Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Bjørn
|
Hold
|
2022 DA/p (1p DA, 2p DA, 3p DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Faldet som symbol
Syndefaldet, 1. Mosebog
Anders Bodelsen: "Rama Sama"
Karen Blixen: "Ringen"
Peer Lagerkvist: "Far og jeg"
Folkevise: "Germand Gladensvend"
Folkeeventyr:"Rødhætte"
Charlotte Weitze: Willy
Burhan G: "Kalder mig hjem"
Martin A. Hansen: Uddrag af "Paradisæblerne"
Film: "To verdener"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Intro til lyrik EKSAMEN
Eleverne introduceres til lyrik samt figurer, troper og semantiske skemaer
Djämes Braun: "Fugle", 2015
Tom Kristensen: "Nat i Berlin", 1921
Nordstrøm: "Berlin", 2006
Henrik Nordbrandt: Vuggevise, 2015
Peter Lemche: "Den lille Ole med paraplyen", 1873
Klaus Rifbjerg: "Under vejr med mig selv", 1956 (VÆRK)
Tove Ditlevsen: "Barndommens gade", 1942, "Der bor en ung pige i mig som ikke vil dø"; 1939, "De evige tre", 1942, "Børn", 1973
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Skriftlighed
Klassen har arbejdet med skriftlighed med udgangspunkt i Naa Marie Aidts "Latter" 1995
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Det moderne gennembrud EKSAMEN
Eleverne introduceres til Det moderne gennembrud
Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød, Et Grundskud, En stor dag
Herman Bang: Frøkenen
J. P. Jacobsen: uddrag af Fru Marie Grubbe
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (VÆRK)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dokumentar EKSAMEN
Et forløb med udgangspunkt i filmiske virkemidler og dokumentarens former
Med udgangspunkt i Horsbøl og Harboe: Den iscenesatte virkelighed, Systime, 2016, har eleverne arbejdet med dokumentarformerne: den dybdeborende dokumentar, den observerende dokumentar og realityserien.
Desuden har de arbejdet med filmiske virkemidler og fakta- og fiktionskoder
TV2: Herlufholms hemmeligheder
DR: Herlufshols, sæson 1, afsnit 1
Christian Sønderby Jepsen: Testamentet (VÆRK)
TV2: Vi drukner i rod, sæson 1, afsnit 8
DR: En vej to verdener, afsnit 1
Artikel: Fyens Stiftstidende: Skuffet over populært tv-program: Christine og Anders fik forbud mod at rydde op tre uger inden optagelser, 24. august 2022 https://fyens.dk/odense/skuffet-efter-populaert-tv-program-christine-og-anders-fik-forbud-mod-at-rydde-op-tre-uger-inden-optagelserne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sproghandlinger EKSAMEN
Forløb med udgangspunkt i Jan Sheuers "Sproghandlinger"
Eleverne har arbejdet med sproghandlinger, indirekte sproghandlinger, samarbejdsprincippet, høflighedsprincippet og facework
Thomas Korsgaard: "Lasagne", 2019
Klovn: sæson 1, afsnit 3: "Hushovmesteren", 2005
Anders Thomas Jensen: "Blinkende lygter" 2000
Kjell Askildsen: "Et dejligt sted", 1996
Helle Helle: "En stol for lidt", 1996
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Romantikken EKSAMEN
Eleverne har arbejdet med de forskellige strømninger i romantikken herunder nationalromantik, universalromantik, nyplatonisme, biedermeier og romantisme
Nationalromantik:
H. C. Andersen: "Gartneren og Herskabet", 1872, "I Danmark er jeg født", 1850
St. St. Blicher: "Kær est du Fødeland, sødt er dit Navn", 1814
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt Land", 1819
Richard Dybeck: "Du gamla, Du fria", 1866
Bjørnstjerne Bjørnson: "Ja, vi elsker dette landet", 1859
Natasja: "Giv mig Danmark tilbage", 2007
Dansk Folkeparti, valgvideo 2007
Universalromantik:
H.C. Andersen: "Klokken", 1845
Oehlenschläger: "Guldhornene", 1803, "Morgenvandring", 1805
Nyplatonisme:
Staffeldt: "Indvielsen", 1804
Biedermeier:
H.C. Andersen: "Hyrdinden og skorstensfejeren", 1845,
Romantisme:
Emil Aarestrup: "Paa sneen", 1838, "Nordexpedition", 1838
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Reportagen EKSAMEN
Eleverne har arbejdet med reportagen som genre med fokus på nyhedskriterier og sproglige virkemidler
Jyllandsposten: Må Johnsens godt fyre af?" Nikolaj Worm og Søren Nielsen, 6. februar, 2006 (VÆRK)
Nationaltidende: "Branden", Herman Bang, 4. oktober 1884
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Oplysningstiden
Eleverne har arbejdet med oplysningstiden og Holbergs dramaer
Ludvig Holberg: "Erasmus Montanus", 1723, VÆRK
Lisa Jespersen: "Hvor kragerne vender", 2020 (film)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Retorik og argumentation EKSAMEN
Eleverne introduceres til det retoriske pentagram, appelformer, stilfigurer samt Toulmins basismodel
H.K.H. Kronprins Frederiks tale ved gallataffel i anledning af H.M. Dronningens 50-års regeringsjubilæum, 11. september 2022
Johanne Schmidt.Nielsen: 1. maj tale 2016
Agnes Musses tale om hjernerystelse til Talefest Syd, 19. april 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Krimigenren
Eleverne introduceres til krimigenren og true crime, læser et selvvalgt værk og arbejder med den debatterende artikel
Mørkeland, episode 51
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Modernisme EKSAMEN
Eleverne introduceres til modernistisk lyrik med særligt fokus på ekspressionisme
Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt, 1922
Broby-Johansen: Foråret kommer til caféen, 1922
Johannes V. Jensen: af Kongens fald (hesteslagtningen), 1901
Tom Kristensen: Rio Janeiro, 1920
Tom Kristensen: Nat i Berlin, 1920
Tom Kristensen: Fribytter, 1920
Klaus Rifbjerg: Livet i badeværelset, 1960
Peter Seeberg: Biografi af en snegl, 1981
Anna Juul: Mørket, 2023
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Den nyere novelle EKSAMEN
Jan Sonnergaard: Sex, 1997
Katrine Marie Guldager: Nørreport, 2004
Helle Helle: Køreplaner, 1996
Thøger Jensen: Nu sad det unge par sikkert og så video, 1996
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689271885",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689271885",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52689271885"
}