Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Esbjerg Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Tysk B
|
Lærer(e)
|
Mette Rud Nielsen
|
Hold
|
2023 Ty/v3 (1g Ty3-gr, 1g Ty3, 2g Ty3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Liebe
Et forløb med særlig fokus på kærlighed og forhold i forskellige afskygninger. Vi arbejder med tekster der illustrerer forskellige former for kærlighed.
Anvendt materiale:
Kernestof:
G. Pausenwang: Ein rotes Kleid
G. Pausenwang: Vom Ritter der nicht aus seiner Rüstung herauswollte
(begge tekster fra: Beziehungen, ved M. Ponsaing, Systime, 1996)
Hugo von Hofmannsthal: Die Beiden (1896)
Namika: Lieblingsmensch (Songtext, 2015)
(fra: https://www.azlyrics.com/lyrics/namika/lieblingsmensch.html)
Anslået sidetal: 15 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Die moderne Familie I EKSAMENSRELEVANT
Et forløb, hvor der arbejdes med den moderne familie i forskellige afskygninger. Teksterne giver indblik i forskellige familieformer og udfordringer ved den moderne familie.
Følgende tekster er fra i-bogen ”Dein Deutschland – tysk fortsættergrundbog”, Rikke Taber og Martin Zickert Graverholt, Systime A/S, 2018
- ”Einführung – die moderne Familie” (2018)
- Julia Franck: ”Streuselschnecke” (2000)
- Oliver Gehrs: ”So leben wir” (2013)
- Daniel Erk: "So leben wir" (2013)
Derudover har vi arbejdet med: Deine Freunde: ”Einfach klein sein” (Song) (2012)
(fra: https://www.youtube.com/watch?v=FJDTtGhsoTk)
Anslået sideantal: 30 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Die moderne Familie 1
|
13-12-2023
|
Miniprøve med hjælpemidler
|
24-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Jugend im Dritten Reich
Et forløb med fokus på filmen Napola - Elite für den Führer, som anvendes til at anskueliggøre forskellige positioner i forhold til nationalsocialismen, særligt i forhold til at være medløber eller modstander. I den forbindelse arbejdes der med udvalgte scener, som viser hovedkarakterernes personlighed og udvikling. Forløbet afsluttes med tekster, der skal forklare den historiske baggrund for filmen.
Dennis Gansel: Napola - Elite für den Führer (2005)
Dennis Gansel, Maggie Peren: Drehbuch: Napola – Elite für den Führer: vi har særligt arbejdet med følgende scener: 13, 14, 67 og 99.
(Fra: Mikael Busch og Kirsten Kehan, Tyskforlaget, 2006)
Lærerpowerpoint om Hitlers vej til magten og nazismen.
Anslået sideantal: 25
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skriftlighed på klassen
|
10-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Die moderne Familie II EKSAMENSRELEVANT
Vi genbesøger forløbet Die moderne Familie og læser Max Bolligers tekst Sonntag.
Max Bolliger: Sonntag (1981)
Anslået antal sider: 10
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videopräsentation Napola
|
05-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Migrantenliteratur EKSAMENSRELEVANT
Et forløb, hvor vi indledningsvist tilegner os en række sociologiske begreber til brug for arbejdet med teksterne i forløbet (die reine Identität, die bindestrich-Identität, die kreolische Identität). I tekstarbejdet har vi fokus på, hvordan teksterne giver et indblik i forskellige aspekter af det tysk-tyrkiske forhold. Desuden forsøger vi at påvise, hvordan de sociologiske begreber kan bruges på teksterne. Afslutningsvis arbejdes der med filmen Almanya - Willkommen in Deutschland med særligt fokus på personkarakteristik.
Følgende tekster er fra i-bogen "Dein Deutschland – tysk fortsættergrundbog", Taber, Rikke, Systime A/S 2018:
„Identitätstheorie“ (2013)
”Migrantenliteratur” (2013)
Al Gear: „Integration“ (Musikvideo + Songtext)
, 2012
Alev Tekinev: "Metin und Martin" - i uddrag (1992)
Yasemin Samdereli: Almanya - Willkommen in Deutschland (2012)
Anslået sideantal: 40
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Tyskaflevering 1
|
06-09-2024
|
Tyskaflevering 2
|
24-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Die Kriminalgeschichte EKSAMENSRELEVANT
Et forløb, hvor vi arbejder med krimien som genre. Vi ser på blandt andet på genredefinitionen, og vi analyserer forskellige krimier med særligt fokus på handling, personkarakteristik og genre.
Materiale:
Taber, Rikke: (i-bog) Dein Deutschland – tysk fortsættergrundbog, Systime A/S, 2018
Fra denne bog følgende tre tekster:
Erik
Christophersen: „Der Krimi – einige Informationen“ (2018) i afkortet form med krimidefinition og eksempler på die traditionelle Detektiverzählung (die englische und die amerikanische Variante) + moderne Krimitendenzen - besonders die zufällige Lösung und Femikrimi.
"Mord im Hotel" (1989) - et eksempel på die traditionelle Detektiverzählung (die amerikanische Variante)
Milena Moser: „Mein fünfter Mord“ (1991) - et eksempel på en 'Femikrimi'
Larsen, Uffe Hartvig: Schuld, Tyskforlaget, 2013:
Følgende tekst:
Ferdinand von Schirach: "Anatomie" (2010) - et eksempel på 'die zufällige Lösung'
Anslået sideantal: 40 normalsider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Die Nachkriegszeit EKSAMENSRELEVANT
Et forløb om efterkrigstiden i Vesttyskland med fokus på filmen "Das Wunder von Bern". Der er særligt arbejdet med faderen Richard som Spätheimkehrer, hans forhold til familien, og den udvikling han gennemløber i filmen. Til slut har vi beskæftiget os med tysk historie efter Anden Verdenskrig med fokus på delingen af Tyskland og Wirtschaftswunder.
Materiale:
Wortmann, Sönke: "Das Wunder von Bern" (2003)
Erik Wikkelsø Pedersen: "Das Wunder von Bern - ein Drehbuch" (2013) - vi har særligt arbejdet med følgende scener:
- 15, 16, 17, 18 (Richard als Spätheimkehrer und seine schwierige Rückkehr in die Familie)
- 26 + 75 (Richard ist traumatisiert wegen seiner schwierigen Zeit in der russischen Kriegsgefangenschaft)
- 56 (die Konfrontation zwischen Christa und Richard)
Ukendt forfatter: "Es geht wieder aufwärts 1945-1961" fra: Joachim Schade: Mittendrin in Deutschland, Alinea (2006)
Anslået sideantal: 40
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Videopräsentation Mein fünfter Mord + Thema
|
12-03-2025
|
Miniprøve på klassen
|
23-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mundtlighed
Et forløb, hvor vi repeterer de eksamensrelevante emner med et særligt fokus på mundtlighed og tekstpræsentation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Forskelligt
Der er kontinuerligt arbedet med grammatik, skriftlig udtryksfærdighed etc. i henhold til bekendtgørelsen. Grundbogen har her været Lone Häckert og Birgit Lohse, Alles in allem, Gyldendal.
Det angivne modulomfang af dette forløb er naturligvis ikke korrekt.
Tilladte internetsider til eksamen:
https://www.ordbogen.com/da/gyldendal
https://www.duden.de/woerterbuch
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59007939566",
"T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59007939566",
"H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59007939566"
}