Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Poul Gamborg Højlund
|
Hold
|
2023 Ty/v2 (1g Ty2-gr, 1g Ty2, 2g Ty2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
LIebe - EKSAMENSRELEVANT
Et forløb med særlig fokus på kærlighed og forhold i forskellige afskygninger. Vi arbejder med tekster der illustrerer forskellige former for kærlighed. Forløbet dækker ca. 10%.
Faglige mål: Blandt andet at læse og forstå typer og genrer af ubearbejdede nyere tysk tekster.
Anvendt materiale:
Kernestof:
G. Pausenwang: Ein rotes Kleid
G. Pausenwang: Vom Ritter der nicht aus seiner Rüstung herauswollte
(begge tekster fra: Beziehungen, ved M. Ponsaing, Systime, 1996)
Namika: Lieblingsmensch (Songtext)
(fra: https://www.azlyrics.com/lyrics/namika/lieblingsmensch.html)
Tom Tykwer: Lola rennt (AV)
Kitty Kat feat. Sido: Mit dir
(from: https://genius.com/Kitty-kat-mit-dir-lyrics)
Martin Suter: Ferienplanung
(fra: Bis ans Ende der Welt - Texte zum Thema Reisen, Red. L. Inversen, Tyskforlaget Aps, 2009)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Modernes Leben - EKSAMENSRELEVANT
Et forløb med særlig fokus på forskellige aspekter af det moderne liv. Fx. det offentlige rum vs det private, fokus på udseende, internettets styrker og svagheder etc. etc. etc. Forløbet dækker ca. 15%
Faglige mål: Blandt andet arbejde med ubearbejdede tysksprogede tekster fra de sidste 10 år, redegørelse, analyse og fortolkning af fiktive og ikke-fiktive tekster og læse og forstå tysksprogede tekster.
Kernestof:
Sibylle Berg: Helena Manaus (uddrag fra Die Fahrt)
(fra: Bis ans Ende der Welt - Texte zum Thema Reisen, ved L. Iversen, Tyskforlaget, 2009)
Tim Bendzko: Programmiert (2014)
(from: Auf Uns: Grundbog i tysk i gymnasiet, ed. Kate Fuchs og Mathilde Sindig, Gyldendal, 2016)
Felix Frerichs: Papa, bitte ich will mich versöhnen
(from: http://www.bild.de/BILD/berlin/leute/2008/01/11/melly/big-brother-papa...)
Jenna Müller: "Die meisten haben schon seit der zweiten Klassen eins"
(fra: https://www.bild.de/ratgeber/2023/ratgeber/social-media-zugang-zu-sex-hass-und-drogen-wie-sicher-sind-unsere-kinder-84135748.bild.html)
Janina Bauer: Expertin über Schönheitswahn: "Schuld ist Photoshopmentalität auf Instagram und TikTok"
(fra: https://www.blick.ch/life/gesundheit/expertin-ueber-schoenheitswahn-schuld-ist-photoshop-mentalitaet-auf-instagram-und-tiktok-id16943883.html)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Deutsche Identität - EKSAMENSRELEVANT
Et forløb omhandlende væsentlige aspekter af nyere tysk historie og hvorledes disse har bidraget med at skabe en "tysk" identitet. Vi ser blandt andet på hvorledes Tysklands historie efter 2. Verdenskrig har bidraget til at skabe flere forskellige former for tysk identitet. Vi har fokuseret på tysk-tyrkisk identitet, kollektiv skyld og DDR-identitet. Forløbet dækker ca. 30%
Faglige mål: Blandt andet redegørelse af kulturelle, historiske og samfundsmæssige forhold i Tyskland, kultur- og samfundsforhold i andre lande, søgning på nettet efter relevant materiale etc.
H.M. Enzensberger: Damals
(fra: Früher und jetzt?, ved N.K. Stimpel, OP-forlag Aps, 1991)
F. H. von Donnersmarck: Das Leben der Anderen (AV)
Isolde Heyne: Wiedersehen mit Vater
(fra: Fahrtwind, red. M. Grønvold og P. Præstekjær, Munksgaard, 1998)
A. Tekin: Metin und Martin, Aufsatz eines türkischen Schülers
(fra: Meine Zeit, ved A.B. Hansen og E.W. Pedersen, Systime, 1993)gen
Udo Jürgens: Griechischer Wein (1975)
(from: https://www.songtexte.com/songtext/udo-jurgens/griechischer-wein-3de4d27.html)
Eko Fresh: Gastarbeiter (2012)
(from: https://genius.com/Eko-fresh-der-gastarbeiter-lyrics)
Supplerende materiale:
Die Stunde Null
(from: Früher und jetzt?, ved N.K. Stimpel og K.G. Hansen, Det Schønbergske Forlag, 1981)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Jugendliche mit Problemen - EKSAMENSRELEVANT
Et forløb med særlig fokus på forskellige typer problemer unge mennesker kan være udsat for. Problemer såsom håbløse forældre, kærlighedssorger og narkoproblemer. Forløbet dækker ca. 15%.
Kernestof:
Wolfgang Gabel: Elke und Angst
(fra: Fahrtwind, M. Grønvold og P. Præstekjær, Munksgaard, 1998)
Roshani og Smoltczyk: "Liebe Fiede, lebst du noch?"
(fra: Der Spiegel, 34/98)
Max Bollinger: Sonntag
(fra: Ansichten, ved E.W. Pedersen og M.G. Sørensen, Systime, 1983)
Renate Welsh: Gern, aber wo?
(fra: Beziehungen, ved M. Ponsaing, Systime, 1996)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Sehnsucht - EKSAMENSRELEVANT
Et forløb der fokuserer på længsel og konsekvensen af at give efter for længslen eller at modstå længslen. Vi oplever forskellige mennesker der fristes og den pris, de betaler, hvis de giver efter for eller modstår længslen. Forløbet dækker ca. 15%
Faglige mål: Blandt andet arbejde med tekster fra før 1945 og forskellige former for fiktion.
Kernestof:
Peter Stamm: Am Eisweiher
(fra: Blitzeis, P. Stamm, ved L. Christophersen, B. Gravgaard og E.W. Pedersen, Tyskforlaget, 2002)
J.v.Eichendorff: Sehnsucht
(fra: Deutsche Romantik, ved. L. Østerlind, Munksgaard, 1997)
Gottfried Keller: Winternacht
(fra: Die deutsche Literatur in Text und Darstellung, Bürgerlicher Realismus (Band 11), Reclam, 1978)
J.W.v.Goethe: Der Fischer
J.W.v.Goethe: Faust (uddrag)
(begge tekster fra: Spiegelungen, ved N.K. Stimpel, Åløkke, 1990)
Supplerende materiale:
Gennemgang af de vigtigste aspekter af den tyske Romantik. Udarbejdet af PH
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Aussenseiter - EKSAMENSRELEVANT
Et forløb med særlig fokus på personer der er "outsidere". Vi har særlig fokus på hvorledes personerne er "outsidere" og hvorfor de bliver en "outsider" og de konsekvenser det kan have at være anderledes og udenfor. Endvidere har vi kigget på, hvorvidt det at være en "outsider" er selvvalgt eller påtvunget. Forløbet dækker ca. 15%.
Faglige mål: Blandt andet arbejde med tysksprogede tekster, så der lægges op til selvstændige præsentationer på tysk og at udtrykke sig mundtligt på tysk om ikke gennemgåede tekster.
Anvendt materiale:
Kernestof:
Marc-Andreas Bochert: Kleingeld (1999)
fra: https://www.youtube.com/watch?v=bTluIz6HXk4
Milena Moser: Mein zehnter Mord
(fra: Wort-Reisen, ved E-M Dudde og E.T. Madsen, Kaleidoscope, 1999)
Frank Fischer: Manuel oder Die Letzte Instanz
(fra: Ansichten, E.W. Pedersen og M.G. Sørensen, Systime, 1983)
Mareike Lenz: Schlagfertige Absage: Mobbing-Opfer rechenet mit ihren Klassenkameraden ab (2016)
(fra: https://www.brigitte.de/aktuell/gesellschaft/schlagfertige-absage--mobbing-opfer-rechnet-mit-ihren-klassenkameraden-ab-10802144.html)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Forskelligt - bla. lovlige dig. links til eksamen
Der er kontinuerligt arbedet med grammatik, skriftlig og mundtlig udtryksfærdighed etc. i henhold til bekendtgørelsen og de faglige mål. Grundbogen i grammatik har været Lone Häckert og Birgit Lohse, Alles in allem, Gyldendal.
Det angivne modulomfang af dette forløb er naturligvis ikke korrekt.
Tilladte internetsider til eksamen:
https://www.ordbogen.com/da/gyldendal
https://www.duden.de/woerterbuch
https://abc.ordbogen.com/dictionary
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59007927831",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59007927831",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59007927831"
}