Holdet 2023 DA/l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Peter Sand
Hold 2023 DA/l (1l DA, 2l DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Medier: Dokumentar og kortfilm
Titel 2 Litteratur: Illegale digte
Titel 3 Sprog: Sprognormer
Titel 4 Litteratur og sprog: Hiphop-kultur: Rapmusik
Titel 5 Sprog: Argumentation og retorik
Titel 6 Litteratur: Det moderne gennembrud
Titel 7 Medier: Nyhedsmedier
Titel 8 Sprog: Sproghandlingsteori
Titel 9 Medier: Reklamer
Titel 10 Litteratur: Kvindesagslitt. og nyere dansk
Titel 11 Litteratur: Litteraturhistorie og kanonforfattere
Titel 12 Opsamling på HF-dansk

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Medier: Dokumentar og kortfilm

Dokumentar og kortfilm

Formålet med forløbet er at give eleverne indsigt i Dokumentaren og kortfilmen som genrer. Hovedvægten har været lagt på dokumentaren. Der er fokus på analyse og fortolkning. Det er hensigten, at eleverne skal kunn stille sig konstruktivt kritisk til fremstillinger af virkeligheden. Der lægges op til en diskussion af filmenes budskab og effekt på samfundsdebatten.

Forløbet indeholder moduler med fokus på skriftlighed, hvor diskussion og vurdering er i fokus. Der trænes mod den debatterende artikel.

Forløbet indeholder et projekt, hvor eleverne skal udvælge og forholde sig kritisk analyserende til kort-dokumentarer.

Forløbet indeholder et skriftlighedsforløb med fokus på den analyserende artikel.

Faglig teori:
- Dokumentargenrer: klassisk, observerende, poetisk og personlig
- Filmiske virkemidler: Beskæring, Perspektiv, kamerabevægelse, lyd, lys og farve
- Appelformer
- Fakta- og fiktionskoder
- Kommunikationssituation
- Kortfilm: Dramaturgi, uhygge og spænding, karakterer og konflikter (Filmcentralen.dk)
- Modeller: berettermodellen og aktantmodellen

Samlet omfang: 173 normalsider
Kernestof: (126,5)
- ”Presset ungdom” in TV2, S1:E2, aug. 2023, 42 min. (17,5) (VÆRK: Dokumentar)
- ”Vilde vidunderlige Danmark: Byen” in DR, S1:E5, apr. 2020 (00:00-10:00) (4)
- ”Anna Lin har det fint: Jeg vil slippe noget kontrol”, in DR, S1:E1, jun. 2023, 26 min (11)
- ”Jøde!” in DR, S1:E1, dec. 2018, 29 min. (12) (Samspil med religion)
- ”Racismeeksperimentet” in TV2Echo, nov. 2023, 39 min (16,5)
- ”Testamentet” in DR2, 2013, 87 min (36) [Filmens instruktør kommer på besøg på Gymnasiet]
- Kort-dok: ”Annoncørbetalt indhold: En uge uden sukker” af TV2 ECHO, in Youtube.com, 2020, 3:07 min (1,5)
- Kort-dok: ”Mika forlod Jehovas Vidner som teenager” af P3xDRTV in Youtube.com, 2021, 4:59 min (2)
- Kort-dok: ”Macho” af P3xDRTV in Youtube.com, 2022, 5:00 min (2)
- Kortfilm: O’Neill, David, ”En tier” af Bigger Pictures, 2008, 12 min (5) / filmcentralen.dk
- Kortfilm: Prévost, Cedric, ”Skin” af Arts Premiers, 2013, 13 min (5,5) / filmcentralen.dk
- Kortfilm: Reymann, Malou, ”13” af Koncern TV, 2011, 11 min (4,5) / filmcentralen.dk
- Kortfilm: Kragh-Jacobsen, Daniel, ”Næste stop” 2018, 21 min (9)

Grundbog: (42)
- Det danske filminstitut, ”Håndbog i filmiske virkemidler”, 2003, (11)
- Powerpoint om dokumentargenrer baseret på informationer fra ”Filmcentralen” (10)
- Analyse af dokumentarfilm – baseret på ”Fat om dokumentarfilm” af dfi.dk (6)
- Af ”Filmcentralen.dk” til dokumentar og kortfilm (15)

Supplerende: (4,5)
Benmoyal, Sanne Cigale, ” Debat: Jeg er blevet advaret mod at skrive denne klumme, men vi skal kunne tale om alt”, 7. marts, 2018, in Berlingske, Sekt. 1, side 30, [supplerende til dokumentarserien ”Jøde!”] (1,5)
Eksemplarisk analyserende artikel af dokumentar af stx-elev (3)

Kernestof:
- Inden for de tre perspektiver arbejdes der med mindst seks værker med historisk og genremæssig spredning, hvor dokumentarfilm skal være repræsenteret.
- Mediemæssige perspektiver: Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder dokumentartekster, fiktionstekster, visuelle udtryksformer og tekster fra sociale medier. Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhæng

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
– anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med
formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Litteratur: Illegale digte

Litteratur: Illegale digte

Forløbet har fokus på læsning af dansk litteratur i et historiefagligt perspektiv. Der samarbejdes med KS-Hi i relation til ”Historieopgaven”. I historiefaget læser eleverne om besættelsen af Danmark 1940-1945 med fokus på ”samarbejdspolitik” og ”modstandskamp”. Mange berømte skønlitterære forfattere skrev digte og noveller til de illegale blade. De skrev anonymt, men kendes efter krigen. Udgivelsen ”Der brænder en ild” er et hybrid værk med såvel digte, noveller og essaylignende tekster, der alle skrives med modstand og krigens konsekvenser som omdrejningspunkt.

Forløbet aktualiseres derved, at eleverne skal reflektere over, hvordan illegale blade med skønlitterære tekster kunne gøre en forskel i en besættelsessituation i dag.

I forløbet læses både noveller og digte, men der gøres meget ud af stilistisk analyse.

Der undervises desuden i formalia til en større skriftlig opgave med vægt på henvisninger.

Fagbegreber:
Illegale digttyper: beredskabsdigte, kampdigte, humoristiske digte og politiske digte
Troper: billedplan og realplan, samt de mest almindelige former for metaforer: personificering og besjæling, hyperbel og litote, pars pro toto, sammenligning,
Figurer: klang, gentagelse, modsætning og retoriske figurer

Omfang: 38 normsider
Kernestof:
- Af ”Der brænder en ild”, Folk og friheds forlag, efteråret 1944, (i alt: 670 vers = 23 normalsider á 30 vers + 6,5 side noveller)(i alt: ca. 30 normalsider) (VÆRK: Hybrid):
Folk og frihed: ”Forord” (0,5)
Poul Sørensen (PS): ”Der er en ild” (digt) (9 vers)
PS: ”Mened” (digt) (10 vers)
Morten Nielsen (MN), ”Høstdigt” (digt) (16 vers)
MN: ”Skæbne” (digt) (20 vers)
MN: "Ingen skal flygte herfra" (Digt) (103 vers)
Halfdan Rasmussen (HR), ”Bare en regnvejrsaften” (digt) (48 vers)
HR: ”Gaden” (digt) (20 vers)
HR: ”Spørg en grå lillemor” (digt) (32 vers)
HR: ”Tyskland” (digt) (20 vers)
HR: ”Man gav dem kolde øjne” (Digt) (40 vers)
HR: "Dette er en hilsen" (Digt) (32 vers)
Martin A. Hansen (MH), ”September 1944” (digt) (40 vers)
MH: ”Kai Ole” (novelle) (4)
MH: ”Kaj Munk” (Digt) (59 vers)
Viggo F. Møller, ”Den gode soldat” (Digt) (47 vers)
Lech Fischer, ”Og hvem kører bil i Danmark” (Digt) (15 vers)
Harald Herdal, ”Huskeseddel” (Digt) (37 vers)
Tove ditlevsen, ”Nogle må dø” (Novelle) (2,5)
Hans Kirk: ”Vestre Fængsel” (Digt) (56 vers)
K. Linderstrøm-Lang: ”Stikkerne” (Digt) (16)

- Hansen, Martin A: ”De henrettede” in ukendt, juli 1944 (30 vers)
- Friis, Mogens, ”Den døde” in Vestjyden, marts 1944 (20 vers)

Grundbog:
- ”Illegale digte”, ”Illegale blade” in illegalpresse.dk, Af Historisk samling fra besættelsestiden, ukendt årstal, (4)
- Analysemateriale til stilistik (4)

Kernestof:
- Inden for de tre perspektiver arbejdes der med mindst seks værker med historisk og genremæssig spredning, hvor digtsamling skal være repræsenteret.

Sproglige perspektiver
Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder litterære tekster.
Her arbejdes metodisk med:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering (Stilistik)

Litterære perspektiver
Her undersøges med en litteraturanalytisk tilgang et historisk og genremæssigt varieret udvalg af primært skønlitterære tekster.
Teksterne består af dansksprogede tekster. Fokus er på historisk, æstetisk og
tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én tekst af: Martin A. Hansen
Her arbejdes metodisk med:
– litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Faglige mål.
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Sprog: Sprognormer

Emne: Sprognormer
Forløbet om sprognormer skal gøre eleverne i stand til at forholde sig kritisk og analytisk til normer for sprog i forskellige sociale sammenhænge. Det handler om, Hvad man kan tillade sig at sige, og om der er grænser for ytringsfriheden i Danmark. Hovedemnerne er racisme og kønsdiskrimination, men vi ser også på bodyshaming.

Det er det forløb, hvor der er størst fokus på IT og sociale medier, da mange sprognormer overskrides netop her.

Faglige begreber:
- Kommunikationssituation
- Implicitte og eksplicitte sprognormer
- Lekter: Socio, krono, sexo, etno og dia-lekt
- Deskriptiv og normativ analyse og vurdering
- Socialkonstruktivisme
- Antagonistisk vs hegemonisk narrativ
- Inter- og intraindividuel variation

Omfang i alt: 155 normalsider
Kernestof: (ca. 115 normalsider)
- Jørgensen, Oliver Preben, ”Peter Grønborg undskylder: kaldte spiller for tyk på direkte tv” in seoghoer.dk, 9. nov. 2023 (2)
- ”Signe Molde på udebane: ”Det er ikke usundt at være tyk”, S”:E1 in DR.dk, 28 min, (12)
- ”Gennemsnitlig krop: 5. maven”, in DR.dk, 27 min, (12)
- Thorup, Peter, ”Raser på sociale medier: Her er fitness-reklamen, der får danske kvinder til at se rødt” in nyheder.tv2.dk, 2015, (2)
- Heidi Freke, ”Hundragen: I er ikke helte fordi I ikke barberer jer” in eb.dk, Megafonen, 14. marts, 2021 (2)
- ”Zulu Comedy Galla 2016 / Mick Øgendahl / Konsekvenser ved ytringsfrihed” in youtube.com, TV2 Zulu, 2017, 06:01 (2,5)
- Fischer, Sune, ”Livgarde-sergent blev kaldt ”yngste fisse”” in eb.dk, 29.jan. 2024, (2)
- Af ”Militær straffelov §15” in retsinformation.dk (1)
- ”Operation X: I krig og krænkelser” in tv2, 2. aug. 2022, 50 min (20)
- ”Klager over Jeppe Kofod-besøg: Glem ikke, at en fuldvoksen mand har haft sex med en 15-årig pige” in tv2fyn.dk, 23. okt. 2020, (2)
- ”Ny afsløring i Kofod-sagen: Den 15-årige var folkeskolepraktikant hos Socialdemokratiet” in bt.dk, 17. sept. 2020, (3)
- Ritzau, ”Borgmester melder ud på facebook, at han trækker sig efter anklager om upassende adfærd” in KForum.dk, 29. januar, 2024, (2)
- Jokeren, ”Kvinde din” in Alpha Han, 2003, (2)
- Mortensen, Mikkel Walentin, ”Københavns Universitet dømt for sexchikane: Underviser brugte ludereksempler i forelæsning”, 20. dec. 2019, (3)
- ”Ligebehandlingsnævnet afgørelse om køn – chikane – medhold” in retsinformation.dk (KEN nr 10157 af 20.11.2019 (1)
- 5 elevvalgte sange med multietnolekt (10)
- Hansen, Stine, ”Peter Aalbæk i ny #MeToo-ballade: ”Jeg har altid været en drillepind”” in Berlingske.dk, Kultur, 3.3.2020. (2)
- TopGunn, ”Man kan ikke stole på en pige med en lille røv”, 2014 (2)
- Holst, Hanne Vibeke, ”Brev til en gangstarapper” in Politiken, nov. 2004 (2)
- Niarn, ”Jeg er fucking realistisk, Hanne!” in Politiken, nov. 2013 (2)
- TV2, ”Lippert – med Anders Mathesen” 3. jan. 2019, 30 min, (10)
- Niarn, ”Ryst din”, 2004 (2)
- Goos, Sebastian, ”Børn i 0. klasse siger ’fuck you’ og ’fuck dig’: Tonen er blevet hårdere” in nyheder.tv2.dk, 29. jan. 2019 (4)
- Transskribering af samtale - optaget på video - mellem tunesisk familie og DM på Kastrup Havn, 25. maj 2021. (1)
- Morten D. Christensen, ”Kvart million har set video: Nu har den startet racisme-debat”, 25. maj 2021 kl. 11:10 - sn.dk (Sjællandske nyheder) (2)
- Jeppe Hee Rømer, ”Borgmester er vred og chokeret efter weekendens episode med racistiske tilråb på Kastrup Havn.” 25. maj 2021 kl. 11:13 - sn.dk (Sjællandske nyheder) (2)
- Ritzau, ”Mette F. om omtalt video: Vi har alle ansvar for at sige fra”, 25. maj 2021 kl. 13:57 - sn.dk (Sjællandske nyheder) Danmark (2)
- ”En kvindes dag”: Tegneserie fra Kvinde kend din krop, 1975” in Danmarkshistorien.dk (nu lex.dk) (2)
- ”En kvindes dag anno 2013”: Tegneserie fra Kvinde kend din krop, 2013”, in danmarkshistorien.dk (nu lex.dk) (2)
- af ”Carl Ploug i Landstinget om kommunal valgret til kvinder, 1888” (10.02.1888) in Danmarkshistorien.dk (nu lex.dk) (2)

Grundbog: (40)
- Bogkapitel skrevet til udgivelse (beta-version) [en del af teksten er blevet udgivet af forlaget Praxis i ”APsolut Sprog – Pragmatik og semantik”]”. (40)

Kernestof:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag.
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
- kommunikationsanalyse

Faglige mål
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

Andet:
Danskfaget bidrager til elevernes digitale dannelse ved i den daglige undervisning at arbejde med digitale analyseobjekter og
internettet som vidensressource og digitalt fællesskab. Det receptive og produktive arbejde med tekster i digitale fællesskaber
lærer eleverne at forholde sig kritisk-analytisk, ansvarligt og reflekteret til de digitale medier og deres anvendelsesmuligheder.

Elevernes arbejde med at udvikle og reflektere over egen digitale identitet fremmer mulighederne for som medborger at orientere sig og handle i et moderne, demokratisk, digitaliseret og globalt orienteret dansk samfund.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Litteratur og sprog: Hiphop-kultur: Rapmusik

Emne: Kulturhistorie: rap-hiphop
Forløb om et dansk kulturhistorisk fænomen: Hiphop med fokus på primært dansk rap-musik. Udviklingen fra old-school til nyere rap undersøges, og så er der et særligt fokus på den hardcore rap, der fylder meget i dag. Endelig en diskussion af elitekultur vs undergrundskultur – og vs mainstream-kultur. Forløbet integrerer sproglig analyse fra forløbet om sprognormer.

Faglige begreber:
- Genrer: Hardcore/gangsta, Jam og player
- stilistisk analyse med særligt fokus på figurer: klang, gentagelse, modsætning – Men også rappernes brug af billedsprog.
- Semantisk skema

Omfang i alt: 185 normalsider
Kernestof: (110)
- ICE CUBE - Gangsta rap made me do it, 2015 + video (6)
- Jamaika, Blodskudt, 2015 + video (6)
- Østkyst Hustlers, Hustlerstil, 1996 + video (6)
- Den gale pose, Definitionen af en stodder, 2001 + video (6)
- Jokeren, Blæs bukki, ”Gå væk”, 2009 + video (6)
- Tessa, ”Ding Dong”, 2023 + video (6)
- 6 selvvalgte elevrap-tekster + videoer (36)
- Jeppe Aakjær, ”Jylland”, 1905 (hjemstavnslyrik) (2)
- Jokeren, ”Havnen” in Alpha Han, 2003,  + video (6)
- Raske Penge, ”Bor her” in 7-vinyl, 2011 + video (6)
- Raske Penge, ”Intelligent” in Original, 2012 + video (6)
- Per Vers, “Dum” in DNA, 2014 + video (6)
- Strøm, Søren, ”Ære og skam”, 2003 + video (6)
- Niarn feat. LOC: ”Stikkersvin” in Årgang 79, 2004 + video (6)

Grundbog: (52)
- Petersen, Jan Aasbjerg, ”Det’ sprog til et beat: Hip Hop under danskfaglig lup”, Dansklærerforeningens forlag, 2010 (Teksten er delvist læst delvist forelæst) (40)
- ”Dansk hiphop – cool eller kriminel” in dr.dk, 13. nov. 2022, 28 min (12)

Supplerende: (23)
”Jamaika – Første orlov fra statsfængsel efter 2 år” in yotube.com, 2019, 3 min (1)
- DR2, ”Deadline (03.10.2020)” (Mitcfu), 15 min (6) [dansk hip hop har siden 2011 dyrket vold og bandekriminalitet, fremført af rappere som fx Gilli, A'typisk og Jamaika.]
- Hallund, Laust, ”Definitionen af en stodder – og hans rap” in videnskab.dk, 14. maj 2008, (5)
- Diverse artikler om ”Brug og misbrug” af sangen intelligent. (3)
- ” Niarn feat. L.O.C "Stikkersvin" - Danskrap:Back:Track” in Youtube.com, 2018, 7:30 min (3)
- Skyum-Nielsen, Rune, ”Krig på ord – og knytnæver” in Information.dk/kultur, 11. okt. 2004 (5)

Kernestof:
- Litterære perspektiver: Fokus er på historisk, æstetisk ogtematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
- litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Faglige mål
- demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Sprog: Argumentation og retorik

Sprog: Argumentation og retorik

Forløbet introducerer eleverne til argumentationsteori med udgangspunkt i Toulmins model, dertil forskellige former for argumentationstyper/-kneb. Hovedmaterialet til den retoriske analyse i forløbet er taler. Det er hensigten, at eleverne bliver i stand til at stille sig kritisk til alle former for taler, der ofte kan være manipulerende.

Forløbet indeholder et skriftlighedsforløb med fokus på den debatterende artikel

Der indgår forskellige former for produktive øvelser i forløbet – herunder
- at skrive en hyldesttale til sine forældre.
- Argumentere for og imod den samme sag
- Leg, at du er spindoktor…
m.m.

Faglige begreber
- Toulmins model
- Postulat
- Typer: Generalisering, Mængdeargument, Autoritetsargument, Klassifikationsargument, Sandhedspostulat, Glidebaneargument, Ad hominem, stråmand, sammenligningsargument og skræmmeargument.
- Talegenrer: politisk, lejlighedstale og retstale
- Appelformer: etos, logos, patos
- lånt etos
- Etopoiia: karakterskabelse
- Kommunikationssituation
- Troper og figurer i relation til tale-genren
- Intertekstualitet
- Det retoriske system: inventio, Dispositio, Eloqutio, Memorio, Actio

Omfang i alt: 56 normalsider
Kernestof (36)
- Ritzau, ”Biden kalder Netanyahus ageren i Gazastriben en fejltagelse” in eb.dk, 10. apr. 2024 (1)
- Aminali, Ali, af ”Forbyd mobiler i folkeskolen” in eb.dk, 11. jan, 2023, (2)
- Citatmosaik fra forskellige medier (1)
- Josevski og Jensen, ”Fortsat opbakning til Frank Jensen efter krisemøde” in nyheder.tv2.dk, 18. okt. 2020, (4)
- Batchelor, Oliver, ”Jeg har været en krænker: Se hele Frank Jensens pressemøde her” in dr.dk, 19. okt. 2020, 15-16 min. (7)
- Alex Vanopslagh om kvindelig værnepligt på twitter, 17. marts 2024, (1)
- Mads Strange (LA) om kvindelig værnepligt på twitter, 24.7. 2024, (3)
- Sparre, Sofie, af ”Rektorer vil forbyde alkohol til fester på gymnasierne” in TV2.dk, 16. juli 2020 (4)
- Hastrup, Thure, af Aristoteles’ Retorik, Museum tusculanums Forlag, Kbh. 2002, II, 2-6 og III, 1-5 (international litteratur i dansk oversættelse) (2)
- Ghafuri, Manila, af ”Takketale ved modtagelsen af menneskerettighedsprisen 2022”, in dansketaler.dk, 22.02.2022 (2)
- Stauning, Thorvald, af ”Thorvald Staunings nytårstale 1940” in Dansketaler.dk, 1.1.1940 (2)
- Dansbjørg, Dorthe Boe, af ”Dorthe Boe Dansbjørgs tale ved Solidaritetsmarch for ligeløn 2021” in dansketaler.dk, 8.8.2021,(1)
- Frederiksen, Mette, af ”Mette Frederiksens tale ved genforeningsfejring i Sønderborg 2021” in dansketaler.dk, 13.6.2021 (1)
- Greta Thunbergs tale i København v. Folkets Klimamarch, 25. maj 2019 (2)
- Peter Hummelgaard 1. maj-tale, Fælledparken (Kbh.) 2024 (3)

Grundbog: (20)
Sand, Peter, ”Argumentation” og ”Retorik” i APsolut sprog, forlaget Praxis, 2024, (20 sider)

Kernestof:
- Her undersøges med en sproganalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af teksttyper, herunder medietekster, argumenterende tekster, taler og professionsspecifikke tekster.
- sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag
- dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

Andet:
- I arbejdet med elevernes udtryksfærdigheder lægges der vægt på, dels at udvikle elevernes personlige stemme gennem kreative skriveøvelser
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Litteratur: Det moderne gennembrud

Emne: Det moderne gennembrud

NB: Forløbet indeholder læsning af lang novelle: Irene Holm af Herman Bang. Mange af klassens elever har læsevanskeligheder, og derfor har jeg fravalgt den klassiske ”roman” som værk, da for mange elever ikke vil være i stand til at læse den. Som kompensation læser vi to ”romanlignende tekster” med samme tilgang, som jeg ville have med en klassisk roman. – Den anden ”roman-tekst” er et langt uddrag på 40 sider af ”Dødevaskeren” af Sara Omar (Se forløb om kvindesagslitteratur og nyere litteratur). (VÆRK: Roman)

Eleverne fremlægger analyse af Irene Holm 3 x for mig i en eksamenslignende situation.

Forløbet handler om ”læsning af en litteraturhistorisk periode”. Vi fokuserer på det moderne gennembrud fra Darwin til et lille indblik i ”det folkelige gennembrud”. Vi har ikke læst tekster fra ”det sjælelige gennembrud”.

Der er fokus på ”det moderne” i relation til nutidens ”det moderne”. Hvornår starter moderne tid, og hvordan adskiller den sig fra den forrige.

Faglige begreber anvendt (mere eller mindre)
- De tre k’er: køn, klasse og kirke
- Brandes: ”Litteraturen skal sætte problemer til debat”
- Realisme, Impressionisme og naturalisme
- Dekadence
- Arv og miljø
- Darwinisme: Naturlig selektion
- Sædelighedsfejden

Omfang i alt: 120
Kernestof: (41)
- Andersen, H.C., ”Den grimme ælling”, (elever undersøger og genfortæller for hinanden) (4)
- Pontoppidan, ”Ørneflugt”, 1894 (3,5)
- Pontoppidan, ”Forbandelsen” 1888 (4)
- Pontoppidan, ”Ane-Mette”, 1886 (8)
- J.P. Jacobsen, ”To verdener”, 1882 (3,5)
- Bang, ”Irene Holm”, 1890 (14)
- Bang, ”Foran alteret”, 1880 (uddrag – men nærmest fuld tekst) (4)

Grundbogstekst (46)
- Biologi B3 2014/2015: ”Naturlig selektion og seksuel selektion” in youtube.com, URL: https://www.youtube.com/watch?v=P88TwaC0f9U&t=202s 8:28 min (3,5)
- Brandes, Georg: af ”Hovedstrømninger”, 1871, (2)
- Fibiger og Lütken, ”Naturalisme, impressionisme og realisme” (1996) (4)
- DR2: ”1800-tallet på vrangen: Revolutionsdrømme, realisme og dobbeltmoral” E7, 39 min (16)
- DR2: ”1800-tallet på vrangen: Klunkestil, navlepilleri og nye tider” E8, 39 min. (16)
- Rømhild, Lars Peter, ”Impressionisme – litteratur” in lex.dk, (2)
- ”Impressionisme i billedkunsten” in lex.dk, (2)

Supplerende (33)
- ”Øgendahl og de store forfattere: Henrik Pontoppidan” in dr.dk, 2019, S2:E2, 28 min (12)
- Analysemateriale til prosa (3)
- ”En syg forskel” in dr.dk 43 min (18) (Perspektivering til J.P. Jacobsen: To verdener)

Kernestof:
- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
- tekster fra realisme
- fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Herman Bang, Henrik Pontoppidan
- litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer

Faglige mål:
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 7 Medier: Nyhedsmedier

Emne: Nyhedsmedier

Forløbet indeholder alle former for nyhedsmedier, men der anvendes i overvejende grad artikler fra internetaviser. Klassiske papiravisartikler og mediernes nyheder på de sociale medier fylder mindst i forløbet. Der er fokus på den klassiske nyhedsmedie-analyse med henblik på kritisk stillingtagen til medierne i en verden, hvor fake news er en realitet.

Faglige begreber anvendt (mere eller mindre):
- Nyhedskriterier
- Mathæusprincippet
- Ydre komposition (overfladisk)
- Indre komposition: nyhedstrekanten og 4-punktsmodellen
- Public Service
- Hårde vs bløde nyheder
- Avistyper
- Vinkling
- Kildetyper
- Fake news
- Nyhedsbureau
- Habermas’ offentlighedsmodel

Omfang i alt: 128
Grundbog: 25
- ”5.1 Avisjournalistik” in Håndbog til dansk, ss. 198-222 (25)

Kernestof: 54
- Termsap, Marisa, ”Farlig vane kan ende grimt – overlæge advarer mod impotens” in TV2-Echo, 18. nov. 2024, URL: https://echo.tv2.dk/2024-11-17-farlig-vane-kan-ende-grimt-overlaege-advarer-mod-impotens  (6)
- Jany, Jonas, ”Ny tal for skoleelevers skærmbrug vækker bekymring: - Virkelig alarmerende” in Fyens.dk, 23. nov. 2024, URL: https://fyens.dk/fyn/ny-tal-for-skoleelevers-skaermbrug-vaekker-bekymring-virkelig-alarmerende  (1)
- Egholm, Adam, ”Facebook og Instagram kan dræne atleter” in Viborg stifts Folkeblad, 16. nov. 2024, (Papiravis) se infomedia, (2)
- Jeppesen, Peter et al, ”Luksus-Løkke afsløret: Har brugt 2,8 millioner på privatfly” in eb.dk, 2. dec. 2024,
URL: https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/luksus-loekke-afsloeret-har-brugt-28-millioner-paa-privatfly/10454561 (3)
- Aagurd, Mads, ”Tvivl om pensionsalder: Kræver 226.800 kroner mere” in eb.dk, 2. dec. 2024, URL: https://ekstrabladet.dk/penge/tvivl-om-pensionsalder-kraever-226.800-kroner-mere/10455435 (2)
- Ritzau, ”Det ser værre ud end ventet, siger professor om nye fødselstal” in nyheder.tv2.dk, 5. dec. 2024, URL: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2024-12-05-det-ser-vaerre-ud-end-ventet-siger-professor-om-nye-foedselstal (2)
- Westersø, Rikke, ”Her er spørgsmålene, der blev stillet til omdiskuteret statsborgerskabs-samtale” in nyheder.tv2.dk, 4. dec. 2024, URL: https://nyheder.tv2.dk/politik/2024-12-04-her-er-spoergsmaalene-der-blev-stillet-til-omdiskuteret-statsborgerskabs-samtale (4)
- Nielsen, Silas, ”Journalist og historiker om berygtet fængsel: 'Det har været en koncentrationslejr'” in dr.dk, 10. dec. 2024, URL: https://www.dr.dk/nyheder/udland/journalist-og-historiker-om-berygtet-faengsel-det-har-vaeret-en-koncentrationslejr (4)
- ”TVA: Det nye syriske regime vil ikke i konflikt med vesten, lover oprørsleder” in dr.tv (TV-indslag er Ikke længere tilgængeligt) (5)
- Kristensen, Kathrine, ”Elev stukket ned på dansk folkeskole - forældre i chok” in nyheder.tv2.dk, TV2Østj., 11. dec. 2024, URL: https://nyheder.tv2.dk/krimi/2024-12-11-elev-stukket-ned-paa-dansk-folkeskole-foraeldre-i-chok (3)
- Andersen, Anton, ”Intern mail afslører: Stikpille til Villadsen” in eb.dk, 15. dec. 2024, URL: https://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/intern-mail-afsloerer-stikpille-til-villadsen/10469598  (2)
- Forskellige eksempler på dagens nyheder, der gøres til genstand for dagens analysebegreber i modulet. (10)
- Elever finder selv artikler i grupper, som fremlægges for en anden gruppe (10)

Supplerende: 49
- ”Unge får nyheder på sociale medier – ældre på TV” in Danmarks statistik, 22 .jan. 2024, URL: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=46997  (2)
- dr.dk, ”3. Dramatisk efterår” in Ryd forsiden, DR, S1:E3, 15. dec. 2019, 59 min, (25)
- ”Rettelse 19 News 9. december 2024: Foto fra fængsel i Syrien var falsk” insr.tv2.dk, URL: https://sr.tv2.dk/fejl-og-rettelser/2024/12/rettelse-19-news-9-december-2024/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2eiGTGydNrtZgpoeJSBi3pAuMpB3-Ihzzpv5im75RlPoHvR0PGIFx3p-c_aem_61_JzPO-rS9Ec2hN4oNh1A (1)
- Rasmussen, Andreas, ” Tager muslimske lande ikke imod palæstinensiske flygtninge?” in tjekdet.dk, 25. nov. 2024, URL: https://www.tjekdet.dk/faktatjek/tager-muslimske-lande-ikke-imod-palaestinensiske-flygtninge (6)
- ”Løgnefabrikken, falske nyheder fra Rusland” in dr2, 2018, 00:00-00:30 min (13)

Kernestof:
Mediemæssige perspektiver
Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster, herunder nyhedsformidling og tekster fra sociale medier.
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.

Faglige mål:
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 8 Sprog: Sproghandlingsteori

Emne: Sproghandlingsteori
Forløb om ”sproghandlingsteori” med udgangspunkt i ”Hvad siger vi egentlig til hinanden, når vi taler sammen” og ”hvorfor siger vi det ikke som det er?”. Eleverne skal forholde sig til forskellige udsagn og samtaler analytisk, og de skal selv konstruere og producerer samtaler.
- Sproghandlingsteorien anvendes også i forløbet med reklamer

Faglige begreber anvendt (mere eller mindre):
- Sproghandlingstyper
- Projekt og kontekst
- Direkte og indirekte sproghandlinger
- høflighedsprincippet
- samarbejdsprincippet
- Op- og nedtoning
- Facework

Omfang i alt: 53
Grundbog:  30
- Scheuer, Jann, ”Sproghandlinger: Brug af sprog i dansk”, af dlf 2009 (ca. 30 sider) – NB: Grundbogen er omskrevet til en powerpointpræsentation, der gennemgåes i løbet af 3-4 moduler i undervisningen.

Kernestof: 23
- Helle, Helle, ”Søndag 15:10” in Rester, 1996 (5)
- Klovn, ”Fede svin” in Youtube.com, url: https://www.youtube.com/watch?v=8xEtNNFTBRo 3:58 min (1,5)
- Tekst til ”Fede svin” (1,5)
- Holberg, Ludvig, af Jeppe paa Bjerget, in Ludvig Holbergs Skrifter (Holbergskrifter.dk), Af 1. akt, 1. scene (1)
- Jeppe på bjerget (video) (1)
- Satiretegning: Ingemann, Morten, ”Et umage par”, ukendt datering (1)
- Annegrete Kraul: “Glad Jul” in Dramafronten 4, 2014 (4)
- Forskellige eksempler på udtalelser fra sociale medier (5)
- ”Trines mor – Mors dag” af Folkekirkens nødhjælp, 2020, in youtube.com, URL: https://www.youtube.com/watch?v=Km5W-GdmGfw 4:18 min (1,5)
- ”Trines mor” tekst (1,5)

Kernestof:
– sproglig analyse, fortolkning og vurdering
– retorisk analyse, herunder analyse af kommunikationssituationen, appelformer og argumentation
– produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag
- fra dansk litteraturs kanon læses Ludvig Holberg

Faglige mål:
– udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 9 Medier: Reklamer

Emne: Reklamer
Forløb om reklamer i alle former. Plakater, bannerreklamer, avisreklamer, tv-reklamer mm. Hensigten er at give eleverne redskaber til at stille sig kritisk, men også kreativ, når de selv skal skabe reklame-lignende materiale.
En problemstilling har været ”grænser for, hvad man kan reklamere for”. Her havde vi fokus på tobaksreklamer, herunder nikotinposer.

Faglige begreber anvendt (mere eller mindre):
- Laswells kommunikationsmodel
- AIDA-modellen
- Maslows behovspyramide
- Gallups kompasmodel
- Minervamodellen
- Reklamefilmstyper: lyrisk, narrativ og oplysende

Omfang i alt: 59
Grundbog: 20
- af Håndbog til dansk om reklamer, svarende til ca. 20 sider

Kernestof: 32
- Der analyseres en række ”tilfældigt udvalgte reklamer” i løbet af modulerne. (20)
- ”Luk op for noget godt” in youtube.com, 2022 url: https://www.youtube.com/watch?v=l09jjvLaMXI (20 sek.) (1)
- ”Flødetabletter – Nørregade Slikmutter” in youtube.com, 2021, url: https://www.youtube.com/watch?v=DoW8dsFGtAE (30 sek.) (1)
- ”Monster Energy: Conor McGregor” in youtube.com, url: https://www.youtube.com/watch?v=8QskJmmAQME (1)
- 2 reklamer for snus + 1 reklmae for tandpasta (der ligner) (1)
- SuperBrugsens tilbudsavis: https://superbrugsen.coop.dk/tilbudsavis/ (2)
- Nettos tilbudsavis: https://netto.dk/# (2)
- Reklame fra airtox hængt op på det brændende børsen (1)
- ”Airtox Fear Nothing med Mads P” in youtube.com, 2024, url: https://www.youtube.com/watch?v=AsPOOd5FrwA  1 min (1)
- ”OK støtter sporten / Fodbold / Sjov TV-reklame” in youtbe.com, URL: https://www.youtube.com/watch?v=qWLYO4L8b-A  40 sek (1)
- ”Snickers Mr Bean TV advert – Subtitled” in youtube.com, URL: https://www.youtube.com/watch?v=qIVDxL2lgN4  1.10 min (1)

Supplerende: 7
- Trolle, Jakob, ”Forbrugerråd trækker støtten til kodeks, der skal beskytte børn mod reklamer for usunde fødevarer” in dr.dk, 29. jan. 2025, url: https://www.dr.dk/nyheder/indland/forbrugerraad-traekker-stoetten-til-kodeks-der-skal-beskytte-boern-mod-reklamer (3)
- ”Energidrikke som Redbull er IKKE for børn: Se hvorfor her” in youtube.com, 2024, url: https://www.youtube.com/watch?v=Cz1My68HWRA (4 min) (2)
- ”Det er forbudt at markedsføre visse typer af tobaksvarer”, in sik.dk, Url: https://www.sik.dk/erhverv/produkter/tobaksvarer/vejledninger/det-forbudt-markedsfoere-visse-typer-tobaksvarer (2)

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
– demonstrere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere kendskab til og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere og udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage i og bidrage til digitale fællesskaber
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

Kernestof:
Mediemæssige perspektiver: Her undersøges med en medieanalytisk tilgang et genremæssigt varieret udvalg af tekster: visuelle udtryksformer.
Her arbejdes metodisk med:
– kommunikationsanalyse
– medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
– analyse og vurdering af mediers brug i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge
– produktivt arbejde med medieudtryk i sociale sammenhænge, herunder kendskab til remediering.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Litteratur: Kvindesagslitt. og nyere dansk

Emne: Kvindesagslitteratur og nyere dansk litteratur

NB: Forløbet indeholder læsning af et langt romanuddrag på 40 sider af ”Dødevaskeren” af Sara Omar. Mange af klassens elever har læsevanskeligheder, og derfor har jeg fravalgt den klassiske ”roman” som værk, da for mange elever ikke vil være i stand til at læse den. Som kompensation læser vi to ”romanlignende tekster” med samme tilgang, som jeg ville have med en klassisk roman. – Den anden ”roman-tekst” er en lang novelle: Irene Holm af Herman Bang. (Se forløb om Det moderne gennembrud) (VÆRK: Roman)

Læsning af et tema: kvindesagen eller kvinderelaterede problemstillinger. Hvordan har kvinder skrevet om kvinder op til og særligt i 90’er-litteraturen? Hvad er temaerne hos en af 90’erpigerne, Helle Helle? Endelig læses der nyere dansk litteratur med udgangspunkt i forfattere med minoritetsbaggrund.

Fokus på begrebet remediering: I forløbet indgår en række remedieringer af tekster: fra tekst til film, fra digt til opvisning, fra læst digt til oplæst/prædiket digt, fra digt til sang.

Faglige begreber anvendt (mere eller mindre):
Der er hovedsageligt anvendt klassisk, nykritisk tekstanalyse af prosa og lyrik

Omfang i alt: 138
Kernestof: 98
- Hamman, Kirsten, ”Jeg civiliserer mig om morgenen”, 1992, 34 vers (1)
- Hamman, Kirsten, ”Jeg er så træt af min krop”, 1992, 49 vers, (1,5)
- Hamman, Kirsten, ”Jeg er et simpelt menneske”, 1992, 16 vers (1)
- Moestrup, Mette, "Min kittel er for kort" in Dø løgn dø, 2012, 39 vers (1)
- ”She’s a show – Min kittel er for kort/My uniform’s too short” in youtube.com, url: https://www.youtube.com/watch?v=ivDXECPsaBQ  3:45 min (2)
- Khiljee, Naiha, ”Oporør er også for pæne piger” in Kære søster, Lindhardt og Ringhoff, 2020, 56 vers (2)
- Ditlevsen, Tove, ”Der bor en ung pige”, 1955, 32 vers (1)
- Linnet, Anne, ”Der bor en ung pige” in Pigesind, 1978 (Ditlevsens digt omskrevet til sang), 4 min  (1,5)
- Tafdrup, Pia, ”Den sidste bløde hinde”, 1983, 17 vers (1)
- TV2, ”Forestillingen om et ukokmpliceret liv med en mand”, 11. juni 2007, (Filmatisering af Helle Helles roman af samme navn), 43 min. (18) (VÆRK: filmatisering)
- Helle Helle, ”Mere kaffe” in Biler og dyr, 2000 (5)
- Helle Helle, ”Mit arbejde”, 2000 (1)
- Helle Helle, ”Roligt ungt par”, 1996 (5)
- Wiinblad, Christel, ”Britney Spears” in 49 forelskelser. Portrætdigte. 2008, 77 vers (2,5)
- Hassan, Yahya, ”Barndom”, 2013, 27 vers (1)
- Hassan, Yahya, ”Ghettoguide” in Digte, 2013, 42 vers (1,5)
- “Yahya Hassan performance video” in youtube.com (af Gyldendal), url: https://www.youtube.com/watch?v=N839DlASGkA&t=1s  2014, 3:57 min. (2)
- Trier, Troels, “VIDEO Ghettoen giver Ahmed kuldegysninger – nu gør han op med kulturen” in dr.dk (Om Ahmed Mahmouds bog: Sort land), 2. Nov. 2015URL: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/video-ghettoen-giver-ahmad-kuldegysninger-nu-goer-han-op-med-kulturen 9:21 min (4)
- Ansari, Haidar, af “INSTITUTIONALISERET”, 92 vers, (3)
- “Haidar Ansari læser uddraget fra INSTITUTIONALISERET op” in litteraturportalen.systime.dk, 8:28 min (3)
- Omar, Sara, af Dødevaskeren, Politikens forlag, 2017, ss. 11-39, 287-295 (40)

Supplerende: 40
- Ritzau, ”Sygeplejersker får usexet uniform” in nyheder.tv2.dk, 1. marts 2013, URL: https://nyheder.tv2.dk/2013-03-01-sygeplejersker-faar-usexet-uniform  (2)
- DR2: ”Autograf: Helle Helle”, 2009, 29 min. (12)
- Om Britney Spears in Alt for damerne og Femina (1)
- ”Digteren Yahya Hassan i kløerne på Martin Krasnik / Deadline / 2013 / DR2” in Dailymotion.com, url: https://www.dailymotion.com/video/x8w4ero , 13:35 min (6)
- ”Interview med Ansari” in litteraturportalen.systime.dk, (2)
- af ”S1:E1 Sammen er vi stærkere” in Vold og kontrol bag sløret, dr.dk, 8. aug. 2022, 30 min (12,5)
- ”Interview med Sara Omar” in facebook.com, 26. nov. 2019, url: https://www.facebook.com/bogfidusen/videos/interview-med-sara-omar/487137988610602/  3:55 min (2)

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.

Kernestof:
- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
- tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden
- litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
- kendskab til remediering.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Personlige
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Litteratur: Litteraturhistorie og kanonforfattere

Emne: Litteraturhistorie og kanonforfattere

Forløbet er en gennemgang af dansk litteraturhistorie fra middelalderen til moderne tid. Der lægges vægt på læsning af kanonforfattere, så eleverne får en fornemmelse af, hvilke forfatterskaber, der anses for særligt gode af eksperter.

Det er tilstræbt at læse tekster, der viser kvindesynet i tiden, så der er en tematisk rød tråd i læsningen.

Faglige begreber anvendt (mere eller mindre):
Der er hovedsageligt anvendt klassisk, nykritisk tekstanalyse af prosa.

Omfang i alt: 137
Grundbog: 30
- Der er læst (og/eller foredraget) grundbogsmaterialet svarende til ca. 30 normalsider. Teksterne er uddrag fra forskellige grundbøger til litteraturhistorie.

Kernestof: 81
- Folkevise, ”Torbens datter”, 60 vers (2)
- MA: Folkeeventyr, ”Esben Askepuster og prinsessen som ingen kunne lukke munden på” (3,5)
- MA: Kunsteventyr, HC.A: ”Klods Hans” (3) (Brug af middelaldertekster i romantikken)
- Reformationssalme (renæssance): Nu fryder jer alle kristne mænd, 1529-1573 (1)
- Barok: Kingo, digt til "Candida", 1670, 49 vers (2)
- Pietisme: Brorson, Dejligste blandt kvinder, 1765, 12 vers (1)
- Oplysningstid: Holberg, ”Et brev - Om samvær med fruentimmere, 1748 (2)
- Holberg: Af en komedie: Erasmus, 1731 - 3. scene (2)
- Romantikken: Oehlenschläger: Vaarsang, 1805, 56 vers (2)
- Poetisk realisme: Blicher: "Den renlige brud - et jydsk sagn”, 1847, 40 vers (1)
- Grundtvig: "Kvinden saa, din frugt var skøn", 1868, 35 vers (1)
- (Det moderne gennembrud læst som selvstændigt forløb)
- det sjælelige gennembrud: Sophus Claussen, ”Balaften”, 1899, 60 vers (2)
- det folkelige gennembrud: Johan Skjoldborg, 1915, 40 vers (1)
- Joh. V. Jensen: Moder og Barn, in Verdens lys, 1926, 24 vers (1)
- Martin Andersen Nexø, af Ditte Menneskebarn / og filmuddrag (01.00-01.03) (3 min) (1917-1921) (4)
- Futurisme: Marinetti, Filipo, Det futuristiske manifest, 1909 (3) (Verdenslitteratur i oversættelse)
- Ekspressionisme: Tom Kristensen, ”Nat i Berlin” (1921), Fra Verdslige Sange, 1927, 56 vers (2)
- Modernisme: Seeberg, Peter, ”Den anatomiske tegning”, 1990 (1)
- Modernisme: Rifbjerg, Klaus, Under vejr med mig selv, 1956, 15 digte, (20) (VÆRK: Digt)
- Blixen, Karen, af ”En båltale med 14 års forsinkelse”, 1953 (1)
- Blixen, Karen, ”Sorgagre” (filmatisering af novellen), drKultur, 2010, 62 min (25)

Supplerende: 24
- ”S1:E4: Holberg 4ever” in Teaterblod, dr.dk, 18. sept. 2022, 20 min (8)
- af ”Grundtvig: Det første oprør” in dr.dk, S1:E1, 40 min (16)
- Nordstrøm, ”Berlin” in youtube.com (sang) URL: https://www.youtube.com/watch?v=DBqbJXT2-BI 3:50 min (2)

Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Kernestof:
- Teksterne består af dansksprogede tekster suppleret med verdenslitteratur i oversættelse. Fokus er på historisk, æstetisk og tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden.
Her indgår:
– et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag
– tekster fra oplysningstid, romantik, realisme og modernisme
– fra dansk litteraturs kanon læses mindst én folkevise samt mindst én tekst af hver af forfatterne: Ludvig Holberg, Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, Steen St. Blicher, H.C. Andersen, Johannes V. Jensen, Martin Andersen Nexø, Tom Kristensen, Karen Blixen, Peter Seeberg og Klaus Rifbjerg.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 12 Opsamling på HF-dansk

Emne: Opsamlingsforløb

Formålet med forløbet er at genopfriske 2 års undervisning. Vi når ikke alt, men meget…
NB: Der læses eksplicit norsk og svensk i dette forløb – med henblik på at undersøge, om det moderne gennembrud også var i Norge og Sverige.

Omfang i alt: 78
- Grarup, Jan, af ”Hvor jernkorsene gror”, Gyldendal, 2019, (4)
- Jappe og Kjeldsen, af ”De sårede”, 2010, 4 min (2)
- ”Eksamen 1 (Medier og sprog) in Ved det grønne bord, vdgb.dk, 28:53 + 6:24 min (15)
- Martin Andersen Nexø: "Sevilla" (1903). (6)
- ”Eksamen 2 (Litterær 2014)” in Ved det grønne bord, vdgb.dk, 26:13 + 6:36 min (15)
- Wennick, Per, ”Skøn, skæv og 98”, 2019 (3:42) (2)
- Risvig, Jonas, ”Pigen der glemte at gå”, 2019 (5:41) (3)
- Jensen, Malene, af ”Gennem sproget accepterer vi en form for hierarki, hvor manden står over kvinden” in Politiken.dk, 2019 (3)
- Kjærsgaard, Claus, ”21-årige Sofia er brølende stærk: - Mine venner synes, det var lidt skørt til at starte med” in jv.dk, 7. maj 2025, (2)
- Andersen, Salka, ”Regeringen vil gøre det sværere at købe tobak” in nyheder.tv2.dk, 7. maj, 2025 (3)
- Andel, ”danskidyl.dk”, 2024, URL: https://andel.dk/danskidyl/ (Kampagneside og kampagnefilm (00:57)) (4)
- Sigbjørn Obstfelder, ”Jeg ser” in Digte, 1893 (NORSK), 19 vers (1)
- Hjalmar Söderberg, TUSCHRITNINGEN (Tuschtegningen), in Historietter, 1898 (SVENSK) (1,5)
- Bang, Herman, ”Den sidste aften”, 1880, (4,5)
- ”H.K.H. Kronprins Frederiks tale ved gallataffel i anledning af H.M. Dronningens 50-års regeringsjubilæum” in dansketaler.dk, URL: https://www.dansketaler.dk/tale/h-k-h-kronprins-frederiks-tale-ved-gallataffel-i-anledning-af-h-m-dronningens-50-aars-regeringsjubilaeum-2022 (tale og video) (10)
- ”Malte Ebert.- kalde dem for du” in youtube.com, 2023, URL: https://www.youtube.com/watch?v=umZ7HmTpqbo 3:40 min (2)

Andet:
- VÆRK i relation til POP udgøres af materialer, som eleverne har modtaget og gennemgået på enten UC-Syd eller EA-SV i forbindelse med 2 dages brobygning.
- 2 obligatoriske skriveforløb er naturligvis afholdt. En for hver af de to skr. genrer - men for eksamensoverblikkets skyld er skrivemoduler ikke anført som særskilte forløb i undervisningsbeskrivelsen.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer