Esbjerg Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Esbjerg Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2023 DA/m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Anne Bjørn, Birgitte Simoni Jul Pedersen, Henrik Kløverpris
Hold
2023 DA/m (
1m DA
,
2m DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Syndefaldet (inkl. værk 1) EKSAMEN
Titel 2
Skriftlighedsforløb
Titel 3
Retorik, EKSAMEN
Titel 4
Argumentationsanalyse EKSAMEN
Titel 5
Dokumentaranalyse EKSAMEN
Titel 6
Psykoanalyse
Titel 7
Nyhedsanalyse
Titel 8
Stilistisk analyse EKSAMEN
Titel 9
Remediering
Titel 10
Folkeviser og folkeeventyr
Titel 11
Oplysningstiden
Titel 12
Sproghandlinger EKSAMEN
Titel 13
Det moderne gennembrud EKSAMEN
Titel 14
Kanonforfattere
Titel 15
Fra Vita Andersen til Christina Hagen
Titel 16
Ekspressionisme EKSAMEN
Titel 17
Romantikken EKSAMEN
Titel 18
Reportagen EKSAMEN
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Syndefaldet (inkl. værk 1) EKSAMEN
Fællesnævneren for teksterne i forløbet er: Syndefaldet og overgangen fra barn til voksen.
Forløbet har som mål at give eleverne basale tekstanalytiske værktøjer.
Tekster:
Biblen 2. Mosebog (kap, 2,4-3,24)
Ringen. Karen Blixen, 1958.
Germand Gladensvend.
Rødhætte. Charles Perrault, 1697.
Far och jeg. Pär Lagerkvist, 1924.
Paradisæblerne. Martin A. Hansen, 1963.
Rama Sama. Anders Bodelsen, 1967.
Pelle Erobreren (uddrag). Martin Andersen Nexø, 1906-10.
Pigen med skyklapperne. Iram Haq, 2014.
https://www.youtube.com/watch?v=r3cGebF5PKM
Værk 1: Stigninger og fald. Josefine Klougart, 2010.
SIDEANTAL: 80
Indhold
Kernestof:
Jeg glæder mig meget til at møde jer 😊
Ingen lektier.
Novellen 'Ringen' af Karen Blixen skal være færdiglæst inden modulet. Til de der var fraværende sidste gang og som derfor ikke har fået teksten: der ligger ekstra kopier i den øverste skuffe til venstre i skuffedariet i klassen. I kan også lytte til
Del 1: https://www.youtube.com/watch?v=ALjz9BHOi78
Medbring novellen 'Ringen'. Ingen lektier.
Alle skal have deres PEE over citatet fra Ringen klar.
Medbring teksten 'Rama Sama'. Ingen lektier.
Medbring teksten 'Rama Sama' samt genlæs siderne om PEE og tragtindledning inden timen. Begge dele er i OneNote --> Indholdsbibliotek --> Værktøjskassen --> Skriftligt arbejde. Se desuden billedet over struktur i en analyserende artikel. Medbring evt
Ingen lektier. Vi skal analysere kortfilm, Lasse :)
I får det meste af modulet til at arbejde på afleveringen om Rama Sama. Genlæs novellen inden modulet i dag og sørg for at computeren er opladet inden modulet. Inden vi går i gang med at skrive, læser vi sammen en god analyserende artikel, så I har e
I får modulet til at skrive afleveringen om Rama Sama færdig. Den skal være uploadet inden kl. 22. Medbring en opladet computer og evt. høretelefoner. Vi skriver i klassen.
Vi ser dokumentaren 'Testamentet', så I er klar til fællesarrangementet med instruktøren, Christian Sønderby Jepsen, d. 4/10. Læs gerne om dokumentaren inden modulet.
Vi ser Testamentet færdig og I får jeres afleveringer om Rama Sama tilbage. I får modulet til at spørge til rettelserne og arbejde på jeres 2. udgave af analysen. Denne tilrettede version af analysen skal afleveres d. 25/10 og her er kravet minimum 2
Modulet begynder først kl. 8.30 i dag, da jeg skal tage imod brobyggere kl. 8.15-8.30. Ingen lektier. Medbring evt. høretelefoner til læsning i klassen.
Ingen lektier. Medbring høretelefoner.
https://open.spotify.com/show/0H7NiONmk12zaYfHaHNyNX
Medbring kopierne I fik i sidste uge ('Paradisæblerne' + 'Far och jag'
Medbring kopierne I fik i sidste uge ('Paradisæblerne' + 'Far och jag'). Vi arbejder med 'Far och jag' i dag.
Medbring uddraget af Pelle Erobreren.
Inden modulet skal I have læst op på alt det I, på grund af evt. fravær, er gået glip af i forløbet 'Syndefaldet'. Vi lukker i dag forløbet og skaber overblik over alle teksterne/film. Medbring alle tekster og noter til forløbet.
Ingen lektier. I får 30 min. til at skrive i klassen og derefter skal I sende det I har skrevet indtil nu. Derefter skriver I videre.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Skriftlighedsforløb
Forløb med fokus på det skriftlige arbejde herunder bl.a. afsnitsinddeling, emnesætninger og citationsteknik (PEE). Forløbet munder ud i en analyserende artikel.
Tekst:
SIDEANTAL: 15
Indhold
Kernestof:
Alle skal have deres PEE over citatet fra Ringen klar.
Medbring teksten 'Rama Sama'. Ingen lektier.
Medbring teksten 'Rama Sama' samt genlæs siderne om PEE og tragtindledning inden timen. Begge dele er i OneNote --> Indholdsbibliotek --> Værktøjskassen --> Skriftligt arbejde. Se desuden billedet over struktur i en analyserende artikel. Medbring evt
Ingen lektier. Vi skal analysere kortfilm, Lasse :)
I får det meste af modulet til at arbejde på afleveringen om Rama Sama. Genlæs novellen inden modulet i dag og sørg for at computeren er opladet inden modulet. Inden vi går i gang med at skrive, læser vi sammen en god analyserende artikel, så I har e
I får modulet til at skrive afleveringen om Rama Sama færdig. Den skal være uploadet inden kl. 22. Medbring en opladet computer og evt. høretelefoner. Vi skriver i klassen.
Vi ser dokumentaren 'Testamentet', så I er klar til fællesarrangementet med instruktøren, Christian Sønderby Jepsen, d. 4/10. Læs gerne om dokumentaren inden modulet.
Vi ser Testamentet færdig og I får jeres afleveringer om Rama Sama tilbage. I får modulet til at spørge til rettelserne og arbejde på jeres 2. udgave af analysen. Denne tilrettede version af analysen skal afleveres d. 25/10 og her er kravet minimum 2
Modulet begynder først kl. 8.30 i dag, da jeg skal tage imod brobyggere kl. 8.15-8.30. Ingen lektier. Medbring evt. høretelefoner til læsning i klassen.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Retorik, EKSAMEN
Et forløb om analyse af sagprosa - herunder især taler. Fokus på brug af det retoriske pentagram samt følgende begreber: transaktionsanalyse, appelformerne, retoriske spørgsmål, det verbale, det ekstra-verbale, det non-verbale, magtsprog og 'framing'.
Kronprinsessens tale i anledning af kronprinsens 50-års fødselsdag, d. 26. maj 2018.
Indhold
Kernestof:
Medbring evt. høretelefoner.
Ingen lektier. Skriftlighedsmodul. Vi skriver i klassen: 40 min, pause, 40 min. Undervejs er der karaktersamtaler.
Ingen lektier. Vi begynder på et nyt forløb om retorik og gennemfører de sidste karaktersamtaler.
Ingen lektier. Vi arbejder videre med retorik.
Medbring de tekster jeg gav jer i sidste uge om retorik (med det retoriske pentagram på forsiden).
Medbring noter til kronprinsessens tale til kronprinsen. Vi gennemgår analysen i klassen. Medbring desuden de tekster jeg gav jer i sidste uge om retorik (med det retoriske pentagram på forsiden).
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Diverse skriveøvelser der rettes og vurderes
01-11-2023
Stigninger og Fald skal være læst
23-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Argumentationsanalyse EKSAMEN
Argumentationsanalyse af debatindlæg med teoretisk udgangspunkt i Toulmins argumentationsmodel og de hermed forbundne fagbegreber (påstand, belæg, hjemmel, rygdækning, gendrivelse og styrkemarkør).
Omfang: ca. 45 sider.
Indhold
Kernestof:
Analyse og fortolkning.pdf
Ole sad på en knold og sang (højskolesangbogen)
Ole sad på en knold og sang (tekst og melodi)
Debat: Afskaf det fjerde modul i gymnasiet
Kuglen & keglen (kortfilm)
Påstand, belæg og hjemmel
Påstand, belæg og hjemmel - eksempel
Undgå forkølelse (apotekeren.dk)
Spies Rejser
Danske unge drikker alt for meget
Alkoholforbud til gymnasiefester vil få unge til at drikke voldsommere til forfest
Argumentation: Påstand, belæg og hjemmel
Debat: Kollektiv trafik skal være gratis i de store byer og billigere i hele landet
Debat: Eksperter foreslår senere mødetid
Unge dropper debatten: Miljøet bliver så hadsk og giftigt online, at man ikke kan komme til orde
JP - Gymnasium indsamler elevernes mobiler.pdf
TV-Avisen, d. 11/12-23
Skærme i skolen - Nyborg Gymnasium
Gymnasium indsamler elevernes mobiler
Afsnit
Julesange og julesalmer
Julekalendere gennem tiden
Synonymordbog
Humor - teori.pdf
Sitcom (Wikipedia)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Forandringen
12-12-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Dokumentaranalyse EKSAMEN
Introduktion til forskellige typer af dokumentarer. Analyse af dokumentarserien Operation X (Narret til porno) med fokus på filmiske virkemidler samt fakta- og fiktionskoder.
Værklæsning:
Testamentet (dokumentarfilm) af Christian Sønderby Jepsen.
Omfang: ca. 100 sider.
Indhold
Kernestof:
Nutids-r
Ordnet.dk
Partiernes skjulte overgreb (1)
Fakta- og fiktionskoder i dokumentarfilm
Analysemodeller til film
Operation X (Wikipedia)
Sexisme (Den Danske Ordbog)
Partiernes skjulte overgreb (2)
Thorkilds barndom (Blinkende lygter)
Filmanalyse.pdf
Ekspert-, erfarings- og partskilde
Fakta- og fiktionskoder (Dansksiderne.dk)
Ungdomspartier ekskluderer medlemmer
Dokumentargenren.pdf
Partiernes skjulte overgreb (3)
Dokumentaranalyse.pdf
Den dyre støtte (dybdeborende dok.)
Historier fra en politistation (observerende dok.)
Så kort og mærkeligt livet er (poetisk dok.)
Baader Meinhof Complex (dramatiserede dok.)
AFR (Wikipedia)
AFR (dokumentarisk drama)
Operation X (deltagende dok.)
Operation X
Operation X - 10 år med afsløringer
Reality (Indidansk.dk)
Prinsesser fra blokken (Wikipedia)
Prinsesser fra blokken
Drengene på kanten (Wikipedia)
Drengene på kanten
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel (Partiernes skjulte overgreb)
04-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Psykoanalyse
Analyse af litteratur, kortfilm og reklamer med udgangspunkt i en psykoanalytisk læsning, herunder Sigmund Freuds personlighedsmodel. Derudover har der været en kort introduktion til nogle af Freuds forsvarsmekanismer.
Omfang: ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Freuds personlighedsmodel.pdf
Menneskets indre.pdf
Freuds personlighedsmodel
Tre på en motorcykel (kortfilm)
Sort, Hvid & Grå (kortfilm)
Kirsten Hammann - Jeg civiliserer mig om morgenen.pdf
Kirsten Hamman: Jeg civiliserer mig om morgenen
Kirsten Hammann - Jeg er så træt af min krop.pdf
Kia Picanto - forførende fornuftig
Kia ceed - forførende fornuftig
Ferrari Roma
Uptours Ungdomsrejser 2024
Josefine Klougart (Wikipedia)
Josefine Klougart (videoportræt)
Stigninger og fald af Josefine Klougart
Dagdrømme og mareridt (kortfilm)
Hvad mor ikke ved (kortfilm)
Afsnit
Ghost (Pottery Scene)
Samvittighed (Ordnet.dk)
Freuds forsvarsmekanismer.pdf
Benny Andersen - Humphrey.pdf
Humphrey Bogart (Wikipedia)
Benny Andersen - Den pæne mand.pdf
Storm P. - personlighedsmodellen.pdf
Storm P. - devaluering.pdf
Forsvarsmekanisme (Wikipedia)
Forsvarsmekanismer 2
Jeg civiliserer mig om morgenen (video)
Forfatterstafetten: Josefine Klougart
Nyhedskriterier
Fængslet for narkosmugling i Sydamerika (TV 2 Fyn)
Fængslet i Panama og hænger på kæmperegning
Hvor er det klamt at se dig tude på skærmen (fyens.dk)
Billedanalyse.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Nyhedsanalyse
Analyse af nyhedsartikler og nyhedsudsendelser. Der har været fokus på nyhedskriterier, layout, kilder og sproglige/stilistiske iagttagelser.
Omfang: ca. 75 sider.
Indhold
Kernestof:
TV-Avisen, 12/3-24
Indidansk.dk
Nordjyske.dk
Nyhedskriterier (dansksiderne.dk)
Ekstra Bladet - Slog 13-årig ihjel.pdf
JV - 17-årig fængslet for drab.pdf
Afsnit
JV - Lokal optiker advarer....pdf
Lokal optiker advarer mod farlig trend på TikTok (jv.dk)
Lixberegner
Alene hjemme på nettet (dr.dk)
Analyse af TV-nyheder.pdf
TV-Avisen, d. 19/3-24
Aftenshowet: Kan vi skærme børn og unge...?
JV - Grøn vil ikke garantere....pdf
Nutids-r eller navneform?
Alene hjemme på nettet
TV-Avisen, d. 22/3-24
Ordnet.dk
Grammatisk komma
Sammensatte ord
Hans, hendes eller sin?
Nogen eller nogle?
Ligge eller lægge?
Om eller omkring?
Layout
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Stilistisk analyse EKSAMEN
Stilistisk analyse af sange og nyhedsartikler. Der har været fokus på begreber som høj og lav stil samt gængse stilistiske virkemidler som f.eks. gentagelser, metaforer, klichéer og semantiske felter.
Omfang: ca. 15 sider.
Indhold
Kernestof:
Stilistisk analyse - Introduktion.pdf
Dronningens nytårstale 2023
Niels Nielsen - Affaldssortering
Lov om ungdomsuddannelser
Lixberegner
Dialekt.dk
Danske dialekter - Dialekter og fordomme
Stilistisk analyse - Ord.pdf
Stilistisk analyse - Ord 2.pdf
Stilistisk analyse - Syntaks.pdf
Stilistisk analyse - Troper.pdf
Stilistisk analyse - Figurer.pdf
Tobias Rahim: Mucki Bar
Mucki bar (tekst)
Kønsroller i sprog og reklamer
Andreas Christensen headede Barcelona til sejr over PSG
iPhone-reklame
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Stilistisk analyse
11-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Remediering
Introduktion til remediering.
Med udgangspunkt i eksempler på remediering har eleverne i grupper skullet udarbejde deres eget medieprodukt, f.eks. fra eventyr til tegneserie, eller fra trykt reklame til levende reklame.
Omfang: ca. 10 sider.
Indhold
Kernestof:
Remediering (filmcentralen.dk)
Kirsten Hammann - Jeg civiliserer mig om morgenen.pdf
Jeg civiliserer mig om morgenen (video)
OK - dansk energiselskab
OK-reklamer
Lyrik (indidansk.dk)
Ekstra Bladet
JydskeVestkysten
Bold.dk
Artikelanalyse
Lixberegner
Afsnit
Supplerende stof:
Ulovlig reklame hang på Børsen (eb.dk)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Folkeviser og folkeeventyr
Analyse og fortolkning af folkeviser og folkeeventyr. Ved læsningen af folkevisen To søstre har der været fokus på lyriske og stilistiske virkemidler.
Ved læsningen af folkeeventyr har der været fokus på aktantmodel og stilistiske virkemidler.
Omfang: ca. 10 sider.
Indhold
Kernestof:
To søstre (folkevise).pdf
To søstre (højskolesangbogen.dk)
Aktantmodellen
Den fattige mand og hans hjælper (folkeeventyr).pdf
Middelalder 1050-1550.pdf
Dennis (kortfilm)
Eventyr (indidansk)
Den grådige kat (folkeeventyr)
Den lille Rødhætte og Ulven
Supplerende stof:
Jellingstenene (Wikipedia)
Dansk litteraturs kanon (Wikipedia)
Middelalderens univers
Middelalder 1050-1550.pdf
Bogtryk (Wikipedia)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Oplysningstiden
I forløbet har der været fokus på Ludvig Holbergs komedie Erasmus Montanus. I forbindelse med læsningen har der været fokus på komposition, konflikten og sproglige forhold. Klassen har set udvalgte scener fra komedien.
Værklæsning:
Ludvig Holberg: Erasmus Montanus.
Josefine Klougart: Stigninger og fald.
Omfang: ca. 300 sider.
Indhold
Kernestof:
Ludvig Holberg - Erasmus Montanus.pdf
Erasmus Montanus (video)
Erasmus Montanus (Wikipedia)
Supplerende stof:
Reformationen 1536 (video)
Hans Christensen Sthen - Den mørke Nat forgangen er.pdf
Fra enevælde til demokrati
Thomas Kingo - Nu rinder Solen op af Øster-Lide.pdf
Syv dødssynder (Wikipedia)
Kristi Himmelfart - derfor fejrer vi den
Danske ordsprog (Wikiquote)
Den sorte svane (2)
Ekko Shortlist
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Sproghandlinger EKSAMEN
Forløb med udgangspunkt i Jan Sheuers "Sproghandlinger" samt introduktion til transaktionsanalyse
Eleverne har arbejdet med sproghandlinger, indirekte sproghandlinger, samarbejdsprincippet, høflighedsprincippet og facework
Thomas Korsgaard: "Lasagne", 2019
Klovn: sæson 1, afsnit 3: "Hushovmesteren", 2005
Anders Thomas Jensen: "Blinkende lygter" 2000
Helle Helle: "En stol for lidt", 1996
X-factor: Mormor Grethe, 2010
Rytteriet: Du forstår ikke din egen mor, 2010
Indhold
Kernestof:
transaktionsanalyse.pdf
DK X Factor 2010- Rapper Mormor: Grethe
Rytteriet "Du forstår ikke din egen mor"
Lasagne_tekst.pdf
Hjælpesætninger til Rasmus og Daniels møde.docx
reklamer sproghandlinger.pptx
Julicas ex starter drama bag hendes ryg 👀 | Ex On The Beach | discovery+ Danmark
Transskribering af blinkende lygter.docx
Hej 2mJeg er til møde, så I skal arbejde selv i dette modul. Jeg har lagt Helle Helles "En stol for lidt" til jer her på modulet. I skal lave en sproglig analyse af parret og deres kommunikation. I skal komme ind på transaktionsanalyse, sproghandling
En stol for lidt.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Det moderne gennembrud EKSAMEN
Eleverne introduceres til Det moderne gennembrud
Tv2: På røven i Nakskov, 1. afsnit, 2015
Peder Frederik Jensen: Underklassen er fuld af psykopatiske voldsmænd og kvajpander, 18/5 2015
Emil fra Lønneberg – Julegildet på Katholt, 1975
Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød, 1885
Herman Bang: Den sidste balkjole, 1887
Henrik Ibsen: af "Et dukkehjem", 1879
Indhold
Kernestof:
Underklassen er fuld af psykopatiske voldsmænd og kvajpander.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Kanonforfattere
Læsning af forfattere fra dansk litteraturs kanonliste.
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt Land
N.F.S. Grundtvig: Langt højere Bjerge
N.F.S. Grundtvig: Er lyset for de lærde blot
N.F.S. Grundtvig: Nu falmer skoven trindt om land
Steen Steensen Blicher: Hosekræmmeren (værklæsning)
Steen Steensen Blicher: Sig nærmer tiden
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født
Herman Bang: Den sidste Balkjole
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
Johannes V. Jensen: Hvor smiler fager den danske kyst
Martin A. Hansen: Frederiks oprør
Peter Seeberg: Hjulet
Klaus Rifbjerg: Under vejr med mig selv (værklæsning)
Omfang: ca. 150 sider.
Indhold
Kernestof:
Kongens nytårstale 2024
Kongens nytårstale 2024 (video)
H.A. Brorson: Op! al den ting, som Gud har gjort
Lixberegner
Lixtal (Wikipedia)
Statsministerens nytårstale 2025 (stm.dk)
Statsministerens nytårstale 2025
Afsnit
Hvad mor ikke ved (kortfilm)
Parameter-modellen (Wikipedia)
Dansk litteraturs kanon (Wikipedia)
SSO - hvad og hvordan?
Under Bæltestedet (kortfilm)
Danmark 1800-1814
Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt land
Adam Oehlenschläger: Fædrelands-Sang (1819)
Hvad er en folkehøjskole?
N.F.S. Grundtvig: Er lyset for de lærde blot
N.F.S. Grundtvig - Langt højere Bjerge.pdf
7 forskellige typer af højskoler
Rødding Højskole
N.F.S. Grundtvig: Dejlig er den himmel blå
N.F.S. Grundtvig: Nu falmer skoven trindt om land
Nu falmer skoven trindt om land (tekst og melodi)
Steen S. Blicher: Sig nærmer tiden
Steen Steensen Blicher - Hosekræmmeren.pdf
Hosekræmmeren (filmatisering)
H. C. Andersen - I Danmark er jeg født.pdf
I Danmark er jeg født (højskolesangbogen.dk)
Hist, hvor vejen slår en bugt (højskolesangbogen.dk)
Hvor skoven dog er frisk og stor (højskolesangbogen.dk)
ordnet.dk
Jylland mellem tvende have (højskolesangbogen.dk)
5 gode grunde til at læse bøger
H.C. Andersen - Grantræet.pdf
Læsekompas.dk
Billede af livet i en sjællandsk bondegård ved middagstid (1852)
Udslidt (Wikipedia)
Det moderne gennembrud (Indidansk)
Romantikken og Det moderne Gennembrud i malerkunsten
Herman Bang - Den sidste Balkjole.pdf
Herman Bang
Vang (Bornholm)
Nyt liv i Vang Granitbrud
Martin Andersen Nexø - Lønningsdag, En Idyl 2.pdf
Hjemvendende arbejdere (1914)
Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (tekst og melodi)
Jeppe Aakjær - Jens Vejmand.pdf
Analyserende artikel
Eksempel på hvordan man skriver en analyserende artikel
Debatterende artikel
Eksempel på hvordan man skriver en debatterende artikel
Novelleanalyse
Filmanalyse.pdf
Argumentationsmodel
Indidansk
Ordnet.dk
En af drengene (kortfilm)
Analyse og fortolkning.pdf
Hvor smiler fager den danske kyst (højskolesangbogen.dk)
Hvor smiler fager den danske kyst (tekst og melodi)
Johannes V. Jensen - Hvor smiler fager....pdf
De nåede Færgen (kortfilm)
Charon (Wikipedia)
Psykoanalyse.pdf
Freuds personlighedsmodel.pdf
Martin A. Hansen - Frederiks oprør.pdf
Ødipuskompleks (Wikipedia)
Mor Er Den Bedste I Verden, 1951
Elektrakompleks (Wikipedia)
Julie Zangenberg og Casper Christensen: Giftes med farmand
Johannes V. Jensen - Nåede de Færgen.pdf
Morgenstund har guld i mund
PEE-modellen
Klaus Rifbjerg - Under vejr med mig selv.pdf
Lyrikanalyse.pdf
Stilistisk analyse - Ord.pdf
Stilistisk analyse - Ord 2.pdf
Stilistisk analyse - Syntaks.pdf
Stilistisk analyse - Troper.pdf
Stilistisk analyse - Figurer.pdf
Kommateringsregler.pdf
Under vejr med mig selv (litteratursiden.dk)
Det er i dag et vejr - et solskinsvejr
Sisyfos (Wikipedia)
Charlie Chaplin: Moderne tider (1936)
Absurdisme.pdf
Peter Seeberg - Patienten.pdf
Peter Seeberg - Hvile.pdf
Peter Seeberg - Hjulet.pdf
Kommateringsøvelse.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel (kortfilm)
29-01-2025
2m DA skr. prøve
05-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Fra Vita Andersen til Christina Hagen
Analyse og fortolkning af udvalgte litterære tekster og medietekster fra 1970 til 2008.
Analysetekster:
Feder tider (novellefilm)
Vita Andersen: Aftnerne var næsten de værste
Vita Andersen: Lænken om min hals
Dan Turèll: Livet i Istedgade
Michael Strunge: Der er et yndigt land
Michael Strunge: Coma
Michael Strunge: Den hæslige by
Jan Sonnergaard: Sex
Helle Helle: Fasaner
Helle Helle: Film
Nikolaj Zeuthen: Alle ned i Fakta nu
Christina Hagen: Sambo
Omfang: ca. 150 sider.
Indhold
Kernestof:
Kollektiv (lex.dk)
Fede tider (novellefilm)
Vita Andersen - Lænken om min hals.pdf
Kommateringsregler.pdf
Kommateringsøvelse.pdf
Adam Oehlenschläger - Der er et yndigt land.pdf
Michael Strunge - Der er et yndigt land.pdf
Afsnit
Danske digtere (1970-1980)
Interview med rødstrømper
Dan Turèll - Livet i Istedgade.pdf
Vita Andersen - Aftnerne var næsten de værste.pdf
Istedgade (Wikipedia)
Livet i Istedgade (RadioVersion)
Vita Andersen: Tryghedsnarkomaner (1977)
Klaus Rifbjerg - Under vejr med mig selv.pdf
Kommaets funktion.pdf
Startkomma eller ikke startkomma?
Stilistisk analyse - Introduktion.pdf
Jens Vejmand (tekst og melodi)
Jeppe Aakjær - Jens Vejmand.pdf
Matthæusevangeliet Kapitel 4
The Mental Load
Danske digtere (1980-1990)
Michael Strunge - Coma.pdf
Michael Strunge - Den hæslige by.pdf
Freuds personlighedsmodel.pdf
Storm P. - personlighedsmodellen.pdf
Forsvarsmekanismer
Storm P. - devaluering.pdf
Jan Sonnergaard-interview
Jan Sonnergaard - Sex.pdf
Jan Sonnergaard - Onsdag formiddag hos Annette.pdf
Helle Helle - Fasaner.pdf
Postmodernisme (1980-).pdf
Litteraturhistorisk tidslinje (Indidansk)
Minimalisme og Helle Helle (uv.-video)
Minimalisme.pdf
Undertekst
Adam og Eva (undertekst)
Helle Helle - Film.pdf
Helle Helle - Mit arbejde.pdf
Nikolaj Zeuthen: Jeg ville hellere være som Dan Turèll, men det kan jeg ikke finde ud af
fakta præsenterer: Merkøb
Nikolaj Zeuthen - alle ned i fakta nu.pdf
Nikolaj Zeuthen - i soveværelset på konen....pdf
Helle Helle - Søndag 15.10.pdf
Lyrikanalyse.pdf
Novelleanalyse - sådan analyserer du en novelle
Christina Hagen - lyrikoplæsning
Christina Hagen - Sambo.pdf
Lille sorte Sambo (Wikipedia)
Christina Hagen - Til de sultne afrikanere.pdf
C. HAGEN
Feminismens fire bølger.pdf
Analyse og fortolkning.pdf
Christina Hagen - Mads.pdf
Christina Hagen - White Girl.pdf
Montessori-pædagogik
Supplerende stof:
Helle Helle og døde fasaner
Blangstedgård, Odense
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel (digt)
13-03-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Ekspressionisme EKSAMEN
Eleverne introduceres til ekspressionisme
Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt, 1922
Broby-Johansen: Foråret kommer til caféen, 1922
Johannes V. Jensen: af Kongens fald (hesteslagtningen), 1901
Tom Kristensen: Rio Janeiro, 1920
Tom Kristensen: Nat i Berlin, 1920
Tom Kristensen: Fribytter, 1920
Indhold
Kernestof:
foråret kommer til cafeen.docx
Tom Kristensen: Rio Janeiro
Hej 2m
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Romantikken EKSAMEN
Eleverne har arbejdet med nationalromantik og universalromantik
Nationalromantik:
H. C. Andersen: "I Danmark er jeg født", 1850
St. St. Blicher: "Kær est du Fødeland, sødt er dit Navn", 1814
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt Land", 1819
Richard Dybeck: "Du gamla, Du fria", 1866
Bjørnstjerne Bjørnson: "Ja, vi elsker dette landet", 1859
Natasja: "Giv mig Danmark tilbage", 2007
Dansk Folkeparti, valgvideo 2007
Universalromantik:
H.C. Andersen: "Klokken", 1845
Oehlenschläger: "Guldhornene", 1803, "Morgenvandring", 1805
Indhold
Kernestof:
http://egnetup.dk/ps/DA%20HF%20-%2020190524/#
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Reportagen EKSAMEN
Eleverne har arbejdet med reportagen som genre med fokus på nyhedskriterier og sproglige virkemidler
Jyllandsposten: Må Johnsens godt fyre af?" Nikolaj Worm og Søren Nielsen, 6. februar, 2006 (VÆRK)
Nationaltidende: "Branden", Herman Bang, 4. oktober 1884
Indhold
Kernestof:
fyrværkeriulykken i Seest.docx
Branden_herman bang.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59307241118", "T": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59307241118", "H": "/lectio/181/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d59307241118" }