Esbjerg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Esbjerg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 Ty/v1 - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau
Tysk B
Lærer(e)
Lone Schloo Erhardsen
Hold
2023 Ty/v1 (
1g Ty1-gr
,
1g Ty1
,
2g Ty1
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Liebe EKSAMENSEMNE
Titel 2
Forløb#2 Generation Selfie EKSAMENSEMNE
Titel 3
Forløb#3 Videokonkurrence NCFF - IKKE EKSAMEN
Titel 4
Forløb#4 Klima und Nachhaltigkeit EKSAMENSEMNE
Titel 5
Forløb#5 Landeskunde - IKKE EKSAMEN
Titel 6
Forløb#6 Märchen EKSAMENSEMNE
Titel 7
Forløb#7 Gleichheit der Geschlechter EKSAMENSEMNE
Titel 8
Resumee, Abschluss, Prüfung? - IKKE EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Liebe EKSAMENSEMNE
Et forløb med særlig fokus på kærlighed og forhold i forskellige afskygninger. Vi arbejder med tekster der illustrerer forskellige former for kærlighed.
Anvendt materiale:
G. Pausewang: Ein rotes Kleid
G. Pausewang: Vom Ritter der nicht aus seiner Rüstung herauswollte
(begge tekster fra: Beziehungen, ved M. Ponsaing, Systime, 1996)
Namika: Lieblingsmensch (Songtext)
(fra:
https://www.azlyrics.com/lyrics/namika/lieblingsmensch.html
)
Goethe: Heidenröslein, 1789
Rammstein: Rosenrot, 2005, fra albummet Rosenrot
Indhold
Kernestof:
Vornamen von A bis Z mit Bedeutung, Herkunft und Namenstag
Hallo: wer bist du? Was ist deine Verbindung zu dem Deutschen?
Lektier:
I timen skal vi bl.a arbejde med ordklasser - und es gibt ein Kennenlern-Spiel :-)
De ordklasseøvelser, vi ikke nåede i går, og Das Kennenlernenspiel tager vi i dag.
Lektie: øv bøjningen af hjælpeverberne 'sein' og 'haben' (Alles in Allem s. 28) - doppelt hält besser :-)
Husk alle altid at medbringe Alles in Allem, uanset om jeg husker at skrive det i lectio eller ej :-)
I timen blev der arbejdet med ordklasser og samtaleøvelser
Læs inden timen den første side af den udleverede tekst "Ein rotes Kleid". Læs let, dvs. du bliver ikke stillet til ansvar for hvert ord, men skal i stedet prøve at danne dig et overblik! Brug i stedet papirformatet til at understrege, markere og not
Gudrun Pausewang - Ein rotes Kleid - s-h.pdf
TYSK Arbejdssprg. Ein rotes Kleid .pdf
Lektier 1: Lær bøjningen af 'werden' udenad, og læs i Alle sin Allem på side 26, 27 og 29 midt på inkl. Passiv :-)
I timen blev der sideløbende med at grupper talte med Lone auf deutsch om teksten arbejdet med opgaverne på s. 29-30 i Alles in Allem.
Lektie: Vi samler op på grammatikken omkring sein, haben og werden, Alles in Allem s. 29-30. Det, du ikke nåede i sidste time, skal du derfor gøre færdigt før timens start.
I timen skal vi bruge dette: Liebe und Lieblingsmensch - Namika, Intro, opgaver, lyrics.docx
Vi nåede, noget langsommeligt og henslæbende, at gennemgå opgaverne s. 29-30 :-(
Lektier: læs i Alles in Allem s. 96-97 om substantivers køn.
I timen: Opsamling af jeres grammatikøvelser og Lieblingsmensch-besvarelser i elevfeedback i onsdags.
Lektier: lese bitte im "Vom Ritter, der nicht aus seiner Rüstung wollte" Seite 20-21 bis Zeile 11. (Du har fået den i print til at skrive oversættelser og forklaringer i - brug den :-))
I timen læste vi videre i Vom Ritter, og talte om Redemittel/gambitter i forbindelse med eine Nacherzählung/referat af en given tekst på baggrund af udleveret print.
I timen: gruppevise præsentationer af jeres Nacherzählungen. Desuden videre læsning i teksten "Vom Ritter...". Og kort fælles opsamling af regelmæssige verber.
I timen skal du bl.a. arbejde selv med regelmæssige verber, se lektien på MinLæring her: Minlæring: regelmæssige verber
I timen: Afslutning af "Vom Ritter..." - sprogligt og som tegneserie? Og: Mere regelmæssige verber: husk at medbringe Alles in Allem
Lektier: læs slutningen af historien selv og genlæs det, jeg læste højt på klassen sidste gang, så du kan svare på spørgsmål om, hvordan hun tilsidst havde held med at få ham ud af rustningen? :-)
Vi tager lektier og opgaver fra i onsdags: sei bereit, genopfrisk lektierne fra i forgårs, så du er ekstra skarp til timen ;-)
I timen blev der arbejdet med sætningsanalyse på MinLæring. Og 'Vom Ritter...' blev individuelt omformuleret til en tegneserie som en anden slags resume :-)
I timen: Afslutning af forløb om 'Liebe':
Til grammatik- og ap-interesserede:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Generation Selfie EKSAMENSEMNE
Et forløb, der kredser om de aktuelle spørgsmål til balancen mellem fysisk og digital liv.
I tekstarbejdet undersøger vi, hvordan teksterne giver et indblik i forskellige aspekter af den digitale virkelighed med internet, SoMe mm, der fylder meget i hverdagen og måske ligefrem skaber nye former for afhængighed.
Bog: Auf uns - grundbog til gymnasiet. Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Systime 2016.
Heri læst:
Tim Bendzko: Programmiert, fra albummet Am seidenen Faden (2013)
Lucas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co? Ein Vergleich
Wolf Wondratschek: Mittagspause (1969)
Kira Brück: Gefällt mir - so geht Social Media (læst selvstændigt som optakt til prøve på klassen)
Dyrk Sproget. Materiale til en ældre videokonkurrence fra NCFF. Eleverne har arbejdet med det, herunder
teksten: Ab wann bin ich abhängig von meinem Handy? Uddrag fra https://www.br.de/sogehtmedien/medien-basics/handysucht/index.html
og videoen: Ich bin (nicht) süchtig, af Kevin, https://youtu.be/41Aut2l__dw
I forlængelse heraf fremstillede de en 'øve-videoproduktion' i grupper.
OBS Sidespor til Landeskunde mit mehr:
- 9. November: små elevoplæg om følgende datoer: 1918 - 1923 - 1938 - 1987, inkl. landkort.
- Eduard Ebel, Leise rieselt der Schnee (1895), samt små elevoplæg om udvalgte tyske juleemner
- Fluchen und Schimpfen, indspark fra forskellige hjemmesider, bla.: Richtig fluchen | Deutsch lernen mit Ida | A2/B1:
https://www.youtube.com/watch?v=-A08QpV4emc
Indhold
Kernestof:
Hallo Leute, jetzt seid ihr echte 1g'ere, Glückwunsch :-D
I timen: MinLæring og artikler mm?! :-)
Lektier handler som aftalt om kasus, frist er tirsdag aften kl. 22.00: Minlæring: kasus
Lektier: mache bitte in "Auf uns"
Lektier: Vorbereitet euch fertig für eure kleinen Vorträge über den 9.11.: 1918 - 1923 - 1938 - 1987. Husk at finde relevante landkort at vise :-)
I timen i øvrigt: afsluttende arbejde med Tim Bendzko.
Lektier: afslut derhjemme så godt det kan lade sig gøre opg. 6, 7 og 8 på side 25 (de opgaver, I forhåbentlig fik arbejdet med i grupperne sideløbende med jeres fremlæggelser :-))
Bring bitte das Buch Auf uns mit - wir werden mit dem Text Wie wäre mein Leben ohne Internet... arbeiten :-)
Vi prøver, om ikke gårsdagens time kan gennemføres i dag, så at sige ;-)
I timen: introduktion til regelmæssige verber. Og teksten 'Wie wäre mein Leben...' er scannet her: Lucas Böing, Wie wäre mein Leben ohne Internet....pdf
Lektie: som aftalt sidste gang har du læst teksten 'Wie wäre mein Leben ohne Internet, ...' inden timen.
Eduard Ebel – Leise rieselt der Schnee
Lektier 1: lær mindst ti gloser udenad, der har med snevejr og udeliv at gøre (til inspiration: de fremmødte i onsdags lavede snemænd og sneboldkamp ;-)) - gloserne skal være jævnt fordelt på substantiver - verber - adjektiver (husk også deres antony
www.frohlicheweihnachten.nu - den tysk-grammatiske julekalender
Lektier: I snuser løbende til www.frohlicheweihnachten.nu - tyskgrammatisk julekalender, ja?! :-)
Til Lone og alle på holdet: Hvorfor-fik-jeg-ikke-noteret-hvorlangt-I-var-kommet-med-teksten? Vi må samle op på det i timen - prøv at være forberedt, hvis vi aftalte en lektie, som ikke kun handlede om julekalenderen ;-)
... wir wollen heute auch weihnachten!
I timen:
Hallo: willkommen zurück, jetzt aber im Jahre zwanzig-vierundzwanzig :-)
S. 52, opg. 4 + 6 - og hvis I kan nå det: s. 53, opg. 9: læg jeres svar i elevfeedback INDEN modulet slutter, husk alle gruppemedlemmers navne :-)
Heute und übermorgen sollt ihr in Gruppen ein kleines Video machen zu dem Thema 'total digital'.
Lektier 2: skim ganske kort den danske intro og tænk over, hvilke ca. 5 tips og informationer, du synes er vigtige at tage med ind i gruppearbejdet om at producere en video :-) Tysk elevintroduktion.pdf: total digital
Grammatik... Vi er nødt til også at holde skruen i vandet på dette område, så verbernes passiv-former er i fokus lidt af hver af de kommende timer - vi skal bruge denne hjemmeside: passivindex.html
Praktisk arbejde med videoen 'total digital', der skal være afsluttet i dag - aftal indbyrdes i grupperne, hvad I skal lave derhjemme hver især (skrive dialog? finde røde strømpebukser eller andet udstyr frem? øve at klappe en bestemt rytme? usw)
Vi starter timen med kort at snakke om afleveringen, som de fleste af jer fik retur i onsdags.
OBS: nyttige skældsord? se her ;-) Deutsche Schimpfwörter – jetzt wird es schmutzig! | Sprachcoach. Elf böse Wörter. Richtig fluchen | Deutsch lernen mit Ida | A2/B1
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Videokonkurrence NCFF - IKKE EKSAMEN
I dette forløb arbejdede eleverne målrettet med at fremstille en video med tilhørende materiale til NCFF's sprogkonkurrence -
se bl.a.
https://ncff.dk/fileadmin/NCFF/Dokumenter/DyrkSproget_2023-24/Casebeskrivelse_DS_23-24.pdf
og
https://ncff.dk/fileadmin/NCFF/Dyrk_Sproget_TYSK/Nyt_underemne_2__tysk.pdf
Indhold
Kernestof:
Vi starter timen med en lille Bambi-festival (lektie 1: slå det op, hvad er det? Tip: Berlin, film...) med jeres videoer fra sidste uge (lektie 2: vær HELT klar til fremvisning af jeres video før timens start!)
Grammatik: arbejde mere med aktiv-passiv - jvf. prøve i morgen og aflevering - SE HER: Passiv - Melde dich mal.pdf
Til inde i timen, efter prøven: Generelt om Dyrk Sproget - konkurrencevideo!!
PRØVE Timen starter med en lille grammatikprøve på klassen jvf. aflevering...: træn bestemt + ubestemt artikel, hav styr på syntaksanalyse, og vær godt med omkring aktiv/passiv (se bl.a. pdf i går!!) :-)
Grupper til videokonkurrencen:
Lektier: Før I i gruppen kan gå i gang med at udvikle på jeres konkurrencebidrag, SKAL følgende være løst - så gør det så godt du kan derhjemme, så I hurtigt kan komme videre!! Nyt underemne 2 tysk.pdf
Afsluttende arbejde med Dyrk Sproget konkurrence-video - eller skal i bruge lidt tid næste gang også? Hvis nogen af jer vil optage udenfor skolen, er dette modul oplagt til det, men skriv til mig INDEN timen, at det er det, I gør :-D
Sind eure Videos schon fertig? I får også dette modul med til at gøre de sidste lækkerier og speaks på plads.
Filmfremvisnings- og grammatik-modul...: Når vi er færdige med at se jeres konkurrence-bidrag, skal vi snuse til personlige og possessive pronominer.
Grammatiklektier: læs om de to slags pronomen i Alles in Allem (kun forklaringerne; opgaverne laves på klassen eller senere). Hvis den med pronominer ikke rigtig siger klik inden i dit hovede, anbefaler jeg på det kraftigste at finde noterne fra ap-t
Grammatiklektie: vi øver fortsat pronominerne, så træn remserne/skemaerne for både de personlige og de possessive pronominer - husk at gå efter de lodrette søjler!
Lektier: medbring Alles in Allem, og dit eksemplar af den seneste grammatikprøve, så vi kan gennemgå den sammen :-)
I timen legede vi bl.a med huskeregler for grammatik: Elias elsker røde nosser er fx huskesætningen for bestemt artikel i pluralis: begyndelsesbogstaverne på dansk er lig med slutbogstavet for der-die-das bøjet ;-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Klima und Nachhaltigkeit EKSAMENSEMNE
I dette forløb så vi nærmere på måder at forvalte det fodaftryk, som mennesker sætter på deres omgivelser. Hvordan kan man i praksis begrænse sit forbrug af plastik, og hvorfor er det vigtigt at gøre det?
I en hands-on-erfaring baseret på Vital-teksten fik hver elev syet en lille stofpose til at opbevare og samtidig anvende det udleverede stykke sæbe/shampoo alternativt de uddelte hjemmesyede genanvendelige rondeller eller de gamle stoflommetørklæder. I en aflevering skulle hver elev anmelde disse produkter.
Tekster:
Glanz am Stück - Haarseife, festes Shampoo, Anleitung zu einem Seifensäckchen. Vital, nr. 10, 2021, s. 18-22.
Almuth Röhrl: Bio-Lebensmittel (2008), in: G. Tillich, CD Miemitz, HH von Sehested, red.: Birgit Lohse: Greif zu! 2014 Gyldendal uddannelse, s. 26-27
Alligatoah: Lass liegen, fra albummet Musik ist keine Lösung, 2015
Desuden disse videoer:
Was passiert wenn meine Plastikflasche leer ist, DW,
https://www.dw.com/de/infofilm-was-passiert-wenn-meine-plastikflasche-leer-ist/video-41700554
Wie klimaschädlich sind Plastiktüten, DW,
https://www.dw.com/de/infofilm-wie-klimasch
ädlich-sind-plastiktüten/video-16915852
Begge videoer anvendt med opgaver fra:
https://www.dw.com/de/lernpaket-plastik/a-42271066
Film: Die fetten Jahre sind vorbei (The Edukators), 2004, af Hans Weingartner.
Spillefilmen falder med sin fremstilling af ideologi og kritisk samfundsbevidsthed, der kører af sporet, lidt udenfor dette forløbs egentlige fokus. Skildringen af ungdommelig aktivisme peger dog mod særlige kapitler i tysk historie. Men det peger også mod det engagement, som fx Fridays for Future, Last Generation og andre aktuelle klimabevægelser lægger for dagen.
Indhold
Kernestof:
Mere grammatik: pronominer - personlige og possessive - men også: nyt emne :-)
Lille side-lektie: bring et af dine tyske yndlingsord med (det behøver ikke være så langt som fru lærers nye favorit: Eierschalensollbruchstellenverursacher - en æggeskalsknækker ;-))
Et allespørgsmål i timen: skema - der er nogle onsdage, hvor vi skal afholde dobbeltmodul (4.+5.) - film? kunst? I tysk tegn... 10.4. - 24.4. - 22.5.
Possessive pronominer - OG arbejde med teksten Glanz am Stück. DERFOR: Medbring både Alles in Allem og de udleverede print med grammatik - samt teksten Glanz am Stück.
Lektier: til teksten skal du lave opg. 1, gloser, færdig. Lav også opg. 2, Verber, analysedelen: der skal både være en sætningsanalyse, og du skal notere hvilken tempus sætningen står i (præsens? præteritum? perfektum? usw...)
Glanz am Stück - Haarseife, festes Shampoo, Seifensäckchen Anleitung. Vital 10-21.pdf
Grammatikprøve på klassen - læs under opgaver, hvordan du forbereder dig! Læs s. 20-21 i Glanz am Stück grundigt.
Vi arbejder videre med teksten Glanz am Stück, så medbring teksten. Der bliver både plads til tekstforståelse og at lære at bande over det praktiske arbejde på tysk ;-)
Lektier 1: øv dig på de tre billedsiders gloser (s. 1-3). Du skal gerne kunne forklare ordene på tysk uden at bruge kropssprog :-D Wortschatz Nähen.docx
Lektier 2: saml nogle interessante ord op i denne video, hvilke tror du, bliver nyttige/relevante i timen? Richtig fluchen | Deutsch lernen mit Ida | A2/B1
Hallöchen, ich bin in Hamburg!! Und ihr müsst alleine arbeiten: das könnt ihr doch prima :-D
Grammatikprøve retur; grammatik på programmet: pronominer
Greif zu - Bio-Lebensmittel, Wie kaufe ich korrekt ein, med opgaver.pdf
I denne time arbejder vi primært med tekst til forløbet. OBS: Lad 'Auf uns' blive hjemme; den skal du ikke bruge lige foreløbig :-)
i timen: Bio-Lebensmittel, von Almuth Röhrl, 2008: læse og forstå teksten, s. 126: Textfragen (og Pro-und-Kontra-Debatte bliver først overnæstegang)
Film: Die fetten Jahre sind vorbei (The Edukators), 2004 af den østrigske regissør Hans Weingartner.
Lektier: lidt grammatik skal der jo til ;-) Så læs på opg. 4 præteritum s. 36, og opg. 7 perfektum s. 37, regelmæssige verber
Lektier: Du skal være i stand til at forklare noget (et eller andet, stort eller småt, eller remser...) om uregelmæssige verber for andre :-)
I timen: arbejde med uregelmæssige verber, samt præsentation af Alligatoah: Lass liegen
Forhåbentlig kan jeg endelig krydse de sidste mundtlige afleveringer af!?! I timen arbejder vi videre med Nachhaltigkeit, læs (skim/orienter dig) derfor teksten, så du har et bud på, hvad der foregår i den: Alligatoah, Lass liegen, Songtext 2015 - op
HUSK at medbringe jeres kort med uregelmæssige verber! :-)
Video Wie klimaschädlich sind Plastiktüten? – DW – 15.10.2013
I timen slutter vi forløbet om Klima und Nachhaltigkeit af med et par småvideoer, som I skal arbejde med, nemlig jeres lektie og denne:
Lektier: Wie klimaschädlich sind Plastiktüten? Se videoen 1-2 gange og noter fem nyttige gloser og/eller informationer fra den: Wie klimaschädlich sind Plastiktüten? – DW – 15.12.2017
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Landeskunde - IKKE EKSAMEN
"Landeskunde" steht hier für Schwerpunkte und kurze Einführungen:
1. in der Geschichte, z.B. die Weimarer Republik
2. in der Musik als Zeitzeuge: Land der Dichter und Denker, aber auch Krieg und geteiltes Land - die teils schmerzliche Geschichte Deutschland kommt in der Musik zum Ausdruck
3. Bundestagswahl und die politische Landschaft
4. Hamburg: Hafen und Medien
XXX
1. MELLEMKRIGSTIDEN, nedslag i forholdet mellem kunst og politik: optakt til og besøg på Esbjerg Kunstmuseum, særudstillingen OPBRUD. Hamborg-kunst fra 1920'erne og 30'erne, se fx
https://www.eskum.dk/avada_portfolio/opbrud/
Særlig aktivitet med henblik på at træne billedbeskrivelse og introducerende elevarbejde med mellemkrigstiden og Weimarrepublikken, jvf. disse to hjemmesider:
https://www.dhm.de/lemo/
2. MUSIK als Zeitzeuge: Et mini-forløb, der kredser om forskellig slags tysk musik gennem tiden som bærer af og udtryk for tysk kultur og historie.
Friedrich Schiller: Ode an die Freude, 1786
H. von Fallersleben: Das Lied der Deutschen/Deutschlandlied, 1841
Das Lied der Deutschen - die Geschichte einer Hymne: videodokumentar SWR u.å., + selve teksten + Unterrichtsmateriale, https://www.planet-schule.de/wissenspool/das-lied-der-deutschen/inhalt/sendung.html
Rammstein: Deutschland, fra albummet Rammstein, 2019
Foredrag ved rapmusiker Pede B om tysk rap.
3. Deutschland aktuell: Unterricht zur Bundestagswahl und die politische Landschaft in Deutschland, sowie ein kleiner Ekskurs zu "Till-Lindemann Sexgate"
Bundestagswahl: Wahl-O-Mat
Tagesschau in einfacher Sprache zum 24.2.25
Schülerpräsentationen über verschiedene politische Parteien
Foredrag om musikbandet Rammstein ved Alexander Hemstedt, Gaffa-anmelder
Undervisningsmateriale om sexanklagerne mod Till Lindemann, Rammsteins forsanger, der blev arbejdet med uddrag af opgaverne:
https://emu.dk/sites/default/files/2024-01/gym_undervisningsmiljoe_seksualundervisning_tysk_bilag3_0.pdf
4. Hamburg: Hafenstadt, Medienstadt, Grossstadt. Die meisten Schüler machten einen Besuch vor Ort mit zwei Übernachtungen; die zurückgebliebenen Schüler machten eine Hausarbeit über Hamburg als Medienstadt.
Alle tekster er fra Lone Holm og Jenny Gibson: Wir sind wir, Grundbog i Landeskunde - Gyldendal 2010
Hamburg, Der Hamburger Hafen und sein Neuanfang - s. 15-17
Siegfried Lenz: Der Mann im Strom. Auszug aus dem Roman - s. 18-22
Wolfgang Borchert: In Hamburg, Gedicht 1946, s. 23
Medienstadt Hamburg - Hamburger Morgenpost - Hamburger Abendblatt - Der Spiegel und Stern - Bravo, s. 38-45
I Hamburg var der byvandring med elevoplæg og bl.a. besøg i Mahnmal St. Nikolai Kirche, Maritimes Museum og Museum für Kunst und Gewerbe, samt havnerundfart.
Indhold
Kernestof:
Lektier: til teksten Bio-Lebensmittel (hand-out 9.4.), von Almut Röhrl, skal du have svar på alle Textfragen.
Og: optakt til museumsbesøg og kunstudstilling 😃
OBS Udtaleregler, talestrageier, Redemittel - einen Vortrag halten, über Symbole reden, Texte vergleichen.pdf
Dobbeltmodul: vi skal se tysk kunst på Esbjerg Kunstmuseum 😃
Lektier: snus rundt på Zeitklicks.de og find (flere) detaljer om tysk kultur, politik og samfund inden vi ses til tysk kunst fra mellemkrigstiden :-) Politik - Weimarer Republik | Zeitklicks
Lille individuel prøve på klassen: husk at holde øje med din tid og stå klar! 1g Ty1, Aflevering Bilderbeschreibung, Klima und Nachhaltigkeit, mündtlich.docx
Når man ikke er inde og snakke billeder med fru lærer, skal man arbejde med uregelmæssige verber i Alles in Allem - gør det så godt du kan og lær nogle af remserne for de uregelmæssige bøjninger udenad (hvis du tramper op og ned ad trappen for at øve
Jer, der ikke var til individuel samtale med fru lærer i onsdags, får chancen nu: Freja, Sara, Siri, Sofie - og Anna, Isabella, Marcus :-)
Lektier: træn uregelmæssige verber! For at vi alle er samme sted: Alles in Allem har en god oversigt over de forskellige grupper af verbalforskydninger: lær to forskellige grupper udenad! Og i Melde Dich mal-grammatikken: forbered dig til de tre opga
Repetition af årets store forløb med henblik på næste år: I dette modul arbejder I med at klæde jer selv og hinanden på med noter, gloser og sammenhænge i de tre forløb, så I ikke skal starte helt forfra næste år til en mulig eksamen. I kommer til at
Lektie: find ud af, hvilket forløb du skal fokusere på hjemmefra, og find alt fra forløbet frem: kik dine noter igennem, skim teksterne og evt. videoerne. Du skal huske det fysiske materiale (inklusiv bog) til timen, og du skal have et overblik over
I de to første moduler skal vi arbejde med og nyde forskellig tysk musikhistorie, som optakt til 3. modul: tysk historie og kultur, fortalt gennem musik :-)
Lone: Die Gedanken sind frei? Schiller und Beethoven: matrix und Gebrüll!: Die Gedanken sind frei, Gandayo Shorts - Die Gedanken sind frei
Lektier: brug lidt tid på at hjælpe en universitetsstuderende med at blive klogere på tyskelever: com.pls.morpheus.web.pages.CoreRespondentCollectLinkAnonymous
Nyt link? https://www.survey-xact.dk/servlet/com.pls.morpheus.web.pages.CoreRespondentCollectLinkAnonymous
Nyt igen? https://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=NF5ML4G7S63N
sidste: Titel
Optakt til 3. modul: tysk historie og kultur, fortalt gennem musik :-) - i dette modul: nationalidentitet og de helt store trommer! von Fallersleben, Deutschlandlied - og Rammstein!
Skal bruges inde i timen: Das Lied der Deutschen, Deutschlandlied - Geschichte einer Hymne, Aufgaben zum Film.pdf sammen med videoen Das Lied der Deutschen (1/3) Die Geschichte einer Hymne - til Lone: DEUTSCHLAND-RAMMSTEIN.docx og/eller Rammstein, D
Opsamling på blokdagen med fokus på tysk musik - og: wie werden unsere Sommerferien?? Vi skal hygge og være meget uformelle ;-D
tagesschau in Einfacher Sprache
Inde i timen: Fra før vinterferien: fik I præsenteret jeres versioner af moderne Dr. Oettker-reklamer? jvf. kap. 6, 1. sprog og verdensmaal tysk ligestilling.pdf
I timen skal I blandt andet orientere jer forud for valget til Bundestag: Wahl-O-Mat
I timen: Grammatikprøve retur. Lidt mere forud for valget - genfortælling, vendespil
Her er den håbløse genfortælling af Indiana Jones i Vestjylland - så vi er enige om, hvordan man IKKE gør ein Resumée ;-D Niels Nørkjær, Indiana Jones i Vestjylland
Lektier: tagesschau in Einfacher Sprache, zum 24.2.25 - se og lyt, tag noter: du skal kunne genfortælle mindst en af de fire nyheder
I timen arbejder I videre med det politiske landskab i Tyskland: hvilke partier er kommet til magten, hvilke holdninger står de for usw. :-) Desuden: sketch note/tagesschau = Resumé?!!
Lektier: læs om Hamburg og byens havn, side 15-18 i dette materiale - du skal bruge det også til den næste aflevering: Hamburg, Hafen, Siegfried Lenz - Der Mann im Strom, W. Borchert - In Hamburg. Wir sind wir s. 15-18.pdf
I timen skal I bl.a. arbejde lidt med Rammstein-tematikker
Gliglish · Learn languages by speaking with AI
Løbende lektie: brug fem minutter med Gliglish.com :-)
Til inde i timen, eller til videre arbejde: Medienstadt Hamburg, Morgenpost, Abendblatt, Stern und Spiegel, Bravo. Plattdeutsch. Wir sind wir s. 38-47.pdf
I timen: Arbejde med Rammstein og Till Lindemann som emne
Skærmbillede 2025-03-12 kl. 09.33.08.png
Skærmbillede 2025-03-12 kl. 09.33.49.png
Skærmbillede 2025-03-12 kl. 09.34.26.png
Skærmbillede 2025-03-12 kl. 09.34.39.png
Lektier: Rammstein/Lindemann-opgaven "Die Frauen, die zur Aftershowparty eingeladen worden sind:" læs og skriv 3-5 sætninger, hvor I reflekterer over spørgsmålet Warum glaubt ihr, dass die Frauen zur Party gegangen sind?
In der Stunde: Siegfried Lenz - Der Mann im Strom
Brochurer... og rejsekontrakter mm
Løbende lektie: brug fem minutter med Gliglish.com, eller med at lytte til en nyhed eller en sang auf Deutsch :-)
VAPIANO | Hausgemachte Pasta & Pinsa | Restaurant
2g Ty1, Programm Hamburg 7.-9.2025.docx
I skal i dag (næsten) gøre arbejdet med brochuren færdig: tysk tekst, dansk tale ved præsentation in situ. Husk: baggrundsinformationer og markante detaljer - relevante fotos - kilder og anvendt hjælp i en lille rubrik for sig. Jeg opretter en afleve
Til kl. 12:45: arbejde med brochurer. Derfra forskellige slags forberedelser på de næste par moduler (= med og uden Hamburg)
Husk gliglish & co :-)
Tysklands nye ledere er gået fra " De" til ”du” i regeringsforhandlinger - men der er stadig udfordringer forude
HUSK PAS OG BLÅT SYGESIKRINGSBEVIS 🇩🇪🤗
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 27
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Märchen EKSAMENSEMNE
Et forløb, hvor vi beskæftiger os med Volksmärchen og Kunstmärchen. Vi arbejder med eventyretgenrens særlige formelle og indholdsmæssige kendetegn, og inddrager Freud og Jung, hvor det er relevant.
Kernestof:
Merkmale des Märchens, s. 61-64
Brüder Grimm: Rotkäppchen, s. 69-71
(Begge in: Helle Egendal, Gattungen, Gyldendal 2017 )
Brüder Grimm: Frau Holle
Brüder Grimm: Die Nixe im Teich, in: Auf uns. Af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Systime 2016.
Wolf Erlbruch: Ente, Tod und Tulpe. Verlag Antje Kunstmann, München 2010
Brüder Grimm: Rumpelstilzchen
Hans Scheibner: Rumpelstilzchen, in: Rikke Serum: Der Doppelgänger, Gyldendal 2016, s. 99-100
Freuds Modell der Persönlichkeit, in: Rikke Serum: Der Doppelgänger, Gyldendal 2016, s. 104
Korte elevoplæg med afsæt i Kinderlied: Hänsel und Gretel og parafrasen af
Michael Ende: Ein sehr kurzes Märchen, Hänsel und Knödel die gingen in den Wald. https://www.liederlexikon.de/lieder/haensel_und_gretel_verliefen_sich_im_wald/editione
film: Im Juli. Regie: Fatih Akin, 2000
Indhold
Kernestof:
Hallo ihr Lieben, ich freue mich sehr auf ein Wiedersehen :-)
Märchen. Begriffskarte, Gattungen - und Grimm, Rotkäppchen.pdf
Lektier: Klæd dig på til at fortælle om din sommerferie på tysk. Gør det ved at vælge mindst 5 forskellige ordklasser og find mindst 5 relevante ord til hver af dem.
In der Stunde arbeiten wir weiter mit Begriffskarte Märchen und Rotkäppchen
Lektier: afslut opg. 1.2: Redemittel für eine Definition des Märchens - og opg. 2, Bekannte Märchen, s. 64-65
Spontan: Rumpelstilzchen! link - også til dansk version: Rumleskaft
Lektier:
I timen arbejder vi kort med eventyret "Ente, Tod und Tulpe" i forhold til Volks- oder Kunstmärchen. Og så tager vi hul på arbejdet med Rotkäppchen.
Lektier: Wir arbeiten mit dem Märchen Rotkäppchen. Lese bitte das Märchen vor der Stunde - benutzte bitte die Papierversion, damit du unterstreichen, schreiben und dazu-zeichnen kannst! :-)
I timen skal vi arbejde med eventyret, så skim også opgaverne til det: du skal ikke løse dem, men danne dig et overblik over, hvad vi skal nå i timen
Wir schliessen die Arbeit mit Rotkäppchen ab. Und wollen auch mit Grammatik arbeiten: Præpositioner - ACHTUNG: bring deshalb bitte Alles in Allem mit :-)
Lektier: Afslut arbejdet med at finde relevante citater til opgaverne 2-5, s. 74-75. Læs opgaverne 6 og 7 grundigt, så du kan 'kaste dig småtskrigende’ ud i at svare på dem :-)
Lektier: præpositioner, Alles in Allem s. 49 opg. 1-3. Du får sikkert glæde af skemaerne for bestemt og ubestemt artikel s. 18-19 (brug max 20 minutter på lektien - effektivt ;-))
I timen blev der læst i grupper (rollelæsning: højtlæser - sekretær - overskriftsmester - forbindelsesofficer): Frau Holle
Lektier grammatik: dobbeltstyrende præpositioner - læs op på s. 46-48 og lav opgaver 4 og 5 i Alles in Allem, s. 50
I timen: præpositioner fortsat. Og arbejde med eventyret Frau Holle. Husk dit print af Begriffskarte Märchen :-)
Lektier grammatik: præpositioner - opg. 6 s. 50 i Alles in allem.
Frau Holle digitalt: Frau Holle - tekst med gloser.docx
praepositionindex.html
Lektie: Har du en mappe til tyskpapirerne med?! Og træn de der præpositioner :-D
Im Juli - se CFU.dk - og brug unilogin. Filmen er kun tilgængelig for 2gTy1 fre-søn i denne uge.
Vi skal se spillefilmen Im Juli - og måske nå at snakke om eventyrgenrens træk med mere. OBS: Medbring knas til biffen - men husk lige, at det ikke må larme (alt for meget) :-)
Lektier: læs i materialet til Rumpelstilzchen fra i går s. 104-105: Den Text interpretieren IV - lav de tilhørende opgaver - Freuds Modell der Persönlichkeit Doppelgänger, Scheibner - Rumpelstilzchen, 1984, med opgaver.pdf
OBS: kan man ikke nå at se hele filmen, er der mulighed for at afslutte den selv derhjemme - men kun frem til søndag. Se fjerde modul :-)
Lektier: Zum Film 'Im Juli' sollst du im Stande sein, eine Nacherzählung anhand der Fotos im Print zu machen: finde deine Notizen und schreibe vielleicht ein paar Stichwörter dazu. Bitte beachte: Ihr werdet eure Nacherzählung brauchen für die Aufgabe
In der Stunde: Modalverber jvf. sætningerne til opgave/ Im Juli fra sidste gang, og måske når vi at tage hul på en ny tekst: 'Die Nixe im Teich'...
Lektier: Hänsel und Gretel, mere til sangen, parodi Michael Ende mm.docx
Lektier: modalverber (se Alles in Allem s. 59-61), opgave 1 og 2, s. 61-62 :-)
In der Stunde hören wir zuerst von Hänsel und Knödel und danach arbeiten wir mit dem Märchen 'Die Nixe': Brüder Grimm, Die Nixe im Teich, eventyr og opgaver.pdf
I timen: Arbejde på forståelse og analyse af 'Die Nixe', og lidt mere med modalverber - inden morgensamling.
Lektier: Alles in Allem s. 62 opg. 3.
Die Nixe: afsluttende arbejde - præsentation og opsummering på klassen. Og grammatik: vi kikker fælles på modalverbernes opgaver, s. 64f :-)
To afleveringer retur (se lige i den anledning min besked til jer tirsdag 29.10.)!
Sammensatte verber - Alles in Allem.pdf
Tysk 6, pronominer, Alles in allem.pdf
Medbring Alles in Allem! Vi skal arbejde med grammatik og oversættelse i timen :-)
Vi undersøger hvad oversættelser er og kan og hvad man kan være opmærksom på i den forbindelse: sprog er meget mere end en-til-en, og hvad betyder det for en sproglige arbejde? Vi arbejder med at oversætte en tekst fra Julenes Translatores-konkurrenc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Gleichheit der Geschlechter EKSAMENSEMNE
Wie ist es mit der Gleichstellung zwischen Mann und Frau? Gibt es Chancengleichheit Flur Frauen af den Arbeitsmarkt? Was besagen Statistiken, und wie sieht es faktisch aus in den Familien? Wie war das frühere Bild der Hausfrau - und sind Influencerinnen heute als Hausfrauen besser gestellt?
I dette forløb var der fokus på FN's Verdensmål 5 om ligestilling med fokus på Tyskland og unge tyskeres perspektiv på centrale ligestillingsudfordringer både i Tyskland og globalt. Egne erfaringer og et dansk perspektiv supplerede de tyske videoer og statistikker samt skriftligt materiale.
Primære materiale: kapitel 1-8, in:
https://www.verdensmaalene.dk/sites/default/files/1._sprog_og_verdensmaal_-_tysk_ligestilling.pdf
Set på Mellemfolkelig Samvirkes site under
https://www.verdensmaalene.dk/undervisningsmaterialer-tysk
Kinder-Uni-Erklärvideo: Geschlechtergleicheit -
https://www.youtube.com/watch?v=VoGDHFkMPWg
Interaktiv video Ein Gespräch mit Neil aus dem Schiller Gymnasium in Berlin -
https://www.youtube.com/watch?v=vF-Kgmm0IIE
Undervisningsmaterialets forkortede udgave af Ziele für nachhaltige Entwicklung: Ziel 5 Geschlechtergleichheit, her i fuld udgave: https://17ziele.de/ziele/5.html
Schülervideos aus Berlin -
https://www.youtube.com/watch?v=s17M85BBnn0
Beauftragte für Chancengleichheit am Arbeitsmarkt, Video mit Franziska Meyfarth -
https://www.youtube.com/watch?v=PgQPPGWXm1M
Internationaler Frauentag, 8. März -
https://www.youtube.com/watch?v=0UiucmX9ZPc
Das Ende des Ernährermodells - forkortet og redigeret tekst fra https://www.bpb.de/themen/arbeit/arbeitsmarktpolitik/306053/das-ende-des-ernaehrermodells/
Alte Werbung Dr. Oetker - Pudding & Backin -
https://www.youtube.com/watch?v=072LrlGvSq8
Darf man heute noch nur Hausfrau sein wollen? - https://www.eltern.de/familie-und-urlaub/familienleben/gluecklich-als-hausfrau.html
Influencerinnen kreieren ein neues Bild der „perfekten Hausfrau“ - https://www.welt.de/kmpkt/article201403420/Instamoms-Wie-Influencerinnen-ein-neues-Bild-der-perfekten-Hausfrau-kreieren.html
Margarethe Stockowski „Untenrum frei“ (2017, Auszug) - anvendt i aflevering
Indhold
Kernestof:
So: jetzt wollen wir allerdings mit der Geschlechtergleichheit anfangen! Heute arbeiten wir mit Kapitel 1 in Ziele für nachhaltige Entwicklung, Gleichheit der Geschlechter, til elever.pdf - - hier als Link: 1. sprog og verdensmaal tysk ligestilling.p
Lektier: Mache die erste Aufgabe, 'Mindmap' auf Seite 3 - was bedeuten die Wörter Gleichstellung und Geschlechtergleichheit, und welche Begriffe fallen dir dazu ein? Schaue dir auch die Redemittel in dem roten Kasten dazu genauer an, so das du mit je
I timen: arbejde med det nye emne - forberede næste aflevering og optakt til arbejd-selv-modul i næste uge - og, kort: lidt mere oversættelse jvf. Opa Knut startet durch
Heute arbeitet ihr selbstständig mit dem Kapitel 2: Ziel 5, Geschlechtergleichheit (dokumentet ligger inkl. link i sidste modul, og i holdets dokumenter her på lectio):
Lektie til timen: se videoen s. 5, som vi ikke nåede sidste gang, og skriv bagefter et par sætninger færdig jvf nederst side 5-øverst side 6; link Kinder-Uni-Erklärvideo: Ziel 5 – Geschlechtergleichheit
Opsamling af arbejdet i torsdags. Desuden tid til kommende aflevering :-)
I timen: Arbejde med kap. 3, Schülervideos... wer macht was in der Familie, wie sieht es in Deutschland aus?
Afsnit
In der Stunde arbeiten wir mit Kap. 4, Beauftragte für Chancengleichheit am Arbeitsmarkt. 1. sprog og verdensmaal tysk ligestilling.pdf
Lektier: kan du parre ordene korrekt? Chancengleichheit am Arbeitsmarkt - Wörter zum Video
Og: Fælles opsamling af sidste del af aflevering 3, undermål som hele sætninger med modalverber.
Wir feiern heute ein wenig Silvester :-) Und das machen wir mit dem Gleichstellungsthema und eine uralte Werbung für Dr. Oetker!
I timen: brush-up på modalverber, personlige pronominer, possessive pronominer og introduktion til relative pronominer. Arbejde med gammel reklame fra 1954 for Dr. Oetker: gruppearbejde med analyse og forståelse af reklamen, samt formuler oplæg til r
Volle Pulle Grammatik: mere med sammensatte verber, og relativpronominer - husk Alles in Allem!
Vi arbejdede med relativpronominer hele timen - og har udsat prøven til næste uge!
Lektier: grammatik - opg. 83 opg. 3, relativpronomen sammen med en præposition - start med at læse s. 81 - lav sætning 1-3.
I timen: Nytårshygge og cava: instamoms, samt lidt relative pronominer forud grammatikprøven i næste uge ;-)
Hygge- og krea-opgave:
Prøve på klassen med afsæt i artiklen "Influencerinnen kreieren ein neues Bild der 'perfekten Hausfrau'", Welt 5.10.2019.
Efter prøven skal vi se og høre om forskellige tyske instamoms - og det bliver godt --> det gør vi næste gang; i dag skal I lege dansk/tysk memory (Gedächtnisspiel) i stedet :-)
I timen: Præsentation af gruppernes undersøgelse af instamoms fra for nylig :-)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Resumee, Abschluss, Prüfung? - IKKE EKSAMEN
Links anvendt i undervisningen, der derfor må tilgås til eksamen:
https://www.ordbogen.com/da/
https://abc.ordbogen.com
https://www.duden.de
https://ordnet.dk/ods/forside
Indhold
Kernestof:
Hamburg-udveksling: vi skal høre/se om byen som 'Medienstadt', og der skal berettes om konkrete indtryk fra byen. Måske skal I også formulere postkort? ;-)
Til inde i timen: Goethe, Heidenröslein, plus udvalgte opgaver.pdf
Heidenröslein und Rosenrot. I timen skal vi genopfriske lidt mere til forløbet Liebe. Desuden arbejder vi med løst sammensatte verber. Medbring Alles in Allem.
Lektie: læs om sammensatte verber, både løst og fast sammensatte, i Alles in Allem, s. 74-76
Schubert: Heidenröslein https://m.youtube.com/watch?v=jALDjKWhAS0
Rammstein, Rosenrot - https://m.youtube.com/watch?v=af59U2BRRAU&pp=0gcJCdgAo7VqN5tD
Sidste aflevering: mundtlig eksamenslignende præsentation jvf minutplan - hold tiden! (lectios totalt vilkårlige rækkefølge...) Minutplan for præsentation og samtale, 2g Ty1.docx
Når man ikke samtaler med fru lærer, prøver man at få styr på noget med de uregelmæssige eller stærke verber, Alles in Allem s. 65 og frem: læs på det, lær mindst to af grupperne for vokalforskydninger udenad, prøv at løse så mange af opgaverne som m
Første halvdel af modulet fortsætter med de mundtlige afleveringer - og det selvstændige arbejde med de uregelmæssige verber. Minutplan for præsentation og samtale, 2g Ty1.docx
Eksamensforberedelse: du har hjemme bragt orden i din tyskmappe og har skimmet dine noter og måske også teksterne fra årets løb igennem. Du har orienteret dig i studieplanen som en støtte til det.
Nå: eksamen eller ej?
Eins, zwei, drei - Tjekliste til mundtlig eksamen.pdf
(nynnes:) "Eksamen eller ej, tysk elsker sine børn" - oder, auf gut Deutsch: Ach du liebe Scheisse! Sidste tyskmodul i gymnasiet!
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59007904516", "T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59007904516", "H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59007904516" }