Holdet 2023 Ty/v1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Tysk B
Lærer(e) Lone Schloo Erhardsen
Hold 2023 Ty/v1 (1g Ty1-gr, 1g Ty1, 2g Ty1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1 Liebe EKSAMENSEMNE
Titel 2 Forløb#2 Generation Selfie EKSAMENSEMNE
Titel 3 Forløb#3 Videokonkurrence NCFF - IKKE EKSAMEN
Titel 4 Forløb#4 Klima und Nachhaltigkeit EKSAMENSEMNE
Titel 5 Forløb#5 Landeskunde  - IKKE EKSAMEN
Titel 6 Forløb#6 Märchen EKSAMENSEMNE
Titel 7 Forløb#7 Gleichheit der Geschlechter EKSAMENSEMNE
Titel 8 Resumee, Abschluss, Prüfung?  - IKKE EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1 Liebe EKSAMENSEMNE

Et forløb med særlig fokus på kærlighed og forhold i forskellige afskygninger. Vi arbejder med tekster der illustrerer forskellige former for kærlighed.

Anvendt materiale:

G. Pausewang: Ein rotes Kleid
G. Pausewang: Vom Ritter der nicht aus seiner Rüstung herauswollte
(begge tekster fra: Beziehungen, ved M. Ponsaing, Systime, 1996)

Namika: Lieblingsmensch (Songtext)
(fra: https://www.azlyrics.com/lyrics/namika/lieblingsmensch.html)

Goethe: Heidenröslein, 1789
Rammstein: Rosenrot, 2005, fra albummet Rosenrot

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Forløb#2 Generation Selfie EKSAMENSEMNE

Et forløb, der kredser om de aktuelle spørgsmål til balancen mellem fysisk og digital liv.
I tekstarbejdet undersøger vi, hvordan teksterne giver et indblik i forskellige aspekter af den digitale virkelighed med internet, SoMe mm, der fylder meget i hverdagen og måske ligefrem skaber nye former for afhængighed.

Bog: Auf uns - grundbog til gymnasiet. Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Systime 2016.
Heri læst:
Tim Bendzko: Programmiert, fra albummet Am seidenen Faden (2013)
Lucas Böing: Wie wäre mein Leben ohne Internet, Handy, Facebook und Co? Ein Vergleich
Wolf Wondratschek: Mittagspause (1969)
Kira Brück: Gefällt mir - so geht Social Media (læst selvstændigt som optakt til prøve på klassen)

Dyrk Sproget. Materiale til en ældre videokonkurrence fra NCFF. Eleverne har arbejdet med det, herunder
teksten: Ab wann bin ich abhängig von meinem Handy? Uddrag fra https://www.br.de/sogehtmedien/medien-basics/handysucht/index.html
og videoen: Ich bin (nicht) süchtig, af Kevin, https://youtu.be/41Aut2l__dw
I forlængelse heraf fremstillede de en 'øve-videoproduktion' i grupper.

OBS Sidespor til Landeskunde mit mehr:
- 9. November: små elevoplæg om følgende datoer: 1918 - 1923 - 1938 - 1987, inkl. landkort.
- Eduard Ebel, Leise rieselt der Schnee (1895), samt små elevoplæg om udvalgte tyske juleemner
- Fluchen und Schimpfen, indspark fra forskellige hjemmesider, bla.: Richtig fluchen | Deutsch lernen mit Ida | A2/B1: https://www.youtube.com/watch?v=-A08QpV4emc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Forløb#3 Videokonkurrence NCFF - IKKE EKSAMEN

I dette forløb arbejdede eleverne målrettet med at fremstille en video med tilhørende materiale til NCFF's sprogkonkurrence -
se bl.a. https://ncff.dk/fileadmin/NCFF/Dokumenter/DyrkSproget_2023-24/Casebeskrivelse_DS_23-24.pdf
og https://ncff.dk/fileadmin/NCFF/Dyrk_Sproget_TYSK/Nyt_underemne_2__tysk.pdf



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forløb#4 Klima und Nachhaltigkeit EKSAMENSEMNE

I dette forløb så vi nærmere på måder at forvalte det fodaftryk, som mennesker sætter på deres omgivelser. Hvordan kan man i praksis begrænse sit forbrug af plastik, og hvorfor er det vigtigt at gøre det?
I en hands-on-erfaring baseret på Vital-teksten fik hver elev syet en lille stofpose til at opbevare og samtidig anvende det udleverede stykke sæbe/shampoo alternativt de uddelte hjemmesyede genanvendelige rondeller eller de gamle stoflommetørklæder. I en aflevering skulle hver elev anmelde disse produkter.

Tekster:
Glanz am Stück - Haarseife, festes Shampoo, Anleitung zu einem Seifensäckchen. Vital, nr. 10, 2021, s. 18-22.
Almuth Röhrl: Bio-Lebensmittel (2008), in: G. Tillich, CD Miemitz, HH von Sehested, red.: Birgit Lohse: Greif zu! 2014 Gyldendal uddannelse, s. 26-27
Alligatoah: Lass liegen, fra albummet Musik ist keine Lösung, 2015

Desuden disse videoer:
Was passiert wenn meine Plastikflasche leer ist, DW, https://www.dw.com/de/infofilm-was-passiert-wenn-meine-plastikflasche-leer-ist/video-41700554
Wie klimaschädlich sind Plastiktüten, DW, https://www.dw.com/de/infofilm-wie-klimaschädlich-sind-plastiktüten/video-16915852
Begge videoer anvendt med opgaver fra: https://www.dw.com/de/lernpaket-plastik/a-42271066

Film: Die fetten Jahre sind vorbei (The Edukators), 2004, af Hans Weingartner.
Spillefilmen falder med sin fremstilling af ideologi og kritisk samfundsbevidsthed, der kører af sporet, lidt udenfor dette forløbs egentlige fokus. Skildringen af ungdommelig aktivisme peger dog mod særlige kapitler i tysk historie. Men det peger også mod det engagement, som fx Fridays for Future, Last Generation og andre aktuelle klimabevægelser lægger for dagen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Forløb#5 Landeskunde - IKKE EKSAMEN

"Landeskunde" steht hier für Schwerpunkte und kurze Einführungen:
1. in der Geschichte, z.B. die Weimarer Republik
2. in der Musik als Zeitzeuge: Land der Dichter und Denker, aber auch Krieg und geteiltes Land - die teils schmerzliche Geschichte Deutschland kommt in der Musik zum Ausdruck
3. Bundestagswahl und die politische Landschaft
4. Hamburg: Hafen und Medien
XXX


1. MELLEMKRIGSTIDEN, nedslag i forholdet mellem kunst og politik: optakt til og besøg på Esbjerg Kunstmuseum, særudstillingen OPBRUD. Hamborg-kunst fra 1920'erne og 30'erne, se fx https://www.eskum.dk/avada_portfolio/opbrud/
Særlig aktivitet med henblik på at træne billedbeskrivelse og introducerende elevarbejde med mellemkrigstiden og Weimarrepublikken, jvf. disse to hjemmesider:
https://www.dhm.de/lemo/


2. MUSIK als Zeitzeuge: Et mini-forløb, der kredser om forskellig slags tysk musik gennem tiden som bærer af og udtryk for tysk kultur og historie.
Friedrich Schiller: Ode an die Freude, 1786
H. von Fallersleben: Das Lied der Deutschen/Deutschlandlied, 1841
Das Lied der Deutschen - die Geschichte einer Hymne: videodokumentar SWR u.å., + selve teksten + Unterrichtsmateriale, https://www.planet-schule.de/wissenspool/das-lied-der-deutschen/inhalt/sendung.html
Rammstein: Deutschland, fra albummet Rammstein, 2019

Foredrag ved rapmusiker Pede B om tysk rap.


3. Deutschland aktuell: Unterricht zur Bundestagswahl und die politische Landschaft in Deutschland, sowie ein kleiner Ekskurs zu "Till-Lindemann Sexgate"
Bundestagswahl: Wahl-O-Mat
Tagesschau in einfacher Sprache zum 24.2.25
Schülerpräsentationen über verschiedene politische Parteien

Foredrag om musikbandet Rammstein ved Alexander Hemstedt, Gaffa-anmelder

Undervisningsmateriale om sexanklagerne mod Till Lindemann, Rammsteins forsanger, der blev arbejdet med uddrag af opgaverne: https://emu.dk/sites/default/files/2024-01/gym_undervisningsmiljoe_seksualundervisning_tysk_bilag3_0.pdf


4. Hamburg: Hafenstadt, Medienstadt, Grossstadt. Die meisten Schüler machten einen Besuch vor Ort mit zwei Übernachtungen; die zurückgebliebenen Schüler machten eine Hausarbeit über Hamburg als Medienstadt.
Alle tekster er fra Lone Holm og Jenny Gibson: Wir sind wir, Grundbog i Landeskunde - Gyldendal 2010
Hamburg, Der Hamburger Hafen und sein Neuanfang - s. 15-17
Siegfried Lenz: Der Mann im Strom. Auszug aus dem Roman - s. 18-22
Wolfgang Borchert: In Hamburg, Gedicht 1946, s. 23
Medienstadt Hamburg - Hamburger Morgenpost - Hamburger Abendblatt - Der Spiegel und Stern - Bravo, s. 38-45

I Hamburg var der byvandring med elevoplæg og bl.a. besøg i Mahnmal St. Nikolai Kirche, Maritimes Museum og Museum für Kunst und Gewerbe, samt havnerundfart.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Forløb#6 Märchen EKSAMENSEMNE

Et forløb, hvor vi beskæftiger os med Volksmärchen og Kunstmärchen. Vi arbejder med eventyretgenrens særlige formelle og indholdsmæssige kendetegn, og inddrager Freud og Jung, hvor det er relevant.

Kernestof:
Merkmale des Märchens, s. 61-64
Brüder Grimm: Rotkäppchen, s. 69-71
(Begge in: Helle Egendal, Gattungen, Gyldendal 2017 )
Brüder Grimm: Frau Holle
Brüder Grimm: Die Nixe im Teich, in: Auf uns. Af Kate Fuchs og Mathilde Sinding, Systime 2016.
Wolf Erlbruch: Ente, Tod und Tulpe. Verlag Antje Kunstmann, München 2010
Brüder Grimm: Rumpelstilzchen
Hans Scheibner: Rumpelstilzchen, in: Rikke Serum: Der Doppelgänger, Gyldendal 2016, s. 99-100
Freuds Modell der Persönlichkeit, in: Rikke Serum: Der Doppelgänger, Gyldendal 2016, s. 104

Korte elevoplæg med afsæt i Kinderlied: Hänsel und Gretel og parafrasen af
Michael Ende: Ein sehr kurzes Märchen, Hänsel und Knödel die gingen in den Wald. https://www.liederlexikon.de/lieder/haensel_und_gretel_verliefen_sich_im_wald/editione

film: Im Juli. Regie: Fatih Akin, 2000
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb#7 Gleichheit der Geschlechter EKSAMENSEMNE

Wie ist es mit der Gleichstellung zwischen Mann und Frau? Gibt es Chancengleichheit Flur Frauen af den Arbeitsmarkt? Was besagen Statistiken, und wie sieht es faktisch aus in den Familien? Wie war das frühere Bild der Hausfrau - und sind Influencerinnen heute als Hausfrauen besser gestellt?
I dette forløb var der fokus på FN's Verdensmål 5 om ligestilling med fokus på Tyskland og unge tyskeres perspektiv på centrale ligestillingsudfordringer både i Tyskland og globalt. Egne erfaringer og et dansk perspektiv supplerede de tyske videoer og statistikker samt skriftligt materiale.

Primære materiale: kapitel 1-8, in:
https://www.verdensmaalene.dk/sites/default/files/1._sprog_og_verdensmaal_-_tysk_ligestilling.pdf
Set på Mellemfolkelig Samvirkes site under https://www.verdensmaalene.dk/undervisningsmaterialer-tysk

Kinder-Uni-Erklärvideo: Geschlechtergleicheit - https://www.youtube.com/watch?v=VoGDHFkMPWg
Interaktiv video Ein Gespräch mit Neil aus dem Schiller Gymnasium in Berlin - https://www.youtube.com/watch?v=vF-Kgmm0IIE
Undervisningsmaterialets forkortede udgave af Ziele für nachhaltige Entwicklung: Ziel 5 Geschlechtergleichheit, her i fuld udgave:  https://17ziele.de/ziele/5.html
Schülervideos aus Berlin - https://www.youtube.com/watch?v=s17M85BBnn0
Beauftragte für Chancengleichheit am Arbeitsmarkt, Video mit Franziska Meyfarth - https://www.youtube.com/watch?v=PgQPPGWXm1M
Internationaler Frauentag, 8. März - https://www.youtube.com/watch?v=0UiucmX9ZPc
Das Ende des Ernährermodells - forkortet og redigeret tekst fra https://www.bpb.de/themen/arbeit/arbeitsmarktpolitik/306053/das-ende-des-ernaehrermodells/
Alte Werbung Dr. Oetker - Pudding & Backin - https://www.youtube.com/watch?v=072LrlGvSq8
Darf man heute noch nur Hausfrau sein wollen? -  https://www.eltern.de/familie-und-urlaub/familienleben/gluecklich-als-hausfrau.html
Influencerinnen kreieren ein neues Bild der „perfekten Hausfrau“ - https://www.welt.de/kmpkt/article201403420/Instamoms-Wie-Influencerinnen-ein-neues-Bild-der-perfekten-Hausfrau-kreieren.html
Margarethe Stockowski „Untenrum frei“ (2017, Auszug) - anvendt i aflevering
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Resumee, Abschluss, Prüfung? - IKKE EKSAMEN

Links anvendt i undervisningen, der derfor må tilgås til eksamen:

https://www.ordbogen.com/da/
https://abc.ordbogen.com
https://www.duden.de
https://ordnet.dk/ods/forside
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer