Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Hjalmar Nygaard, Maria Willemann
|
Hold
|
2022 id/d (1d id, 2d id, 2d id ass, 3d id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den dansende krop
Eleverne arbejder videre med deres kendskab og sikkerhed i jive-dansen
Der arbejdes med danseformerne Jive, disko & Hip hop
Eleverne har via to moduler (3X90 min) opnået en grundliggende forståelse for:
grundtrin
Rockstep
Vertikal grundtrin
New Yorker
Fadeaway
1/2 damerotation (Yubio 32.B2)
Chase ved side af hinanden (32.B3)
American Spin
I de to repetitions moduler har eleverne ligeledes stiftet bekendskab med:t:
Hip bump
Fallaway throwaway
change of hands behind the back
Change of place left to right
Change of place rigt to left
Eleverne er kort i sidste modul blevet præsenteret for:
Walks
Mooch
I undervisning er der blevet anvendt musik fra:
Blues Brothers: Do you love me: Mother popcorn
Eric Clapton: Sweet home Chicago
Megan Trainor: Dear future husband
Taylor Swift: Shake it off (Taylors version)
Ray Charles: Hit the road Jack
Jive Bunny...: Uptown Girl
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning
Vi arbejder med en grundliggende forståelse og sikkerhed i udførslen af et rytmisk opvarmningsprogram
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
den arbejdende krop
Kort forløb om hvad der sker fysiologisk med kroppen når den arbejder/udsættes for træning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Pickleball
Vi prøver et relativt nyt slagboldspil - Pickleball, og opøver en grundliggende sikkerhed i nogle af de grundliggende slag.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Basketball - 2 vs. 2
Der er i basketforløbet blevet arbejdet med nogle basale færdigheder indenfor basketball - disse basale færdigheder er direkte anvendelige i spillet 2 mod 2:
Eleverne bør have opnået en grundliggende sikkerhed i at drible med bolden, og hvordan kroppen bruges til at beskytte bolden.
Eleverne er blevet præsenteret for korrekt skudteknik, og bør kunne score regelmæssigt fra meget kort afstand.
Eleverne bør ligeledes have opnået en grundliggende sikkerhed i lay up fra både højre og ventre side.
Eleverne har arbejdet med angrebsåbningerne:
Back door
V-cut shooting
give and go
Pick and roll
og bør i forbindelse hermed have opnået en grundliggende sikkerhed i timing og temposkift i angrebsåbnongerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
X-fit
Vi tager fat på X-fit (Crossfit) og arbejder her med at skabe en teknisk sikkerhed i nogle af disciplinens grundliggende øvelser, og i forbindelse herme en forståelse for hvad X-fit er, hvordan det er anderledes en mere "klassisk" styrketræning.
Hvad der sker fysiologisk med kroppen når man træner muskeludholdenhed, og hvorfor Crossfit er blevet så udbredt blandt danskere.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Den dansende Krop III
Preformance - bevægelses drama, men fokus på labans teori, og hvordan vi kan bruge vores krop til at fortælle en historie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Volleyball
Volleyball
Spil på badmintonbane 4 vs. 4 med volleynet
Fokus på de basale færdigheder i volleyball
Baggerslag
Hævning - må og være en kastene bevægelse
Smash
Roller på banen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Atletik
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
x-fit II - træningsprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Den dansende krop III
Vi arbejder med Les Lanciers
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56341668430",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56341668430",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d56341668430"
}