Around (Limp Bizkit, 2000)
Nummer
Relentless Mutation (Archspire, 2010)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Filmmusik - eksamensemne 2
Filmmusik – Symfonisk Filmmusik af John Williams
Lydkategorier / typer i film
• Hvad er diegetisk musik/lyd?
• Hvad er ikke-diegetisk musik/lyd?
• Hvad er intercessiv musik?
• Incidental musik og kontrapunktisk musik
Musikken / Lydens funktion i film
• Hvad er filmmusikkens overordnede formål?
• Hvordan bruges filmmusikken ofte?
• Hvilke typer forhold til billederne kan filmmusikken have?
• Ledemotiv
Filmteoretisk analyse af musikken (auditiv analyse)
• Hvilken kategori tilhører denne musik?
• Hvad fortæller billederne?
• Hvordan kan musikken tolkes i forhold til billederne?
• Hvilket forhold til billederne har musikken?
• Introduktion til ”Det klassiske symfoniorkester”
• Filmmusik og Romantikken
o ”Rod i romantikken” fra ”Det Visuelle øre” bogen
• Musikeksempler
• Gustav Mahler (1860-1911): 5.symfoni – 4.sats – “Adagietto» (1902)
• Richard Wagner (1813-1883): Der ring des Nibelungen: “Walkürenritt” (1857)
• Richard Strauss (1864-1949): Also Sprach Zarathustra (1896) fra “2001 – A Space Odyssee) (1968)
• Ludvig van Beethoven (1770-1827): 9th Symfoni (1824) – anvendt i film ”A Clockwork orange” (Stanley Kubrick, 1971)
• Gustav Holst (1874-1934): The Planets, Op. 32, 1.sats ‘Mars’
3 typer avanceret tonalitet og harmonik som John Williams har anvendt i ”Star Wars”
• Pandiatonik
• Kvartharmonik
• Polytonalitet
o Rebel-chords
o Empire-chords
Analyseret musik
• ”Superman March” (John Williams, 1978)
• «Hedwigs Theme” (John Williams, 2001)
• Uddrag af forspillet til ”Tristan og Isolde” (Richard Wagner, 1865)
o Fokus på harmonikken og ’Tristanakkorden’
• ”Duel Of The Fates” Star Wars episode I – The Phantom Menace (John Williams, 1999)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52655812684",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52655812684",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52655812684"
}