Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Maja Øbom Christensen, Mia Thorbensen
|
Hold
|
2023 En/k (1k En, 2k En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up (EKSAMEN)
I dette forløb arbejdes der med forskellige aspekter af emnet "Growing Up". Eleverne introduceres til centrale begreber inden for den litterære analyse. Disse begreber anvender eleverne i deres analyse af et antal noveller. Der arbejdes også med forskellige ordforrådsøvelser knyttet til emnet "Growing Up".
KERNESTOF:
Fra Jonna Engberg-Pedersen m.fl., Contexts, Gyldendal, 2004:
- Lucy Cross: "The Sin Bin or Lucy's Heart" (2000)
- Michael Richards: "Just Like That" (1987)
- Ernest Hemingway: "Indian Camp" (1921)
- Penelope Lively: "Clara's Day"
Film:
- Stephen Daldry: Billy Elliot (2000)
SÆRLIGE FOKUSPUNKTER:
- Tekstforståelse
- Analyse af noveller (fiktion)
- Anvendelse af litterære analysebegreber og PEE-modellen
- Ordforråd
- Mundtlig sprogproduktion
- Skriftlig sprogproduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Written assignment 1: A Special Birthday
|
23-10-2023
|
Written assignment 2: Sleep Well
|
28-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
28 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
The American Dream (EKSAMEN)
Et forløb om amerikanske værdier og amerikansk identitet. Fra USA's tilblivelse til nutiden.
KERNESTOF:
An INTRODUCTION to "The American Dream"
(fra: Kelli Nørgaard, The American Dream, Gyldendal, 2013)
Edward N. Kearney: The Frontier Heritage (1984)
(fra: A.M. Finderup og A. Fog, Worlds of English, 2012, Systime)
Studs Terkel: Arnold Schwarzenegger (1980)
Jason Miller: Circus Lady (1972)
(begge tekster fra: Matiassen og Nielsen, Born in the USA, Futurum, 1984)
Amy Tan: Two Kinds (1990)
(fra: Arildsen og Plougheld, Follow That Dream, Systime, 1997)
SUPPLERENDE STOF:
Robert Zemeckis: Forrest Gump (AV) (1994)
"Kapitel 1: Den amerikanske drøm som begreb". Uddrag af iBogen Den amerikanske drøm af Rikke Mosegaard Dyring, Frydenlund, 2022. https://denamerikanskedroem.ibog.frydenlund.dk/?id=130
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Written assignment 3: I'm going to Mum's
|
24-03-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Aspects of Modern Life
Et forløb der fokuserer på forskellige aspekter af det moderne liv. Vi arbejder med fremmedgørelse, det nye versus det gamle, frihed og ansvar etc.
Kernestof:
Anna Hope: A Gap of Sky (2008)
(engelsk A eksamenstekst -skr. eksamen 27.05.10)
Stuart Nadler: For Phillip, on His Last Night on the Palace (2012)
(engelsk B (hf) eksamenstekst - skriftlig eksamen - dec. 2015)
Charles Higson, The Red Line (1993)
(fra: R. Bühlmann, Now & Zen - Post Modern Stories from London, systime, 1995)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Written assignment 4: Glass Slipper
|
11-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Grammatikemner i 1. hf
- Ordstilling (subjekt - verballed: ligefrem og omvendt ordstilling (Fejlst. s. 11))
- Kongruens (Fejlst. s. 19-20)
- Verber (Get. St. s. 8 - om ordklassen "verber" (dog ikke om sætn.leddet "verballed"))
- Substantiver og proprier (Get. St. s. 40-41)
- Adjektiver (Get. St. s. 62-63 (dog ikke om adverbier))
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
South Africa incl. værklæsning (EKSAMEN)
I dette forløb er der arbejdet med Sydafrikas historie - herunder Apartheid og Nelson Mandelas betydning for landet. Det er også i dette forløb klassen har læst et skrevet værk, nemlig "Born a Crime" af Trevor Noah.
FAGLIGE MÅL:
- præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
̶ læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
KERNESTOF:
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster, herunder et skrevet værk
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ historiske og aktuelle forhold i andre engelsksprogede regioner.
ANVENDT MATERIALE:
- Trevor Noah. "Born a Crime", 2016 (værklæsning ca. 280 sider)
- TED-TALK - Chimamanda Adichie. "The danger of a single story", juli 2009.
https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story
- Nadra Kareem Nittle. "A Brief History of South African Apartheid", marts 2021
https://www.thoughtco.com/brief-history-of-south-african-apartheid-2834606
- Judith Thompson. "Pink"
- Michelle Fail: "What Life was Like in South Africa During Apartheid", Associated Press, 2013 (fra: Niels-Martin Trier Josefsen: From Apartheid og Zefside" Lindhardt og Ringhof, 2015)
- Normavenda Mathiane. "Labour Pains"
SUPPLERENDE:
- Film "Invictus", Clint Éastwood, 2009
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Fairy Tales (EKSAMEN)
I forløbet har der været fokus på eventyrgenren - Der er arbejdet med: Folk tales, Fairy tales, children's stories, moral tales, literary fairy tales, Disneyfication mm. Der er arbejdet grundigt og kreativt med forskellige analysemodeller, som bl.a. er blevet sat på plancher og præsenteret i matrixgrupper.
FAGLIGE MÅL:
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
KERNESTOF:
̶ udtale, ordforråd og idiomer
̶ principper for tekstopbygning
̶ et genremæssigt varieret udvalg af primært nyere fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
ANVENDT MATERIALE:
Fra Jeremy Watts: "Once Upon a Time", Systime, 2004
- "About Folk Tales" (pp.. 6-14)
- "Literary Fairy Tales" (pp. 88-90)
- "The Well of the World's End" (pp. 27-29)
- "Lazy Jack"
- "Tom-Tit-Tot"
Oscar Wilde. "The happy Prince",
Maria Balckman. "Disneyfication"
https://maria-ainsley-blackman.medium.com/the-disney-fication-of-fairy-tales-41c47ecd8043
SUPPLERENDE MATERIALE:
"Cinderella" - Grimm's version
FILM:
"Cinderella" - Disney, 2015
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Multicultural Britain (EKSAMEN)
Dette forløb har haft fokus på Storbritannien som et multikulturelt samfund, set i et historisk perspektiv og med særligt fokus på bl.a. immigration, "Clash of cultures" , arranged marriages.
FAGLIGE MÅL:
- Forstå mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner
- Udtrykke sig sammenhængende og forholdsvis flydende, herunder formulere egne synspunkter, i præsentation, samtale og diskussion på engelsk om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Læse og forstå skrevne tekster på engelsk i forskellige genrer af en vis længde om almene og faglige emner
- Skrive klare, detaljerede og sammenhængende tekster på engelsk med forskellige formål om almene og faglige emner med en relativ høj grad af grammatisk korrekthed
- Gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- Analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og grundlæggende faglig metode
- Perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- Analysere og perspektivere aktuelle forhold i Storbritannien og USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold
- Anvende viden fra faget, herunder hensigtsmæssige kommunikationsstrategier, i almene og faglige sammenhænge
- Orientere sig i et engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- Anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- Behandle problemstillinger i samspil med andre fag (Historiefaget)
KERNESTOF:
̶ tekstanalytiske begreber og grundlæggende metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
̶ væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien
ANVENDT MATERIALE:
"Immigrants in Britain - Past and Present", Fallesen, 2009
"Every Race, Color, nation and religion on earth", Leo Benedictus, 2005
"This is My England", Andrea Levy, 2000
"Long Nights, Low Pay and No Play", Burhan Wazir, 2002
"East is East", excerpt from the drama by Ayub Khan-Din, 1996
"Dusk over Atlantic Wharf", Susmita Bhattacharya, 2006
"My Son the Fanatic", Kureishi, 1997
SUPPLERENDE MATERIALE:
Film: "East is East", Damien O'Donnell, 1999
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58377312630",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58377312630",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58377312630"
}