Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Niels Brage
|
Hold
|
2022 id/x (1x id, 2x id, 3x id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Jive
Forløbet slås sammen med Disco, Les Lanciers og Performance til Dans og performance.
FAGLIGE MÅL:
BESKRIVELSE AF FORLØBET:
Tanken er at give eleverne en fornemmelse af dansen Jive. Eleverne skal i slutningen af forløbet kunne danse i ca. tre min. uden pause og anvende to eller flere forskellige varianter (jive-trin) undervejs.
TEKNIK:
- Fokus på at kunne danse grundtrin i Jive
- Fokus på at kunne vise variationer inden for Jive herunder eksempelvis damedrejning, Chassé ved siden af hinanden, American Spin samt flere.
TEORI:
- Fokus historie og kulturel baggrund ift. Jive
MATERIALER:
- Skadhede, Thomas Sand m.fl. (2021): ’Yubio – idræt C+B’, s. 1231-1233 + s. 1241-1243
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Opvarmning
Rytmisk opvarmning:
FAGLIGE MÅL:
- Høre musikkens tælling og starte bevægelsen på 1. taktslag i musikken
- Holde rytmen og udføre bevægelser i takt til musikken
- Planlægge øvelserne til et opvarmningsprogram til musik på ca. 15 min
- Finde egnet musik til de fundne øvelser
- Udføre eget opvarmningsprogram
- Argumentere for opbygningen af programmet, øvelserne og musikvalget
- Demonstrere forståelse for progression i intensitet og øvelsesvalg
- Koordinere bevægelser og udføre opvarmningsøvelser teknisk korrekt
- Reflektere over eget opvarmningsprogram
- Vise teoretisk forståelse for, hvorfor man varmer op
BESKRIVELSE AF FORLØBET:
Eleverne arbejder i grupper, med fremstilling af et rytmisk opvarmningsprogram, bestående af sekvenserne gang, hop, sving, styrke og løb. Programmets samlede længde skal være ca. 15 min.
MATERIALER:
- Skadhede, Thomas Sand m.fl. (2022): ’Yubio – idræt C+B’, s. 1239-1261 + s. 1265-1266
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Pickleball
Pickleball-forløb.
Teknisk fokus:
Der er arbejdet med:
- Greb (kontinentalgreb eller pistolgreb)
- Dink
- Serv
- returnering
- 3 shot drop
- lob
- flugtning
- smash
Taktik:
- Regler og pointsystem i pickleball (Med særdeles fokus på de 3 særregler: 1) Serv 2) Double-bounce og 3) Non-volley-zone)
Teoretisk fokus:
- Pickleball som spil og dets oprindelse
Materiale:
- Udleveret kompendium af VP om regler, taktik og teknik (Pickleball - værd at vide)
Videoer:
-Serv: https://www.youtube.com/watch?v=YOASInnqjq0 (ca. 5 min.)
-Returnering 1: https://www.youtube.com/watch?v=I7bAmwXX2PQ (ca. 8 min.)
-Returnering 2: https://www.youtube.com/watch?v=Bml20BN47_w&t=78s (ca. 2 min.)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Boldspil 1: Ultimate
Ultimate
Faglige mål:
- Beherskelse af baghåndskast til makker 5-10 meter væk med god præcision
- Kendskab til forhåndskast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til hammerkast og mulig aflevering til makker 5-10 meter væk
- Gribe disken med pandekagegrebet hvis discen afleveres korrekt
- Gribe disken med pincetgreb hvis afleveringen ligger til det
- Taktisk kendskab til basale regler og ”spirit of the game”
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Du skal vide, hvad det vil sige at være ”handler”
- Du skal kunne pivotere under pres og aflevere til makker
- Du skal kunne udføre et ”cut” under modtagelse af en aflevering
Materialer:
- Skadhede, Thomas Sand m.fl. (2022): ’Yubio – idræt C+B’, s. 649-682
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Boldspil 2: Volley
Opgives ikke.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktionel muskeltræning - X-fit
FORMÅL:
Grundlæggende indføring i X-Fit som træningsform, kendskab til de centrale tekniske øvelser og forståelse for de forskellige måder, træningen kan sammensættes på.
I de første lektioner vil fokus primært være på øvelser med egen kropsvægt, og i de følgende
lektioner vil der blive inddraget forskellige redskaber. I hver lektion skal I desuden lære en ny
måde at sammensætte træningen på.
ØVELSER:
KB swing
Squat to high pull
KB clean
KB clean 2
Kb push press
KB clean and Jerk
KB Trusters
Bent over Row
Inverted Row
Box jump
Box jump2
Pull ups
Chin ups
Worm walk
Wall climber
Knees to Elbows
WOD: Tabata, AMRAP, EMOM, FGB, Death By, IGYG,
Materialer:
- Skadhede, Thomas Sand m.fl. (2022): ’Yubio – idræt C+B’, s 961-995
Videoer:
https://www.youtube.com/watch?https://www.youtube.com/watch? v=sSESeQAir2M&ab_channel=Well%2BGood
https://www.youtube.com/watch?v=Li4g5p6s2eM&ab_channel=ScottHermanFitness
https://www.youtube.com/watch?v=ZuTKcP6vtfI&ab_channel=Wodstar
https://www.youtube.com/watch?v=upxq5EhiC-A&ab_channel=KettlebellKings
https://www.youtube.com/watch?v=G2YXlNTCw6A&ab_channel=Smertefribev%C3%A6gelse
https://www.youtube.com/watch?v=bNwMVXuF8C0
https://www.youtube.com/watch?v=smp5DOA9n3k&ab_channel=DynamicSportPerformance
https://www.youtube.com/watch?v=Cds8s4aaHXo
https://www.youtube.com/watch?v=5W8F6MzZ8R
https://youtu.be/NBY9-kTuHEk?si=t2BuxHWYNJdYiBY4
https://youtu.be/52r_Ul5k03g?si=BooI9bx73G3SDlCF
https://youtube.com/shorts/WSLbL7hqP4k?si=1YAlrqGnC86QkgpF
https://youtu.be/mRy9m2Q9_1I?si=CiDuiS1TmBOYKOsC
https://www.youtube.com/watch?v=C99i4ziYKTY&ab_channel=ThomasSkadhede
https://www.youtube.com/watch?v=mM7wcR_xOgA&ab_channel=ThomasSkadhede
https://youtu.be/zEJ0q5sz4G0?si=Z0vJ4si2rfFzoDfx
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Rytmisk kreativt forløb 2
Rytmisk kreativt forløb - Performance:
Forløbet slås sammen med Jive, Disco og Les Lanciers til Dans og Performance.
Fremstilling af egen performance ud fra Labans bevægelseslære.
Materialer:
Skadhede, Thomas Sand m.fl. (2022): ’Yubio – idræt C+B’, s. 1262-1265
Video:
https://www.youtube.com/watch?v=x2RUj4ZpL1w&ab_channel=ShapingSoundDanceCo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Badminton
Badminton
Ikke eksamensforløb.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Træningsprojektet
Træningsprojektet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Velkommen tilbage efter ferien. I løbet af det første forløb skal I sørge for at få læst kap 3.1-3.4 om træningslære, kap 7.1, 7.2.1 og 7.7.2 samt kap 20 i Yubio Idræt C+B. Det er mange sider så tag det lidt ad gangen.
-
Vi mødes omklædte kl. 8.20 på idrætstorvet. I skal have testet jeres konditionsniveau. Indendørssko er obligatoriske. Medbring computer og fyldt vandflaske.
-
Individuel træning. Vi mødes omklædte på idrætstorvet kl. 8.20. I skal inden timen have planlagt hvilken konditionsforbedrende aktivitet I vil lave i dagens time. I kan være i drama, idrætssalen eller udenfor. I skal også have sat jer et mål for hvad
-
Dem der ikke har lavet konditionstest skal lave den i dag.
-
Indskriv jeres resultat fra første konditionstest i elevfeedback. Skriv en linje om hvad I gerne vil opnå med jeres træningsprojekt (konditionsforbedrende effekt). Bestem jeres pulsreserve (maksimalpuls - hvilepuls). Skriv også hvordan I har tænkt je
-
Individuel træning. Vi mødes omklædte på idrætstorvet kl. 8.20. I skal inden timen have planlagt hvilken konditionsforbedrende aktivitet I vil lave i dagens time. I kan være i drama, idrætssalen eller udenfor.
-
I bedes skrive i elevfeedback, hvad I har planlagt inden timen starter. Der er stadig en del af jer der mangler at finde hvilepuls, makspuls og pulsreserve.
-
Individuel træning. Vi mødes omklædte på idrætstorvet kl. 8.20. I skal inden timen have planlagt hvilken konditionsforbedrende aktivitet I vil lave i dagens time. I kan være i drama, klasseværelser eller udenfor.
-
I bedes skrive i elevfeedback, hvad I har planlagt inden timen starter.
-
Individuel træning. Vi mødes omklædte på idrætstorvet kl. 8.20. I skal inden timen have planlagt hvilken konditionsforbedrende aktivitet I vil lave i dagens time. I kan være i boksen, festsalen, 118 eller udenfor.
-
Afslutning på træningsprojektet - Dvs afsluttende bip-test. I elevfeedback bedes I evaluere på jeres udbytte af egen træningsindsats. Hvad var udgangspunktet? Hvad var målet? Hvordan skulle målet nås? Blev målet nået? Hvorfor/hvorfor ikke?
-
Vi mødes omklædte kl. 8.20 i hallen klar til bip-test. Vi løber samtidigt med 3zx-holdet.
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Les Lanciers
Les Lanciers
Forløbet slås sammen med Jive, Disco, og performance til Dans og performance.
Eleverne instrueres i EG's version af Les Lanciers
Materialer:
Skadhede, Thomas Sand m.fl. (2022): ’Yubio – idræt C+B’, s. 1268-1279
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Streetbasket
Streetbasket
FORMÅL:
- Lay-up, hvor bolden ”lægges” kontrolleret i kurven og ikke ”kastes” (brug pladen)
- Skud, hvor bolden styres med den ene hånd, mens den anden hånd skyder
- Drible både med venstre og højre hånd (kigge op imens)
- Aflevere på forskellig vis (stødaflevering, studs og over hovedet)
- Finter crossover, pumpfake (kængurufinten)
- Forståelse for udførelsen af rebound både i isolerede øvelser og i kamp
- Taktisk forståelse af cuts og ideen i opstilling i både forsvar og angreb
- Indgå i kampsituationer, hvor du modtager bolden, og spiller den videre
Individuelle færdigheder:
drible, lay-up, skud, afleveringer og gribe
Regler: Skridtregler, cylinderprincippet,
Spilåbninger:
Give'n'Go
Backdoor
Pick'n'Roll i 2 versioner
Materialer:
Skadhede, Thomas Sand m.fl. (2022): ’Yubio – idræt C+B’, s. 533-569
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Repetition til eksamen
Vi repetere eksamensforløbene
Rytmisk:
1. Rytmisk opvarmning
Fokus på at alle øvelser laves i takt til musik, at musik og øvelser passer sammen, den
tekniske udførelse af øvelserne samt programmets opbygning.
2. Dans (Jive, Disco og Les Lanciers) og performance
Fokus på at følge takten, den tekniske udførelse. For performance tillige udnyttelse af
Labans begrebsapparatur.
Nye og klassiske idrætter:
3. Funktionel muskeltræning - X-fit
Fokus på kapacitet og teknik samt hensigtsmæssig sammensætning af program.
4. Pickelball
Fokus på kendskab til slagene (serv, retur, 3rd shot drop, dink, offensivt og defensivt lob,
volley, smash). Kendskab til de særlige regler der knytter sig til pickelball.
Boldspil:
5. Ultimate
Fokus på forskellige kaste og gribeteknikker, cut-bevægelsen, timing, pivotering,
kendskab til begreberne stack og handler, regler, spirit of the game.
6. Streetbasket
Fokus på individuelle færdigheder, angrebsåbninger og regler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52656388909",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52656388909",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52656388909"
}