Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Sabrina Buch Hansen
|
Hold
|
2023 DA/k (1k DA, 2k DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Det er ikke for børn VÆRK
Det er ikke for børn - Folkeviser, Folkeventyr og H.C. Andersen
.
Eleverne introduceres til middelalder litteraturens genrer som folkeeventyr og folkeviser med fokusset ”Det er ikke for børn”.
Forløbet er tænkt som en viderebygning på elevernes lærdom om kunsteventyr fra folkeskolen.
I forløbet introduceres eleverne desuden for forskellige type af viser og eventyr.
Formelsprog
Syrebadsteknik
Visernes komposition og
overgangssituationen som eventyrenes og visernes vigtigste tematik/ morale.
Primærtekster:
H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne, (1845)
Brødrene Grimm: Den lille Rødhætte (1812)
Ukendt: Kong Lindorm (Folkeeventyr)
Ukendt: Germand Gladensvend (folkevise) VÆRK
Ukendt: Hr. ebbes Døtre (folkevise) VÆRK
Sekundær Litteratur:
Litteraturhistorien på Langs og på tværs ” Alt om folkeeventyr”. Af Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen, Systime (2012”Litteraturhistorien - på langs og på tværs”
Litteraturhistorien på Langs og på tværs ” Alt om folkeviser”. Af Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen, Systime (2012)
Litteraturens veje: Gerd Lütken og Johannes Fibiger”H.C. Andersens eventyr”. Systime, (2010)
”Brug litteraturhistorien” Om folkevisers personer, tematikker og typer af folkeviser, (2014), af Mimi Sørensen og Mads Rangvid.
Sideantal: 40
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Skriftlighedsforløb -
Skriftlighedsforløb baseret på en folkevise.
Eleverne introduceres for den analyserende artikel som genre og trænes i genrens delelementer.
Primær litteratur:
"Skriveøvelser til Dansk" Anette Nielsen og Lene Trolle Schütter, Gyldendal. 2014
"Hr. Ebbes Døtre" Folkevise. in "Grundbog til dansk", Henrik Poulsen, Systime, 2023.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
EKSAMEN Det moderne Gennembrud
Det moderne Gennembrud
Eleverne er blevet introduceret til tendenserne i det moderne gennembrud.
Vi har blandt andet arbejdet med litteratur, der sætter "problemer under debat" gennem Brandes forelæsningsrække.
Herman Bangs stille eksistenser og skrivestil Impressionisme, der forlanger opmærksomhed fra læseren.
Pontoppidans kritk, og sarkasme af datidens samfund gennem kritisk realisme (et detaljeret sprog, som beskriver et virkelighedsnært univers.)
Desuden har eleverne læst et uddrag af Jacobsens: Fru Marie Grubbe, der bl.a. naturalistisk "fotograferer" Marie Grubbes drifter
Til sidst har eleverne læst et uddrag fra Amalie Skrams "Constance Ring", der sætter kvindens rolle/stilling i samfundet på spidsen samt samfundets dobbeltmoral og dermed taler ind i sædelighedsfejden.
Strømninger:
Impressionisme
kritisk realisme/realisme
Naturalisme.
Eleverne har i den forbindelse beskæftiget sig med strømninger som sproglige tendenser.
Der har under forløbet været fokus på de tre k'er: Kirke, klasse og køn.
og Sædelighedsfejden
Primær litteratur:
Georg Brandes: "af indledningsforelæsning til hovedstrømninger i det 19de Aarhundrede", 1871.
Herman Bang: "Frøkenen", 1883.
J. P. Jacobsen: af: "Fru Marie grubbe", 1876
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød", 1887
Amalie Skram: af "Constance Ring" , 1885
Sekundær litt:
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, TInne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systeme, 2012.
Kap 6 om "Det moderne gennembrud"
Omfang: ca 120 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
EKSAMEN Nyhedsformidling VÆRK
Eleverne er blevet introduceret for nyhedsformidling. Her har vi blandt andet talt om avistyper, nyhedskriterier, ydre layout, indre layout som nyhedstrekanten samt kilder og vinkling.
Vi har desuden kigget på det journalistiske sprog i artiklerne og rubrikkerne og drøftet fake news og click bait.
Eleverne har læst om den samme sag i forskellige aviser vinklet på forskellig vis.
Eleverne har dermed læst et værk.
Primær tekster:
"Anmeldt for Grooming", James Kristoffer Miles og Mads Romme, Ekstra Bladet, d. 20 nov. 2023.
"For 15 år siden rulledes skandalen også, men i dag dømmer samfundet politikere som Mike Fonseca hårdere", Heidi Elkjær, Jyllands-Posten, 21. nov 2023.
"Fra Kofoed til Fonseca. Er vi blevet mere puritanske?",Bent Winther, Berlingske Tidende. 22. nov 2023.
"Hun er presset og bange", James Kristoffer Miles og Mads Romme, Ekstra Bladet, 19. nov. 2023.
"Omstridt forhold til 15-årig får politiker til at åbne debat om seksuell lavalder" Henrik Jensen og Kasper Fast, Berlingske Tidende 23. nov. 2023.
"Præst og filosof dybt uenige om politikers forhold til 15årig" Signe Westermann Kühn, Berlingske Tidende, 23, nov 2023.
Sekundær tekster:
"Avistyper"fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2024
"De fem nyhedskriterier" fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2024
"Ydre komposition" fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2024
"Nyhedstrekanten og vinkling" fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2024
"Det journalistiske sprog" fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2024
"Fake news, Click bait og satire" fra Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime, 2024
Sideantal: ca 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
EKSAMEN Intro til lyrik/digtanalyse
Eleverne er blevet introduceret til digtanalyse.
De har beskæftiget sig med følgende analytiske begreber undervejs i forløbet.
Sproglige figurer
Troper og
Rim.
Primær litt.
Emil Bønnelycke: Cyklerne, 1920
Tom Kristensen: Trillebørens Morgensang,v2019
Emil Aarestrup: Paa sneen, 1838
Djames Brown: Fugle, 2014
Morten Nielsen Skæbne, 1945.
Sekundær litteratur:
Håndbog til Dansk kap 4.
Omfang ca. 40 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
EKSAMEN Dokumentaranalyse VÆRK
Eleverne introduceres for dokumentaranalyse. Fokus har særligt lagt på dokumentarens autencitetsmarkører og fakta- og fiktionskoder.
Herudover har eleverne arbejdet med dokumentarens dramaturgi som berettermodellen eller bølgemodellen og selve genrens faktakontrakt med læseren.
Eleverne har arbejdet med forskellige typer dokumentarer - som den dybdeborende, den deltagende, den observerende og den dramatiserende dokumentar.
Dokumentarer:
"Narret til Porno"Operation X, TV2 , 2006
"Konkurs på 1. klasse – Jagten på Lauritz millionerne". DR. 2024
"Marta og Guldsaksen" episode.1 og 2. Tilrettelæggere :Lisbet Barrett og Vibeke Heide-Jørgensen. DR (2015)
"Balladen i kolonihaven" episode 1. TV2 2023
Sekundær Litt:
Håndbog til dansk.
Kap 5.2 s. 223-227 Dokumantarfilm typer
S. 293- 299 Filmiske virkemidler
S. 300-305 Filmens dramaturgi.
Omfang: 25 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Oh Romeo - selvlæst værk
Eleverne læser selv værket "Oh Romeo.
Eleverne har efterfølgende analyseret værket og dermed repeteret analyseværktøjerne til fiktion.
Primær litt:
"Oh, Romeo" af Merete Pryds Helle. (2006)
Omfang: 100 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
EKSAMEN Retorik og argumentation - kommunikation
Elverne introduceres for retorik, argumentation og kommunikationssituationen herunder også de forskellige talegenrer.
Eleverne introduceres sideløbende med forløbet for den debatterende artikel som skriftlig genre.
Primærlitteratur:
- Sofie Lindes tale ved ZULU Comedy Galla. 2020
-Thomas Korsgaards Takketale - Gyldne Laurbær 2022
-Anders Matthesens Takketale Bedste mandlige hovedrolle 2022
-Artikel: Andrea Dragsdahl: Drop True Crime - lysten til morbid underholdning skal ikke stilles med andre menneskers tragedie. Information. 2019
Klip fra Thomas Vinterbergs Festen
https://www.youtube.com/watch?v=RTIOQyjR4Ls
Sekundærlitteratur:
(Fra Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier, Ole Schulttz Larsen, Systime, 2023)
-Talegenrer og retorik
-Appelformer
-Argumenttyper
-det retoriske pentagram
Klip om Ciceros pentagram
https://www.youtube.com/watch?v=LygeD0l8U1g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
EKSAMEN Romantikken
Forløb om Romantikken
Eleverne introduceres for romantikken og dens mange strømninger.
Vi begynder med et oplæg om oplysningstiden Holberg og ser en Kongelig affære.
Universalromantik
Nationalromantik
Biedermeier
Poetisk realisme
Følgende kanonforfattere læses:
Adam Oehlenschläger
Steen St. Blicher
H.C. Andersen
Grundtvig
PRIMÆRLITT:
"Fanatikere" Epistel af Ludvig Holberg (1749)
"Klokken" af H.C. Andersen (1845)
”Guldhornene” af Adam Oehlenschläger (1802)
”I Danmark er jeg født” af H.C. Andersen (1850)
”Danmarks Trøst” af N.F.S. Grundtvig (1820)
"Den lille Karen" Thomasine Gyllembourg (1830)
"Kær est du Fødeland" St. St. Blicher (1814)
Sekundærlitt:
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, TInne Serup Bertelsen: "Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, 2012.
Kap 5 om Romantikken
Rather Homemade præsenterer: Romantikken - hvad skete der lige.
https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM
FILM: "En Kongelig affære" Instruktør Nikolaj Arcel, (2012)
Omfang 50 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
EKSAMEN Det folkelige gennembrud
Eleverne er blevet introduceret til Det folkelige gennembrud som en periode, hvor landfolket skriver om landfolket.
Der er ikke længere en distance til underklassen, som vi ser det under Det moderne gennembrud. I denne periode møder vi de fattige, hvor de er og sætter problemer til debat ”nedefra” – så at sige.
Desuden introduceres eleverne for hjemstavnslitteratur som prægede denne periode.
Primære tekster:
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (
Martin Andersen Nexø: uddrag af ”Pelle Erobreren” Første bog. Barndom ( s.311-315).(1906)
Jeppe Aakjær: ”Naar rugen skal” ind fra ”Rugens Sange” (1906)
Tina Dickow: ”Pigen ud af Aarhus” (2015)
Ulige Numre: ”København” (2011)
Bille August: ”Pelle Erobreren” Film. (1987.)
Sekundære tekster:
Litteraturhistorien på Langs og på tværs ”Om det folkelige gennembrud”. Af Kjær-Hansen, Kennebo og Bertelsen, Systime (2012) (kap.7)
Politiken, ”Virkelighedens Jens Vejmand ”Artikel, skribent og årstal ukendt.)
Litteratursiden: ”Om rugens sange” (sidst opdateret juni 2024)
https://litteratursiden.dk/boeger/rugens-sange
Perspektiver i Dansk ”Fortællinger fra hjemstavnen”, Dansklærerforeningen, Red.: Lars Granild.(2019)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
EKSAMEN Ekspressionisme VÆRK
Ekspressionisme - angst, ødelæggelse og en hyldest
Eleverne har arbejdet med ekspressionismen som et litterært og sprogligt forløb.
Eleverne er. blevet introduceret for begreber som hæslighedsæstetik, modernitetserfaring og undergangsstemning.
Eleverne introduceres deruden for den optimisme som futurismen, der også herskede i mellemkrigstiden. Her har eleverne arbejdet med Bønnelyckes "Aarhundredet":
Primær itteratur:
Johannes V. Jensen: Hesteslagtningen fra Kongens Fald (1900) et uddrag.
Emil Bønnelycke: Aarhundredet (1918)
Pär Lagerkvist: Ångest (1916)
Tom Kristensen: Angst fra Hærværk (1930)
Rudolf Broby-Johansen: BLOD.(1922) VÆRK
Ekstra fokus på:
Rudolf Broby-Johansen: BODELPIGE DRÆBER UFØDT fra Blod (1922)
Rudolf Broby-Johansen: LIGET fra Blod (1922)
Sekundærlitteratur:
Læsestrategi til digte.
Barbara Kjær- Hansen m. fl." Litteraturen på langs og på tværs",Systime, 2023 om Det moderne samfund og Ekspressionisme fra kap 7.
Sideantal 30.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
EKSAMEN Faldet som symbol
Eleverne arbejder med litterær analyse af tekster af forskellige genrer med syndefaldsmotivet som fælles tema. Forløbet har et litterært perspektiv.
Fra bekendtgørelsen:
Kernestof:
- kanon: læsning af folkevise, Karen Blixen og Martin A. Hansen
- læsning af svensk tekst på originalsprog
- læsning af verdenslitteratur i oversættelse
Materiale:
Bibelen 1. Mosebog kap. 2,4-3,24: Adam og Eva + Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have (2,25 ns)
Blixen, Karen: "Ringen", 1958 (7,1 ns)
Brødrene Grimm:: "Den lille Rødhætte", 1812 (2,6 ns)
Hansen, Martin A.: Uddrag af"Paradisæblerne", 1949 (5,9 ns)
Lagerkvist, Pär: "Far och jag", 1924 (4,2 ns)
Nyholm, Kristoffer (instruktør): "Ringen", tv-spil, DR, 1988, 27:00-40:00, 13 min. - findes på CFU (1,85 ns)
German Gladensvend Folkevise (forfatter ukendt) - VÆRK Fra forløbet Det er ikke for børn.
Samlet antal normalsider i forløbet: 23 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
EKSAMEN Transaktionsanalyse og Sproghandlinger
Eleverne introduceres for transaktionsanalyse, sproghandlinger og Facework.
Vi har arbejdet med krydsede transaktioner, underliggende sproghandlinger, høflighedsprincippet og samarbejdsprincippet og ikke mindst Facework
Forløbet er tænkt som et emne, der kan bidrage til tekstlæsning, hvor særligt replikker og relationerne mellem karaktererne kan analyseres.
Primær litteratur:
Anonym. (2021, 29. august). DR2 25 år Rytteriet/DR2 [Klip fra Facebook]. Facebook. https://www.facebook.com/watch/?v=350515900124042&ref=sharing
Korsgaard, Thomas. (2021). Lasagne. I: T.. Korsgaard (Red.), Tyverier. Ringhof og Lindhardt. (SIDSTE 5 ÅR)
Matbot1337, M. [Sammendrag af klip fra Anders Thomas Jensens "Blinkende Lygter" (2002)]. (2021, 26. Maj). Best of Blinkende Lygter (2000) [Youtube klipsammendrag]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=1q28uee0gd4
Kanonforfatter Rifbjerg er dækket gennem en aflevering.
Analyserende artikel om Rifbjerg hyldest til Tømmermænd i digter Tømmermænd fra samlingen Under vejr med mig selv fra 1956
Schultz Larsen , O. (2015). Kommunikationsanalyse. I: G. Ravn Nielsen (Red.), Håndbog til dansk- litteratur, sprog og medier. Systime. (Originalværk udgivet 2025)
thewowfreak970606. (2010, 15. Jan). Dk X factor 2010- Rapper Mormor: Grethe [Youtube]. Youtube. https://www.youtube.com/watch?v=Wyg786-urvI
Kanonforfatter Rifbjerg er dækket gennem en aflevering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
EKSAMEN Tendenser i nyere litteratur.
Eleverne introduceres til tendenser i nyere litteratur. Vi arbejder bl.a med kortprosa, minimalisme og beskidt realisme og betonrealisme som strømning. Derudover taler vi om huller i teksten og fremmedgørelse som et gennemgående tema i teksterne.
Jan Sonnergaard: Sex in Radiator 2001.
Helle helle: Køreplaner in Rester,1996
Helle Helle: søndag 15.10 in Rester 1996
Thøger Jensen: Nu sad det unge par sikkert og så video in "I vores familie kan vi ikke lide ubåde", 1998
Jacob Pape: "Planen" uddrag (2015
Sekundær Litt:
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, TInne Serup Bertelsen: Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, 2022 Kap 7-8.
Jon Helt Haarder og Helle Egendal: Blokland - betonblokkenes litteraturhistorie, Systime, (2024) . Kap 1. Den hvide Beton 1950-1970
Jon Helt Haarder og Helle Egendal: Blokland - betonblokkenes litteraturhistorie, Systime, (2024) . Kap 3. Den Brogede beton 1990 -2020
Sideantal: omfang ca 30 sider.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58369869276",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58369869276",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58369869276"
}