Esbjerg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Esbjerg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 IB/DA A - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau
Dansk -
Lærer(e)
Lotte Haandbæk
Hold
2023 IB/DA A (
IB1 DA A HL
,
IB1 DA A SL
,
IB2 DA A HL
,
IB2 DA A SL
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Henrik Pontoppidan-noveller
Titel 2
Ivan Malinovski-digte
Titel 3
Sara Omar: 'Dødevaskeren'.
Titel 4
'Et dukkehjem'
Titel 5
'Blå blå øjne' af Toni Morrison.
Titel 6
Yahya Hassan
Titel 7
Den kroniske uskyld
Titel 8
Sonnergaard-noveller
Titel 9
"Tyverier" af Thomas Korsgaard
Titel 10
Michael Strunge-digte
Titel 11
"Mænd uden kvinder" af Murakami
Titel 12
"Drageløberen" af Khaled Hosseini.
Titel 13
"Oh, Romeo" af Merete Pryds Helle
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Henrik Pontoppidan-noveller
Indhold
Kernestof:
Læs: 'En stor dag' af Henrik Pontoppidan.
Relevante termer og vendinger i forbindelse med analyser i Dansk.docx
'En stor dag' af Henrik Pontoppidan. Vi færdiggør arbejdet med novellen. Husk noterne fra i går.
Jeg laver en optakt til første forløb.
Vi færdiggør analysen af 'En stor dag og påbegynder afleveringen: paper 1.
Vi afrunder analysen af 'Reklameskibet' af Otto Gelsted.
Læs 'Nådsensbrød' af Henrik Pontoppidan.
'De fremmedgjorte' af Ivan Malinovski.
Medbring de spørgsmål, I har lavet til 'Nådsensbrød'. Vi besvarer dem i fællesskab.
'Det går ikke' af Ivan Malinovski.
Formulér HP's intentioner med 'Nådsensbrød. Sørg for, at den rummer alle de aspekter, vi har været omkring.
Læs: 'Når Vildgæssene trækker forbi' af Henrik Pontoppidan.
Vi arbejder videre med 'Det går ikke' af Ivan Malinovski.
'Testamentet' (dokumentar).
'Ane-Mette' af Henrik Pontoppidan. Læs den grundigt, så I er klar til at arbejde med den i forbindelse med afleveringen.
Gruppearbejde: færdiggør jeres fremlæggelser.
'Advarsel' af Ivan Malinovski
'Din for evigt' af Ivan Malinovski
'Annonce' af Ivan Malinovski
'Muldskud' af Henrik Pontoppidan.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Ivan Malinovski-digte
Indhold
Kernestof:
Læs: 'En stor dag' af Henrik Pontoppidan.
Relevante termer og vendinger i forbindelse med analyser i Dansk.docx
'En stor dag' af Henrik Pontoppidan. Vi færdiggør arbejdet med novellen. Husk noterne fra i går.
Jeg laver en optakt til første forløb.
Vi færdiggør analysen af 'En stor dag og påbegynder afleveringen: paper 1.
Vi afrunder analysen af 'Reklameskibet' af Otto Gelsted.
Læs 'Nådsensbrød' af Henrik Pontoppidan.
'De fremmedgjorte' af Ivan Malinovski.
Medbring de spørgsmål, I har lavet til 'Nådsensbrød'. Vi besvarer dem i fællesskab.
'Det går ikke' af Ivan Malinovski.
Formulér HP's intentioner med 'Nådsensbrød. Sørg for, at den rummer alle de aspekter, vi har været omkring.
Læs: 'Når Vildgæssene trækker forbi' af Henrik Pontoppidan.
Vi arbejder videre med 'Det går ikke' af Ivan Malinovski.
'Testamentet' (dokumentar).
'Ane-Mette' af Henrik Pontoppidan. Læs den grundigt, så I er klar til at arbejde med den i forbindelse med afleveringen.
Gruppearbejde: færdiggør jeres fremlæggelser.
'Advarsel' af Ivan Malinovski
'Din for evigt' af Ivan Malinovski
'Annonce' af Ivan Malinovski
'Muldskud' af Henrik Pontoppidan.
'Dødevaskeren' af Sara Omar.
'Hvem er sponsor for Vesterhavet' af Ivan Malinovski.
Skim kapitel 4 + 9, så I er opdateret på, hvad der sker i dem.
Hvordan er selve fødslen portrætteret? Hvem er til stede, og hvordan er deres relation?Hvilke konkrete ord markerer det kvindesyn, der synes at være skildret i uddraget?Hvordan kan Anwars reaktion karakteriseres? Hvad står den i kontrast til? Hvad st
Kapitel 9.
Skim kapitel 36 som forberedelse til modulet.
Stamtræ dødevaskeren.jpeg
Afsnit
Skim kapitel 37.
Vi færdiggør gennemgangen af 'Hvem er sponsor for Vesterhavet' af Ivan Malinovski. Læs digtet og jeres noter godt igennem som forberedelse.
'Død dag (inventarfortegnelse)' af Ivan Malinovski. Læs digtet grundigt.
Gruppearbejde: IO-træning.
Vi arbejder videre med 'Død dag (inventarfortegnelse)' af Ivan Malinovski. Alle grupper skal præsentere deres emner og reflektere over, hvordan deres emne kan bidrage til at finde frem til Malinovskis intention. Overvej dette hjemmefra, hvis I ikke a
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sara Omar: 'Dødevaskeren'.
Indhold
Kernestof:
'Dødevaskeren' af Sara Omar.
'Hvem er sponsor for Vesterhavet' af Ivan Malinovski.
Skim kapitel 4 + 9, så I er opdateret på, hvad der sker i dem.
Hvordan er selve fødslen portrætteret? Hvem er til stede, og hvordan er deres relation?Hvilke konkrete ord markerer det kvindesyn, der synes at være skildret i uddraget?Hvordan kan Anwars reaktion karakteriseres? Hvad står den i kontrast til? Hvad st
Kapitel 9.
Skim kapitel 36 som forberedelse til modulet.
Stamtræ dødevaskeren.jpeg
Afsnit
Skim kapitel 37.
Vi færdiggør gennemgangen af 'Hvem er sponsor for Vesterhavet' af Ivan Malinovski. Læs digtet og jeres noter godt igennem som forberedelse.
'Død dag (inventarfortegnelse)' af Ivan Malinovski. Læs digtet grundigt.
Gruppearbejde: IO-træning.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
'Et dukkehjem'
Indhold
Kernestof:
Vi arbejder videre med 'Død dag (inventarfortegnelse)' af Ivan Malinovski. Alle grupper skal præsentere deres emner og reflektere over, hvordan deres emne kan bidrage til at finde frem til Malinovskis intention. Overvej dette hjemmefra, hvis I ikke a
'Visen om proletaren' af Ivan Malinovski
'Et dukkehjem' af Henrik Ibsen.
Et Dukkehjem.pdf
Hvad bruges de indledende regibemærkninger i første akt til? Udpeg nogle nøgleord. Hvordan tiltaler Helmer Nora? Er det vigtigt?Hvad betyder Fru Lindes besøg for vores syn på Nora? Hvad repræsenterer Nora på dette tidspunkt? Hvilken rolle spiller det
'Hymne til poesien' af Ivan Malinovski. Læs digtet.
'Et dukkehjem' af Henrik Ibsen
Atmosfæren i akt 2 er præget af……Vi hører om barnepigens liv, fordi…….Situationen hvor Rank erklærer sin kærlighed til Nora er vigtig, idet……Nora fortæller ikke Helmer sandheden, fordi…..Nora og Helmer bruger maskeraden til at……..Det antydes, at Nora
Sammenlign den Nora og den Helmer, vi oplever i de to første akter med dem, vi oplever i akt 3. Dukker der derved et tema op?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
'Blå blå øjne' af Toni Morrison.
Indhold
Kernestof:
'Blå blå øjne' af Toni Morrison.
Optakt til forløb om Yahya Hassan.
'Barndom' af Yahya Hassan.
_Blå, blå øjne' gruppearbejde.-kopi.docx
'Uden for døren' af Yahya Hassan.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Yahya Hassan
Indhold
Kernestof:
'Blå blå øjne' af Toni Morrison.
Optakt til forløb om Yahya Hassan.
'Barndom' af Yahya Hassan.
_Blå, blå øjne' gruppearbejde.-kopi.docx
'Uden for døren' af Yahya Hassan.
Medbring de vigtige citater fra jeres oplæg. De skal på tavlen, så vi i fællesskab kan lave en citatbank, vi kan bruge til IO.
'Banke banke på' af Yahya Hassan.
'Ghettoguide' af Yahya Hassan.
"Den kroniske uskyld" af Klaus Rifbjerg.
'Den kroniske uskyld' af Klaus Rifbjerg.
'Den kroniske uskyld' (se opgaven i noten).
"Den kroniske uskyld":
'Februaruforudsigelighed' af Yahya Hassan.
Medbring jeres noter omkring, hvordan hhv. Tore, Helle og Janus er omfattet af titlen, 'Den kroniske uskyld'.
Uddrag Den kroniske uskyld Fru Junkersen.docx
"Uforudsigelig februardag" af Yahya Hassan.
"Februaruforudsigelighed" af Yahya Hassan.
Begge grupper skal have valgt et YH-digt, som de vil arbejde med.
"Den kroniske uskyld".
1LITIO_en.pdf
Outline_form_Lit_en IO.docx
Individual Oral - vigtige ting at få styr på..docx
Afrunding af Den kroniske uskyld.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 35
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Den kroniske uskyld
Indhold
Kernestof:
Medbring de vigtige citater fra jeres oplæg. De skal på tavlen, så vi i fællesskab kan lave en citatbank, vi kan bruge til IO.
'Banke banke på' af Yahya Hassan.
'Ghettoguide' af Yahya Hassan.
"Den kroniske uskyld" af Klaus Rifbjerg.
'Den kroniske uskyld' af Klaus Rifbjerg.
'Den kroniske uskyld' (se opgaven i noten).
"Den kroniske uskyld":
'Februaruforudsigelighed' af Yahya Hassan.
Medbring jeres noter omkring, hvordan hhv. Tore, Helle og Janus er omfattet af titlen, 'Den kroniske uskyld'.
Uddrag Den kroniske uskyld Fru Junkersen.docx
"Uforudsigelig februardag" af Yahya Hassan.
"Februaruforudsigelighed" af Yahya Hassan.
Begge grupper skal have valgt et YH-digt, som de vil arbejde med.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Sonnergaard-noveller
Indhold
Kernestof:
Afsnit
"Fallit" af Jan Sonnergaard.
Hvilken rolle titlen?
"I bor da meget pænt" af Thomas Korsgaard.
https://samvirke.dk/artikler/thomas-korsgaard-vender-hjem-gylle-er-en-meget-velkendt-lugt-for-mig
Find 3 citater, der forankrer deres identitet. Hvem er de hver især? Kan de lide hinanden? Hvor vigtigt er det, at de er børn?Hvilken situation kan siges at udgøre teksten klimaks? Hvor vigtig er Malthes mor? Hvorfor lyver Malthe? Kommentér slutninge
Gennemgang af 'Fallit' af Jan Sonnergaard på baggrund af jeres arbejde:
"Gilleleje" af Jan Sonnergaard.
"I containeren" af Thomas Korsgaard.
Paper 2 intro.pptx
"En far" af Thomas Korsgaard.
1) Lav 3 påstande om faren.
"Plastikposen" af Thomas Korsgaard.
"Selvmordsmanual" af Thomas Korsgaard.
spørgsmål.docx
"Netto og Fakta" af Jan Sonnergaard.
'Plasticsolen' af Michael Strunge.
Vi bruger jeres arbejde med Plasticsolen som baggrund for gennemgangen af digtet.
'Netto og Fakta'. Vi arbejder videre med novellen.
"Den hæslige by" af Michael Strunge.
"Stinkende lig" af Michael Strunge.
"Polterabend" af Jan Sonnergaard.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 31
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
"Tyverier" af Thomas Korsgaard
Indhold
Kernestof:
Afsnit
"Fallit" af Jan Sonnergaard.
Hvilken rolle titlen?
"I bor da meget pænt" af Thomas Korsgaard.
https://samvirke.dk/artikler/thomas-korsgaard-vender-hjem-gylle-er-en-meget-velkendt-lugt-for-mig
Find 3 citater, der forankrer deres identitet. Hvem er de hver især? Kan de lide hinanden? Hvor vigtigt er det, at de er børn?Hvilken situation kan siges at udgøre teksten klimaks? Hvor vigtig er Malthes mor? Hvorfor lyver Malthe? Kommentér slutninge
Gennemgang af 'Fallit' af Jan Sonnergaard på baggrund af jeres arbejde:
"Gilleleje" af Jan Sonnergaard.
"I containeren" af Thomas Korsgaard.
Paper 2 intro.pptx
"En far" af Thomas Korsgaard.
1) Lav 3 påstande om faren.
"Plastikposen" af Thomas Korsgaard.
"Selvmordsmanual" af Thomas Korsgaard.
spørgsmål.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Michael Strunge-digte
Indhold
Kernestof:
"Netto og Fakta" af Jan Sonnergaard.
'Plasticsolen' af Michael Strunge.
Vi bruger jeres arbejde med Plasticsolen som baggrund for gennemgangen af digtet.
'Netto og Fakta'. Vi arbejder videre med novellen.
"Den hæslige by" af Michael Strunge.
"Stinkende lig" af Michael Strunge.
"Polterabend" af Jan Sonnergaard.
"Coma" af Michael Strunge.
"Cancercola" af Michael Strunge.
"Coma" af Michael Strunge
"Cancercola" af Michael Strunge
"Helligt Helligt" af Michael Strunge
"Vortex" af Michael Strunge.
"Gennem natten gennem byen" af Michael Strunge.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
"Mænd uden kvinder" af Murakami
Indhold
Kernestof:
"Coma" af Michael Strunge
"Cancercola" af Michael Strunge
"Helligt Helligt" af Michael Strunge
"Vortex" af Michael Strunge.
"Gennem natten gennem byen" af Michael Strunge.
"William" af Jan Sonnergaard.
"Drive my car" af Haruki Murakami.
Drive My Car elevspørgsmål.docx
Færdiggør spørgsmålene til "Drive my car".
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
"Drageløberen" af Khaled Hosseini.
Indhold
Kernestof:
Læs Haruki Murakami "Kino" (Den er lang!)
Læs "Drageløberen" til i dag
Drageløberen - gruppearbejde.docx
Læs "Drageløberen" til i dag, hvis I ikke har gjort det endnu.
Kære Danish Lit SL Jeg vil bede jer læse noget forskelligt med henblik på at præsentere det for os andre:
Murakami-skriveøvelse.docx
læs til og med side 35 i "Oh, Romeo"
Danish A-Paper 2-øvelse.docx
Ingen læselektier. Vi træner Paper 2. Så medbring gerne ideer til denne.
Danish A-Paper 2.docx
læs til og med side 79 i "Oh, Romeo"
Oh Romeo-s 32-79.docx
Vi kigger på retorik/nonfiktion. Ingen lektier.
Scan_da_01-04-2025_07-38-12.pdf
Forbered en struktur på jeres paper 2, overvej i den forbindelse, hvilke værker i helst vil skrive om
læs resten af "Oh, Romeo"
Merete Pryds Helle-Paper 2-potentiale.docx
Oh Romeo-s90-40.docx
Repetition af værker + Et kig på lyrikgenren
Poul Sørensen-Umenneskelig fristelse.odt
Lyrikanalyse.docx
Scan_da_11-04-2025_11-31-18.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
"Oh, Romeo" af Merete Pryds Helle
Indhold
Kernestof:
Læs Haruki Murakami "Kino" (Den er lang!)
Læs "Drageløberen" til i dag
Drageløberen - gruppearbejde.docx
Læs "Drageløberen" til i dag, hvis I ikke har gjort det endnu.
Kære Danish Lit SL Jeg vil bede jer læse noget forskelligt med henblik på at præsentere det for os andre:
Murakami-skriveøvelse.docx
læs til og med side 35 i "Oh, Romeo"
Danish A-Paper 2-øvelse.docx
Ingen læselektier. Vi træner Paper 2. Så medbring gerne ideer til denne.
Danish A-Paper 2.docx
læs til og med side 79 i "Oh, Romeo"
Oh Romeo-s 32-79.docx
Vi kigger på retorik/nonfiktion. Ingen lektier.
Scan_da_01-04-2025_07-38-12.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59194571115", "T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59194571115", "H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59194571115" }