Titel
10
|
Litteratur: Kvindesagslitt. og nyere dansk
Emne: Kvindesagslitteratur og nyere dansk litteratur
NB: Forløbet indeholder læsning af et langt romanuddrag på 40 sider af ”Dødevaskeren” af Sara Omar. Mange af klassens elever har læsevanskeligheder, og derfor har jeg fravalgt den klassiske ”roman” som værk, da for mange elever ikke vil være i stand til at læse den. Som kompensation læser vi to ”romanlignende tekster” med samme tilgang, som jeg ville have med en klassisk roman. – Den anden ”roman-tekst” er en lang novelle: Irene Holm af Herman Bang. (Se forløb om Det moderne gennembrud) (VÆRK: Roman)
Læsning af et tema: kvindesagen eller kvinderelaterede problemstillinger. Hvordan har kvinder skrevet om kvinder op til og særligt i 90’er-litteraturen? Hvad er temaerne hos en af 90’erpigerne, Helle Helle? Endelig læses der nyere dansk litteratur med udgangspunkt i forfattere med minoritetsbaggrund.
Fokus på begrebet remediering: I forløbet indgår en række remedieringer af tekster: fra tekst til film, fra digt til opvisning, fra læst digt til oplæst/prædiket digt, fra digt til sang.
Faglige begreber anvendt (mere eller mindre):
Der er hovedsageligt anvendt klassisk, nykritisk tekstanalyse af prosa og lyrik
Omfang i alt: 138
Kernestof: 98
- Hamman, Kirsten, ”Jeg civiliserer mig om morgenen”, 1992, 34 vers (1)
- Hamman, Kirsten, ”Jeg er så træt af min krop”, 1992, 49 vers, (1,5)
- Hamman, Kirsten, ”Jeg er et simpelt menneske”, 1992, 16 vers (1)
- Moestrup, Mette, "Min kittel er for kort" in Dø løgn dø, 2012, 39 vers (1)
- ”She’s a show – Min kittel er for kort/My uniform’s too short” in youtube.com, url: https://www.youtube.com/watch?v=ivDXECPsaBQ 3:45 min (2)
- Khiljee, Naiha, ”Oporør er også for pæne piger” in Kære søster, Lindhardt og Ringhoff, 2020, 56 vers (2)
- Ditlevsen, Tove, ”Der bor en ung pige”, 1955, 32 vers (1)
- Linnet, Anne, ”Der bor en ung pige” in Pigesind, 1978 (Ditlevsens digt omskrevet til sang), 4 min (1,5)
- Tafdrup, Pia, ”Den sidste bløde hinde”, 1983, 17 vers (1)
- TV2, ”Forestillingen om et ukokmpliceret liv med en mand”, 11. juni 2007, (Filmatisering af Helle Helles roman af samme navn), 43 min. (18) (VÆRK: filmatisering)
- Helle Helle, ”Mere kaffe” in Biler og dyr, 2000 (5)
- Helle Helle, ”Mit arbejde”, 2000 (1)
- Helle Helle, ”Roligt ungt par”, 1996 (5)
- Wiinblad, Christel, ”Britney Spears” in 49 forelskelser. Portrætdigte. 2008, 77 vers (2,5)
- Hassan, Yahya, ”Barndom”, 2013, 27 vers (1)
- Hassan, Yahya, ”Ghettoguide” in Digte, 2013, 42 vers (1,5)
- “Yahya Hassan performance video” in youtube.com (af Gyldendal), url: https://www.youtube.com/watch?v=N839DlASGkA&t=1s 2014, 3:57 min. (2)
- Trier, Troels, “VIDEO Ghettoen giver Ahmed kuldegysninger – nu gør han op med kulturen” in dr.dk (Om Ahmed Mahmouds bog: Sort land), 2. Nov. 2015URL: https://www.dr.dk/nyheder/kultur/boeger/video-ghettoen-giver-ahmad-kuldegysninger-nu-goer-han-op-med-kulturen 9:21 min (4)
- Ansari, Haidar, af “INSTITUTIONALISERET”, 92 vers, (3)
- “Haidar Ansari læser uddraget fra INSTITUTIONALISERET op” in litteraturportalen.systime.dk, 8:28 min (3)
- Omar, Sara, af Dødevaskeren, Politikens forlag, 2017, ss. 11-39, 287-295 (40)
Supplerende: 40
- Ritzau, ”Sygeplejersker får usexet uniform” in nyheder.tv2.dk, 1. marts 2013, URL: https://nyheder.tv2.dk/2013-03-01-sygeplejersker-faar-usexet-uniform (2)
- DR2: ”Autograf: Helle Helle”, 2009, 29 min. (12)
- Om Britney Spears in Alt for damerne og Femina (1)
- ”Digteren Yahya Hassan i kløerne på Martin Krasnik / Deadline / 2013 / DR2” in Dailymotion.com, url: https://www.dailymotion.com/video/x8w4ero , 13:35 min (6)
- ”Interview med Ansari” in litteraturportalen.systime.dk, (2)
- af ”S1:E1 Sammen er vi stærkere” in Vold og kontrol bag sløret, dr.dk, 8. aug. 2022, 30 min (12,5)
- ”Interview med Sara Omar” in facebook.com, 26. nov. 2019, url: https://www.facebook.com/bogfidusen/videos/interview-med-sara-omar/487137988610602/ 3:55 min (2)
Faglige mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster
– analysere og vurdere teksters kommunikative betydning
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere viden om fagets identitet og metoder
– undersøge virkelighedsnære problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
Kernestof:
- et historisk genremæssigt varieret udvalg af tekster fra 1870 til i dag, herunder fra de seneste fem år
- tematisk læsning, herunder med vægt på teksternes betydning og funktion i samtiden og i eftertiden
- litteraturanalyse og -fortolkning
– anvendelse af relevante litterære metoder
– litteratur-, kultur-, og bevidsthedshistoriske perspektiveringer
– tekster gennem kreative arbejdsprocesser.
- kendskab til remediering.
|