Holdet 2023 DA/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Ida Kofoed
Hold 2023 DA/j (1j DA, 2j DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Syndefaldet som motiv (eksamen)
Titel 2 Skriftlighedsforløb
Titel 3 Fra oplysningstid til nationalromantik (eksamen)
Titel 4 Retorik og argumentation (eksamen)
Titel 5 Drama i dokumentaren (eksamen)
Titel 6 Danmarksbilleder (del 1) (eksamen)
Titel 7 Nyhedsformidling (eksamen)
Titel 8 Danmarksbilleder (del 2) (eksamen)
Titel 9 Fra stille eksistens til #Metoo (eksamen)
Titel 10 Skriftlig bevidsthed
Titel 11 To litterære gennembrud (eksamen)
Titel 12 Tilladte online hjælpemidler skr. terminspr/eksam

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Syndefaldet som motiv (eksamen)

Indhold og fokus:
I dette forløb introduceres eleverne for danskfaget og møder de første danskfaglige begreber, teksttyper og tekstlæsninger.
Vi tager udgangspunkt i Syndefaldsmyten og bygger forløbet op omkring tekster, der beskæftiger sig med dette motiv.
Eleverne introduceres bla. a for novellen som genre, motivet som fagbegreb, fortællertyper, eventyret, miljøkarakteristik, personkarakteristik og konflikter.
Vi starter desuden op på vores første analyse på skrift op snakker her om bl.a. indledning og afslutning.

Faglige mål:
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- Beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster

Kernestof:
- Fra dansk litteraturs kanon læses: Karen Blixen, Martin A. Hansen.
- Litteraturanalyse og -fortolkning
- Anvendelse af relevante litterære metoder
- Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Materialer:
- Syndefaldsmyten
- Klip fra Fristet via udsendelsen Vi spiller spillet - realityen der formede dig https://www.facebook.com/watch/?v=866940714084672
- Film: SMUK (VÆRK)
- Bodelsen, Anders: Rama Sama
- Perrault, Charles: Den lille rødhætte
- Hansen, Martin A: Paradisæblerne
- Blixen, Karen: Ringen
- Aidt, Naja Marie: Den blomstrende have
- Fra "Håndbog til dansk", Systime om novellen. motiver, fortællertyper, eventyret, konflikter, personkarakteristik, miljøkarakteristik,

Arbejdsformer:
- Eleverne arbejder i grupper, individuelt, med kreative øvelser, med skriftlighed, vi ser film, læser i fællesskab og brainstorrmer sammen.

Antal sider: 100
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
STIL 1 - VALGFRIT EMNE 28-08-2023
STIL 2 - Den lille rødhætte 26-09-2023
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Skriftlighedsforløb

Indhold og fokus:
Et forløb der har til hensigt at give eleverne det bedst mulige første møde med skriftlighed i danskfaget i gymnasiet. Her arbejder vi i dybden med opgavens forskellige dele og sparrer med hinanden, så vi kommer godt fra start med skriftlighed i danskfaget.

Faglige mål:
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- Beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed

Kernestof:
- Produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder forløb med særligt fokus på skriftlighed i 1. (og 3.g.)

Materialer:
- Naja Marie Aidt: Den blomstrende have
- Kompendium til skriftlighedsforløb - Fra ”Dansk på ny”, Systime (2017), ark om indledning/afslutning og ”Ud i   sproget – Ud i verden”
- Om Naja Marie Aidt via Litteratursiden, forfatterweb m.m.

Arbejdsformer:
Eleverne arbejder i grupper, par, individuelt og på klassen med den tekst, der danner fundament for deres første egentlige analyserende artikel.

Antal sider: 60
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Fra oplysningstid til nationalromantik (eksamen)

Indhold og fokus:
Forløbet er en del af et samarbejde med historiefaget som optakt til den obligatoriske historieopgave. I forløbet skabes en forståelse for, hvad der skete op til perioden, vi kender som romantikken - altså oplysningstiden. I selve arbejdet med romantikken lægges fokus særligt på nationalromantikken og der trækkes desuden tråde til vores samtid og følelsen af fællesskab under eksempelvis fodbold EM sommeren 2021. Vi arbejder med at forstå, at litterære perioder ikke blot stopper fra den ene dag til den anden, men at nogle tekster under romantikken både trækker tråde tilbage og frem i den litteraturhistoriske kontekst. På samme vis forstår vi, at nutidens forfattere ligeledes i den rette kontekst, kan anvende tanker fra tidligere litteraturhistoriske perioder.
Vi arbejder os udover Danmarks landegrænser og ser på både enkelte dele og helheder/sammenhænge i litteraturen.
Desuden har forløbet til formål at præsentere eleverne for formalia m.m. i forbindelse med produktionen af en større skriftlig opgave.

Faglige mål:
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- Undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag.
- Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
Kernestof:
- Tekster fra 1700- og 1800-tallet, herunder fra oplysningstid, romantik
- Tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
- Kanonforfattere: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N. F. S. Grundtvig, H. C. Andersen med særligt fokus på litteraturanalyse og -fortolkning, anvendelse af relevante litterære metoder og litteratur-, kultur-og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Materialer:
- Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, IBog: Kapitlerne om Oplysningstiden og Romantikken
- Gulddreng: Helt sikker
- Holberg, Ludvig: Epistola CCXXVI
- Andersen, H. C.: I Danmark er jeg født
- Oehlenschläger, Adam: Der er et yndigt land
- Bjørnson, Bjørnstjerne: Ja, vi elsker dette landet
- Dybeck, Richard: Du gamla, du fria
- Grundtvig: De levendes land
-       Blicher: Kær est du fødeland

Arbejdsformer:
Eleverne har arbejdet individuelt, i par, grupper, deltaget aktivt i klassedebatter og tavleundervisning. Desuden har eleverne fordybet sig i teksterne og arbejdet grundigt med litteraturhistoriske sammenhænge, tendenser samt variationer hos de forskellige forfattere.
Eleverne har arbejdet i dybden med først et større skriftligt produkt og derefter et mundtligt forsvar af deres arbejde.

Antal sider: 100
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Retorik og argumentation (eksamen)

Indhold og fokus:
Forløbet har til hensigt at give et indblik i, hvad retorik og argumentation handler om, og hvorfor det er vigtigt at mestre som eksempelvis taler, politiker m.fl. men også som gymnasieelev.
Vi har arbejdet med teori omhandlende de tre appelformer patos, logos og etos, det retoriske pentagram, retoriske virkemidler, taletyper, nonverbal kommunikation, argumentationsanalyse, argumentationstyper m.m.
Vi har under forløbet arbejdet særligt med forskellige taler med inddragelse af andre teksttyper. Vi har i forløbet haft et særligt fokus på hvor meget omstændighederne for en tale, debat m.m. betyder for hvordan retorikken og argumentation anvendes.

Faglige mål:
- Dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt)          med formidlingsbevidsthed
- Analysere, fortolke og perspektivere (fiktive og) ikke-fiktive tekster i alle medier
- Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- Navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og         bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof:
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- Retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
- Tekster gennem kreative arbejdsprocesser

Materialer:
- Anne Grethe Bjarup Riis i debat med prostitueret kvinde i Go’ Morgen Danmark https://www.youtube.com/watch?        v=IMWocEIAeZI
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020 https://www.youtube.com/watch?v=T9dp-SuzZ8c
- Sofie Linde og Pia Kjærsgaard i debat om hvor stort et problem sexisme er i Danmark          https://www.youtube.com/watch?v=6RpYUgv2RxQ  
- Line Knutzon: "KAMMERATER...ARTER...ARTER...ARTER...", Politiken den 1. maj, 2017
- Mette Frederiksen: 1. maj-tale, 2018
- Uddrag fra filmen "Festen" https://www.youtube.com/watch?v=quTDfx-kJGE
- Artikel til arbejde med argumentation: https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/maerkelig-lov.-juridisk-koensskifte-er-        det-rene-nonsens
- Mette Frederiksens nytårstale 2023 https://www.stm.dk/statsministeren/nytaarstaler-siden-1940/mette-frederiksens-        nytaarstale-1-januar-2023/
- Teori omhandlende retorik og argumentation fra kapitlet om sprog i "Håndbog til dansk", Systime, IBog.
- Om retoriske virkemidler fra Gymdansk.dk https://www.gymdansk.dk/retoriske-virkemidler---figurer.html

Arbejdsformer:
Eleverne har selv fundet indlæg på deres egne sociale medier, hvor de har skullet forholde sig til de 3 appelformer og hvilke der anvendes mest i hvilke situationer.
Eleverne har selv lavet små taler, hvor de anvender 3 retoriske virkemidler. Resten af klassen gætter hvilke, der er i spil.
Vi har ligeledes arbejdet med retorik og argumentation på skrift, da eleverne har skrevet en analyserende artikel med afsæt i 2 politiske taler.
For at forstå nonverbal kommunikation, har vi leget gæt og grimasser og derud fra snakket om, hvor meget vi siger uden ord.
Forløbet har også budt på en kreativ fremstilling af egne taler, hvor alle parametre skulle overvejes inden talerne blev holdt for klassen.

Antal sider: 140
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Drama i dokumentaren (eksamen)

Indhold og fokus:
Eleverne introduceres for dokumentaranalyse. Vi har arbejdet særligt med dokumentarfilmens forskellige typer, filmiske virkemidler samt autencitetsmarkører og fiktionskoder. Derudover har vi også inddraget vores viden om retorik og argumentation.
Vi har bevidst arbejdet med meget forskellige dokumentarer for at kunne sammenligne og snakke om, at forskellige budskaber, temaer og vinklinger kræver meget forskellige typer af dokumentarer. Derudover har vi snakket meget om troværdighed kritisk tilgang.

Faglige mål:
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- Beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- Dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- Navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof:
- Tekster (dokumentarer) fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
- Retorisk analyse – appelformer, argumentation m.m.
- Medieanalyse og fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- Analyse og vurdering ad mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Materialer:
- Håndbog til dansk, Kapitel 5 – Medier: Dokumentar, Ibog, Systime
- Om vinkling via PP
- Om kilder via PP
- Armadillo, 2010, VÆRK
- Bedraget i Helmand, DR1, 2023
- Anbragt i helvede, TV2, 2016
- Testamentet, 2011 (i forbindelse med fællesarrangement på skolen)
- Alene i vildmarken, afsnit 1, sæson 3, 2018, DR1
- Omars vej til Krudttønden, afsnit 1 og 2, DR1, 2020
- De dyre drenge, afsnit 1 og 3, DR P3, 2023
- ”Så fattige er de dyre drenge”, Ekstra Bladet, 2023

Arbejdsformer:
I forløbet har vi arbejdet meget med grundighed i besvarelser, refleksioner, førstehåndsindtryk efter endt dokumentar m.m. I analysearbejdet af dokumentarfilmene har vi arbejdet i grupper, brainstormet, lavet små oplæg med begrebsforståelse i centrum. Derudover har vi inddraget andre medier som Instagram m.m. i arbejdet med at åbne dokumentarfilmene op på en kritisk måde.

Antal sider: 130
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Danmarksbilleder (del 1) (eksamen)

Indhold og fokus:
Del 1 af et forløb med fokus på grundig analyse af lyrik og kampagnespots (Forløbet fortsættes i starten af 2.g). Vi har i denne del af forløbet fokuseret bl.a. arbejdet med lyrik, sproglige virkemidler, semantiske felter og sproglige billeder. Derudover har vi snakket meget om intertekstualitet i de forskellige fremstillinger af danskhed.

Som introduktion til forløbet så vi "Helt lyrisk" fra DR. Vi så afsnittet med Bro og Poul Krebs, der lavede lyd til Strunges kendte digt Livets hastighed. Ud fra udsendelsen snakkede vi om, hvad et digt er, hvad lyrik er og hvordan man går til lyriske tekster.
Herefter har vi anskuet danskhed og Danmark fra forskellige vinkler og perspektiver. Vi har blandt andet snakket om, at synet på Danmark ændrer sig meget alt efter hvor både fysisk og mentalt afsenderen befinder sig.
Som værklæsning har vi arbejdet grundigt med de 15 sange, der er skrevet i forbindelse med DR's "Min sang til Danmark". Vi har set koncerten sammen og arbejdet med de 15 sange som en digtsamling. Eleverne valgte i grupper efterfølgende to sange ud, som de lavede enten en skriftlig eller et mundtlig analyse og fortolkning af.


Faglige mål:
- Dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:
- Tekst fra 1800-tallet, romantik
- Kanonforfatter: H. C. Andersen med fokus på litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering

Materialer:
- Helt lyrisk: Poul Krebs og Bro, https://www.dr.dk/drtv/se/helt-lyrisk_-poul-krebs-og-bro_147967
- H.C. Andersen "Danmark, mit fædreland", 1850
- Isam B "I Danmark er jeg født" (youtube-video)
- Michael Strunge "Der er et yndigt land," 1980
- Min sang til Danmark – koncerten (Via. CFU) VÆRK
- Mette Ewald og Rikke Taber "Lyrik - når sproget spiller", Systime, 2020, kapitlerne om det visuelle og det lydlige
- Ole Schultz Larsen "Håndbog til dansk," Systime 2017, kapitlerne om sproglige billeder, sproglige figurer samt afsnit om denotation og konnotation og semantiske felter

Arbejdsformer:
Eleverne har arbejdet individuelt, i par, grupper, deltaget aktivt i klassedebatter og tavleundervisning. Desuden har eleverne fordybet sig i teksterne og arbejdet grundigt med forståelsen og betydningen af sprogvariationer, sproglige virkemidler m.m.

Antal sider: 100
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Nyhedsformidling (eksamen)

Indhold og fokus:
Antal sider: Vi tager udgangspunkt i nyhedsgenren og arbejder særligt med nyhedshistorien. Eleverne tilegner sig centrale nyhedsbegreber som kilder, vinkling, komposition (indre og ydre) m.m., hvorefter vi tilføjer vores viden om sprog, retorik m.m., som vi også i høj grad kan bruge, når vi arbejder med nyhedsartikler.
Derudover ser vi på begreberne Clickbait og Fake News og eleverne finder selv artikler, som de analyserer og fremlægger for hinanden i mindre grupper. Derudover arbejder vi kreativt med nyheder ved at eleverne selv skriver deres egne nyhedshistorier. Vi hjælper hinanden med at vurdere hvor gode vores nyhedshistorier er. Vi slutter af med at se og arbejde grundigt med TV2 Nyhederne som årets sidste VÆRK.

Faglige mål:
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- Analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- Beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- Demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- Navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale
fællesskaber

Kernestof:
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- Retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
- Kommunikationsanalyse
- Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- Analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- Produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Materialer:
- Kapitlet om avisjournalistik i "Håndbog til dansk"
- Forskellige aktuelle nyheder fra den pågældende dags aviser. Nogle gange arbejde vi med samme nyheder fra forskellige aviser og andre gange med flere nyheder fra samme avis.
- Politiken den 24. Jan. 2019: "Først gik det godt, så lidt skudt - og så helt forrygende med flyvende fløje. Hurra, hurra, hurra!"
- Berlingske, den 30. marts 2011: "Skolearbejdet presser hver tredje elev"
- Berlingske, den 6. april 2021: "Morten fra Jylland længes tilbage til Islamisk Stats brutale kalifat: »Det var meget fredeligt og meget hyggeligt«(uddrag)
- Forsider fra aviserne BT. Information, Kristeligt Dagblad, Jyske Vestkysten fra den 3. januar 2019, omhandlende togulykken på Storebælt
- Politiken den 22. marts 2016: "Terror i Bruxelles: Stopper det aldrig"
- TV" Nyhederne, 26. april kl 19.00 VÆRK

Arbejdsformer:
Eleverne har arbejdet analytisk med nyheder samt skabt egne produktioner. Derudover har undervisningen varieret imellem fælles undervisning, gruppearbejde, kreative øvelser m.m.

Antal sider: 90
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Danmarksbilleder (del 2) (eksamen)

Indhold og fokus:
I denne del af forløbet har vi samlet op på lyrikken og især arbejdet med kampagnespottet med fokus på fremstillingen af Danmark.
Derudover har vi snakket meget om intertekstualitet i de forskellige fremstillinger af danskhed og vi har anskuet danskhed og Danmark fra forskellige vinkler og perspektiver. Vi har blandt andet snakket om, at synet på Danmark ændrer sig meget alt efter hvor afsenderen befinder sig.
Vi har bevidst arbejdet både med Danmark fremstillet som et glansbillede og set fra en mere kritisk vinkel. Dette har trukket tråde tilbage i litteraturhistorien og vist os noget om litterære og samfundsmæssige tendenser i Danmark.

Faglige mål:
- Dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:
- Tekster fra 1700- og 1800-tallet - romantik
- Tekster fra 1900-tallet - realisme
- Tekster fra 2000-tallet – kampagner
- Kanonforfattere: St. St. Blicher, H. C. Andersen, Klaus Rifbjerg
- Litteraturanalyse og -fortolkning
- Anvendelse af relevante litterære metoder
- Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- Retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
- Kommunikationsanalyse
- Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Materialer:
- Mette Ewald og Rikke Taber "Lyrik - når sproget spiller", Systime, 2020, kapitlerne om det visuelle og det lydlige
- Ole Schultz Larsen "Håndbog til dansk," Systime 2017, kapitlerne om sproglige billeder, sproglige figurer samt afsnit om denotation og konnotation og semantiske felter
- Henning Bøtner Hansen og Maria Rebekka Holm Andersen: "De korte medieformater," Systime 2020, uddrag af kapitlet "Kampagnespottet"
- Michael Strunge "Der er et yndigt land," 1980
- Benny Andersen "Verdensborger i Danmark,"1988
- Per Vers og Ole Omkvæd: "Verdensborger.dk" (2006)
- Maia Lee Langvad "Dette er danskerloven, 2006 + videoen dertil
-Carlsberg, The Danish Way, Mads Mikkelsen, https://www.youtube.com/watch?v=jEKLwFdntPs
- Socialdemokraterne "Vi er et lille land med et stort fællesskab" (Mette Frederiksen, video, august 2020) https://www.youtube.com/watch?v=PRXtcczliIk&app=desktop
- DF´s valgvideo fra 2007
- Blicher, Steen Steensen "Kjær est du fødeland, sødt er dit navn"
- Rifbjerg, Claus ”Tømmermænd”, 1956
- ”Man kan da aldrig få for meget pølse!?!”, 2019, instrueret af Nikolaj Lie Kaas (f.1973), Kræftens bekæmpelse og Trygfondens kampagne, https://www.youtube.com/watch?v=HEP3jURCXnI

Arbejdsformer:
Eleverne har arbejdet individuelt, i par, grupper, deltaget aktivt i klassedebatter og tavleundervisning. Desuden har eleverne fordybet sig i teksterne og arbejdet grundigt med litteraturhistoriske sammenhænge, tendenser samt variationer hos de forskellige forfattere. Desuden bliver eleverne bedt om selv at opsøge eksempler på Danmarksbilleder indenfor digtning og kampagner.

Antal sider: 120
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Fra stille eksistens til #Metoo (eksamen)

OBS! Afbrudt af Skriftlig bevidsthed mellem 14.01-03.02

Indhold og fokus:
Forløbets formål er todelt. For det første skabes en forståelse for, hvilken placering kvinden har haft i litteraturhistorien igennem tiden. Her har vi bevæget os fra Karen Blixens Ringen, forbi Herman Bangs stille eksistenser og helt frem til sexisme i musikbranchen. I tillæg her til handlede forløbet desuden om køn, ligestilling og sexisme. Undervejs i forløbet kunne vi ikke ignorere en meget aktuel kønsdebat, da Trump bestemte, at der kun findes to køn, og forløbet tog en drejning imod denne problematik.
Forløbets andet formål var at genbesøge de typer tekster, man møder i dansk. Vi har derfor i forløbet arbejdet med alt fra noveller til digte, dokumentarfilm, kampagner, nyheder, taler m.m.

Faglige mål:
- Undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
- Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
- Demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- Navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale
fællesskaber
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- Analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af
- Fra dansk litteraturs kanon læses: Herman Bang, Tom Kristensen, Karen Blixen, Peter Seeberg

Kernestof:
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering
- Retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
- Et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
- Litteraturanalyse og -fortolkning
- Anvendelse af relevante litterære metoder
- Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- Kommunikationsanalyse
- Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- Analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- Produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Materialer:
- Pryds Helle, Merete: Oh, Romeo VÆRK
- Afsnit 1 af "Sexisme i musikbranchen" https://www.dr.dk/drtv/se/sexisme-i-musikbranchen_-du-skal-vaere-ung-og-fuckable_460230
- Bang, Herman: Den sidste aften
- Helle, Helle: Køreplaner
- Blixen, Karen: Ringen (brugt som perspektivering, læst i tidligere forløb)
- Biskop Mariann Edgar Buddes tale ved Trumps indsættelse https://www.dr.dk/nyheder/udland/valg-i-usa/biskop-bad-trump-vise-naade-med-lgbt-personer-det-faldt-ikke-i-god-jord
- Artikel: Trump slår fast, at der kun er to køn, og det skræmmer: 'Ofte ser man en udvikling i USA komme til Europa' https://www.dr.dk/nyheder/indland/trump-slaar-fast-der-kun-er-koen-og-det-skraemmer-ofte-ser-man-en-udvikling-i-usa
- Kondrup, Emil: Reklame for vaskemiddel https://www.instagram.com/emilkondrup/reel/DFNlYoVN0S6/
- Seeberg, Peter: Hvile
- Kristensen, Tom: Rio Janeiro
- Goldie 6is: Udvalgte sange + koncert og foredrag på skolen VÆRK
- Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime: Om Herman Bang og stille eksistenser
- "Små skridt og stille eksistenser" https://www.berlingske.dk/kultur/smaa-skridt-og-stille-eksistenser
- Pixidansk.dk: Om tomme pladser

Arbejdsformer:
Eleverne har arbejdet individuelt, i par, grupper, deltaget aktivt i klassedebatter og tavleundervisning. Desuden har eleverne fordybet sig i teksterne og arbejdet grundigt med litteraturhistoriske sammenhænge, forskellige tidsmæssige tendenser samt variationer hos de forskellige forfattere og tiders syn på kvinde og køn.

Antal sider: 200

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Skriftlig bevidsthed

Indhold og fokus:
Forløbet har til hensigt at skabe bevidsthed og korrekthed i elevernes skriftlige arbejde. Vi arbejder med en lang række øvelser omhandlende skriftlig korrekthed. Eleverne arbejder både med egne og andres produktioner.
Derudover går vi i dybden med den analyserende og den debatterende artikel. Forløbet slutter med, at eleverne individuelt i løbet af 5 modul skriver en debatterende artikel udefra en stilladseret undervisning.

Faglige mål:
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- Beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- Demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
- Analysere og vurdere teksters kommunikative betydning

Kernestof:
– Produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag, herunder mindst to forløb med
særligt fokus på skriftlighed.

Materialer:
- Eksamensgenrerne dansk stx, Systeme: Om den analyserende artikel og den debatterende artikel
- En række skriveøvelser med fokus på korrekthed, dybde og præcision.

Arbejdsformer:
Fælles gennemgang af forståelse, skriveøvelser i grupper og individuel skrivning af debatterende artikel.

Antal sider: 30
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 To litterære gennembrud (eksamen)

Indhold og fokus:
Eleverne introduceres for henholdsvis det moderne og det folkelige gennembrud, og vi snakker om hvad der kendetegner de to tendenser. Vores fokus er i høj grad på, hvor historierne fortælles fra og vi arbejder derfor naturligt med socialrealisme og hjemstavnsdigtning. Vi har i forløbet arbejdet med grundig analyse og med tilgange til den gode læsning.

Faglige mål:
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- Dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof:
- Tekster fra 1800-tallet, herunder naturalisme
- Tekster fra 1900-tallet, herunder realisme
- Læsning af afgrænset periode før 2000
- Kanonforfattere: Henrik Pontoppidan, Martin Andersen Nexø
- Litteraturanalyse og -fortolkning
- Litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
- Sproglig analyse, fortolkning og vurdering

Materialer:
- Litteraturen på langs og på tværs, Systime, IBog: Kapitlerne om Det moderne gennembrud, Brandes og naturalismen, Herman Bang og impressionismen, Pontoppidan og realismen samt det folkelige gennembrud (Nexø og Aakjær)
- Pontoppidan: "Naadsensbrød", "En stor dag"
- Herman Bang; "Irene Holm"
- Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag"
- Film: Pelle Erobreren
-Film: Lykke Per


Arbejdsformer:
Vi har øvet på læsning og forståelse af baggrundstekster. I den forbindelse har vi taget nogle redskaber i brug som eksempelvis walk and talk og highlightning af vigtige pointer. Vi har sammenlignet de to litterære perioder og arbejder i grupper med besvarelser. Vi har desuden inddraget små kreative øvelser i forsøget på at huske på en anderledes måde end vanligt. Vi har åbnet perioderne op ved at se relevante film og åbne tendenserne op umiddelbart i stedet for med en forudgående forståelse.

Antal sider: 90
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Tilladte online hjælpemidler skr. terminspr/eksam

Tilladte online hjælpemidler skr. terminsprøve og eksamen 2025

Følgende hjemmesider må tilgås under eksamen.
- Ordnet.dk
- Roplus.dk (Retskrivningsordbog)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer