Holdet 2023 DA/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Esbjerg Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Bjørn, Birgitte Simoni Jul Pedersen, Henrik Kløverpris
Hold 2023 DA/m (1m DA, 2m DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Syndefaldet (inkl. værk 1) EKSAMEN
Titel 2 Skriftlighedsforløb
Titel 3 Retorik, EKSAMEN
Titel 4 Argumentationsanalyse EKSAMEN
Titel 5 Dokumentaranalyse EKSAMEN
Titel 6 Psykoanalyse
Titel 7 Nyhedsanalyse
Titel 8 Stilistisk analyse EKSAMEN
Titel 9 Remediering
Titel 10 Folkeviser og folkeeventyr
Titel 11 Oplysningstiden
Titel 12 Sproghandlinger EKSAMEN
Titel 13 Det moderne gennembrud EKSAMEN
Titel 14 Kanonforfattere
Titel 15 Fra Vita Andersen til Christina Hagen
Titel 16 Ekspressionisme EKSAMEN
Titel 17 Romantikken EKSAMEN
Titel 18 Reportagen EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Syndefaldet (inkl. værk 1) EKSAMEN

Fællesnævneren for teksterne i forløbet er: Syndefaldet og overgangen fra barn til voksen.

Forløbet har som mål at give eleverne basale tekstanalytiske værktøjer.

Tekster:
Biblen 2. Mosebog (kap, 2,4-3,24)
Ringen. Karen Blixen, 1958.
Germand Gladensvend.
Rødhætte. Charles Perrault, 1697.
Far och jeg. Pär Lagerkvist, 1924.
Paradisæblerne. Martin A. Hansen, 1963.
Rama Sama. Anders Bodelsen, 1967.
Pelle Erobreren (uddrag). Martin Andersen Nexø, 1906-10.
Pigen med skyklapperne. Iram Haq, 2014. https://www.youtube.com/watch?v=r3cGebF5PKM


Værk 1: Stigninger og fald. Josefine Klougart, 2010.

SIDEANTAL: 80
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Skriftlighedsforløb

Forløb med fokus på det skriftlige arbejde herunder bl.a. afsnitsinddeling, emnesætninger og citationsteknik (PEE). Forløbet munder ud i en analyserende artikel.

Tekst:


SIDEANTAL: 15
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Retorik, EKSAMEN

Et forløb om analyse af sagprosa - herunder især taler. Fokus på brug af det retoriske pentagram samt følgende begreber: transaktionsanalyse, appelformerne, retoriske spørgsmål, det verbale, det ekstra-verbale, det non-verbale, magtsprog og 'framing'.

Kronprinsessens tale i anledning af kronprinsens 50-års fødselsdag, d. 26. maj 2018.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Diverse skriveøvelser der rettes og vurderes 01-11-2023
Stigninger og Fald skal være læst 23-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Psykoanalyse

Analyse af litteratur, kortfilm og reklamer med udgangspunkt i en psykoanalytisk læsning, herunder Sigmund Freuds personlighedsmodel. Derudover har der været en kort introduktion til nogle af Freuds forsvarsmekanismer.

Omfang: ca. 50 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Stilistisk analyse EKSAMEN

Stilistisk analyse af sange og nyhedsartikler. Der har været fokus på begreber som høj og lav stil samt gængse stilistiske virkemidler som f.eks. gentagelser, metaforer, klichéer og semantiske felter.

Omfang: ca. 15 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stilistisk analyse 11-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Remediering

Introduktion til remediering.

Med udgangspunkt i eksempler på remediering har eleverne i grupper skullet udarbejde deres eget medieprodukt, f.eks. fra eventyr til tegneserie, eller fra trykt reklame til levende reklame.

Omfang: ca. 10 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Folkeviser og folkeeventyr

Analyse og fortolkning af folkeviser og folkeeventyr. Ved læsningen af folkevisen To søstre har der været fokus på lyriske og stilistiske virkemidler.

Ved læsningen af folkeeventyr har der været fokus på aktantmodel og stilistiske virkemidler.

Omfang: ca. 10 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Oplysningstiden

I forløbet har der været fokus på Ludvig Holbergs komedie Erasmus Montanus. I forbindelse med læsningen har der været fokus på komposition, konflikten og sproglige forhold. Klassen har set udvalgte scener fra komedien.

Værklæsning:

Ludvig Holberg: Erasmus Montanus.

Josefine Klougart: Stigninger og fald.

Omfang: ca. 300 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Sproghandlinger EKSAMEN

Forløb med udgangspunkt i Jan Sheuers "Sproghandlinger" samt introduktion til transaktionsanalyse
Eleverne har arbejdet med sproghandlinger, indirekte sproghandlinger, samarbejdsprincippet, høflighedsprincippet og facework

Thomas Korsgaard: "Lasagne", 2019
Klovn: sæson 1, afsnit 3: "Hushovmesteren", 2005
Anders Thomas Jensen: "Blinkende lygter" 2000
Helle Helle: "En stol for lidt", 1996
X-factor: Mormor Grethe, 2010
Rytteriet: Du forstår ikke din egen mor, 2010
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Det moderne gennembrud EKSAMEN

Eleverne introduceres til Det moderne gennembrud

Tv2: På røven i Nakskov, 1. afsnit, 2015
Peder Frederik Jensen: Underklassen er fuld af psykopatiske voldsmænd og kvajpander, 18/5 2015
Emil fra Lønneberg – Julegildet på Katholt, 1975
Henrik Pontoppidan: Nådsensbrød, 1885
Herman Bang: Den sidste balkjole, 1887
Henrik Ibsen: af "Et dukkehjem", 1879
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Kanonforfattere

Læsning af forfattere fra dansk litteraturs kanonliste.

Adam Oehlenschläger: Der er et yndigt Land
N.F.S. Grundtvig: Langt højere Bjerge
N.F.S. Grundtvig: Er lyset for de lærde blot
N.F.S. Grundtvig: Nu falmer skoven trindt om land
Steen Steensen Blicher: Hosekræmmeren (værklæsning)
Steen Steensen Blicher: Sig nærmer tiden
H.C. Andersen: I Danmark er jeg født
Herman Bang: Den sidste Balkjole
Martin Andersen Nexø: Lønningsdag
Johannes V. Jensen: Hvor smiler fager den danske kyst
Martin A. Hansen: Frederiks oprør
Peter Seeberg: Hjulet
Klaus Rifbjerg: Under vejr med mig selv (værklæsning)

Omfang: ca. 150 sider.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel (kortfilm) 29-01-2025
2m DA skr. prøve 05-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Fra Vita Andersen til Christina Hagen

Analyse og fortolkning af udvalgte litterære tekster og medietekster fra 1970 til 2008.

Analysetekster:

Feder tider (novellefilm)
Vita Andersen: Aftnerne var næsten de værste
Vita Andersen: Lænken om min hals
Dan Turèll: Livet i Istedgade
Michael Strunge: Der er et yndigt land
Michael Strunge: Coma
Michael Strunge: Den hæslige by
Jan Sonnergaard: Sex
Helle Helle: Fasaner
Helle Helle: Film
Nikolaj Zeuthen: Alle ned i Fakta nu
Christina Hagen: Sambo

Omfang: ca. 150 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel (digt) 13-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Ekspressionisme EKSAMEN

Eleverne introduceres til ekspressionisme

Broby-Johansen: Bordelpige dræber ufødt, 1922
Broby-Johansen: Foråret kommer til caféen, 1922
Johannes V. Jensen: af Kongens fald (hesteslagtningen), 1901
Tom Kristensen: Rio Janeiro, 1920
Tom Kristensen: Nat i Berlin, 1920
Tom Kristensen: Fribytter, 1920
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Romantikken EKSAMEN

Eleverne har arbejdet med nationalromantik og universalromantik

Nationalromantik:
H. C. Andersen:  "I Danmark er jeg født", 1850
St. St. Blicher: "Kær est du Fødeland, sødt er dit Navn", 1814
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt Land", 1819
Richard Dybeck: "Du gamla, Du fria", 1866
Bjørnstjerne Bjørnson: "Ja, vi elsker dette landet", 1859
Natasja: "Giv mig Danmark tilbage", 2007
Dansk Folkeparti, valgvideo 2007



Universalromantik:
H.C. Andersen: "Klokken", 1845
Oehlenschläger: "Guldhornene", 1803, "Morgenvandring", 1805
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Reportagen EKSAMEN

Eleverne har arbejdet med reportagen som genre med fokus på nyhedskriterier og sproglige virkemidler

Jyllandsposten: Må Johnsens godt fyre af?" Nikolaj Worm og Søren Nielsen, 6. februar, 2006 (VÆRK)
Nationaltidende: "Branden", Herman Bang, 4. oktober 1884



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer