Holdet 2023 En/l - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Rasmus Skovdal
Hold 2023 En/l (1l En, 2l En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Growing up & Family Life
Titel 2 Song Lyrics
Titel 3 Speeches
Titel 4 Growing up with Apartheid
Titel 5 The Outsider
Titel 6 The American Dream
Titel 7 The London Riots
Titel 8 Crime and Punishment
Titel 9 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Growing up & Family Life

Det første forløb, med fokus på familieliv & hvordan man forholder sig til sin familie, ofte fra en "coming of age" vinkel, men ikke eksklusivt.

Primært et fiktionsforløb, og en første introduktion til fiktion.


Vi arbejdede med:

A Fable (short story)
-Den barnlige tilgang til familie og kærlighed, og manglen på forståelse for nuancerne i livet.


Champagne Flight (short story)
-Ønsket om at blive ældre, og hvordan det måske ikke altid er lykken. Her også det lidt naive, og den meget uskyldige/barnlige tilgang til tingene, som gør at nuancerne forsvinder.


Shopping for One (short story)
-Fortvivlelsen over ikke at være i et forhold, og frygten for hvad andre måske tænker om én når man ikke er i et forhold. Den negative påvirkning som forældre kan have på ens senere liv og syn på verden.

Whip It (film)
-Om at finde sin plads i livet, og sin identitet. Kampen mellem mor/datter og værdier & traditioner, og kontrasten mellem den familie man er født ind i, og den man selv vælger.


This be the Verse (poem)
-Ideen om at forældre ikke kan undgå at påvirke deres børn; i dette tilfælde negativt.


TeeVee (poem)
-Ideen om at vi ikke bruger tid nok med familien, og at elektronik (i det lidt ældre digt her er det fjernsynet) kommer i vejen.


The Collapse of Family Life (article)
-Et kig på en (konservativ) artikel med fokus på den "traditionelle" familie og hvad der sker hvis den forsvinder (ifølge artiklen, i hvert fald).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Song Lyrics

Dette er et noget internt / nykritisk forløb, hvor vi kigger på sangtekster som 'erstatning' for poesi - ideen er, at kigge på tekster som er korte, men tunge på indhold og mening.

Flere af dem kan dog kobles til hinanden, selvom vi ikke kigger meget på f.eks. deres samtid og historiske kontekst, eller biografiske omstændigheder.


Paint it Black (Rolling Stones)

Fokus på brugen af symbolik (farve) og metafor (solnedgangen, f.eks.). Depression og sorg er nøgleord, og vi har her en tekst hvor det usagte er ligeså vigtigt som det, der siges - han bruger aldrig ordet 'dead' eller 'death'.



Dancing in the Dark (Springsteen)

Fokus på personkarakteristik og puslespillet i, at finde ud af hvad/hvem personen er, og hvorfor han hader sig selv og sit liv så meget. Her møder vi også depression, og en del metaforer.



Logical Song (Supertramp)

Fokus på "growing up", og skolen & voksenlivet som noget negativt / et tab af uskyld og det "magiske" i barndommen. Meget fokus på enkelte beskrivende og værdiladede ord / mulighed for analyse via tillægsord.



Jeremy (Pearl Jam)

Sangen er bygget på en virkelig hændelse, men vi kan sagtens behandle den uden at kende omstændighederne - vi ender på præcis den tolkning af Jeremy vi var endt på hvis vi havde 'all the facts'. Den eneste forskel er, at I læste ham som potentiel 'school shooter', hvor han faktisk skyder sig selv. Nøgleordene er bullying, dysfunctional home life og vi møder også her billedsprog og symbolik.



David (Noah Gunderson)

Her en meget kort sang, med rigtig mange potentielle tolkningsmuligheder. Vi ved, at vores narrator / speaker voice kæmper med nogle problemer, men de kan bestå af mange ting: hans familie/far, alkoholisme, religion, og måske er hans bekymret over hvordan han behandler egne børn. Eller kæresten, eller... Her ser vi også metaforer/billedsprog, og vi møder en del bibelreferencer, både direkte (references) og skjulte (allusions).



Pancho and Lefty (Townes Van Zandt)

Fokus her er på en sang, der opstiller et 'narrative' - vi har en lille historie, og første vers er en 'framing device': der er en person i sangen, der fortæller en historie (en advarsel), og det er den historie vi også hører. Temmelig mange metaforer og en del slang/idiomer. Vi finder frem til, at selvom Pancho dør, så er det også slemt for Lefty (hans makker / 'right hand man') som nu er alene - også selvom det er hans egen skyld.



Right in Two (Tool)

Fokus på et budskab: menneskeheden er destruktiv, og vi skader hinanden af natur. Perspektivet er overnaturligt (englene), og der er igen bibelreferencer/allusioner.



Vi arbejder med tre sange, som har et fællestema - de er kritiske, i forskellig grad, overfor Amerika. Peace Sells er mindre direkte, de andre to er noget mere direkte, hvor Sleep now in the Fire er meget aggressiv.

Peace Sells (Megadeth): kritisk overfor det politiske system, sarkastisk.

Americana (Offspring): kritisk overfor amerikansk forbrugerkultur, og det politiske system ("thugs, thieves and vermin"). Indikerer, at når man er født i Amerika, så er det svært at undgå at blive stereotypt amerikansk.

Sleep now in the Fire (Rage against the Machine): ser Amerika som et fejlet projekt, fra start - perspektivet er kapitalismen/Amerikas 'ånd', der taler til os. Går videre med ideen om, at Amerika fordærver sine borgere fra barnsben.



Udover de ovenstående sange må I også perspektivere til de sange, I selv valgte & arbejdede med og præsenterede for mig, men dette bør kun være en sekundær perspektivering, så jeres primære perspektivering skal være til en af fælles-teksterne.


Det er også muligt at bruge de sange I selv valgte & analyserede + fremlagde. Man må kun bruge de sange man selv arbejdede med, og jeg vil anbefale at man laver en primær perspektivering til en af sangene fra forløbet og laver en sekundær perspektivering til den selvvalgte sang, hvis man vælger at bruge den.

Amani og Sidra: Lana Del Rey, "National Anthem" og "Ultraviolence".

Pauline: Taylor Swift, "Blank Space" og "Shake it Off",
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Speeches

This was our first real foray into nonfiction analysis, and the common thread here is, largely, American political speeches with a few other elements thrown in for variety.
We worked with basic rhetorical devices (use your analysis tools!) and looked at common elements – how does a speech look, and do the political speeches have things in common? Some are atypical (Chief Joseph, for example) but still use basic rhetorical devices and language to affect their audience. So regardless, consider what the intention is and how they try to reach their goal.

George Bush, address to the nation following 9/11

Barack Obama, memorial speech (2011 Gabby Giffords shooting)

Martin Luther King, ‘I have a Dream’ speech

JFK, speech in Berlin (‘Ich bin ein Berliner)

Donald Trump, election night speech

Chief Joseph, speech to congress/government after Nez Percé surrender.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Growing up with Apartheid

Vi arbejdede med South Africa og apartheid.

Vores primære fokus var på, hvordan emnet kommer til udtryk i de værker vi arbejde med, og ikke på historie - men, det er meget fordelagtigt at være bevidst om hvad konflikten er, og hvad der foregik i Sydafrika + en bred forståelse for landets historie.

Helt grundlæggende skal I have en forståelse for nogle praktiske/faktuelle ting:

Soweto/Townships (herunder protester, særligt student uprisings og protester og optøjer omkring ’education’), The History of South Africa, South Africa Today, 'what is Apartheid'

Hvordan I repeterer det har ikke den store betydning (Wikipedia er fint, og det skal ikke være noget, der for alvor stjæler jeres tid), men sørg for at have en baggrundsviden.

Vi har ikke arbejdet med Nelson Mandela (primært fordi mange har været omkring ham som en del af undervisning i folkeskolen), men det kan naturligvis være fint at vide hvem han var + vi har refereret ham løst.

Tematisk har vi arbejdet med effekten af apartheid + hvordan apartheid kan opstå og fortsætte via indoktrinering og børn, og hvordan nogle er i stand til at sige fra hvor andre bliver en del af systemet fordi de aldrig lærer andet (kerneteksterne her var Pink -> Lifting -> District 9).



Vi arbejde med:

Pink (Play / growing up with apartheid, being shaped by society, racism, protests/Soweto Uprising - is that where Nellie died?)


Lifting (Short story / growing up with apartheid (is Corrie just Lucy, 10 years later?), being shaped by society, racism, townships, rationalisation - Corrie tries to explain how Apartheid can be beneficial)


The Last Three Bushmen (Poem / coming to understand the reality of racism, and confronting what previous generations have done)


Making of a Servant (Poem / understanding how apartheid came to be and the mentality behind it, the rationalisation of a colonial power)


District 9 (Movie / an extended metaphor: aliens land in South Africa. They become second class citizens, and are treated from a prejudiced / racist perspective, including being placed into what are essentially townships. It is not a sophisticated metaphor, but it does work as a way of looking at Apartheid and racism, but also tries to look at current race issues in SA in a less successful way.
This also features authentic names and language, and authentic dialect.
The main character undergoes a transformation - he turns into an alien, and gets to experience their point of view. The development is physical and mental; he goes from hating them to ultimately sacrificing himself so that "Christopher" and his child can escape.
Note how Wikus' early arguments are similar to what we heard from Lucy and Corrie in Pink and Lifting respectively, and how it is similar to the idea of rationalization from Making of a Servant.)


South Africa's Post Apartheid Generation / 'Born Free' (video/interviews - what is life like after Apartheid / life might not automatically be better / there is hope / a mix of generations, where some have not experienced Aparheid while others have)


Hvis I ikke har set filmen, eller ønsker at gense den/dele af den, så kan I altid tjekke på https://www.playpilot.com/dk/ om filmen findes på en streamingtjeneste I har. Ellers kan man komme langt via Wikipedias plot-opsummering, studieplanens beskrivelse og filmens trailer for at se det visuelle.


Der må refereres til lingua franca som koncept i forbindelse med South Africa forløbet, herunder i forbindelse med 'Soweto riots' &  undervisning på Afrikaans.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 The Outsider

Husk, at I må bruge jeres selvvalgte romaner som perspektivering i forløbet. De bør dog ikke være den eneste perspektivering (brug dem som en sekundær perspektivering hvis I ønsker), og I må naturligvis kun bruge egen roman.


Et forløb om outsider-figurer i fiktion & overvejelser omkring hvornår en figur er en outsider, og hvorvidt det er selvvalgt.

Vi arbejdede med:


Everyone Talked Loudly in Chinatown: short story, immigrant-familie i Canada - teenagedatteren vil gerne live et almindeligt liv, med en kæreste, men forældre forventer at hun lever på en mere traditionel, kinesisk måde. Det udvikler sig til en konflikt (faderen slår hende, hun slår igen), og samtidig kører der en fortælling om hendes mormor, der dør (hun er symbol på de traditionelle værdier). Datteren er en outsider i hjemmet, forældrene er outsidere i samfundet


Love Doll: short story, mand køber en "love doll", som bliver levende... hun udvikler sig, han gør ikke, så hun tager over. En metaforisk / allegorisk fortælling om feminisme (hun drømmer om retten til uddannelse, og arbejde). Manden bliver outsiderfiguren, da han ikke kan følge med i et moderne samfund, og til sidst bliver han "pakket væk".


Trainspotting: film, junkier, Skotland. De lavere samfundslag, og flugten fra virkeligheden via stoffer. Vi ser hvordan individer i den større gruppe af outsidere måske ikke helt passer ind, eller har andre ambitioner - konceptet om, at der kan være outsidere i en større gruppering af outsidere er et gennemgående motiv i forløbet.


How to watch your brother die: poem, mand besøger sin døende bror, som han ikke har haft kontakt med (vi er i 80ernes USA, og broderen er homoseksuel - han er blevet udstødt, og er vores umiddelbare outsider). Manden oplever hvordan broderen blev behandlet (grænsevagten, bedemanden), men også hvor elsket broderen var i sit nye liv. Broderen dør, manden har fået et nyt perspektiv, og oplevet det at være en outsider.


On the Beach: stort story, rige & forkælede unge tilbringer deres tid på stranden. En i gruppen er døende - hun udstødes, men hele gruppen er outsidere; de er toppen af samfundet. De kan ikke håndtere modgang og et reelt problem som kræft, og de flygter på deres måde også fra livet via stoffer & alkohol, som vi ser det i Trainspotting. Samme løsning på livet, men helt forskellige samfundslag.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 The American Dream

Dette var vores 'American Dream' forløb, hvor vi kiggede på nogle klassiske amerikanske underemner, med en samlende rød tråd om frihed (freedom / liberty) som nøgleordet i den "amerikanske drøm".

Vi arbejdede med følgende fokuspunkter / underemner og værker, som alle er vedhæftet forløbet:


"The immigrant experience":

Arnold Schwarzenegger Interview (Studs Terkel, uddrag)

Southern Fried Nigerian (essay)



"The Black experience":

Sound of da Police (song)

One Fridag Morning (short story)



"Abortion in America":

Unpregnant (movie)

I må også referere til de enkelte artikler og uddrag i 'reproductive rights' introdokumentet, hvor I kan finde en Al Jazeera artikel, en George Carlin tekst og et essay af Eva Frazier



"Guns in America":

Spontaneous (movie)

I må også referere til Cue the Thoughts and Prayers uddraget som var optakt til Spontaneous, som stammer fra et indlæg på Washingtonpost.com - I har også et link til hele artiklen i jeres uddrag.

Så arbejdede vi også med videoen "NRA Conference" via linket: https://www.youtube.com/watch?v=v-qj2rqgChM
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 The London Riots

Vi arbejdede med 'The London Riots' (august 2011). Her er det vigtigt, at I har en forståelse for hvad der foregik - hvis I har glemt alt, så få læst op på hændelser og fakta. Helt grundlæggende ’hvad’, ’hvornår’, ’hvordan’, ’hvem’, ’hvor’ – og så er ’hvorfor’ jo et af de spørgsmål, som der ikke helt er enighed om.

Vi arbejdede med artikler, der alle har en vinkel eller unik pointe omkring optøjerne. De har alle det til fælles, at de er skrevet under eller lige efter hændelserne (vær opmærksom på datoer på eksamensteksterne her).
Det kan være fordelagtigt at overveje den enkelte teksts holdning til optøjerne – er de imod dem, er de for dem, eller er de for sagen, men imod de konkrete metoder?


I læste:


New Doomed Generation (en ung mands perspektiv, og frygten for at blive stemplet)

Police tell of life during riots (politiets perspektiv)

The Blog that Peter Wrote (om ord, og de ting folk siger om hinanden i situationen)

Two Sent to Jail for Swearing (om hvordan retssystemet reagerer på en usædvanlig situation, og en sammenligning med andre forbrydelser, som politisk pengemisbrug)

Brixton and the riots in 1981  (et perspektiv til sidste gang, der var "riots" i England, samt raceuroligheder + National Front og andet)

I remember the buzz of mob mayhem (se ovenstående)

England Friendly Canceleld after London Riots (hvad sker der, når landet for alvor ser konsekvensen af hvad der sker - pludselig kan de ikke se fodbold om søndagen - hvordan reagerer de? Læg mærke til, at nogle af de ytringer folk har, lægger til grund for 'The Blog that Peter Wrote')


Penny Red Blog (et personligt perspektiv, på samme måde som 'New Doomed Generation' og 'Blog that Peter Wrote', men hvor afsender har en lidt bredere forståelse for, hvad der måske lægger til grund for de her riots - og hvad der ikke gør)



In addition to the texts, we watched a few videos as an introduction to the riots:


We watched a reporter trying to figure out what had happened, including interviews after the fact:

https://www.youtube.com/watch?v=rBptqkamnR8

Note that this is focused on Manchester rather than London and that the YouTube uploader has given the video his own title - the BBC would not talk about "chavs" like that.

We watched from the beginning to about 5.30.



We also watched another BBC production, focusing on the riots as seen and experienced by the police:

https://www.youtube.com/watch?v=_qktOvVNXwc

We watched from the beginning to about 9.00.



I skipped this last video, which is a random Londoner's perspective. He went out and started filming and produced about an hour of footage. Some of his footage was later used in various documentaries and news reports:

https://www.youtube.com/watch?v=5hIcvga-bZY

This is not particularly important in terms of having an opinion of or angle on the riots, but it does illustrate the atmosphere and oddness of it all, so you can use it if you feel like it.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Crime and Punishment

This theme is about crime and punishment (and justice), both in a literal and figurative sense. We looked at different types of crime, and different types of punishment in the following:


White Bear, short film: a woman is punished for her part in the abduction and killing of a child. The method of punishment is unusual, and seems close to torture (it is 'thematic', and some would call it 'poetic justice' and ironic, but we talked about whether or not it could be called justice at all). The crime is terrible, but so is the punishment.


My sons on death row, article: an argument against death penalty? The article cannot focus on the two sons, as they both are quite guilty and quite bad people, so it focuses on their mother instead. We talk about the idea of a 'crime of passion' and a 'premeditated crime'.


Rendezvous, short story: two people, a criminal (he has likely murdered, or caused death) and a young girl. But who ends up being punished? And what is her "crime"?


Starred Up, film: a young man is transferred from a youth prison to a normal prison. Does the prison system help him? What is the purpose of prison (rehabilitation versus punishment, and "justice"). Also themes of fathers and sons.


Tell Me, short story. We have a crime. We have a victim. We learn a lot about the person investigating the crime through her "conversation" with the dead victim. But where is the punishment?


Hard Candy, film. A teenaged girl chats with a man, and goes to his house. In a role reversal, she turns out to be the predator and plans to punish him for his (pedophile) crime. Deals with vigilantism, and uses visual metaphors.


Gary Gilmore’s Letter, letter/nonfiction. A letter from a death row inmate, detailing his state of mind and his feelings.


Nebraska; Song. Song from the (fictionalised) perspective of a real killer; the assignment focused on our cultural fascination with 'true crime'. You may also refer to the two posters from Natural Born Killers (movie).


Some terms that might be useful, but which are not mandatory:

Rehabilitation
Deterrence / deterrent
Punishment
Justice
Poetic justice

Death penalty / capital punishment

Crime of passion
Premeditated crime
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Tilladte hjælpemidler til eksamen

De følgende hjælpemidler må benyttes ved den mundtlige og skriftlige eksamen i engelsk:


https://www.ordbogen.com/ (eng/dk og dk/eng ordbog)

https://abc.ordbogen.com/dictionary (eng/dk og dk/eng ordbog)


https://dictionary.cambridge.org/ (Cambridge eng/eng ordbog)

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (Oxford eng/eng ordbog)

https://www.merriam-webster.com/ (Meriam Webster eng/eng ordbog)


https://www.urbandictionary.com/ (slangudtryk o.lign.)


https://www.thesaurus.com/ (synonymordbog)


http://www.ordnet.dk/ (grammatik)



Vær opmærksomme på, at links på de pågældende sider, der fører til andre domæner, ikke må tilgås. Det samme gælder alle andre hjemmesider og online kommunikation.


Før eksamen, sørg for at:

-downloade offline udgaven af Gyldendals, for en sikkerheds skyld.
-downloade alle vejledninger og analyseark fra Lectio
-downloade gamle opgaver med noter, hvis I føler det kan hjælpe jer (skriftlig eksamen).
-Tekster og andre dokumenter til perspektivering og analyse (mundtlig eksamen).


Husk at medbringe (skriftlig eksamen):

-grammatikbog
-høretelefoner


-Generelt er medbragte noter (fysisk, elektronisk) tilladt, men spørg hvis I er i tvivl.

Spørg også ved tvivl om specifikke programmer & udvidelser. F.eks. er Grammarly ikke tilladt. Husk også, at Editor-funktionen i Word ikke må bruges (men rettelser af understregede grammatik/stavefejl er tilladt).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer