Holdet 2023 En/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Jeanette Hamer
Hold 2023 En/z (1z En, 2z En)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Victory
Titel 2 American Dream/American Nightmare - EKsamensemne
Titel 3 Aspects of Britain
Titel 4 Skriftlighed
Titel 5 Grammatik
Titel 6 Lord of the Flies
Titel 7 American Football 360 - Eksamensemne
Titel 8 Horror - Eksamensemne
Titel 9 Australia - A Struggle for Identity - Eksamensemne
Titel 10 The UK - A Nation of Immigrants - Eksamensemne
Titel 11 Tilladte hjemmesider til skr. årsprøve/eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Victory

Grundforløbet fungerer som en introduktion til engelskfagets forskellige genre samt til de måder, hvorpå engelsk kan bruges i de forskellige studieretninger. Eleverne introduceres til hvordan man analyserer og fortolker I engelsk, samt hvordan man arbejder med Grammatik og stilistik på en for engelsk faglig og relevant måde. Det er kun teksterne markeret med * har været obligatorisk og kan derfor forventes at være læst.

Tekster:
*Poetry: Alexie Sheman: ”Victory”
*Video: Matt Cutts: “Try something new for 30 days”
Speech: Kamala Harris: “Victory Speech”
Article: Jimmy Ruestling: “The Amish in America Commit Their Vote to Donald Trump; Mathematically Guaranteeing Him A Presidential Victory”
*Short story: Kevin Broccoli: “The Boy in the Pink Tuxedo Kevin Broccoli”
Short storyVictoria Patterson. “How to Lose”.

I grammatik er der arbejdet med følgende områder:  ordstilling, kongruens og genitiv.

Antal sider: 25

]Bibliografi:

Broccoli, Kevin: ”The Boy in the Pink Tuxedo.” 2022.
https://blog.reedsy.com/short-story/fjvak2/

Cutts, Matt. “Try something new for 30 days.” Ted Talk. 2011. https://www.ted.com/talks/matt_cutts_try_something_new_for_30_days?referrer=playlist-ted_in_3_minutes&autoplay=true

Harris, Kamela. “Victory Speech.” 2020.
https://www.washingtonpost.com/politics/2020/11/07/kamala-harris-victory-speech-transcript/

Sherman, Alexie. ”Victory.” (2015)
https://poets.org/poem/victory.

Ruestling, Jimmy. “The Amish in America Commit Their Vote to Donald Trump; Mathematically Guaranteeing Him A Presidential Victory. ABC News: Latest Breaking News 8.11.2016. http://abcnews.com.co/amish-america-commit-vote-donald-trump-mathematically-guaranteeing-presidential-victory/#comment-11498
Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 American Dream/American Nightmare - EKsamensemne

A theme concerning United States geography, demography– majorities and minorities, past and present; the ‘haves’ and the ’have-nots’. The theme also deals with American values and the elusive nature of The American Dream.
"Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA" ca.40 sider / ns
Texts studied:


- Adam, Michael Lee Cohen, 1993
- New Directions, Maya Angelou, 1993
- I See You Never, Ray Bradbury, 1947
- This Land is My Land, Woody Guthrie, 1940
- Mercedes Benz, Janis Joplin, 1970
- Our America: Radio Broadcast, LeAlan Jones, 1996
-The Great Divide. Crumling American Dreams, Robert D. Putnam, New York Times, 2013.
-The American Dream is now a Myth, Henry Bloget, "business Insider", 2012.


Film
- Winter's Bone, directed by Debra Granik, 2010. 100 min.

Supplerende:
- On The American Constitution
https://www.whitehouse.gov/about-the-white-house/our-government/the-constitution/
Fra : Ed. Berntzen, Bårdtvedt, Eirheim, Meyrick, Sternersen, Targets, (Gyldendal dansk udgave 2001)
- The American People
- Looking at the USA, a Historical Overview
- Geographical Update
- https://online.seterra.com/en/l/usa
On The Rust Belt:
- What are Regional Belts? (U.S Geography) 4:37
https://www.youtube.com/watch?v=Rr1BVRf_3cE
- A journey across the Rust Belt (from 2016!) 1:58
https://www.youtube.com/watch?v=_M8wW-ERrKQ

Estimat: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Aspects of Britain

"Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien"

ASPECTS OF BRITAIN
Theme focusing on social issues, identities and hardships.
Key terms:
Social issues: unemployment, Skinheads
Historical facts: Falklands War, Thatcherism

Songs / Lyrics:
- James Thompson: "Rule Britannia", 1740.
- Anonymous: "God save the queen (or king)", 1745.
- Arthur Christopher Benson: "Land of Hope and Glory", 1902.

Poems:
o "Therapeutic Exercise with the Union Jack", John Agard, 2006 (poem)

Fiction:
o "DHSS", Doris Lessing, 1991(short story)

Non-fiction:
o "Britain in the 1980s", timeline from: https://www.bbc.co.uk/history/british/timeline/present_timeline_
o ”Skinhead Memories, Violent and Vivid”. A movie review, from New York Times Website, from 2007. https://www.nytimes.com/2007/07/22/movies/22full.html

Film:
o This is England, Shane Meadows, 2006.

Supplerende materiale:
Fra: “Worlds of English”, Finderup og Fog, Systime 2012:
pp.30-32: The UK and Me; The UK – from Island to Empire and Back

Estimat: 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skriftlighed

Forløbet fortsættes løbende gennem 2.g.

Eleverne har arbejdet med skriftlighed, herunder med særligt fokus på hvad der får en tekst til at hænge sammen (kohæsion og kohærens), samt inddeling af tekst i afsnit og perioder.

arbejdet har taget udgangspunkt i kapitel 4 og 5 fra:
'Write Away', Poul Tornøe og Ole Juul Lund, Gyldendalske Boghandel, Nordisk Forlag A/S. 2008. pp. 60-78.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Grammatik

I 1.g er der arbejdet med nedenstående grammatik med udgangspunkt i 'Getting Started', Mette Hermann og Poul Tornøe, Gyldendal A/S, 2017.

- Adjektiver og Adverbier, pp. 62-63.
-Singularis og pluralis (substativer), pp. 45-46.
-Genitiv, p. 51.
-Verbets tider, p. 15
-Kongruens, p. 11
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Lord of the Flies

I dette forløb har eleverne læst og arbejde med romanen Lord of the Flies af William Golding fra 1954. eleverne har arbejdet selvstændigt med dele af værket hvilke udmundede i en elevpræsentation, hvor eleverne trænede deres sproglige kompetencer i en formidlingssituation, hvor der skulle anvendes faglige termer.
-Faktisk: 224 sider. Vægtet estimat: cirka 80 sider
-Fokus i forløbet har været på træning af forskellige læsestrategier i forbindelse med ekstensiv læsning og nærlæsning og at kunne forstå en lang tekst. Ligeledes har eleverne gennem arbejde med værket trænet deres evne i miljø- og personkarakteristik med aktiv brug af teksten i deres analyse samt at perspektivere teksten til den historiske kontekst.
-Gruppearbejde, individuelt arbejde, pararbejde, elevpræsentation.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 American Football 360 - Eksamensemne

I dette forløb har eleverne arbejdet med forskellige temaer der relaterer sig til amerikansk fodbold, raceforhold i sporten, økonomien i college football samt risikoen for langvarige skader i forbindelse med hjernerystelser.

Kernestof:
‘Kneeling, Fiercely Debated in the N.F.L., Resonates in Protests’ af Kurt Streeter, 2020. New York Times. https://www.nytimes.com/2020/06/05/sports/football/george-floyd-kaepernick-kneeling-nfl-protests.html
‘The million-dollar hustle changing US sport - how college football athletes are cashing in’, af Anthony Zurcher, 2023, BBC. https://www.bbc.com/sport/american-football/66713731
‘NFL says regular-season concussions increased 18% in 2022’, af Kevin Seifert, 2023. ESPN. https://www.espn.com/nfl/story/_/id/35582897/nfl-says-regular-season-concussions-increased-18-2022
‘Football Changed My Life: Adrian Arrington's Story’, af Adrian Arrington, 2017. Concussion Foundation. https://concussionfoundation.org/personal-stories/inspiring-stories/football-changed-my-life/

Supplerende stof
‘Quarterbackin’ og ‘Road trip’ fra ‘Colin in Black and White’, af Sheldon Candis og Robert Townsend, 2021.
‘A Beginners Guide to American Football’, NFL UK and Ireland, 2015. https://www.youtube.com/watch?v=3t6hM5tRlfA
‘History of American Football’, MYX News, 2017. https://www.youtube.com/watch?v=JX1BqLQ4HaA
‘Former NFL player Brian Price talks about living with head trauma’, Click on Detroit. Channel 4, 2018. https://www.youtube.com/watch?v=S5ubuaDND5k
‘Tua Tagovailoa Postures on Field After Scary Head Injury – Doctor Explains’, Brian Sutterer, 2024. https://www.youtube.com/watch?v=mNbDeYmDUbg

Omfang: ca. 45 sider

Fokus i forløbet har været at få kendskab til en sport der er en vigtig del af amerikansk kultur og hvordan sporten har indflydelse på det amerikanske samfund. Eleverne har arbejde med læsning og forståelse af forskellige tekstgenrer, perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt, og analysere og perspektivere aktuelle forhold i USA med anvendelse af grundlæggende engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold.

Overvejende arbejdsformer har været gruppearbejde, pararbejde og klasseundervisning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Horror - Eksamensemne

Dette forløb har fokuseret på hvordan og hvorfor menneske søger gyset. Dele af forløbet har indgået i et flerfagligt forløb med dansk, hvor eleverne har arbejdet selvstændigt med at udforme en problemformulering, skrive en opgave og forsvaret denne mundtligt. Der har været fokus på hvordan der skabes suspense både i skrevne tekster såvel som i film. Eleverne har arbejde med freudiansk analyse.

Kernestof:
’Chapter 56’, uddrag af The Silence of the Lambs, af Thomas Harris, 1988. Fra antologien Horror! Af Drisdal et al., Systime A/S. s. 63-71.
’Why We Crave Horror Movies’, Stephen King, Horror! Af Drisdal et al., Systime A/S. s. 16-19
’The Boogeyman’, Stephen King, 1978. Stephen King’s American Nightmare, Mette Weiberg, lee 1991. S. 34-44.

Supplerende stof:
‘The Uncanny (Das Unheimliche) Extract’, Sigmund Freud, Horror! Af Drisdal et al., Systime A/S. s. 8-11.
’The Silence of the Lambs’, Jonathan Demme, 1991. (film)

Estimeret: 30 s.

Fokuspunkterne for dette forløb har været at træne at analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode, herunder nykritisk og freudiansk metode. Ligeledes har analyse af filmiske virkemidler også været i spil.

Væsentlige arbejdsformer har været gruppearbejde, pararbejde samt individuelt arbejde og klasseundervisning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Australia - A Struggle for Identity - Eksamensemne

Målet med dette forløb er at give eleverne en fornemmelse for Australien og dettes land rejse mod en selvstændig identitet. Som koloni og sidenhen selvstændigt land er Australien en immigrantnation med oprindelige folkeslag. En sådan befolkningsblanding har uvægerligt givet gnidninger, som forløbet også søger at illustrere. Forløbet giver et kort historisk rids med fokus på immigrationspolitikken og inddrager forholdet til Australiens oprindelige befolkning.
- Væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i andre engelsksprogede områder.

Kernestof:
-"Australian Identity", Simon Longstaff, The Ethics Centre, 1995, visited August 23rd, URL: https://ethics.org.au/the-problem-with-australian-identity/
-"The Past", Oodgeroo Noonuccal, "Contexts", Pedersen et al, Gyldendal 2005, pp. 122-123
-"Going home" by Archie Weller (1986), "Contexts", Pedersen et al, Gyldendal 2005, pp 106-117 (10 s)
-"Fact sheet on the stolen generation", from "Racism. No way!", visited August 16th 2023, URL: https://racismnoway.com.au/teaching-resources/the-stolen-generations/
-Stolen generations testimonials. "Debra Hocking". Stolen Generations’ Testimonies Foundation, Visited September 4th, URL: https://www.stolengenerationstestimonies.com/debra-hocking.html
-‘PM Anthony Albanese Announces Indigenous Voice to Parliament Referendum Date’, af Anthony Albanese, 10 News First, 2023. URL: https://www.youtube.com/watch?v=0S4LWNKz-1c

Supplerende stof:
-"William Dampier on aborigines in 1698", fra "Australian Identity", Hanne Kjeldsen, DR 1986 (0,5 s)
-"James Cook in 1770 on aborgines", fra "Australian Identity", Hanne Kjeldsen, DR 1986 (0,5 s)
-"The White Australian Policy" explained in 6 short chapters including a little video (4 min) on the abolition of White Australian Policy. Source: Splash ABC, visited Sept 11, 2016, https://www.abc.net.au/education/digibooks/the-white-australia-policy/101908024 (5 s)  

Estimate: 50 sider
Væsentlige arbejdsformer i dette forløb har været gruppearbejde og klasseundervisning.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 The UK - A Nation of Immigrants - Eksamensemne

I dette forløb har fokus været på britisk identitet. De mange immigranter har en stor indflydelse på landet, men den hvide, britiske kultur er normen og det har eleverne arbejdet med her. Desuden har vi snakket om det britiske imperiums indflydelse på det multikulturelle Storbritannien samt dets indflydelse på hvorfor engelsk er blevet et globalt Lingua Franca sat hvad denne status betyder for sproget udvikling.

Kernestof:
-‘Speech on Radicalization, Islamic Extremism and the Failure of State Multiculturalism’, af David Cameron. Everyone is Here, Sten Pultz Moslund, Systime A/S, 2021. p. 81-89.
-‘Day Trippers’, af Raman Mundair, Everyone is Here, Sten Pultz Moslund, Systime A/S, 2021. p. 107-118.
- 'Mixed race in the UK?', af Laura Smith, The Telegraph, 2014. URL: https://www.telegraph.co.uk/women/womens-life/11205165/Mixed-race-in-the-UK-am-I-the-future-face-of-this-country.html
-’Reporting from the Frontline of the Great Dictionary Disaster’, John Agard, 2006, Worlds of English, Finderup, A. M., & Fog, A. 2022, Systime. https://worldsofenglish.systime.dk
-‘Here’s why Scandinavians are so good at speaking English’, Benny Lewis, Business Insider, 2017. URL: https://www.businessinsider.com/why-scandanavians-are-so-good-at-english-2015-10


Supplerende stof:
’Chapter 3: Racism, Whiteness and White Privilege’, uddrag, Everyone is Here, Sten Pultz Moslund, Systime A/S, 2021. p.??
‘History of the English Langauge’, http://www.englishclub.com/english-
language-history

Estimat: 40 sider

Væsentlige arbejdesformer har være gruppearbejde, pararbejde, mundtligt oplæg, klasseundervisning
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Tilladte hjemmesider til skr. årsprøve/eksamen



•Den danske ordbog: www.ordnet.dk   [Dansk ordbog]

•Ordbogen: https://www.ordbogen.com/   [Dansk-Engelsk / Engelsk-Dansk]

• ABC ordbogen: https://abc.ordbogen.com/

•Thesaurus: https://www.thesaurus.com  [Synonymordbog]

•Urban Dictionary: https://www.urbandictionary.com/  [Slang]

•Cambridge Dictionary: https://dictionary.cambridge.org/   [Britisk Engelsk]

•Oxford Learner’s Dictionary: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/  [forklaringer for brugere med engelsk som fremmedsprog]

•Merriam Webster: https://www.merriam-webster.com  [Amerikansk Engelsk]

• Irregular Verbs: https://www.englishpage.com/irregularverbs/irregularverbs.html - KUN DENNE SIDE MÅ BESØGES

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer