Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Kim Sønderskov Kristensen
|
Hold
|
2022 id/b (1b id, 2b id, 3b id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jive (1,2,mangedans)
(sammen med Hip-hop & Lanciers)
TEKNIK:
- Fokus på at kunne danse grundtrin i Jive
- Fokus på at kunne vise variationer inden for Jive herunder eksempelvis damedrejning, Chassé ved siden af hinanden, American Spin.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmiske opvarmningsprogrammer
Rytmisk opvarmningsprogram til musik med elementerne Gang, Sving, Hop, Styrke og Puls (Youbios - Opvarmningsmodel 3 ). Brug af musik i forhold til de forskellige elementer.
Progression i et opvarmningsprogram og hvorfor vi varmer op.
grundliggende forståelse og sikkerhed i udførslen af et rytmisk opvarmningsprogram.
Der er i undervisningen arbejdet ud fra Youbios - Opvarmningsmodel 3 (gang, sving, hop, styrtke & løb med høj intensitet)
Eleverne er i den praktiske undervisning blevet undervist i de enkelte del af et rytmisk opvarmningsprogram, hvorefter de i grupper i det efterfølgende modul skal forevise deres forslag til dette element - f.eks. gang. Der er arbejdet med brugen af musik i opvarmningen, at ramme og følge takten i musikken til de forskellige øvelser og samtidigt bruge musikken som energiskaber i styrke-delen.
Teori: De forskellige grunde til og fordele ved at varme op
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pickleball
Faglige mål for forløbet: Introduktion til Pickleball med dets særlige regler og karakteristika i forhold til andre ketsjerspil. Samtidig at opnå tekniske og taktiske mål.
Tekniske mål: I rimelig grad og med korrekt greb og batføring at kunne beherske diverse slag som serv, returnering, drop, flugtning, dink og lob Særlig fokus på vægtoverførsel, gennemsving og benstilling.
Taktiske mål: I rimelig grad at kunne placere sig hensigtsmæssigt på banen og i forhold til bolden. At opnå rimelig sikkerhed i at søge mod nettet, så snart chancen byder sig. I rimelig grad at beherske simple slagserier.
Teori: Sundhed KRAM(s) faktorerne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Crossfit
FAGLIGE MÅL:
TEKNIK:
- Fokus på at gennemføre to forskellige WOD's.
- Fokus på teknisk korrekte udførte øvelser; KB-swing, Box-jump og Ball to the Wall har der været ekstra fokus på.
- Fokus på at vise høj fysisk kapacitet (styrke, hurtighed, udholdenhed, smidighed mm.)
- Fokus korrekt sammensatte WOD's med meningsfulde øvelser.
TEORI:
- Fokus på viden om baggrunden for CrossFit
- Fokus på viden om værdierne i CrossFit
- Fokus på kendskab til følgende WOD's: AMRAP, EMOM, YGIG og TABATA
- Fokus på viden om forskellige styrketræningsformer (styrke, vækst og udholdenhed)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Basketball
Praktisk: Basketball
Mål: Basale færdigheder indenfor basketball - regler, rimelig sikkerhed i driblinger og i skud og layup, så eleverne fra de kortere distancer har en relativ høj scoringsprocent. Kender til, og kan udføre forskellige finter og angrebsåbninger. Kendskab til det færdige spil og spille 2 vs. 2
Eleverne bør have opnået en grundliggende sikkerhed i at drible med bolden, og hvordan kroppen bruges til at beskytte bolden.
Fokus på driblinger, afleveringer (Brystaflevering, studsaflevering) og afleveringsformer., skud , lay-up, finter:v-cut, give and go, Backdoor cut, Rebound.
Teori: Spændingsniveau og betydning for præstationen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
HIPHOP
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Sundhedsfloorball
Floorball hvor der har været fokus på de tekniske elementer, samtidigt med at der har været blik for sundhedsfordele i forhold til at spille floorball.
Tekniske: Greb, Driblinger, Afleveringer (trækaflevering) og skud (træk-skud, slagskud og kendskab til håndledsskud)
Sundhedsaspekt: Teknikbaner og intervalspil (2 vs.2)
HITT træning, Aerob/anaerob
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
1,2 Mangedans
Tanken er at give eleverne en fornemmelse for forskellene imellem 3 forskellige danse; Hiphop, Jive og Lanciers, der på mange måder adskiller sig fra hinanden såvel kulturelt som teknisk.
Teknik:
- fokus op at kunne danse grundtrin i jive,
-Fokus på at kunne vise variationer inden for jive; damedrejning, American spin ig Chassé ved siden af hinanden.
- Fokus på at kunne danse forskellige Hip Hop moves/poses og freezes.
-Fokus på at kunne sætte en koreografi sammen i Hip Hop.
-fokus på at have været igennem alle 5 ture i Lanciers.
Teori:
Kendskab til Labas teori om BESS
Historie og kulturel baggund for Hiphop
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition
Repetition i grupper, fremstilling af drejebog og filmning af drejebog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52656383653",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52656383653",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52656383653"
}