Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Engelsk B
|
Lærer(e)
|
Anette Ferslev Bojsen, Birgitte Simoni Jul Pedersen
|
Hold
|
2023 En/x (1x En, 2x En)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Guns and Violence in America
Forløbet Guns and Violence in America er et forløb der dykker ned i USAs historie, politik og kultur omkring våbenlovgivningen. Vi ser på the 2nd amendment og hvorfor retten til at bære våben er så central en del af mange amerikaneres DNA. Det vil især være i lyset af skoleskyderier og andre masseskydningstragedier at vi ser på holdninger til mere eller mindre våbenkontrol. Vi stifter i forløbet også kendskab til NRA, den republikanske og demokratiske vinkel og andre relevante aktører og deres holdninger til f.eks. opbevaringslove, aldersgrænser, sikkerhedsforanstaltninger på skolerne, kriminalitet, retten til at beskytte sig selv osv.
Allermest aktuelt diskuteres den nyeste udvikling hvor to forældre er sigtet i en sag om et skoleskyderi begået af et barn og hvilke konsekvenser dette kan have fremadrettet for debatten i USA.
Grammatisk har der været fokus på: ordklasser, kongruens, ejefald, verbets tider.
Kernestoffet dækker over:
- Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA.
- Fiktion og non-fiktion.
- Tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster.
Tekster:
- A Mother’s Case for Gun Rights, Anna Rittgers (2013) Fox news – article.
- The Need for New Gun Control Restrictions (2017) Luwam Seyom – article
- The Death of Tommy Grimes - short story
- Remarks by President Biden on Gun Violence in America (2023) President Joe Biden – speech.
- Donald Trump Addresses NRA meeting in Indianapolis April 13th (2023) President Donald Trump – speech
- What the Conviction of a Parent of a School Shooter Could Mean (2024) Stephanie Desmond – article (excerpt).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
30 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Australia and the stolen generation
Forløbet om Australien tager afsæt i et historisk overblik fra de tidlige myter, henover koloniseringen og til udfordringerne i dag. Vi kigger især på kolonitiden og hvordan den stjålne generation blev et fænomen som farver Autraliens historie til den dag i dag. Vi berører også engelsk som lingua franca og de udfordringer dette har medført ift. engelsk som officielt sprog side om side med aboriginske sprog.
Kernestof:
Rabbit proof fence (film)
N’goola, Katharine Prichard (short story)
‘Speak English’: The two words holding us back from true diversity today, Jenny Noyes (article) ‘
Apology to Australia’s Indigenous peoples, Kevin Rudd (speech)
Australia (film).
Supplerende stof:
Full History of Australia
https://www.youtube.com/watch?v=PsERYZFY87A
Who are the Stolen Generations?
https://healingfoundation.org.au/who-are-the-stolen-generations/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Multicultural Britain
Forløbet - Migration and multiculturalism dækker over forhold i Storbritannien.
Fokus i forløbet har være på integrationsvanskeligheder og kulturforskelle.
Der har også været fokus på det britisk imperie og de vestlige værdier som blev ophøjet i denne periode.
Lingua Franca er genbesøgt i dette forløb.
Kernestof:
- væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
Kernestofstekster:
- What was the British Empire? Explained, BBC News Round (YouTube explainer)
- Far right anti-immigrant riots break out across the U.K., NBC news (news clip).
- How the British Empire became the biggest in the world, This is history (Youtube Explainer).
- To the girl in English Class, havfy (poetry).
- The man who fell to earth, Esther Addley & Rory McCarthy (article).
- Good advice is rarer than Rubies, Salman Rushdie (short story).
- Bend it like Beckham, Gurinder Chadha (film).
- Chameleon, Ranbir Sahota (short story).
- Commentary: why it matters that Rishi Sunak is first prime minister of Indian descent, Parveen Akhtar (article).
- This is England, Shane Meadows (film).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Horror and Dystopia
Forløbet Horror and Dystopia har primært haft et fokus på horror som en reflektion af det menneskelige sind (herunder betydningen af Freud's Iceberg Theory og Superego/ego/ID), mens at dystopia delen har haft et fokus på horror som en reflektion af samfundet. Særligt for forløbet har været foreshadowing og symbols.
Kernestof:
- The man who loved flowers, Stephen King (short story).
- The boogeyman, Stephen King (short story).
- The October Game, Rad Bradbury (short story).
- Nosedive from Black Mirror, Joe Wright (Netflix-series).
- Tunnel, Sean Louis Kelly (short film).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Heartstopper (værk)
Værket Heartstopper af Alice Oseman er en grafisk roman (graphic novel) og har været genstand for et forløb på holdet. Forløbet har tematisk arbejdet med LGBTQ+ identitet og indre konflikter om at stå frem med sin seksualitet. Forløbet har også kigget specifikt på analysebegreber tilknyttet graphic novels som genre.
Kernestof:
Heartstopper, Alice Oseman.
How to study Comics and Graphic Novels, Enrique Del Rey Cabero et. al.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58977650540",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58977650540",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d58977650540"
}