Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2021/22 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Hjalmar Nygaard, Kristian Thygesen, Lasse Eberhard Iversen Meyer
|
Hold
|
2022 id/a (1a id, 2a id, 2a id ass, 3a id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den dansende krop (JIVE)
Eleverne arbejde videre med kendskab og sikkerhed i jive-dansen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Pickleball
Vi arbejder med en grundliggende forståelse af spillet Pickleball, og en grundliggende sikkerhed i nogle grundslag - Dink, forhånddrev
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Rytmisk opvarmning
Vi arbejder med en grundliggende forståelse og sikkerhed i udførslen af et rytmisk opvarmningsprogram.
Der er i undervisningen arbejdet ud fra YouBios - Opvarmningsmodel 3 (gang, sving, hop, styrtke & løb med høj intensitet)
Eleverne er i den praktiske undervisning blevet undervist i de enkelte del af et rytmisk opvarmningsprogram, hvorefter de i grupper i det efterfølgende modul skal forevise deres frsrlag til dette element - f.eks. gang.
I hvert modul er elevernes sikkerhed og forståelse af rytmisk sving blevet trænet/øvet, mens de øvrige elementer er blevet øvet i 2-4 moduler.
Teoretisk er der arbejdet med de to vedhæftede filer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
den arbejdende krop
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Ultimate
Eleverne er blevet introduceret til forskellige kaste- og gribeteknikker samt regler med henblik på dernæst at kunne udvikle færdigheder inden for taktisk forståelse, overblik, præcision og spilbarhed for at kunne spille det færdige spil med nogenlunde kvalitet og flow. Ydermere er eleverne blev introduceret fair play-princippet i Ultimate, som blandt andet indebærer et spil, hvor der spilles uden dommer og Spirit Circle efter kampene.
Faglige mål
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Undervisningsmateriale
Tekster:
Yubio (Thomas Sand Skadhede, 5. udgave. 2022)
Side 440-441, 652-656, 657-658 og 678-680
Videomateriale:
- Greb: https://www.youtube.com/watch?v=eNIsyUT-cg8 (18 sekunder)
- Pivotering: https://www.youtube.com/watch?v=ZbHiYUyfQcU (12 sekunder)
- Baghånd: https://www.youtube.com/watch?v=xKLCJQ6FoxA (21 sekunder)
- Forhånd: https://www.youtube.com/watch?v=QMPnhCHktug (25 sekunder)
- Hammerkast: https://www.youtube.com/watch?v=qhHL7m-dEro (23 sekunder)
- Forskellige måder at gribe en disc: https://www.youtube.com/watch?v=kd1Onqoh_1M (30 sekunder)
I alt ca. 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Crossfit
Eleverne er i dette forløb blevet præsenteret for forskellige måder at træne Cross-fit på heriblandt Fight Gone Bad, AMRAP, EMOM, TABATA, I Go You Go, X-fit Team og Climb the Latter. Eleverne er blevet introduceret for og har afprøvet hver af disse måder at træne på, samt stiftet bekendtskab med flere forskellige øvelser og WOD's. Indledningsvis har undervisningen taget udgangspunkt i øvelser med egen kropsvægt, hvor der med tiden er blevet inddraget redskaber såsom Kettlebells, Medicinbolde og boxe. Undervisningen har desuden lagt stor fokus på teknisk korrekt udførsel af diverse øvelser, samt den enkeltes kapacitet i forbindelse med at udføre diverse WOD's.
Faglige mål
- Udføre øvelser med egen kropsvægt på en teknisk korrekt måde
- Udføre øvelser med det inddragede udstyr på en teknisk korrekt måde
- Sammensætte og præsentere øvelser og programmer på en fornuftig måde
- Være fysisk i stand til at gennemføre øvelser og programmer
- Støtte, motivere, korrigere og tælle for dine klassekammerater
Undervisningsmateriale
Tekster:
Yubio (Thomas Sand Skadhede, 5. udgave. 2022)
Side 79-83, 964-969, 970-972, 975-976, 980-983, 985-987 og 1074
Videomateriale:
- Squat/jump squat https://www.youtube.com/watch?v=Q_bdO_TGZZs (22 sekunder)
- Burpees https://www.youtube.com/watch?v=BkB8yNcHAik (30 sekunder)
- Push Up Release https://www.youtube.com/watch?v=qC9z2zUMv74 (7 sekunder)
- High to low plank https://www.youtube.com/watch?v=kJp-8Me6_84 (50 sekunder)
- Atomic sit-ups https://www.youtube.com/watch?v=nXdj8Y9wMKE (9 sekunder)
- Lunges https://www.youtube.com/watch?v=1Wc-h8EmIS8 (17 sekunder)
- Worm walk https://www.youtube.com/watch?v=C99i4ziYKTY (26 sekunder)
- Wall Climber https://www.youtube.com/watch?v=NK_OcHEm8yM (66 sekunder)
- Mountain Climbers https://www.youtube.com/watch?v=cnyTQDSE884 (76 sekunder)
- Shuttle Sprint https://www.youtube.com/watch?v=sOXFCoxkjlA (21 sekunder)
- Box Jump https://www.youtube.com/watch?v=NBY9-kTuHEk&t=21s (44 sekunder)
- Kettle Bell Swing https://www.youtube.com/watch?v=mKDIuUbH94Q&t=4s (59 sekunder)
- Russian Twist https://www.youtube.com/watch?v=9zGdOcq5xgA (8 sekunder)
- Ball to Wall https://www.youtube.com/watch?v=SNs7dUGBxE8 (8 sekunder)
- Kettle Bell sumo Squat https://www.youtube.com/watch?v=cXfyrhNsCcQ (51 sekunder)
- Power medicine Ball Throws https://www.youtube.com/watch?v=z_Yz6AtjaX4&t=101s (2 min, 12 sekunder)
- Wall sit https://www.youtube.com/watch?v=-0Q7Lds7B8A (1 minut, 16 sekunder).
- Kettlebell Clean: https://www.youtube.com/watch?v=ZuTKcP6vtfI&t=60s (60 sekunder)
- KB Thruster: https://www.youtube.com/watch?v=2O8VWlQrbvg&t=32s (55 sekunder)
I alt ca. 11 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Volleyball
Formål
Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik. Forløbsprøven tager udgangspunkt i beherskelse af de forskellige tekniske slag samt evnen til at indgå̊ og fungere på et hold.
Undervisningsbeskrivelse
I dette forløb er eleverne blevet introduceret for de grundlæggende slag i Volleyball, herunder over- og underhåndsserv, baggerslag, fingerslag og smash. Disse slag er blevet introduceret, øvet og gennemgået med henblik på at kunne udføre en modtagning, en hævning og et angreb for at give skabe flow i spillet. Desuden er eleverne blevet bekendt med rotationssystem, regler og bevægelse i spillet. Efter introduktionen til de grundlæggende elementer har fokus været på at sammensætte angreb med 3 berøringer.
Faglige mål
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb.
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden.
- Kunne angribe med et offensivt slag, i form af eksempelvis fingerslag eller smash, enten stående eller med tofodsafsæt.
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane.
- Forståelse for regler og rotationssystem.
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere.
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen.
Undervisningsmateriale
Tekster
Yubio (Thomas Sand Skadhede, 6. udgave. 2023)
Side 443-444
Serv: http://skolevolley.dk/images/Dokumenter/teknik/Serv.pdf (ca. 2 sider)
Baggerslag: http://skolevolley.dk/images/Dokumenter/teknik/Baggerslaget.pdf (ca. 2 sider)
Fingerslag: http://skolevolley.dk/images/Dokumenter/teknik/Fingerslag.pdf (ca. 1 side)
Smash: http://skolevolley.dk/images/Dokumenter/teknik/Smash.pdf (ca. 2 sider)
Videomateriale
Underhåndsserv: https://www.youtube.com/watch?v=8cBMV-y1REo (28 sekunder)
Overhåndsserv: https://www.youtube.com/watch?v=sg7pOfbPY5E (13 sekunder)
Baggerslag: https://www.youtube.com/watch?v=ak487gBu62A (37 sekunder)
Fingerslag: https://www.youtube.com/watch?v=jQtRvln84GQ (32 sekunder)
Smash: https://www.youtube.com/watch?v=TJb5yn4Gpz4 (51 sekunder)
I alt ca. 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Performance
Formål
Formålet med dette forløb er at give eleven redskaber til at kunne skabe og fremvise en koreografi på ca. 4 minutter. Derfor er undervisningsforløbet bygget op således, der i begyndelsen er særligt fokus på, hvordan man kan bevæge kroppen, hvordan man kan bevæge kroppen i relation til musik og løbende, hvordan man kan skabe bevægelser som kan indgå i en større koreografi.
Undervisningsbeskrivelse
Dette forløb indledes med en præsentation og praktisk gennemgang af BESS-bevægelseslære, som er gennemgående i hele forløbet i arbejdet med at skulle lave en performance. Dernæst har vi arbejdet med forskellige strategier og fremgangsmåder til at kunne skabe sin egen koreografi, hvor vi blandt andet har arbejdet med at ”kopiere” og lave om til maskuline/feminine bevægelser ved hjælp af BESS, associationsdans og bodystorming. Herefter har vi også analyseret koreografier ud fra BESS, samt arbejdet med at skabe egne koreografier i grupper ud fra selvvalgte temaer. Afslutningsvis har hver gruppe fremvist sin performance.
Faglige mål
- Skabe og fremvise en performance
- Kendskab til BESS-bevægelseslære
- Anvendelse af BESS-bevægelseslære til at skabe og analysere en koreografi
- Samarbejde i grupper om at udtrykke en historie eller fortælling gennem bevægelse
- Bevægelse i takt til musik og musikkens udtryk
Undervisningsmateriale
Tekster
- Labans bevægelseskvaliteter fra Focus Idræt (John Friis, 25. årgang, 2001)
Side 66-68
Videomateriale
- The Grey People. Eurovision, 2016 (7 minutter) https://www.youtube.com/watch?v=1Zi4H9NPglY
- Amy & Travis *No Audience Noise* - Wicked Game (ca. 2 minutter) https://www.youtube.com/watch?v=khvcCpoFszM
- World Order – Machine Civilization (ca. 5 minutter)
https://www.youtube.com/watch?v=r-qhj3sJ5qs
- Twilex – Alex and Twitch Hip Hop (ca. 2 minutter) https://www.youtube.com/watch?v=TLtSfYX8tJk
- Denmark – 2022 TeamGym European Champion, junior mixed team (ca. 3 minutter fra 4min – 7min)
https://www.youtube.com/watch?v=r35YpjQ_E9o
I alt ca. 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Floorball & sundhed
Forløbet fokuserer på kaosspillet floorball samt træning af kredsløbet. Eleverne arbejder sideløbende med deres træningsprojekt i forbindelse med dette forløb. Forløbet har til hensigt at holde en høj gennemsnitlig intensitet i moduler således at kredsløbstræningen holdes for øje.
Materialer:
Yubio c s.
Forløbet starter med tekniske øvelser, der støt bliver mere og mere spil relaterede.
Fokuspunkter:
- Kontinuerlig træning
- Intervaltræning
- Basal boldkontrol - drible i gang og i løb ved let løb.
- "Den gode aflevering" herunder aflevering med "træk-skud" vs. slagskud. Desuden skal eleven i rimelig grad kunne modtage/standse bolden kontrolleret.
- Afslutning på mål - det forventes at eleven i rimelig grad kan udføre en afslutning med hhv. træk-skud og slagskud. Det er sekundært om alle bolde går i mål.
- Bevægelse på banen under spil
Materiale:
Øvelser:
- basale øvelser med boldkontrol
- Forhånds- og baghåndsaflevering
- Uden og med rotation om sig selv
- Aflevering imellem kegler
- Aflevering til tom kegle
- "Smørklat"
- Kamp
- Afleveringer
- Forhånd (rep)
- Baghånd (rep)
- Løft
- Aflevering i overlap
- Afslutning
- Trækskud
- Indløb fra hjørne til skud på mål
- Aflevering i cirkel
- "jorden rundt" skud på mål
- Driblebane
- 1 mod 0
- 1 mod 1
- 2 mod 1
- 3 mod 1
Kamp:
- 3v3 på lille bane
- 2 hold på stor bane.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Rytmisk forløb & Lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Forløb#5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Floorball og kredsløbstræning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Forløb#11
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52656347335",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52656347335",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52656347335"
}