Holdet 2022 EN/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Poul Gamborg Højlund
Hold 2022 EN/d (1d EN, 2d EN, 3d EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Victory
Titel 2 Family LIfe (Growing Up) - EKSAMENSRELEVANT
Titel 3 The American Dream - EKSAMENSRELEVANT
Titel 4 Aspects of Modern Britain - EKSAMENSRELEVANT
Titel 5 Perspectives on Australia - EKSAMENSRELEVANT
Titel 6 SRO - The Civil Rights Movement
Titel 7 Aspects of Modern LIfe - EKSAMENSRELEVANT
Titel 8 Dystopian Fiction - EKSAMENSRELEVANT
Titel 9 The Many Faces of Love - EKSAMENSRELEVANT
Titel 10 South Africa and Apartheid - EKSAMENRELEVANT
Titel 11 Forskelligt - bla. tilladte links til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Victory

Det forløb dækker grundforløbet i engelsk 2022.

Kernestof:

Broccoli, Kevin: ”The Boy in the Pink Tuxedo.” 2022.
https://blog.reedsy.com/short-story/fjvak2/

Cutts, Matt. “Try something new for 30 days.” Ted Talk. 2011. https://www.ted.com/talks/matt_cutts_try_something_new_for_30_days?referrer=playlist-ted_in_3_minutes&autoplay=true

Harris, Kamela. “Victory Speech.” 2020.
https://www.washingtonpost.com/politics/2020/11/07/kamala-harris-victory-speech-transcript/

Sherman, Alexie. ”Victory.” (2015)
https://poets.org/poem/victory.

Ruestling, Jimmy. “The Amish in America Commit Their Vote to Donald Trump; Mathematically Guaranteeing Him A Presidential Victory. ABC News: Latest Breaking News 8.11.2016. http://abcnews.com.co/amish-america-commit-vote-donald-trump-mathematically-guaranteeing-presidential-victory/#comment-11498

Endvidere er der i forbindelse med grammatik arbejdet med:

Ordstilling
Kongruens
Genitiv

Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 2 Family LIfe (Growing Up) - EKSAMENSRELEVANT

Et forløb omhandlende forskellige aspekter af familielivet. Fokus ligger især på familie liv og "growing-up aspektet", hvor forholdet mellem børn og forældre spiller en afgørende rolle. Forløbet dækker ca. 56 sider.
Faglige mål: Blandt andet at gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk samt analyse af fiktionstekster.

Kernestof:

Penelope Lively: Clara´s Day (1986)
Fay Weldon: Oh Mary Don´t You Cry Anymore (1985)
Ron Butlin: The German Boy (1982)
(alle 3 tekster fra: Mulbjerg og Rosenvold, The Entrance, Systime, 1989)

Caryl Churchill: The Ants (1962)
(fra: U Krusaa og E Skov, Life Lines, Kaleidoscope, 1992)

Ann French: "Pig Sticker".
(fra: Hogstad, Kristi (red.): "New Zealand", Systime, 2017)

Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 The American Dream - EKSAMENSRELEVANT

Et forløb om amerikanske værdier og amerikansk identitet. Fra Declaration of Independence til nutiden. Forløbet fokuserer blandt andet på forskellige aspekter af "The American Dream". Hvad det er, hvordan det præsenteres i forskellige tekster etc. og forskellige holdninger til "The American Dream". Forløbet dækker ca. 170 sider.
Faglige mål: Forløbet dækker blandt andet analyse og beskrivelse af engelsk sprog, grammatik og stilistik med anvendelse af relevant faglig terminologi. Endvidere analyseres og perspektiveres der til historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA.

Kernestof:

The Declaration of Independence (1776)
(fra: L.C. Steenberg, American Ideals and American Dreams, Systime, 1985)

Edward N. Kearney: The Frontier Heritage (1984)
(fra: A.M. Finderup og A. Fog, Worlds of English, 2012, Systime)

Studs Terkel: Arnold Schwarzenegger (1980)
Jason Miller: Circus Lady (1972)
(begge tekster fra: Matiassen og Nielsen, Born in the USA, Futurum, 1984)

Amy Tan: Two Kinds (1990)
(fra: Arildsen og Plougheld, Follow That Dream, Systime, 1997)

MSNBC.com (The Associated Press): Text of Obama´s Inauguration Speech (2009)
(fra: http://www.msnbc.msn.com/id/28751183/print...)

John Steinbeck: Of Mice and Men (1937) ( (VÆRK)
(fra: Penguin Books, 2000)

Supplerende materiale:

Some Important Events in American History
(fra: L.C. Steenberg, American Ideals and Ideal Americans, Systime, 1985)

Alysa Hullett: Rejecting the American Dream, Mexicans reintegrate back home (2015)
(fra: http://www.seattleglobalist.com/2015/03/26/mexico-american-dream-reintegrate-migrant-immigration/35018)

Robert Zemeckis: Forrest Gump (AV) (1994)
Indhold
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 30 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Aspects of Modern Britain - EKSAMENSRELEVANT

Et forløb der omhandler forskellige aspekter af det moderne Storbritannien. Særlige fokus på vold blandt børn og unge, bande-krimininalitet og teen-pregnancies, herunder begrebet "Broken Britain"  Forløbet dækker ca. 40 sider.
Faglige mål: Aktuelle forhold i Storbritannien analyseres og perspektiveres med særligt henblik på samfundsmæssige forhold.

Kernestof:

Judith Woods (The Daily Telegraph), Alfie Patten - the exploited face of broken Britain (2009)
(fra: http://www.telegraph.co.uk/news/features/...) udskrevet 13.04.10

Christina Boyle (NY Daily News), Meet Alfie Patten, a new dad at the ripe old age of 13, (2009)
(fra: http://www. nydailynews.com/fdcp?....) udskrevet 12.04.10

Lucy Cockcroft (The Daily Telegraph), Schoolboy father: Alfie Patten "distraught" at claims Maisie not his (2009)
(fra: http:///telegraph.co.uk/news/features...) udskrevet 12.04.10

Sam Greenhill (The Daily Mail) The regrets of Tyler Barker, the boy revealed to be the real father in the Alfie Patten case (2009)
(fra: http://www.dailymail.co.uk/new/article-....) udskrevet 12.04.10

Doris Lessing: Debbie and Julie (1992)
(fra: R. Bühlmann, Now & Zen - Post Modern Stories from London, Systime, 1995)

T. Thompson, P. Harris and A. Blenford (The Observer), They´re lethal, unfeeling - and no one can touch them (2002)
(fra: J. Engberg-Pedersen, M. Grønvold og H. Ohland-Andersen, Contexts, Gyldendal, 2004)

Mark Townsend: London killings: It´s like a war zone. How did it come to this. (2021)
(fra: https://www.theguardian.com/society/2021/may/01/london-killings-its-like-a-war-zone-how-did-it-come-to-this)



Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Perspectives on Australia - EKSAMENSRELEVANT

Forløbet "Perspectives on Australia" har som fokuspunkt aboriginernes vilkår efter de hvides kolonialisering med bl.a. tvungen assimilering ind i de hvides kultur. Der er primært fokus på "the stolen generation", men også andre aspekter inddrages som Kiplings syn på den hvide mands rolle etc.
Faglige mål: At analysere og perspektivere til historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold til andre engelsksprogede områder. I dette tilfælde Australien.
Forløbet dækker ca. 40 sider.

Kernestof:

Thea Astley: "Heart is Where the Home is", 1974 (novelle)
Archie Weller: "Going Home", 1986 (novelle,)
(begge tekster fra: fra "The Grass Was Greener", Mogens Frølund, Systime 1999)


I udleveret kompendium:
"The British Empire" (baggrundsinfo.)
Rudyard Kipling: "The White Man-s Burden" (uddrag), 1899 (digt) (brugt til at belyse tankegangen bag kolonialiseringen.)
"The Stolen Generation", Time, 24.  sep. 2010 (artikel)
Kevin Rudd's "Sorry speech", 2008 (tale,)

Gerry Georgatos: Australia´s Aboriginal children - The world's highest suicide rate (2013)
(fra: https://thestringer.com.au/australias-aboriginal-children-the-worlds-highest-suicide-rate-926#.Y8gxui0kpTY)

Phillip Noyce: "Rabbit Proof Fence" (2002) (AV)

Supplerende materiale:

Australia: History in a Nutshell - https://www.youtube.com/watch?v=lTMOMiQACGU

A Short History of Indigenous Australians - https://www.youtube.com/watch?v=U-pYhyzxAaQ



Indhold
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 SRO - The Civil Rights Movement

I forbindelse med SRO arbejder vi emnet "The Civil Rights Movement in the USA" i samarbejde med historie. For engelskdelens vedkommende er fokus på Malcolm X´s tale "The Ballot or the Bullet".
Faglige mål: Blandt andet at perspektivere til historisk, kulturelle og samfundsmæssige forhold til USA i samspil med historiefaget. Endvidere megen vægt på taleanalyse.

Indhold:

Malcolm X: The Ballot or the Bullet - full text (Cleveland, Ohio - April 3 1964)
fra: http://www.edchange.org/multicultural/speeches/malcolm_x_ballot.html

AV: Malcolm X and the Rise of Black Power: Chrash Course Black American History 38 (2022)
fra: https://www.youtube.com/watch?v=8woU9Rq0cPI
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Aspects of Modern LIfe - EKSAMENSRELEVANT

Et forløb der fokuserer på forskellige aspekter af det moderne liv. Vi arbejder med fremmedgørelse, det nye versus det gamle, frihed og ansvar og familiestrukturer. Forløbet dækker ca. 60 sider.
Faglige mål: Blandt andet at gøre rede for indhold, synspunkter i forbindelse med både fiktion og ikke-fiktion, samt et kildekritisk synspunkt på non-fiction tekster.

Kernestof:

Anna Hope: A Gap of Sky (2008)
(engelsk A eksamenstekst -skr. eksamen 27.05.10)

Stuart Nadler: For Phillip, on His Last Night on the Palace (2012)
(engelsk B (hf) eksamenstekst - skriftlig eksamen - dec. 2015)

Charles Higson, The Red Line (1993)
(fra: R. Bühlmann, Now & Zen - Post Modern Stories from London, systime, 1995)

G. Sweeney, Seeking Self-Esteem Through Surgery (2009)
(fra: The New York Times - http://www.nytimes.com/2009/01/15/fashion...)

Mary Beth Whitehead: A Surrogate Mother Describes Her Change of Heart and... (1986)
(http://www.people.com/people/archive/article/0,,20094800,00.html)

Lesley Hussel: Surrogacy Scandal That´s Shocked the World (2015)
(http://www.dailymail.co.uk/news/article-54972/Surrogacy-scandal-thats-shocked-world.html)

Deborah Sherwood, Kim Cotton has had her Money Box out (1991)
(fra: A. Wulff og M. Thomsen, Man and Technology, Futurum, 1994)

I forbindelse med ELF er følgende læst:

"Native English speakers are the world’s worst communicators": Lennox Morrison, 31. 10. 2016
http://www.bbc.com/capital/story/20161028-native-english-speakers-are-the-worlds-worst-communicators?ocid=ww.social.link.facebook

Endvidere er der arbejdet med kompendium - English as Lingua Franca.docx - med forskellige vinkler på engelsk som verdensprog.

David Crystal: "World Englishes" - AV
fra: https://www.youtube.com/watch?v=2_q9b9YqGRY

David Crystal: Presentation on standard and non-standard English.
fra: https://www.youtube.com/watch?v=hGg-2MQVReQ
Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Dystopian Fiction - EKSAMENSRELEVANT

Dette forløbs primære fokus er på genren dystopisk fiktion. Der er blandt andet fokus på i hvor høj grad de forskellige tekster kan siges at passe ind i genren og på, hvordan litteraturen kan bruges til at vise og advare mod bekymrende og problematisk tendenser i dens tid. Forløbet dækker ca. 150 sider.
Faglige mål: Blandt andet værklæsning samt at orientere sig i et større engelsksproget stof.

Kernestof:

Chelsea Yarbro, Frog Pond (1971)
(fra: Aa. K. Jensen, Forerunners, Gyldendal, 1984)

Stephen Benet: By the Waters of Babylon (1930´erne)
(fra: I Jørgensen og E. Nielsen, Young People - Modern Short Stories, Aschehoug Dansk Forlag, 1972)

J. G. Ballard: "The Intensive Care Unit" (1982)
(fra J.G. Ballard, "Myths of the Near Future", Vintage, 1999

George Orwell: "Animal Farm", Penguin Books, 1989 (first published 1945) VÆRK
Værket er læst med fokus på dialog om det indholdsmæssige samt analyse af fortællerholdning og sproglige virkemidler, samt af Orwells hensigt med værket og af i hvor høj grad værket kan indplaceres i "Dystopian Fiction".

Supplerende materiale:

Info om: "Great Purge"; "Leon Trotsky" (Encyclopedia Britannica) og Joseph Stalin (wikipedia)

M.H. Abrams: Utopias and Dystopias (pp. 195-196)
(fra: M.H. Abrams, A Glossary of Literary Terms (5th edition), Holt, Rinehart and Winston, Inc., 1988)
Indhold
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 The Many Faces of Love - EKSAMENSRELEVANT

The Many Faces of Love - EKSAMENSRELEVANT

Et forløb med kærlighed (og ind imellem manglen på samme) og forhold som fællesnævner. Vi følger kærligheden og forhold i forskellige stadier og ser på hvordan forskellige typer kærlighed og forhold kommer til udtryk i litteraturen. Endvidere kigger vi på litterære strømninger som "Minimalism" og "The Renaissance" med særlig fokus på "Minimalism. Forløbet dækker ca. 100 sider.
Faglige mål: Blandt andet at analyser og fortolke nyere og ældre tekster med relevant faglig terminologi og metode, at perspektivere tekster litteraturhistorisk og historisk, samt at inddrage forskellige genrer og strømninger, læse komplekse tekster og stillelejer fra forskellige perioder etc. Endvidere sproglige særtræk i engelsksprogede tekster.

Kernestof:

Raymond Carver, So Much Water So Close to Home (1974)
(fra: Krusaa og Skov, Lifelines, Kaleidoscope, 1992)

Ernest Hemmingway: "Hills Like White Elephants", 1927 (novelle)

Romeo and Juliet (uddrag), (William Shakespeare), New Swan Shakespeare, (ed. John Ingledew), Longman, 2001 (first edition 1965): Prologue, Act I Scene 5, Act II Prologue, Act II Scene 1, Act II Scene 5, Act III Scene 1, Act III Scene 5, Act V Scene 1, Act V Scene 3.

Sonnets by William Shakespeare: "My mistress' eyes are nothing like the sun" (18) og "Shall I compare thee to a summer's day?" (130)
(begge sonnets fra: The Norton Anthology of English Literature, Fifth Edition, Volume 1, M.H. Abrams (gen. ed.), W.W. Norton & Company, Inc., 1986)

Edgar Allan Poe: The Raven (1845)
(fra: N. Baym et. al. (eds.), The Norton Anthology of American Literature Volume I (3rd edition), W.W. Norton & Company, Inc., 1989)

Supplerende materiale:

D. Delaney, C. Ward and C. Fiorina: The Renaissance - Writer´s Gallery, William Shakespeare
D. Delaney, C. Ward and C. Fiorina: Historical and Social Background
D. Delaney, C. Ward and C. Fiorina: The Renaissance - The Literary Background
(fra: D. Delaney, C. Ward and C. Fiorina: Fields of Vision - Volume 1, Longman, 2009)

Shakespeare/B. Luhrman: Romeo + Juliet (AV)

"Sonnet" (s. 299-300)
(fra: A Glossary of Literary Terms (5th edition), M. H. Abrahms, Holt, Rhinehart & Winston, Inc., 1988)

BBC-dokumentar: Shakespeare - Life of Drama (AV)

"Literary Minimalism: A Brief Overwiew of Why Less is More"

"Fields of Vision": "Writer's Gallery: Ernest Hemmingway"
(fra: D. Delaney, C. Ward and C. Fiorina: Fields of Vision - Volume 2, Longman, 2009)

"Fields of Vision": "Writer´s Gallery: Edgar Allan Poe"
(fra: D. Delaney, C. Ward and C. Fiorina: Fields of Vision - Volume 2, Longman, 2009)


Indhold
Omfang Estimeret: 30,00 moduler
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
Titel 10 South Africa and Apartheid - EKSAMENRELEVANT


Et forløb der beskæftiger sig med Sydafrika og landets historie før, under og efter Apartheid - særlig fokus på Apartheids konsekvenser for almindelige sydafrikanere. Forløbet dækker ca. 45 sider.
Faglige mål: Faglige mål: At analysere og perspektivere til historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold til andre engelsksprogede områder. I dette tilfælde Sydafrika.


Kernestof:

Nadine Gordimer: Country Lovers (1960)
(fra: Egebjerg og Ejlersen, Reflections of South Africa, Systime, 1986)

Richard Rivé, The Bench (1960´erne)
(fra: Henning Lange, Here and Now, Gyldendal, 1972)

Njabulo Ndebele, The Revolution of the Aged (1986)
(fra: J. Watts (ed.), We Her Children, Systime, 1992)

Greg Myre: 20 Years after Apartheid South Africa Asks: How Are We Doing? (2014)
(fra: https://www.npr.org/sections/parallels/2014/05/06/310095463/20-years-after-apartheid-south-africa-asks-how-are-we-doing)

Forgiveness for Killers (AV) BBC, 1997 (AV -dokumentar)

Supplerende materiale:

Richard Attenborough, Cry Freedom (AV), 1987

Kort gennemgang af Sydafrikas historie (udarbejdet af PH)
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Forskelligt - bla. tilladte links til eksamen

Der er kontinuerligt arbejdet med grammatik, skriftlig udtryksfærdighed etc. i henhold til bekendtgørelsen og de faglige mål.  Der er inddraget en række grammatikbøger, ligesom der er arbejdet med eksamemnsopgaver etc. Endvidere er der arbejdet med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtlig engelsk blandt andet med fokus på høj grad af grammatisk korrekthed og evne til selvkorrektion.
Det angivne modulomfang af dette forløb er naturligvis ikke korrekt.

Tilladte internetsider til årsprøver og eksamen:

https://abc.ordbogen.com/dictionary

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com

https://www.ordbogen.com/
Indhold
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer